Ozzyneito 11.03.2009 22:20:29 | |
---|
nirzin:Missään tuskin on saatavilla tietoa siitä, paljonko Spotify maksaa oikeuksien haltijoille, vai onko? Tuon HS:n jutun mukaan artisteille maksetaan kuuntelumäärien mukaan. Eli eiköhän sieltä pieni, mutta sovittu määrä aina artistillekin mene, "Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle.
Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua."
-Erlend Loe |
zekeode 11.03.2009 22:58:02 | |
---|
Ozzyneito: Tuon HS:n jutun mukaan artisteille maksetaan kuuntelumäärien mukaan. Eli eiköhän sieltä pieni, mutta sovittu määrä aina artistillekin mene, Eli ei muuta kuin omaa musiikkia jakoon ja zombie-verkkoa pystyttämään. :) |
kojones 12.03.2009 05:45:12 | |
---|
Juhani: Puuttuuko paljonkin? Lähestulkoon kaikki, joihin haluais tutustua :D Premiumilla saa mainokset kokonaan pois ja samalla kannattaa palvelun tulevaisuutta. Hesarin haastattelun mukaan kappaleita lisätään kymmenen tuhannen päivävauhdilla. http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … htoehdon+piratismille/1135244164140 Joo, täytyypä vielä sitten ootella ja katsella. Hyvä systeemihän tuo on, mutta toistaiseksi kuuntelen mieluummin asialleen omistautunutta nettiradiota. |
sticky fingers 12.03.2009 08:26:51 | |
---|
Itse liityn hehkuttajien kerhoon. Sinänsähän tuo ei mp3-formaattia tai cdtä mulle korvaa, mutta tuolta todellakin löytyy vaikka mitä sellaisia helmiä, joita mielellään kuuntelee vähän, mutta ei niin paljoa, että haluaisi levyjä ostaa. Kun tuota rahanmenoa on muuallekin... Arvostan. -sf "tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..." |
krautio 12.03.2009 17:15:31 (muokattu 12.03.2009 17:15:47) | |
---|
On kyllä tutustumisen arvoinen palvelu. Itse olen tässä pari tuntia kuunnellut ja odottelen ensimmäistä mainosta. Eipä ole vielä onneksi kuulunut. Voisin kyllä ihan hyvin ainakin yhden kuukauden maksun maksaa. Biisien laatu on sivujen mukaan: What quality does Spotify stream in? We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s. Ei ainakaan mun Geneleceissä pellit sihise ikävästi. Ehkä vähän latteampi on tuo yleissoundi parhaimpaan mp3-laatuun verrattuna, mutta hyvin tuo kelpaa kuitenkin. Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
krautio 12.03.2009 17:20:13 | |
---|
Jos näkisi vähän vaivaa (itse asiassa tarvitaan vain pari piuhaa), niin voisi laittaa äänikortin outputeista piuhat inputteihin ja taltioisi muutamat levyt talteen Cubasella...heh...heti koiruudet mielessä! Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
inkognito 12.03.2009 19:50:45 (muokattu 12.03.2009 19:51:02) | |
---|
krautio: Jos näkisi vähän vaivaa (itse asiassa tarvitaan vain pari piuhaa), niin voisi laittaa äänikortin outputeista piuhat inputteihin ja taltioisi muutamat levyt talteen Cubasella...heh...heti koiruudet mielessä! Köpe Kyllähän jollain Audacitylläkin saa taltioitua ilman mitään piuhojakaan? www.sotaleski.tk |
inkognito: Kyllähän jollain Audacitylläkin saa taltioitua ilman mitään piuhojakaan? Onko muuten tällainen omaan käyttöön kopioiminen laitonta, vrt. radiosta nauhoittaminen. "En muista, enkä usko sellaista sanoneeni" |
