Aihe: Multiefektit vs single pedaalit??
1 2 3
aalataur
11.03.2009 20:37:12 (muokattu 11.03.2009 20:39:37)

Niin siis en minäkään ole todellakaan mitenkään yksittäispurkkeja vastaan. Onhan mullakin nyt tuo Seymour Duncanin Twin Tube Mayhem josta lähtee kyllä sellaset tykitykset että huh.. vaikea lähteä ainakaan parantamaan multiefekteillä, kun laitteessa on putketkin tuomassa eloa soundiin. Ja waheista en ole niin tykännyt niissä multiefekteissä mitä olen kokeillut, erillisenä parempi.

E: Ja tietysti jos tietää ettei tarvitse kuin muutaman efektin, niin mitäs sitä turhaan multiefektiä ostamaan.
kimurantti1
12.03.2009 13:53:59
baba o riley: Mua ei oikeastaan kiinnosta onko joku roudausystävällinen, helposti/hankalasti säädettävä jne.

Tällaisen argumentin jälkeen sopii varmaan kysyä, että minkä verran vedät keikkaa? :-)
s8na
12.03.2009 13:59:47

Artist: No, omasta mielestäni saa eniten vastinetta, kun ostaa mahdollisimman vähän pedaaleja, mutta katsoo, että ne ovat kanssa sitten sellaisia, joissa ei tarvitse tehdä kompromisseja mihinkään suuntaan (mikäli mahdollista).

Mutta mutta. Makuasioita ja kukin tietysti tehköön niin kuin parhaaksi näkee. :)

Kannatetaan. Purnukoita on ollut monensorttisia, osa lähtenyt mutta jotkut jääneet luottokapineiksi. Ei niitä effuja sitten kuitenkaan valtavasti tarvitse, muutamalla laadukkaalla boksilla pääsee pitkälle. Tuntuma on ollut että kalliit hyvät ovat jääneet, halvemmat lähteneet kiertoon itelläni. Ehkä kannattaa hommata hyvää siis heti alkuun jos vaan kukkaro kestää.
HeavyMachinery
12.03.2009 14:00:31

aalataur: Ei ehkä korvaa, mutta multsari antaa eniten vastinetta rahoille jos ei ole älyttömän iso budjetti..

En nyt alle kirjottaisi tuotakaan jos tarvii esim chorukse + delayn niin kaksi perus ok stompparia saa samaan hintaan kuin yhden siedettävän multasarin.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
HeavyMachinery
12.03.2009 14:01:18

Ukko: Jep. Kyllä itse omat roudauksensa duunaava soittaja miettii aika tarkkaan sen kamojen roudaus ystävällisyyden. Mallintava lattialauta löytyy aika monella paljon soittavalla ja kaapit jätetään kotiin.

Kyse on vain laiskuudesta ja mukavuuden halusta ei soundista.
Artist
12.03.2009 14:27:06 (muokattu 12.03.2009 14:27:19)
Ukko: Jep. Kyllä itse omat roudauksensa duunaava soittaja miettii aika tarkkaan sen kamojen roudaus ystävällisyyden. Mallintava lattialauta löytyy aika monella paljon soittavalla ja kaapit jätetään kotiin.

Itse vedän kai keskimäärin kerran kuussa, eikä ainakaan vielä sillä määrällä tarvi paljon miettiä. Onneksi.

Sinänsä, jos vetää paljon niin tuo roudaus on kuitenkin ihan hyvä pointti. Itse ehkä kuitenkin siirtyisin helposti roudattavaan pikkucomboon ja vähentäisin pedaalien määrää kuin lähtisin kokonaan mallinnuslinjalle.
"It's another year for me and you, another year with nothing to do"
jumara
12.03.2009 15:20:54

En allekirjoita. Keikalle mennään sillä laitteistolla, jonka musiikkityyli ja keikkapaikka kulloinkin vaativat. Pari ylimääräistä kantokertaa on pieni hinta siitä, että soundit ovat kohdallaan. Keikalle mennään aina tarjoilemaan parasta mahdollista, mukaan lukien tekninen laadukkuus. Piste.

Teen melko paljon keikkaa ja roudaan aina itse, useimmiten myös PA:n.

Varsinaiseen aiheeseen sanoisin, että molemmissa on puolensa. En juurikaan käytä enää kiinteää pedalboardia, vaan keikoille lähtee pedaaleja ihan fiiliksen mukaan. Säröt noissa multsareissa toimii harvemmin, mutta modulaatio/viive-osasto on nykyään hyvinkin käyttökelpoista. Bändikaverin kanssa yhdistellään sujuvasti putiikkipedaaleita Bossin ME-sarjalaisiin.

