Aihe: Multiefektit vs single pedaalit??
1 2 3
qtm
11.03.2009 13:35:30
onko nuo multiefektipedaalit soundeiltaan vastaavia kuin erillispedaalit? Esim. Bossin ME-50 sisältää lähes kaiken mahdollisen. Vastaako se soundeiltaan Bossin erillisiä esim. Chorusta ja Overdrivea ym..?
kokemuksia?
Antti1
11.03.2009 13:49:02 (muokattu 11.03.2009 13:49:59)
Ei soundaa samalta, koska ne on eri tavoin toteutettuja laitteita. Onko sillä kuitenkaan mitään merkitystä? Mun mielestä ei.

EDIT: Haulla löytyy sit muuten tästä aiheesta aika paljon juttua, on niin läpikoluttu puheenaihe.
McNulty
11.03.2009 14:00:23
qtm: onko nuo multiefektipedaalit soundeiltaan vastaavia kuin erillispedaalit? Esim. Bossin ME-50 sisältää lähes kaiken mahdollisen. Vastaako se soundeiltaan Bossin erillisiä esim. Chorusta ja Overdrivea ym..?
kokemuksia?

Joissain kehittyneimmissä multiefekteissä efektien järjestystä pystyy vaihtamaan, aivan kuten yksittäisten pedaalien kanssa. On ihan eri asia onko efektien järjestys Chorus->Overdrive vaiko Overdrive->Chorus. Tätä ei pysty esim. ME-50 toteuttamaan.

Itse käytin pitkään perusefektien tarpeeseen multiefektejä (Zoom 4040, Boss ME-8, Boss GT-3, Boss GT-5, Boss GT-8, t.c.Electronic G-Major yms.) mutta kyllästyin niihin erään kompurametsästyksen tiimoilta. Totesin että multiefektien efekteille ei voi tehdä mitään, vaan koko purkki pitää vaihtaa (ja heittää seinään) jos haluaa jonkin yksittäisen asian perusluonnetta muuttaa. Yksittäisistä speduista kootussa laudassa on helpompi vaihtaa vaikkapa se kompura tai chorus mieluiseensa, ilman että kaikki muut pitää heivata mäjelle. Samoin efektien järjestys on täysin mielivaltaisesti päätettävissä (joka tietyllä tavalla onnistuu esim. GT-8 ja GT-10 multiefekteissäkin kyllä). Erillisinä speduina on myös mahdollista käyttää vaikkapa kahta chorusta tai delayta samanaikaisesti, toisin kuin multiefekteissä (ellei erikseen osta yksittäisiä speduja sen multiefektin kaveriksi). Se taas tarkoittaa sitä että koko multilaitteen perusidea vesittyy, jos sen rinnalle aletaan kasaamaan leiriä yksittäisistä speduista.

Siispä... täältä iso ääni yksittäisille rasioille. Ihan vain siksi, että silloin saat efektiketjuusi juuri NE OIKEAT efektit joita tarvitset ja joiden soundista diggailet.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
aalataur
11.03.2009 14:36:31

Jos ei ole hirveästi kokemusta erilaisista efekteistä niin multiefekti voi olla hyvä tapa tutustua erilaisiin mahdollisuuksiin ja efekteihin. Sitä kautta voi hahmottua mitä haluaa sitten myöhemmin yksittäispurkkeina hommailla. Pod XT Live ja Boss GT-10 on käsittääkseni ainakin hyviä.
wilo
11.03.2009 15:07:35
qtm: onko nuo multiefektipedaalit soundeiltaan vastaavia kuin erillispedaalit? Esim. Bossin ME-50 sisältää lähes kaiken mahdollisen. Vastaako se soundeiltaan Bossin erillisiä esim. Chorusta ja Overdrivea ym..?
kokemuksia?

Moro!

Toi soundiltaan vastaava on suhteellinen termi. Jonkun mielestä multiefekti on hyvinkin vastaava, toisen mielestä ei koskaan.