krautio 12.03.2009 22:13:27 (muokattu 12.03.2009 22:13:39) | |
---|
inkognito: Kyllähän jollain Audacitylläkin saa taltioitua ilman mitään piuhojakaan? Varmasti onnistuu, mutta en ole laiskana jaksanut tutkia miten tuo virtuaalinen reitittäminen tapahtuisi EMU 1820 ja Cubase SX ympäristössä. On nimittäin tuo Emun patchbay aika monimutkainen paketti (ainakin mulle). Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
moderndrummer88 12.03.2009 22:59:44 (muokattu 12.03.2009 23:05:43) | |
---|
laite: Onko muuten tällainen omaan käyttöön kopioiminen laitonta, vrt. radiosta nauhoittaminen. Veikkaisin, että on. Jos tarkoitat siis ihan C-kasetille nauhoittaminen vs. nettikopiointi? Nimittäin muistaakseni C-kasettien(tyhjien) hintaan sisältyy jonkinnäköinen kasettivero, joita sitten tilitetään ihan tasaisesti artisteille. Nettiliittymäsi ei varmaan moista veroa sisällä :) E: Tuollaista tekstiä löyty, kun vähän googletti: Mikä kasettimaksu oikein on? Se otettiin Suomessa käyttöön kesäkuussa 1984. Tyhjien ääni- ja videokasettien hintaan lisättävän maksun tarkoituksena oli kompensoida niitä taloudellisia menetyksiä, joita kodeissa tapahtuva yksityinen kopiointi oikeudenhaltijoille aiheuttaa. Kasettimaksut ovat puhtaasti kansallinen järjestely, joka on käytössä monissa Euroopan maissa - ei kuitenkaan kaikissa (esim. Englanti, Luxemburg, Irlanti). Tehokkaan edunvalvonnan seurauksena Suomen kasettimaksut ovat aina olleet Euroopan kalleimpia. Esimerkiksi kolmen tunnin videokasetin hinnassa kasettimaksun osuus on peräti 8,10 markkaa (1,35 euroa). Suomi oli myös ensimmäisten joukossa laajentamassa maksun vuonna 1998 tietokoneissa käytettyihin CD-R levyihin. Perusteluna oli, että niitä käytetään muun ohella myös musiikin tallentamiseen. Tänään 74 minuutin tietokonelevyn hinnasta kasettimaksun osuus on 1,11 markkaa (0,18 euroa). Vaikka maksu on paperilla katsoen halpa (muutama penni minuutilta), se muodostaa noin 30 % VHS-kasetin ja 20 % CD-R levyn myyntihinnasta. Näin tarkasteltuna maksu on merkittävä. + + + Nimensä mukaisesti kasettimaksu suunniteltiin ääni- ja kuvakaseteille. Vuoden 2000 alusta sitä alettiin kuitenkin periä myös MP3-soittimista, vaikkei niillä voi lainkaan tallentaa sanan varsinaisessa merkityksessä. MP3-soitin on prosessorilla, rom-koodilla ja muistilla varustettu tietokone, joka pystyy vain toistamaan toisella tietokoneella tehtyjä musiikkitiedostoja. Käytännössä laitemaksu on siis jo voimassa. Kasettimaksu täyttää veron tunnusmerkit. Sitä peritään kaikilta käyttäjiltä käyttötarkoituksesta riippumatta. Noin puolet veron tuotosta käytetään kotimaisen AV-tuotannon ja alan koulutuksen tukemiseen (kuten muitakin veroja), loput jaetaan yksittäisille oikeudenhaltijoille levyjen myyntimäärien suhteessa. Maksut ovat kuitenkin sokeita, sillä kukaan ei tiedä, mitä kodeissa oikeasti on kopioitu. Musiikkia kopioivat eniten nuoret, joiden musiikkimaku poikkeaa paljon musiikkia ostavan, vanhemman sukupolven musiikkimausta. Levymyynti vääristää