Mielestäni ei kannata jämähtää ajatukseen siitä, että sen pitäisi olla joko erilliset spedut tai multispedu.
GAS in the bottom, put it any way you want...
HeavyMachinery
12.03.2009 15:38:12

jumara: En allekirjoita. Keikalle mennään sillä laitteistolla, jonka musiikkityyli ja keikkapaikka kulloinkin vaativat. Pari ylimääräistä kantokertaa on pieni hinta siitä, että soundit ovat kohdallaan. Keikalle mennään aina tarjoilemaan parasta mahdollista, mukaan lukien tekninen laadukkuus. Piste.

Varsinaiseen aiheeseen sanoisin, että molemmissa on puolensa. En juurikaan käytä enää kiinteää pedalboardia, vaan keikoille lähtee pedaaleja ihan fiiliksen mukaan. Säröt noissa multsareissa toimii harvemmin, mutta modulaatio/viive-osasto on nykyään hyvinkin käyttökelpoista. Bändikaverin kanssa yhdistellään sujuvasti putiikkipedaaleita Bossin ME-sarjalaisiin.

Mielestäni ei kannata jämähtää ajatukseen siitä, että sen pitäisi olla joko erilliset spedut tai multispedu.

Mulla on molemmat pahukset kun on sekä räkki kamaa joka on multsarina loopissa ja speduja vahvarin edessä.

Oma kokemus on osoittanut sen että PreGain efekteinä toimii analogiset irto spedut parhaiten Kun taas loopissa mulinex henkisetkin toimii ohan kivasti....
s8na
12.03.2009 15:38:33 (muokattu 12.03.2009 15:40:33)

jumara: En allekirjoita. Keikalle mennään sillä laitteistolla, jonka musiikkityyli ja keikkapaikka kulloinkin vaativat. Pari ylimääräistä kantokertaa on pieni hinta siitä, että soundit ovat kohdallaan. Keikalle mennään aina tarjoilemaan parasta mahdollista, mukaan lukien tekninen laadukkuus. Piste.

Sellaselle multispedulle vois olla itelle käyttöö, jossa ois noi motulaatio-efektit pelkästään. Säröt ja muut sitte irtopurkeista.

Edit. Nii ja just niiku HM sanoi ni multimuljutin looppiin, purnukat enne vahvaria.

Edit2. Tää tietää gassia taas...
HeavyMachinery
12.03.2009 15:42:39 (muokattu 12.03.2009 15:42:54)

s8na: Sellaselle multispedulle vois olla itelle käyttöö, jossa ois noi motulaatio-efektit pelkästään. Säröt ja muut sitte irtopurkeista.

Edit. Nii ja just niiku HM sanoi ni multimuljutin looppiin, purnukat enne vahvaria.

Edit2. Tää tietää gassia taas...

Nova Modulator

http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_nova_modulator.htm

Tai eventide modfactor

http://www.thomann.de/fi/eventide_modfactor.htm
Numb
12.03.2009 15:54:21

HeavyMachinery: Nova Modulator

http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_nova_modulator.htm

Tai eventide modfactor

http://www.thomann.de/fi/eventide_modfactor.htm

Heh, jotenkin vain eivät ole nuo avaruussukkulan ohjaamot minua varten...
A waist is a terrible thing to mind.
HeavyMachinery
12.03.2009 15:55:28

Numb: Heh, jotenkin vain eivät ole nuo avaruussukkulan ohjaamot minua varten...

Eihän tuo nova ole tavan chorusta hankalampi säätää...
Numb
12.03.2009 15:56:29

HeavyMachinery: Eihän tuo nova ole tavan chorusta hankalampi säätää...

Ei se ole (pelkästään) siitä säätämisen vaivasta kiinni, vaan ihan siitä miltä se härpäke _näyttää_. =)
A waist is a terrible thing to mind.
s8na
12.03.2009 16:00:37 (muokattu 12.03.2009 16:01:26)

Laitetaan haavemappiin nuo värkit. Hinta on ainakin jälkimmäisellä jo aika kova tällaselle amatöörille.
kimurantti1
12.03.2009 21:32:42 (muokattu 12.03.2009 21:59:15)
Ehdottomasti keikat vedetään niin hyvin kun pystytään, mutta kyllä mä ainakin mietin myös käytännöllisyyttä. Mun panokseni keikkaan ei ole yhtään sen pienempi, vaikka otankin stereo delayn ja choruksen TC:n multimuljuttimesta, enkä parista Deluxe Memory Manista ja CH-1:stä.