Mulla on ollu aikojen saatossa liuta erilaisia multiefektejä: Roland GP-8, Rocktron Taboo Artist, Lexicon MPX-G2 ja Roland GT-6. Kaikissa oli tosi hyviä puolia ja myös huonoja, tässä listattuna:
+ efektit voi ohjelmoida muistipaikkoihin
+ useita efektejä saa päälle tai pois yhdellä jalan painalluksella
+ monipuoliset saundit (pl. wanha GP-8)
+ hyvät liitännät
+ midiohjaus
+ efektien vaihto helposti haluttuun järjestykseen (ei kahdessa ensimmäisessä)
+ efektien LFO- ja envelope-ohjaus (pl. vanha GP-8)
+ efektien ohjaus expressionpedaalilla (pl. vanha GP-8)
+ mukana hifistelytunnelma, koska säätöjä riittää

- efektien säätäminen joskus hidasta
- saundi on liian usein kompromissi
- yksittäisen efektin yleissoundia ei voi vaihtaa, jos säätöjen puitteet eivät riitä
- homma menee usein pelkäksi säätämiseksi
- laitteet nykyisin useimmiten digitaalisia eikä niillä ole muutaman vuoden päästä juurikaan jälleenmyyntiarvoa
- mojo puuttuu

Tässä taasen yksittäispedaalien hyviä ja huonoja puolia:
+ voi kasata just sellaisen kokoelman kuin haluaa/tarvitsee
+ pedaalien säätäminen on helppoa ja visuaalista: kaikki oleellset potikat ovat (yleensä) näkyvillä
+ saundin ei (yleensä) tarvitse olla kompromissi
+ pedaalilaudan saa haluamansa näköiseksi
+ pääsee (halutessaan) rakentamaan oman pedaalilaudan tai efektejä
+ pääsee näpertelemään piuhoja ja tekemään muuta tuunausta
+ mojoa riittää

- hyvät pedaalit ovat kalliita, tällöin pedaalilaudan hinta saattaa olla moninkertainen verrattuna hyvään multiefektiin
- pedaalilaudan joutuu ostamaan tai tekemään, jos sopivaa ei saa
- hyvin varusteltu pedaalilauta on isompi ja painavampi kuin multiefekti
- hyvien efektien, virtalähteen, piuhojen ja pedaalilaudan hankkiminen (tai tekeminen) vaatii asiantuntemusta ja paneutumista (tai rutkasti rahaa)
- pedaalien hankintaan jää helposti koukkuun ja homma menee pelkäksi välineurheiluksi
- jos ei hanki heti laadukasta virtalähdettä ja piuhoja, joutuu usein taistelemaan hurinaongelmien kanssa
- jotkut pedaalit vaativat erikoisia käyttöjännitteitä, jolloin voi tulla virtalähteiden sijoitusongelmia

Mä olin tyytyväinen Roland GT-6:n efekteihin paria pikkujuttua lukuun ottamatta. Säröistä en tykännyt, vaan käytin erillispedaaleja. Sitten huomasin, että saan ratkaistua myös efektipuutteet paremmin erillispedaaleilla, joten siirryin irtopedaaleihin.
Tällä hetkellä käyttelen tyytyväisenä pedaalilautaa. Ehkä minussa on kuitenkin enempi pedaalien säätäjää kuin valikkojen surffaajaa, tiedä sitten...

11.03.2009 15:23:20
- pedaalien hankintaan jää helposti koukkuun ja homma menee pelkäksi välineurheiluksi

Höpö höpö, mitään en myönnä...
-Cale
11.03.2009 16:33:51 (muokattu 11.03.2009 16:37:32)
Itse olen ainakin tyytyväinen kun siirryin erillispedaalien kanssa puljaamisesta Bossin Me-50:seen. Efektit aivan riittävän hyviä, mahdollisuuksia vaikka mihin, murto osa laitteen kapasiteetista käytössä itselläni ja sekin riittää mainiosti. Lisäksi paljon muuta kivaa kuten hyvä viritin, wah yms. Hintaansa nähden loistopeli, torillakin näyttää olevan 150 euroon, sillä ei saa kuin pari kunnollista erillispedaalia. Budjettiluokassa ylimääräistä kikkailua välttävällä kaverille ehdoton hankinta!

Edit: Ei soundaa samalta, koska ne on eri tavoin toteutettuja laitteita. Onko sillä kuitenkaan mitään merkitystä? Mun mielestä ei.

Tämä on aivan totta. Kannattaa hommata omiin tarpeisiin sopiva(t) lait(t)e(et), jotka myös saundaa omaan korvaan hyvältä. Muiden mielipiteistä ei tässä kohtaa kannata liikaa omia vaikutteita.
aalataur
11.03.2009 16:50:20

- homma menee usein pelkäksi säätämiseksi

Tämä on totta, mutta kuitenkaan ei voi lukea laitteen huonoksi puoleksi monipuolisuutta. Ongelma on puhtaasti käyttäjän pään sisällä.
-Cale
11.03.2009 17:42:16
baba o riley: Tässähän se juttu onkin, noi argumentit kuulostaa kompromisseiltä. ei pedalboardi erillispurkeilla mitään kikkailua vadi. Jos homman tekee alustapitäen kunnolla, niin senkun vaan iskee piuhat päihin ja rupee soittamaan.

