TypeRR 17.12.2008 11:20:23 | |
---|
Mikähän voisi olla pielessä, kun kitarani alkoi(pikkuhiljaa) kuulostamaan omituiselta, ääni ikäänkuin ei ole tasainen vaan "vouvaa" hieman; ensin ajattelin vian olevan aloittelijan korvissani, mutta kyllä tuo nyt alkaa tuntua ihan äänessä olevan.. Kaikissa kielissä sama, eikä väliä soittaako vapaana vai joltain nauhaväliltä, särö päällä vika tuntuisi pahenevan yläkielille mentäessä.Vika kuuluu myös ilman vahvistinta soitettaessa. Aloittelija tosiaan olen, ja kitaran(Ibanez RG321) ostin reilu kuukausi sitten, mielestäni silloin soi mainiosti. Olen löysännyt kielet ja virittänyt uudelleen viritysmittarilla, myös intonaation.Eikai kielet näin nopeasti voi vanheta, vai..?? Nimim."päässäkö vikaa" |
Dirty Hero 17.12.2008 11:24:14 | |
---|
Jos olet säätänyt mikkejä lähemmäs kieliä, niin vika voi johtua siitä. Ainakin mun mielestä ääni kuuluu silleen aaltomaisena, jos mikit ovat liian lähellä kieliä.. |
fox 17.12.2008 11:32:21 | |
---|
Jos olet säätänyt mikkejä lähemmäs kieliä, niin vika voi johtua siitä. Ainakin mun mielestä ääni kuuluu silleen aaltomaisena, jos mikit ovat liian lähellä kieliä.. Tätä myös epäilen.. siis että on vähän liian lähelle kieliä nyt säädetty mikit. |
LosJormas 17.12.2008 13:57:06 | |
---|
Kyllähän ne kielet saattaa paskasiks mennä jo kuukaudessa jos paljon soittaa paskasilla ja hikisillä käsillä. Varsinki punomattomis kielis rupee huonos kunnos ollessa ääni silleen aaltoilee. P.S. Pese aina kädet ennen soittelua :D Styrkkarin paskuus masentaa. |
taskumatti 17.12.2008 14:08:37 | |
---|
Jos olet säätänyt mikkejä lähemmäs kieliä, niin vika voi johtua siitä. Ainakin mun mielestä ääni kuuluu silleen aaltomaisena, jos mikit ovat liian lähellä kieliä.. Tämäpä varmaankin ongelma. Mutta jos tosiaankin ääni on myös huonona ilman vahvistina jolloin mikeillä ei ole mitään virkaa mihinkään? Voisi olla kyseessä kenties joku tallansäätövika? Ikuinen aloittelija |
SlantSix 17.12.2008 14:34:40 | |
---|
Kyllähän ne mikkien magneetit vetää ihan samalla voimalla niitä kieliä, olipa sitten kytketty vahvariin tai ei. Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys... |
jra 17.12.2008 14:35:31 (muokattu 17.12.2008 14:36:11) | |
---|
Tämäpä varmaankin ongelma. Mutta jos tosiaankin ääni on myös huonona ilman vahvistina jolloin mikeillä ei ole mitään virkaa mihinkään? Voisi olla kyseessä kenties joku tallansäätövika? Mikkien magneettikenttä ei häivy, vaikka sähköt eivät olisi kytkettynäkään. Tuo magnaattikenttä on se joka aiheuttaa wouaksen jos mikit ovat liian lähellä kieliä. Kokeile vaikka painaa kielet alas viimeisltä nauhalta, kielten ja mikkien väliin pitäisi jäädä vähintään milli tai pari, ainakin punotuilla kielillä. E: hieman hidas - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
taskumatti 17.12.2008 16:25:41 | |
---|
Mikkien magneettikenttä ei häivy, vaikka sähköt eivät olisi kytkettynäkään. Tuo magnaattikenttä on se joka aiheuttaa wouaksen jos mikit ovat liian lähellä kieliä. Kokeile vaikka painaa kielet alas viimeisltä nauhalta, kielten ja mikkien väliin pitäisi jäädä vähintään milli tai pari, ainakin punotuilla kielillä. Joo olinpas tyhmä :D vähän huuruis kirjoitin just herättyä :) pahoittelen virhettä. Ikuinen aloittelija |
TypeRR 17.12.2008 16:29:33 | |
---|
Mikkien säätöihin en ole koskenut, viimeisestä nauhavälistä painettuna kaikissa kielissä on reilu 2mm etäisyys mikkeihin. Ja kuten sanottu, mielestäni alussa tätä ongelmaa ei ollut, tosin voi olla että silloin alkuhurmiossa ei vain kiinnittänyt huomiota siihen... |
TypeRR 10.03.2009 23:24:24 | |
---|
Sen verran tuli tutkittua lisää aihetta, että kokeilin säätää mikkejä useita millejä kauemmaksi kielistä, ei ollut mitään vaikutusta vouvaukseen. Tuntuu että kuulostaa päivä päivältä pahemmalta...vitossoinnutkin kuulostaa melko kauhealta. |
Henkka1000 10.03.2009 23:29:47 | |
---|