Toi "pari ylimääräistä kantokertaa per keikka" -ajatus on ihan jees, jos niitä keikkoja on esim. pari kertaa kuussa, eli oikeasti tosi vähän. Ne pari ylimääräistä kantokertaa kuitenkin kertautuu keikkojen määrällä, ja jos hommaa tekee enemmän, siis vaikka elääkseen, niin alkaa kummasti ääni muuttua kellossa. Mun mielestä mikään musatyyli tai keikkapaikka ei vaadi jotain tietyn merkkistä ja vuotista kitaraefektiä, vaan homma on useimmiten vain soittajan omassa päässä. Jos ainoa tapa saada mielenrauha on roudata hirveä määrä kamaa, niin se jokaiselle suotakoon. Mä itse en kuitenkaan tarvitse sitä. Ei ne välilevyt parista ylimääräisestä pedaalista hajoa, mutta enemmän tavaraa on enemmän tavaraa ja jossakin menee raja.

En tykkää itsekehuskelusta, mutta varsinkin viimeisen puolen vuoden sisään olen saanut kuulla aika paljonkin kohteliaisuuksia soundeista keikkojen jälkeen. Laitteisto on kuitenkin keikkojen mukaan vaihtunut nuppikaapi-yhdistelmästä takaa avoimeen comboon ja TC:n multiefektistä kalliimpiin yksittäispurkkeihin. Keikkaa on vähän enemmän kuin pari kuussa.
McNulty
12.03.2009 22:23:24
Numb: Ei se ole (pelkästään) siitä säätämisen vaivasta kiinni, vaan ihan siitä miltä se härpäke _näyttää_. =)

Meikäläistä ei niinkään häiritse se, miltä laite näyttää... vaan soundillisten tekijöiden jälkeen mietin laitteen kokoa. Tässä suhteessa monikin EHX tai DamageControl on aivan järkyttävä laitos ja siksi en niitä huolitse lähellekään pedalboardia. Sen sijaan t.c.Electronicin Nova-sarja onpi varsin passeli. Selkeästi muotoiltu rasia ja namiskuukkelit aseteltu järkevästi... niitä on simppelimpi käyttää miltä kenties näyttävät. Esim. tuo Nova Modulator on järkevämmin toteutettu "dual pedal" kuin esim. Bossin rohjakkeet.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
HeavyMachinery
12.03.2009 22:24:46

bonecrusher: Meikäläistä ei niinkään häiritse se, miltä laite näyttää... vaan soundillisten tekijöiden jälkeen mietin laitteen kokoa. Tässä suhteessa monikin EHX tai DamageControl on aivan järkyttävä laitos ja siksi en niitä huolitse lähellekään pedalboardia. Sen sijaan t.c.Electronicin Nova-sarja onpi varsin passeli. Selkeästi muotoiltu rasia ja namiskuukkelit aseteltu järkevästi... niitä on simppelimpi käyttää miltä kenties näyttävät. Esim. tuo Nova Modulator on järkevämmin toteutettu "dual pedal" kuin esim. Bossin rohjakkeet.

Hyvin paljon samaa mieltä bonen kanssa. Odotan myös innolla että kaveri ostaa tuon nova särön. Loisto idea TC:ltä midillä ohjattava analogi särö :D
baba o riley
12.03.2009 22:47:58
kimurantti1: Tällaisen argumentin jälkeen sopii varmaan kysyä, että minkä verran vedät keikkaa? :-)

Itse asiassa paljon, ja kyllähän se roudaaminen aina pännii jonkin verran, mutta kyllä suurempikin pedalboardi menee siinä muiden kamojen lomassa. Olen vaan hyväksynyt roudaamisen paskapuolen jotta saisin soittaa just eikä melkein sillä soundilla millä haluan. Enkä vielä ole katunut tai joutunut tekemään kompromissejä. :)
magister
12.03.2009 22:49:12

Artist: Itse tykkään yksittäisistä pedaaleista, ja kaikki taitaa viritintä lukuunottamatta olla analogista. ...

Ai juma, onkohan markkinoilla analogisia virittimiä? Mieluiten tietysti putkitekniikalla.

Ja jos olisi rahaa, tietysti pitäisi olla putkilla toteutettu aktiivimikitys kitarassa. Mukavasti hehkuisivat putket plektrakäden tuntumassa. Moninapainen virtakaapeli tulisi virtalähteestä backstagen puolelta kitaraan.
Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)