Voi kuulostaa, mutta itse en moisia joutunut tekemään. Tuskin ne nimimiehetkään täysiä puurokorvia ole jotka kyseistä laitetta käyttää hienolla menestyksellä, mm. Jarmo Nikku. Väitän, että monikaan (kama)runkkari ei erottaisi häneltä että onko ketjussa halpa multiefekti vai stanan kalliita erillispedaaleita, ellei tietäisi hänellä moista olevan.

Loopperin kanssa onnistuu erillispedaalienkin niputtaminen ihan siinä missä multiefektinkin. Säätöjä ei tosin saa tallennettua, mutta itse en kyllä hirveesti muutenkaan säädä. jonkun tremolon speedin nyt kääntää näpeillä kahden nuotin välissä jos on tarvis. Virittimen saa pedaalina. en tiedä miten laadukas viritin on 150 euron multissa??? En ole laadukasta multi wahia vielä kuullut.

Jos tuolla ei kitaraa vireeseen saa, niin vika on silloin joko kitarassa tai virittäjässä.

Mutta totta kyllä laatuspeduilla koottu surffilauta helposti maksaa sen parin tonnin tietämillä, mutta sitä saa mistä maksaa. Ongelma on ehkä siinä että sitä luulee 500e multila korvaavansa tuon, mutta ei se vaan niin taida mennä.

Niin, monillako harrastelijoilla on laittaa se pari tonnia pelkkään pedalboardiin, kun harvoin koko kamarepertuaarikaan noin arvokas on. No, ehkä joillain on...
aalataur
11.03.2009 18:21:23 (muokattu 11.03.2009 18:27:47)

-Cale: Voi kuulostaa, mutta itse en moisia joutunut tekemään. Tuskin ne nimimiehetkään täysiä puurokorvia ole jotka kyseistä laitetta käyttää hienolla menestyksellä, mm. Jarmo Nikku. Väitän, että monikaan (kama)runkkari ei erottaisi häneltä että onko ketjussa halpa multiefekti vai stanan kalliita erillispedaaleita, ellei tietäisi hänellä moista olevan.

Mie oon vähän samoilla linjoilla. Jarmo Nikku tosiaan käyttää halpaa (218 e T-kaupassa) Bossin multsaria. Ehkä juttu on siinä, että kun on muutaman tonnin laittanut niihin purkkeihin, niin on vaikea enää myöntää, että multsarilla pääsee lähes samaan lopputulokseen. Ihminen kun tekee kalliita hankintoja, niin niitä pyrkii puolustamaan ja järkeistämään. Kuitenkin loppupeleissä soundi lähtenee soittajan sormista. Tonea on helppo sortua säätämään, kun ei soitto kuulosta Slashilta tai EVH:lta, mutta vika voikin olla siellä kitaran ja hihnan välimaastossa.
masterhat
11.03.2009 18:50:38
pedaalit on kivoja kun niitä on. niitä ei o koskaan liikaa. nyt en o kyl melkee parii vuotee tainnu ostaa yhtää, mut joskus se innostus taas iskee ja sit ettimään kaikkii mukavaa.

Joskus katoin Saran keikan töllöstä, ja Jormiz veteli bossin gt-6:lla (saatto olla kasikin) ja ihan hyvältä soundas. tai sit tulkitsin välineistöä todella pahasti väärin.

Hyvä soundi ei aina maksa mansikoita, se kannattaa muistaa, oli sitten ostamassa multiboksia tai yksittäisiä matolaatikoita
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
LaXu
11.03.2009 19:07:42
Mä olin pitkään multiefektejä vastuun, mutta sitten löysin Jeesuk..eikun siis Line6 M13. Se oli mulle ensimmäinen oikeasti helppokäyttöinen multiefekti, sillä sen käyttö vastaa hyvin pitkälti irtopedaalien kanssa puljaamista - noheva taivutus keskivartalosta ja paria potikkaa vaan vääntää niin soundi on siinä. Muutenkin laite on enemmän efektilaudan korvaaja kuin semmoinen "yksi painallus - viistoista efektiä päälle" viritys.

