Aihe: Satulaurien syventäminen
1 2
sticky fingers
11.03.2009 12:44:43
Milläs vehkeillä kitaran satulan uria voisi/kannattaa syventää? Vaihdoin tuon satulan, mutta kielet jäävät niin häiritsevän korkealle, että vähän pitäisi laskea. Onko sittenkin vain fiksumpaa irrottaa satula, viilata pohjasta ylimääräiset pois ja laittaa uudestaan paikalleen?

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
Grugi
11.03.2009 12:47:20 (muokattu 11.03.2009 12:48:45)
sticky fingers: Milläs vehkeillä kitaran satulan uria voisi/kannattaa syventää? Vaihdoin tuon satulan, mutta kielet jäävät niin häiritsevän korkealle, että vähän pitäisi laskea. Onko sittenkin vain fiksumpaa irrottaa satula, viilata pohjasta ylimääräiset pois ja laittaa uudestaan paikalleen?

-sf

Eikös täällä jotkut ole käyttänyt rakotulkkia mitä ovat sitten vähän lovenneet sahamaiseksi.

http://www.biltema.fi/osteri/data/w … mages%20Sorted/16/huge/16-849_h.jpg
SDMF
Kitaravirtuaali
11.03.2009 12:51:04

Jos on jo kertaalleen oivat (=ei-kanittavat) urat tehnyt sinne yläreunaan, niin helpompaa on kyllä hioa pohjasta pois. Viilan tai hiekkapaperin päällä kun jannaa vaikka jotain tukea vasten niin tulee suorakin.
Tältä pohjalta.
TPL
11.03.2009 14:45:11
Komppaan tuota rakotulkki vipustetta. 1,99 euroa onneen ja karkealla metalliviilalla röpöpintaa niihin tulkin lehtiin. Vaatii aluksi vähän eforttia, mutta jos ei luutunhuoltajaa ole lähettyvillä, niin tuo on toiseksi paras vaihtoehto.

Eli sillä metalliviilalla teet niistä tulkin lehtien sivuista pyöreät ja vaikka viilan kulmalla karkeasti vedellen luot sen purevuuden.

Ja lopuksi: MALTTIA siihen uran viilaukseen. Se on tarkkaa puuhaa. pari vetoa ja kieli takas. Tatsi tulee nopeasti siihen, miten sitä viilausta tehdään.
hapan
11.03.2009 14:48:14
Yks pikku jippo, jota olen kuullut joidenkin käyttävän, on ihan vain satulaviilasatsi. Iteltäkin sellainen löytyy ja toimii siinä missä toi rakotulkkisettikin. Olettaisin.
oiva tumpeloinen
11.03.2009 14:49:18
hapan: Yks pikku jippo, jota olen kuullut joidenkin käyttävän, on ihan vain satulaviilasatsi. Iteltäkin sellainen löytyy ja toimii siinä missä toi rakotulkkisettikin. Olettaisin.

Ei varmaan olis paha, mut on kovin usein tökykallis ratkaisu.
hapan
11.03.2009 14:54:50
oiva tumpeloinen: Ei varmaan olis paha, mut on kovin usein tökykallis ratkaisu.

Niin. Kaksi euroa vastaan 80 euroa on tietysti kynnys joillekin, mutta itse näin sen aikanaan sijoituksena enkä ole harmitellut penniäkään.
Terry Pantheras
11.03.2009 14:59:26
Kitaravirtuaali: Jos on jo kertaalleen oivat (=ei-kanittavat) urat tehnyt sinne yläreunaan, niin helpompaa on kyllä hioa pohjasta pois. Viilan tai hiekkapaperin päällä kun jannaa vaikka jotain tukea vasten niin tulee suorakin.

Tässä on se huono puoli, että uuden satulan kaarevuus ei välttämättä vastaa otelaudan kaarevuutta ja uria joutuu joka tapauksessa viilaamaan. Eli ensiksi voisi kyllä madaltaa satulaa pohjasta hiomalla enimpiä pois ja sen jälkeen lähtisin kyllä ihan vaikkapa tuolla rakotulkkikehitelmällä viimeistelemään jos satulaviiloja ei ole käytössä.

Itse olen tarkistanut korkeudet niin, että painan joko käytettävän viilan (tottakai oltava suora) tai kielen 2. nauhaa vasten ja kun kielen ja 1. nauhan väliin mahtuu vain paperi tai muuten vain näkyy aivan hintsu rako, niin sit on hyvä.
Höpsis töppöseen!
sticky fingers
11.03.2009 15:04:53
Terry Pantheras: Tässä on se huono puoli, että uuden satulan kaarevuus ei välttämättä vastaa otelaudan kaarevuutta ja uria joutuu joka tapauksessa viilaamaan. Eli ensiksi voisi kyllä madaltaa satulaa pohjasta hiomalla enimpiä pois ja sen jälkeen lähtisin kyllä ihan vaikkapa tuolla rakotulkkikehitelmällä viimeistelemään jos satulaviiloja ei ole käytössä.

Itse olen tarkistanut korkeudet niin, että painan joko käytettävän viilan (tottakai oltava suora) tai kielen 2. nauhaa vasten ja kun kielen ja 1. nauhan väliin mahtuu vain paperi tai muuten vain näkyy aivan hintsu rako, niin sit on hyvä.

Jep. Näin teinkin. Eli viilailin jo pohjaa, ja sain oikeanlaisen kaarevuuden tuolle. Siksi ajattelinkin, että vaivattomampaa on viilailla nyt uria, kun satula on jo paikallaan ja muodossaan. Tietty olis pitänyt ekalla kerralla ottaa enemmän tuosta pohjasta pois, mutta...