kasettiverolla perittäviä korvauksia ja ohjaa niitä väärille tekijöille. Muutenkin hyvin myyvät artistit saavat kasettikorvauksia todellista kopiointia enemmän. Kasettimaksua perustellaan sillä, että se korvaa oikeuksien haltijoille kopioinnin aiheuttamia menetyksiä. Suomessa kerättävät maksut jäävät kuitenkin Suomeen, eikä niitä tilitetä ulkomaisille artisteille. On ilmeistä, että varsinkin nuoret tallentavat voittopuolisesti ulkomaista sisältöä; korvaus tästä kaikesta koituu kuitenkin kotimaisille toimijoille. Tästäkin syystä maksun nimittäminen veroksi on perusteltua http://www.pjoy.fi/lehdet/tekoik010302.htm E2: Kasettivero siis sisältyy myös cd-levyihin, vhs:iin ja mp3-soittimiin. "jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael |
nirzin 13.03.2009 21:13:39 | |
---|
Vähän yli viikon spotify-käytön myötä tuntuu siltä, että ainakin kolme asiaa saattaa olla muuttunut: 1. Kävin kirpparilla. Yleensä aika usein sieltä on jotain 1 - 4 euron levyjä tarttunut mukaan. Nyt ei, kun heti tuli mieleen että miksi ostaisin, kun ne voi kuunnella spotifystä. 2. Kävin kirjastossa. Käytännössä aina sieltä on tullut kasa levyjä mukaan. Nyt ei, kun heti tuli mieleen että miksi lainaisin, kun ne voi kuunnella spotifystä, ja paljon helpompi on spotifyn kokoelmia selailla kuin kirjaston hyllyjä. 3. Omia levyja ei juuri tule enää iTunesilla kuunneltua. Miksi kuuntelisi, kun spotify käynnistyy paljon nopeammin eikä pätki, kun selailee nettiä. iTunesin käyttö rajoittunee jatkossa oman kokoelman satunnaisjärjestystoistoon ja niiden joidenkin spotifystä puuttuvien kuunteluun. Levykaupassa en ole tullut käyneeksi. Saas nähdä, mitkä siellä on fiilikset, kun seuraavan kerran menen ja joku ostamisen arvoiselta vaikuttava sattuu käteen. |
RänxY 13.03.2009 21:18:42 | |
---|
Tähän voisi vielä lisätä sen, että kun lukee jostain mielenkiintoisesta bändistä, niin sen sijaan, että lainaa/ostaa/varastaa, voi samantien ottaa asiasta selvää (laillisesti). Kyllähän tämä musiikin kuluttajaa palvelee; jos tämä saadaan palvelemaan myös musiikin tekijöitä niin tämä on match made in heaven. "I refuse to join any club that would have me as a member."
Groucho Marx |
Exhausted 13.03.2009 21:19:27 | |
---|
1. Kävin kirpparilla. Yleensä aika usein sieltä on jotain 1 - 4 euron levyjä tarttunut mukaan. Nyt ei, kun heti tuli mieleen että miksi ostaisin, kun ne voi kuunnella spotifystä. Outoa. Kun minä käyn kirppareilla, Kaikki järkevän hintaiset levyt ovat jotain Mr President/Dance Hit Mania 5 -osastoa. Jos jotain ostamisen arvoista löytyy, hinnat ovat kovempia kuin play.comissa joten ostaminen ei ole vaivan arvoista. |
krautio 13.03.2009 22:11:10 (muokattu 13.03.2009 22:12:03) | |
---|