Aiemmin olen omistanut mm. GT-6:n ja siinä paloi hihat siihen "seuraava - seuraava - pyöritä datapyörää - seuraava - pyöritä" käyttöliittymään. GT-10 on ilmeisesti paljon parempi tässä suhteessa.

Joka tapauksessa mun kokemukset on, että multiefektit ovat designista riippuen hankalia säädettäviä, mutta toisaalta pienehkössä paketissa onkin sitten hirveästi kaikkea, myös niitä yllättävän hauskoja ufo-efektejä joita ei tulisi taatusti hommattua erillisinä pedaaleina. Koen silti, että parhaimmillaan erillispedaaleista saa ainakin kompuroiden, fuzzien ja säröjen kohdalla paremmat soundit, mutta toisaalta hyvillä multiefekteilläkin päästään varsin lähelle - itselle sen verran lähelle, että käytön helppous voittaa maksimaalisen soundin.

Monen multiefektin ongelma on myöskin se, että sitä ei saa kytkettyä sekä etuasteen sisääntuloon, että myös efektilenkkiin. Nykyään alkaa jo onneksi olla laitteita, joissa tämä on otettu huomioon, mutta vanhemmissa vekottimissa joutuu yleensä joko käyttämään vippaskonsteja (esim. GT-6 joutui pistämään säröpedaalimallinnukset pois) tai tyytymään jompaan kumpaan vaihtoehtoon. Kannattaa tsekata tämän ominaisuuden olemassaolo, minulle esimerkiksi TC Nova System on tyystin hyödytön juuri tästä puutteesta johtuen.

Molempi parempi kuitenkin, itse ryyditän M13:ta erillisellä wah-pedaalilla ja siihen päälle vielä vahvarinkin aito jousikaiku tarjoaa kivan vaihtoehdon digikaiuille. Näin olen mielestäni välttänyt pahimman piuhahelvetin ja samalla pitänyt polkusimien määrän kohtuullisena. Eli kannattaa kelailla, mitä voi multiefektillä korvata (usein kaikenlaiset viive, kaiku ym efektit ovat niissä varsin mainioita) ja missä kannattaa luottaa purkkeihin.
Simo78
11.03.2009 19:09:14
Mua häiritsi eniten tossa me-50:ssä se viive(lyhyt mutta selvä), mikä tuli kun vaihtoi muistipankista toiseen. Efektit oli mun käyttöön ihan jees. Mun mielestä yksittäiset on parempi vaihtoehto...
baba o riley
11.03.2009 19:36:49
aalataur: Mie oon vähän samoilla linjoilla. Jarmo Nikku tosiaan käyttää halpaa (218 e T-kaupassa) Bossin multsaria. Ehkä juttu on siinä, että kun on muutaman tonnin laittanut niihin purkkeihin, niin on vaikea enää myöntää, että multsarilla pääsee lähes samaan lopputulokseen. Ihminen kun tekee kalliita hankintoja, niin niitä pyrkii puolustamaan ja järkeistämään. Kuitenkin loppupeleissä soundi lähtenee soittajan sormista. Tonea on helppo sortua säätämään, kun ei soitto kuulosta Slashilta tai EVH:lta, mutta vika voikin olla siellä kitaran ja hihnan välimaastossa.

pedalboardi syntyy useimmiten vuosien varrella ja tullut testattu turhauttavan monta halpaa ja kallista multsaria. Väite että tarvitsisi hankitojaan puolustella nyt on täyttä sontaa. Olen tehnyt vuosien varrella hankintoja joita kadun suunnattomasti, ne liittyvät lähes kauttaaltaan digitaalisiin tuotteisiin tai floikkatallaan.

Kyse ei ole siitä, että multsari olisi huono. jos sen soundista tykkää, niin ei kun menoks vaan. mutta tulla väittämään että se on sama asia kun potkuloota niin on vaan typerää. en minäkään saa colorsound tremoloani esimerkiksi kuulostamaan samalta kun missään kokeilemassani multsarissa, ja se sopii minulle aivan vallan mainiosti. Se multsari on digitaalinen, sitä ei analogiseksi voi kutsua villeimmissä fantasioissakaan

Tuo ikuinen klisee soundi on sormissa on täyttä puppua. tottakai suuri osa siitä tapahtuu otelaudalla, mutta kyllä sinä matkalla ämyreihin voi tapahtua vielä vaikka mitä. jos skeidaa tunkee kitaran ja nupin väliin niin ei sitä mitkään sormet ruusuksi tee.

