Aihe: Etuasteputkien soundimuutos käytön myötä?
1
jarmo vh
11.03.2009 15:56:42
Huomasin tuossa putkia testaillessani mielenkiintoisen asian. Mulla sattuu olemaan kaksi Mullardin putkea samalta vuodelta ja peräkkäisiltä kuukausilta. Toinen on ollut vuosia kiinni vahvistimessa ja toinen on käyttämätön. Käytetyssä putkessa on mielestäni parempi soundi, se esim. säröytyy pehmeämmin. Kokeilin tästä innostuneena samaa erilaisilla putkilla (Jugoslaviassa tehtyjä Siemensejä) ja huomasin että niissäkin käyttämätön putki soundasi erilaiselta kuin käytetty. Näissä käytetyn soundi oli tummempi kuin uuden, paremmuutta en osannut ratkaista.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia etuasteputkista?
HUOM! Tarkoitukseni ei ole virittää mitään NOS vs. uustuotanto väittelyä, vaan asia kiinnostaa yleisellä tasolla. Tulisi toki myös paljon halvemmaksi hankkia jatkossa haluamansa putket (mulla se tarkoittaa vanhoja) käytettyinä kuin uusina.
Musiikki on kuin ruoka.
Terry Pantheras
11.03.2009 16:13:55
jarmo vh: Huomasin tuossa putkia testaillessani mielenkiintoisen asian. Mulla sattuu olemaan kaksi Mullardin putkea samalta vuodelta ja peräkkäisiltä kuukausilta. Toinen on ollut vuosia kiinni vahvistimessa ja toinen on käyttämätön. Käytetyssä putkessa on mielestäni parempi soundi, se esim. säröytyy pehmeämmin. Kokeilin tästä innostuneena samaa erilaisilla putkilla (Jugoslaviassa tehtyjä Siemensejä) ja huomasin että niissäkin käyttämätön putki soundasi erilaiselta kuin käytetty. Näissä käytetyn soundi oli tummempi kuin uuden, paremmuutta en osannut ratkaista.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia etuasteputkista?
HUOM! Tarkoitukseni ei ole virittää mitään NOS vs. uustuotanto väittelyä, vaan asia kiinnostaa yleisellä tasolla. Tulisi toki myös paljon halvemmaksi hankkia jatkossa haluamansa putket (mulla se tarkoittaa vanhoja) käytettyinä kuin uusina.

No niinhän ne etusputketkin kuluu siinä missä pääteputketkin, mutta paljon hitaammin.
Höpsis töppöseen!
jarmo vh
11.03.2009 16:28:38
Terry Pantheras: No niinhän ne etusputketkin kuluu siinä missä pääteputketkin, mutta paljon hitaammin.

Juu, totta kai kuluvat. Sitä vaan kummastelin, että soundi voi samalla parantua, ennenkuin loppu tulee ja sehän tulee varmasti.
Musiikki on kuin ruoka.
Terry Pantheras
11.03.2009 16:36:10
jarmo vh: Juu, totta kai kuluvat. Sitä vaan kummastelin, että soundi voi samalla parantua, ennenkuin loppu tulee ja sehän tulee varmasti.

Ok, missasin sit sun pointin... :)
Höpsis töppöseen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)