Aihe: Virtalähde efekteille
1 2
jyrki_i
10.03.2009 23:45:35 (muokattu 10.03.2009 23:45:44)
hape: Oisko ihan typerä idea, että ymppäis nuo kolme virtalähdettä saman kotelon sisään, jossa ois yhteinen verkkovirtaliitin kaikille kolmelle? Silloin selviäis yhdellä verkkojohdolla.
Miten olisi jatkojohto, jossa on verkkokytkin? :-)
http://www.clasohlson.fi/Product/La … /362904_X_2007-06-27_133722_815.jpg
wilzhu
11.03.2009 00:42:26 (muokattu 11.03.2009 00:44:10)
jyrki_i: Miten olisi jatkojohto, jossa on verkkokytkin? :-)

Itse olisin ehdottanut aivan samaa:D

Mutta joo.. Nyt mietityttää nimenomaan nuo maadoitushommelit sun muut. Tarkoitus olisi sada nimenomaan hurinavapaa virtalähde lähes kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Olen jo visioinut siihen muutamaa erllistä mahdollisesti säädettvää lähtöä(Retoilla viisarimittareilla arustettuna tietenkin!), jolloin saattaisin hamassa tulevaisuudessa saada liitettyä myös muita kuin 9v ottavia laitteita.

pitäisikö laiteen olla ehdottomasti jotenkin maadoitettu vai pitäisikö sen man kellua jotta häiriöt vältettäisiin? Entä maalenkit, jne, jne?

e. taas tuli huomattua että piuha oli jäänyt wahiin kiinni:(
hape
11.03.2009 07:54:44

jyrki_i: Miten olisi jatkojohto, jossa on verkkokytkin? :-)

Ei. Sä et vissiin oikein hiffanu mikä se ongelma on.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
s151669
11.03.2009 08:34:52

jyrki_i: Halutaanko efektien virtalähteestä 9 volttia? Paristosta tulee vähän aikaa uutena se 9 V. Jotkut (tosin en minä) haluavat, että virtalähteestäkin saa saman verran vähemmän jännitettä kuin jonkin verran käytetystä paristosta, jotta se mystisen täydellinen efektilaitteen soundi olisi sama kuin paristoa käytettäessä. Tässä mielessä voi tosiaan olla hyvä, että jännitettä voi säätää.

Tällöin pitäisi oikeastaan säätää lisäksi virtalähteen sisäistä vastusta. Käytännössä siis sopivan suuruinen vastus, vastuspaketti + kytkimiä, säätövastus tai fetti sarjaan regulaattorin jälkeen.

Nykyaikaisilla (TM) (eli siis opareihin tai uudempaan tekniikkaan perustuvilla) efekteillä ei jännitteen laskusta ole mitään iloa. Pikemminkin ne toimivat paremmin pienellä ylijännitteellä, kunhan konkat kestävät. Yhden germaniumtransistorin ihmeet taas saattavat hyvinkin hyötyä "huonosta" sähköstä.
Jyrki
wilzhu
12.03.2009 21:26:38
wilzhu: Mutta joo.. Nyt mietityttää nimenomaan nuo maadoitushommelit sun muut. Tarkoitus olisi sada nimenomaan hurinavapaa virtalähde lähes kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Olen jo visioinut siihen muutamaa erllistä mahdollisesti säädettvää lähtöä(Retoilla viisarimittareilla arustettuna tietenkin!), jolloin saattaisin hamassa tulevaisuudessa saada liitettyä myös muita kuin 9v ottavia laitteita.

pitäisikö laiteen olla ehdottomasti jotenkin maadoitettu vai pitäisikö sen man kellua jotta häiriöt vältettäisiin? Entä maalenkit, jne, jne?

Vieläkin mietityttää nuo..
wilo
12.03.2009 22:53:48
Mutta joo.. Nyt mietityttää nimenomaan nuo maadoitushommelit sun muut. Tarkoitus olisi sada nimenomaan hurinavapaa virtalähde lähes kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Olen jo visioinut siihen muutamaa erllistä mahdollisesti säädettvää lähtöä(Retoilla viisarimittareilla arustettuna tietenkin!), jolloin saattaisin hamassa tulevaisuudessa saada liitettyä myös muita kuin 9v ottavia laitteita.

e. taas tuli huomattua että piuha oli jäänyt wahiin kiinni:(

Mun tietääkseni hurinoita aiheuttavat ainakin nämä. Sori mahdolliset väärät termit, en oo ammattilainen.
- balansoimaton signaalikaapeli on vierekkäin vaihtovirtajohdon kanssa
- ground loop eli maalenkki (tää on mullekin vähän hämärä juttu...)
- huonosti suodatettu virtalähde

Ekan saat eliminoitua järkeilemällä: AC-piuhat kauas signaalipiuhoista ja jos tarttee tehdä ylivetoja, tehdään ne 90 asteen kulmassa. Sitä en tiedä, miten pitää rakentaa virtalähde jossa on AC-lähtöjä DC-lähtöjen lisäksi.
Jos maalenkkejä syntyy, niistä pääsee eroon täysin eristetyillä virtalähteen lähdöillä eli otetaan virta eri toisiosta.
Ja kolmas hoituu tietysti suodattamalla virta tarpeeksi hyvin.

14.03.2009 16:00:44 (muokattu 14.03.2009 16:01:13)
Itse antaisin ääneni tuolle HB:n powerplantille, jota ylempänä ketjussa ehdotettiin. Se on sisähiluiltaan hyvin simpeli: yksi muuntaja, josta lähtö 9VDC:n tasasuuntaukseen & regulointiin. Taisi olla niin, että kaikille 9VDC lähdöille oli yhteinen tasuri ja rekku, 12VDC:n tasuri ja regulointi oli 12VAC lähdön rinnalla. Maalenkkien yms kannalta ei ihan loppuun asti ajateltu kone, mutta asiansa ajaa ihan täyttä päätä.

Hyvän jos haluaa tehdä, niin simppeli vehje hyvillä selityksillä löytyy:
http://www.geofex.com/Article_Folders/Spyder/spyder.htm

Tuo Spyder on tehty LM317 regulaattoreilla, mutta vähintään yhtä hyvä tulee 7809:llä, niinkuin ylempänä tässä ketjussa mainittiin. Sopivia piirilevymuuntajiakin tähän löytyy kohtuuhintaan.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)