Alkaa olla kivet ja kannot käännetty. Mistä siis löydän kirkasta grain filleriä? Alkaa olemaan jo kiiruskin, joten olisi suotavaa löytyä kotomaasta. Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
kulmahiomakone 12.03.2009 18:24:51 | |
---|
Joku liima? Syanoakrylaatti tai epoksi? Kirkas sellakka? Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Antti1 12.03.2009 21:44:33 | |
---|
Mitä siihen tulee päälle ja mitä täytyy fillata? Jokatapauksessa, täältä yksi ääni pikaliimalle. Olen moista käyttänyt ihan työnkin puolesta ja toimii. |
Juniper 12.03.2009 21:56:14 | |
---|
Sellakka + hohkakivijauho. Tällä tulee hyvä. |
Pavezer 12.03.2009 22:25:24 | |
---|
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
spyykko 13.03.2009 10:21:13 (muokattu 13.03.2009 10:21:46) | |
---|
Pavezer: Alkaa olla kivet ja kannot käännetty. Mistä siis löydän kirkasta grain filleriä? Alkaa olemaan jo kiiruskin, joten olisi suotavaa löytyä kotomaasta. Liikaselta saa. En tykännyt käytöstä yhtään, ei kuivu kunnolla kovaksi ja jos kaikkea ei saa puun päältä pois se kuitenkin muuttaa puun väriä hieman sameaksi. Lakalla olisi filleröinyt loppuviimein paremmin ja nopeammin. EDIT: Liikasen filleri on juurikin tätä: http://pro.woodworker.com/cgi-bin/F … h=Finishes%20-%20Fillers&smode= |
Pavezer 13.03.2009 12:22:32 | |
---|
spyykko: Liikaselta saa. En tykännyt käytöstä yhtään, ei kuivu kunnolla kovaksi ja jos kaikkea ei saa puun päältä pois se kuitenkin muuttaa puun väriä hieman sameaksi. Soitin Liikaselle jo pari päivää sitten ja tarjosivat ei oota. Lakalla olisi filleröinyt loppuviimein paremmin ja nopeammin. Jättäis fillerin kokonaan pois ja tasottelis ja suhuuttelis pu-lakkaa tarpeelliset määrät/kerrat? ko? Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
Antti1 13.03.2009 12:28:23 | |
---|
Pavezer: Jättäis fillerin kokonaan pois ja tasottelis ja suhuuttelis pu-lakkaa tarpeelliset määrät/kerrat? ko? Näin mä oon tehnyt ja näin tehdään esimerkiksi noi Ruokankaan kitarat, ainakin silloin kun eräässä heidän alihankkijapuljussa olin duunissa. |
Juzzu 13.03.2009 13:23:20 | |
---|
Antti1: Näin mä oon tehnyt ja näin tehdään esimerkiksi noi Ruokankaan kitarat, ainakin silloin kun eräässä heidän alihankkijapuljussa olin duunissa. Mutta imeehän mahonki PU:takin ihan tolkuttomasti...? Tai ehkä Ruokankaalla sekin asia on parempi. P.S. Kirka on jo kuollut. |
olex_tur 13.03.2009 15:38:55 | |
---|
Mites onko kokemuksia muilla nitroselluloosalakalla filleröinnistä. Sitä saa ainakin aika monta laittaa jos haluaa aivan peili pinnan. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband |
tonicaster 13.03.2009 15:49:18 | |
---|
Eikö toi ole 2k lakkaa? Jos näin on niin purkkijäykkään lakkaan vaan kovettajaa ja sitä niihin koloihin, vai onko liian työläs? näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu. |
Pavezer 13.03.2009 21:58:52 | |
---|
Antti1: Näin mä oon tehnyt ja näin tehdään esimerkiksi noi Ruokankaan kitarat, ainakin silloin kun eräässä heidän alihankkijapuljussa olin duunissa. Joo, Ruokankaallakaan ei ollut ko filleriä ja Ruokangas kertoinkin että hyvin harvoin heillä enää fillereitä käytetäänkään. Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
Pavezer 13.03.2009 22:05:37 | |
---|
tonicaster: Eikö toi ole 2k lakkaa? Jos näin on niin purkkijäykkään lakkaan vaan kovettajaa ja sitä niihin koloihin, vai onko liian työläs? Pintakäsittely on kansalaisopiston järjestämä pintakäsittelykurssi ja kurssin vetäjä saoikin, että jo ei muuta keinoa löydy, niin tuutataan vaan lakkaa niin paljon, että filleröinti tapahtuu sillä. Kuitenkin, vetäjä sanoi, että lakkaa menee aika runsaasti siinä tapauksessa. Hankalaa tässä on se, että kurssi on aika lyhytkestoinen ja lakkauskertoja ei ole kuin kerran viikossa muutaman viikon ajan. Mielellän siis filleröisin näinä välipäivinä, niin ei tarvitsisi sitte jännätä, että riittääkö se pelkkä lakkaus noilla kursin kerroilla vai ei. Mitä pikaliimaa olette käyttäneet ja millä tavalla? Epoksi tuntuu myös ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta näin kotioloissa. Katotaan nyt miten käy. Koetan kertoa kokemukset sitten kun homma on hoidettu. Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
Pavezer 15.03.2009 17:39:29 | |
---|
Hioin pohjalakkaa ja huomasinkin tässä vaiheessa, että - totta tosiaan - pu-lakkahan kyllä jo itsessään fillaa hyvänoloisesti. Muutamissa paikoissa jo ekat pohjalakkarundit ovat riittävät. Eli etenen nyt sitten niin että koetan hioa sen verran kuin kärsii ottaa ja nostaa isoimmat fillaustarpeet/hankalimmat paikat vaikka pikaliimatipoilla. Tuutataan sitten sitä lakkaa lisää ja tarkastetaan tilanne uudemman kerran seuraavan hionnan yhteydessä. Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |
Antti1 15.03.2009 23:02:36 | |
---|
Niin tuosta syanoakrylaatista, kaikki nestemäiset perussysteemit käy ihan hyvin. Sitä vaan levität kaikkiin hankalimpiin monttuihin suoraan tuubista ja hiot kuivumisen jälkeen sileäksi. Käyttäisin kuitenkin ainoastaan syvimpiin koloihin, joita parin lakkarundin jälkeen vielä pohjiin jää. |
olex_tur 16.03.2009 00:23:26 (muokattu 16.03.2009 12:14:15) | |
---|
Yks vaihtoehto, mikä lähinnä toimii kittiniä periaattees on se että, ottaa hiontapölyä juuri samasta puusta mitä on paikkaamassa ja sekoittaa siihen lakkaa jota käyttää, siten että siitä saadaan tahnaa. Tätä levitetään kuin kittiä ja kuivamisen jälkeen hiodaan tasaiseksi. Itse olen käyttänyt tätä joissain puutöissäni ja toimii hyvin. Lähinnä olen nitrolakkaan tätä sekoittanut. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband |
Pavezer 02.04.2009 14:59:58 (muokattu 02.04.2009 15:01:51) | |
---|
Päivitetään tämä kertomalla, että pelkkä pu-lakka riitti fillaamaan mahongin. EDIT: ja kyllä, pahimpiin monttuihin (joita ei kyllä ollut oikeastaan kuin puun päissä) käytin pikaliimatippoja. Kun ei muuten, niin sitte tehään ite. |