Tuota rakotulkkihommaa voisin kokeilla kyllä. Vaikuttaa tässä kätsyimmältä vaihtoehdolta...

Kiitos! Jos vielä jotain muistamisen arvoista tulee mieleen, niin saa toki ilmoitella.

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
wilo
11.03.2009 15:10:04
Antti1: Kuinka syvälle te yleensä viilaatte noi urat? Mä en oo hirveästi puljannut aiheen parissa, mutta sellanen tuntuma jäänyt, että vähän yli puolet kielen paksuudesta on sopivasti punotuilla kielillä. Silloin ei lähde bendaillessa mihinkään, mutta ongelmat pysyy minimissään jumittamisen kanssa. Jos jää liian korkealle, niin alapuolelta sitten pois ja pientä hienosäätöä uraan.

Vaikuttaako uran syvyys jumittamiseen? Mun mielestä siihen vaikuttaa pelkästään uran muoto ja leveys. Kiilamainen tai liian kapea ura jumittaa varmasti. Oikean kokoinen ja muotoinen syvä ura taas ei jumita.

11.03.2009 15:13:38
Antti1: Kuinka syvälle te yleensä viilaatte noi urat? Mä en oo hirveästi puljannut aiheen parissa, mutta sellanen tuntuma jäänyt, että vähän yli puolet kielen paksuudesta on sopivasti punotuilla kielillä. Silloin ei lähde bendaillessa mihinkään, mutta ongelmat pysyy minimissään jumittamisen kanssa. Jos jää liian korkealle, niin alapuolelta sitten pois ja pientä hienosäätöä uraan.

Mun mielestä niin matalat urat kuin pystyy; soi paremmin, eikä varsinkaan natku ja on siistimmän näköinen, eikä ota käteen kiinni. Ainakin punottujen osalta olen jättänyt niistä ehkä vähän alle puolet "näkyviin". Punomattomien kanssa se on tietty paljon hankalampaa, mutta suurin piirtein samaan tasoon olen ne jättänyt kuin satulan yläosa, eli ihan hintsu monttu...
Höpsis töppöseen!
Terry Pantheras
11.03.2009 15:15:46
wilo: Vaikuttaako uran syvyys jumittamiseen? Mun mielestä siihen vaikuttaa pelkästään uran muoto ja leveys. Kiilamainen tai liian kapea ura jumittaa varmasti. Oikean kokoinen ja muotoinen syvä ura taas ei jumita.

Tässä kohtaa satulaviilat olisivat juurikin kohdallaan, koska ne on muotoiltu sopiviksi. Mutta mitä vähemmän matskua kielen ympärillä, sen vähemmän mahdollista natkuntaa ja saattaa antaa jopa myöten vaihtaa eri paksuisen kielisetinkin lennosta...
Höpsis töppöseen!
Antti1
11.03.2009 15:16:33
wilo: Vaikuttaako uran syvyys jumittamiseen? Mun mielestä siihen vaikuttaa pelkästään uran muoto ja leveys. Kiilamainen tai liian kapea ura jumittaa varmasti. Oikean kokoinen ja muotoinen syvä ura taas ei jumita.

Siinäpä se onkin, että huonoilla kaluilla on vaikeampi tehdä syvä monttu yhtä hyvin, kuin matalampi. Ainakin mun mielestäni.
varakeef
11.03.2009 15:16:48

Eikö se uran syvyys riipu satulan korkeudesta ja on epäoleellinen tieto? Sopiva syvyyshän määräytyy uran pohjan etäisyydestä otelaudasta (tai oikeastaan ensimmäisen nauhan korkeudesta).

Ja kun kielen poikkileikkaus on pyöreä ei ole merkitystä jumittamisenkaan kannalta sillä, kuinka paljon tätä syvyyttä on kielen puolivälin yläpuolella.

Mutta mahdollisimman alas ne kielet kai tulisi saada - sanotaan niin alas kuin uskaltaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
11.03.2009 15:18:45
varakeef: Mutta mahdollisimman alas ne kielet kai tulisi saada - sanotaan niin alas kuin uskaltaa.

Tottakai, muttet näköjään ymmärtänyt kysymystä. Muotoillaan vähän toisin: pyrittekö poistamaan mahdollisimman paljon kamaa alapuolelta, vai teettekö vaan syvemmät urat?
wilo
11.03.2009 15:20:27
Antti1: Siinäpä se onkin, että huonoilla kaluilla on vaikeampi tehdä syvä monttu yhtä hyvin, kuin matalampi. Ainakin mun mielestäni.

Just just, olen samaa mieltä. Toi onkin jo eri asia kuin se että uran syvyys aiheuttaisi kielen kinnaamisen satulassa.

11.03.2009 15:23:13
Lisään vielä, että ensin tietty viilaan urat sopivan syvyisiksi ja sen jälkeen tasoitan/kaareutan satulan päältä urien mukaan sopivaksi esim. hiomapaperi/puukalikkayhdistelmällä.
Höpsis töppöseen!
ReBeat
11.03.2009 15:23:40

Antti1: Kuinka syvälle te yleensä viilaatte noi urat?

Mä laitan ihan reilusti syvät urat niin että kielet makaa kuin kanjonissa. Soundiin tulee jylhyyttä, koska ääni ei pääse heti kielestä irrottuaan karkuun, vaan kaikuu siinä uran seinämiä vasten.
Terry Pantheras
11.03.2009 15:25:21
ReBeat: Mä laitan ihan reilusti syvät urat niin että kielet makaa kuin kanjonissa. Soundiin tulee jylhyyttä, koska ääni ei pääse heti kielestä irrottuaan karkuun, vaan kaikuu siinä uran seinämiä vasten.

Heh!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Höpsis töppöseen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)