3. Omia levyja ei juuri tule enää iTunesilla kuunneltua. Miksi kuuntelisi, kun spotify käynnistyy paljon nopeammin eikä pätki, kun selailee nettiä. iTunesin käyttö rajoittunee jatkossa oman kokoelman satunnaisjärjestystoistoon ja niiden joidenkin spotifystä puuttuvien kuunteluun. Levykaupassa en ole tullut käyneeksi. Saas nähdä, mitkä siellä on fiilikset, kun seuraavan kerran menen ja joku ostamisen arvoiselta vaikuttava sattuu käteen. Saman huomasin itse tuon ITunesin käytön suhteen. Luulen, että Spotify on varmaan tehty samalla koodilla kuin ITunes, koska käyttöympäristö on hyvin samankaltainen (tämä ihan asiaan perehtymättömän arvio). Tai ainakin on suunniteltu hyvin samankaltaiseksi. Kaverin kanssa eilen tehtiin AB-testi, jossa verrattiin parasta mp3 laatua Spotifyn biiseihin. Kuunneltiin Dire Straitsin liveä On the Night ja ero oli kuultavissa. Silti tuo Spotifyn laatu on mun korviin ihan siedettävä ja pesee Myspacen ja Youtuben laadun 100-0. Rumpujen pellit soundaavat ihan terveiltä eikä sitä epämiellyttävää kihinää ole ollenkaan. Alapäätä oli hiukan vähemmän ja yleissoundi ei ollut yhtä ilmava kuin parhaassa mp3 laadussa (ripattu cd;ltä). Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
author 13.03.2009 23:15:58 | |
---|
Toivottavasti tuonne tulee jossain vaiheessa enemmän uusia bändejä, koska niitä tämä palvelu eniten palvelee. Itse olen löytänyt vasta muutaman bändin joita on tullut enemmän kuunneltua Spotifyn kautta. |
zekeode 14.03.2009 00:09:32 (muokattu 14.03.2009 00:11:47) | |
---|
author: Toivottavasti tuonne tulee jossain vaiheessa enemmän uusia bändejä, koska niitä tämä palvelu eniten palvelee. Itse olen löytänyt vasta muutaman bändin joita on tullut enemmän kuunneltua Spotifyn kautta. http://www.spotify.com/blog/ Mukavasti tuli taas uutta kivaa... |
nirzin 14.03.2009 11:04:36 | |
---|
Exhausted: Outoa. Kun minä käyn kirppareilla, Kaikki järkevän hintaiset levyt ovat jotain Mr President/Dance Hit Mania 5 -osastoa. Jos jotain ostamisen arvoista löytyy, hinnat ovat kovempia kuin play.comissa joten ostaminen ei ole vaivan arvoista. Riippuu tietysti käsitteen "ostamisen arvoinen" määrittelystä ja siitä, millä kirpparilla käy ja kuinka usein. On tullut käytyä muutaman kerran vuodessa Mankkaalla Akseli-kirpparilla, ja sielä on ollut yllättävän hyviä löytöjä. Esim. Coheed & Cambriaa, Mars Voltaa, Leila K:ta, Depeche Modea, REM:iä ja HIM:iä on tuolta tullut ostettua enintään 4 euron hintaan. |
Exhausted 14.03.2009 11:06:29 | |
---|
nirzin: Esim. Coheed & Cambriaa, Mars Voltaa, Leila K:ta, Depeche Modea, REM:iä ja HIM:iä on tuolta tullut ostettua enintään 4 euron hintaan. No kyllä (Leila K:ta lukuunottamatta) nuo ovat tuohon hintaan ostamisen arvoisia. Tampereen kirppiksillä jos on tuollaisia levyjä niin hintaa on vähintään 9 euroa, jolloin yleensä play.comistakin saa halvemmalla. |
Juhani 14.03.2009 15:34:05 (muokattu 14.03.2009 16:31:35) | |
---|
Pitäisiköhän Muusikoiden Net ry:n ostaa tuolta mainostilaa kannatuksen vuoksi? :D En tiedä missä hinnoissa mahtaa olla, ja ry pyörii pitkälti + - budjetilla serverikuluineen, mutta joku viikon tms. pituinen pienen budjetin mainos voisi olla kiva. Tehtäisiin se täällä porukalla ja sitten kirottaisiin sitä täällä kun se tulee biisien välissä. :D |
Heikki 14.03.2009 16:36:41 | |
---|
On kyllä aika ripulia korville tuo spotifyn äänenlaatu. En ymmärrä miksi kukaan maksasi tuosta kun äänenlaatu on noiin huono. |