TypeRR: Sen verran tuli tutkittua lisää aihetta, että kokeilin säätää mikkejä useita millejä kauemmaksi kielistä, ei ollut mitään vaikutusta vouvaukseen. Tuntuu että kuulostaa päivä päivältä pahemmalta...vitossoinnutkin kuulostaa melko kauhealta. Ehkä kannattaa vaihtaa kielet. Ne tehdaskielet ei aina oo mitkään parhaat mahdolliset. Ja jos se ääni kerta pahenee koko ajan. Olenko kotona, olenko kotona, olenko kotona vai oven takanako vai.. (Stam1na - Ovi) |
TypeRR 10.03.2009 23:50:19 | |
---|
Kielet olen jo vaihtanut, ei vaikuttanut mitään asiaan. Ei pysty ymmärtämään mikä tällaisessa kiinteätallaisessa voi tehdä tuommoista...kun ei paljon liikkuvia osia ole, |
ReBeat 11.03.2009 00:03:15 | |
---|
Ja kuten sanottu, mielestäni alussa tätä ongelmaa ei ollut, tosin voi olla että silloin alkuhurmiossa ei vain kiinnittänyt huomiota siihen... Koitappa vielä kuitenkin ruuvata ne mikit niin alas kuin saa. Siis ihan rungon uumeniin. |
Pluto 11.03.2009 08:27:59 | |
---|
ReBeat: Koitappa vielä kuitenkin ruuvata ne mikit niin alas kuin saa. Siis ihan rungon uumeniin. Nimenomaan...itseltäni ratkesi sama ongelma kun vaan reilusti tiputti mikit alemmas. Tosin sillon muuttuu soundikin jo aika tavalla. Dillon, you son of a bitch! |
pekurides 11.03.2009 14:00:12 | |
---|
TypeRR: Kielet olen jo vaihtanut, ei vaikuttanut mitään asiaan. Ei pysty ymmärtämään mikä tällaisessa kiinteätallaisessa voi tehdä tuommoista...kun ei paljon liikkuvia osia ole, Mites kaulan ja tallan säädöt? (kaulan relif ja tallan korkeus) Oletko laskenut virettä? Rämiseekö kielet? koita aluksi nostaa tallaa hiukan ylemmäs. Entäs nauhat, onko laite siis uutena ostettu? Jos nauhat kulunet "neliskanttiseksi" VOIPI VÄPÄTYS SIITÄKIN JOHTUA. lopuksi, mikä vahvistin? Kaverilla teki putkarin kanssa samantyypisen ilmiön mitä ihmeteltiin jonku aikaa ,kunnes vaihteli etusputkia ja ilmiö hävisi? (ihmehomma) Tunteella päin vittua. |
TypeRR 11.03.2009 16:59:00 | |
---|
Nyt tuli ruuvattua mikit aivan alas, n.10mm oli jo etäisyys kieliin, ei auttanut. -Kitara on standard-vireessä -Paksuimmat kielet kyllä rämisee, mutta vouvaus kuuluu vaikka soittaisi miten kevyesti ja joka kielillä -Tallassa on joka kielelle pala, jotka ovat jo melko korkealla(paksu E n.2,5mm otelaudasta 14.nauhan kohdalla) -Kaularautaa olen hieman löysännyt tuon räminän takia, ei tunnu auttavan vaikka manuaalin mukainen pieni koveruus on kaulassa -Kitara on uutena ostettu, nyt siis n.3,5kk käytetty -Vahvistimena Microcube -Satavarma en ole kuuluuko epätasainen ääni myös ilman vahvistinta, mutta mielestäni kyllä, särökanavalla ja gain puolessa välissä kuuluu jo tosi selvästi |
Kyllä melkein koittaisin jollain toisella vahvarilla. Kuulostaa kyllä todella omituiselta. Shut Up 'n Play Yer Guitar |
Jarskimo 11.03.2009 17:34:01 | |
---|
Taitaa olla vahvarissa vika. Munkin microcube teki samanlaista ääntä. Sain korjattua sen kun heitin microcuben seinään. Ei ole enää vouvotellut Punkkia ja bluesia. Niillä päästään pitkälle |
TypeRR 11.03.2009 23:03:50 | |
---|
Kiitos vinkistä, täytyykin kokeilla toisella vahvistimella kun jostain saan lainaan. Itse asiassa, soitettaessa erittäin pienellä volumella, vahvari pätkii aivan selvästi. Kaipa sen takuuseen saa jos vika on siinä.. |
TTV 12.03.2009 06:44:54 | |
---|
TypeRR: Kiitos vinkistä, täytyykin kokeilla toisella vahvistimella kun jostain saan lainaan. Itse asiassa, soitettaessa erittäin pienellä volumella, vahvari pätkii aivan selvästi. Kaipa sen takuuseen saa jos vika on siinä.. Mutta eikös tämä vika ilmenny myös ilman vahvistinta, joten Cube ei välttämättä ole syyllinen? Tarkista vielä varmuuden vuoksi kaikki osat etteivät ole löysästi kiinni. Esimerkiksi kaularaudan suojalevy voi rämistä puiden värähdellessä jos sitä ei ole kunnolla kiinnitetty. Joskus myös virittimien nupeissa voi olla löysää klappia, mikä reagoi mekaaniseen värähtelyyn. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.) |