sekä slashillä että evh'lla on mielestäni täysin paskat soundit vaikka soittaa osaavatkin (tosin heidän soittotyylitkään eivät kolahda, mutta teknisesti osaavia), mutta sehän on mielipideksymys.

en siis vastusta multipaavoja vaan sitä naurettavaa väitettä että ne korvaavat analogistompparit. Ei pidä huijata ihmisiä että asia on niin. :)
erty
11.03.2009 20:23:22
baba o riley: en siis vastusta multipaavoja vaan sitä naurettavaa väitettä että ne korvaavat analogistompparit. Ei pidä huijata ihmisiä että asia on niin. :)

Juurikin näin. Vaikka multarista löytyisi kaikkien pedaalieni mallinnokset, ja vielä laadukkaina, niin ei se ainakaan mun tarpeitani tyydyttäisi. Mulle pedaalit on niin fiilispohjanen juttu, ettei se vaan ois mielekästä ostaa yhtä isoa mustaa laatikkoa. Ja jos on vielä vintagekamaa niin ei helkkarissa mikään mallintava/multari pysty tuomaan sitä samaa vibeä mikä niissä on. Kaikille tää ei olekkaan mikään merkittävä asia, mulle se on.

Toiset haluaa siihen kertsiin sen delayn, toiset haluaa siihen kertsiin sen tietyn delayn.. Eli kyllähän ne multarit varmasti on toimivia, jos keskittyy enempi siihen soittamiseen kuin kamarunkkailuun..
aalataur
11.03.2009 20:25:11

baba o riley:
en siis vastusta multipaavoja vaan sitä naurettavaa väitettä että ne korvaavat analogistompparit. Ei pidä huijata ihmisiä että asia on niin. :)

Ei ehkä korvaa, mutta multsari antaa eniten vastinetta rahoille jos ei ole älyttömän iso budjetti..
-Cale
11.03.2009 20:25:23
Minusta tässä asiassa ei missään nimessä kannata ottaa ehdotonta kantaa puoleen eikä toiseen. Toki mielipiteet kullakin. Uskon kumminkin että asiassa on tuokin puoli mistä aalataur tuossa ylempänä kertoi, vaikka kukaan ei sitä halua myöntää mikä toki on ihan ymmärrettävää.

Kannattaa myöskin ottaa se huomioon että multsarit kehittyvät koko ajan huimaa vauhtia. Liian erillispedaalikeskeisyyden hurmossa saattaa huomata että kehitys on ajanut niistä ohi. Varsinkin jos puhutaan "budjettiluokan" laudan rakentamisesta vs. multsari. Mutta kukin tallaa (kirjaimellisesti) tyylillään.
Satu ja Tuija
11.03.2009 20:26:07
Kokkeilkaa Damage Controllin Glass Nexusta.
Vitun multipaavo joka voi viedä kahville pari putiikkipedaaliakin....
Artist
11.03.2009 20:29:37 (muokattu 11.03.2009 21:02:06)
Itse tykkään yksittäisistä pedaaleista, ja kaikki taitaa viritintä lukuunottamatta olla analogista. Näissäkin on tietty ongelmansa, signaalitie muodostuu pitkäksi ja liitoskohtia on paljon ja sitä kautta on yhä haasteellisempaa pitää se efektitön soundi ja tatsi samana kuin pelkällä kitara-piuha-vahvistin yhdistelmällä ja joinain päivinä koko signaaliketju tuntuu reagoivan eri tavalla kuin toisena.

Kuitenkin sekä käyttömukavuuden että soundin vuoksi, lukuisisen muokkausmahdollisuuksien (aina ei tarvi koko lautaa raahata, jos tietää tarvivansa vain särön) ynnä fiiliksen ansiosta on tullut pysyttyä yksittäispurkkien maailmassa.

Ei ehkä korvaa, mutta multsari antaa eniten vastinetta rahoille jos ei ole älyttömän iso budjetti..

No, omasta mielestäni saa eniten vastinetta, kun ostaa mahdollisimman vähän pedaaleja, mutta katsoo, että ne ovat kanssa sitten sellaisia, joissa ei tarvitse tehdä kompromisseja mihinkään suuntaan (mikäli mahdollista).

Mutta mutta. Makuasioita ja kukin tietysti tehköön niin kuin parhaaksi näkee. :)
"It's another year for me and you, another year with nothing to do"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)