Aihe: Burzum
1 2 3 4 58 9 10 11 1219 20 21 22 23
rakula
10.03.2009 22:56:13
KTR: Mitäs, jotain 19v:kö se oli tapahtuneen aikana? Ei tämä ole mikään puolustus, mutta kai sen ikäisenä voi olla vielä aika ehdoton ja tyhmä tekemisissään. Sitten vielä päälle ikätoverit ja ihme skene, joka kaikki tuuttaa tiettyä ideologiaa niin kai sitä elelee aika omissa maailmoissaan. Perseestähän se oli, mitä se teki mutta toisaalta sitten kun siihen ottaa etäisyyttä niin aika kiehtova juttu ja paljon jännää musaa syntyi siitä. Kun on tarpeeksi syvällä jossain hommassa, että ajattelee että kirkkojen polttaminen on ihan ok tapa ottaa kantaa johonkin asiaan ja että toisen tappaminen on tarpeellinen juttu, niin onhan se helvetin pelottavaa ja huono juttu mutta samalla tosi jännää kuulla millaista musiikkia sellaisissa maailmoissa elelevä tyyppi on saanut aikaan. Asiaan pitää vaan ottaa sillai jännästi etäisyyttä. Jöö. Tai en tiiä. Natsi/Saatana/Kirkonpolttohommat on ihan huonoi kyl, mut musa hyvei (ei kaikki).

edit: en olis noin tohon ees kirjottanu, jos se musa oiski ollu ihan paskaa mun mielestä. En siis tarkota että oletuksena sekopäiden tekemä taide ois jotenkin kiehtovaa ja hyvää.

Aikalailla samaa mieltä, mutta tääkin on aikalailla tapauskohtasta. Joidenkin ihmisten kohdalla murhamies on tosiaan se murhamies.
Ei voi lähtee jos on tullu
KTR
10.03.2009 23:04:40 (muokattu 10.03.2009 23:10:34)
rakula: Aikalailla samaa mieltä, mutta tääkin on aikalailla tapauskohtasta. Joidenkin ihmisten kohdalla murhamies on tosiaan se murhamies.

Joo oikeassa olet.

HEWY MEDAL IS LAW
McNulty
10.03.2009 23:27:42
Kikolaa: Ihan hyvä kysymys. Burzum ei ole nsbm. Varg saattaa olla natsi, mutta Burzum ei ole.

Niin, eihän Burzumilla ole sen jälkeen ollut mitään tekemistä black metallin kanssa, kun Varg tajusi että kitara onpi tummaihoisten "keksimä" soitin. Jotain yhtä idioottimaistahan se silloin aikanaan julisti. Tuosta hetkestä lähtien Burzum on ollut ala-arvoista 8-bit nintendo-pimputusta.

E: Ja mikä siinä haittaa vaikka olisikin? Kurjaa jos ei voi noin äärettömän ulkomusiikillisesta syystä kuunnella musiikkia.

Kun ostat musiikkia, tuet samalla artistia. Jollet pidä artistin maailmankatsomuksesta tai muista ideologioista, niin miksi tukea moista rahallisesti? Eikö se silloin jää kuuntelematta?

Minusta Kristian Vikernesillä oli joskus musiikissaan ideaa ja tunnelmaa, mutta sen jälkeen kun miehestä tuli äärioikeistolaisen suuntauksen "uhri", ei kyseisen herran tekemiset jaksa enää meikäläistä kiehtoa tai kiinnostaa. Samoin nuo surullisenkuuluista ja jopa säälittävät "I will flee!"-viestit pistivät miettimään, onkohan kyseisellä jantterilla enää kaikki polttimot tallessa. Pari ensimmäistä albumia ja pari EP:tä ansaitsevat kyllä kunnioituksen, mutta Filosofemin jälkeen kyseinen kunnioitus on tipahtanut pahemman kerran pakkasen puolelle.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
luopio
10.03.2009 23:52:02
fish-eye: Enhän minä sitä tarkoittanut. Idolina pitäminen on vain mielestäni jo aika radikaalia (tässä tapauksessa).

Niin on.

Ja Raamatun murhista ei kannata sanoa mitään, jos ei ole oikeasti perehtynyt kristinuskoon. :)

Ei niin. Siellä ne on hyvin selitettävissä ja kaikelle löytyy järkevät motiivit.

Luin Vargin tekstiä Burzumin sivuilta ja kyllä se vähän ihmetytti. Hän piti aivan oikeutettuna tän tyypin murhaamista, eikä kadu sitä yhtään. Ja murhan motiivi oli taloudellisista syistäkö? Ainakin osittain. Melko heikkoa.

Eiköhän sieltä löytynyt monenmoista sekavaa selitystä ja kohellusta teolle, mutta onhan se helpompi poimia sieltä tommonen yks, joka tukee omia fiilareita.

Ja mitä väliä minun uskonnollisella suuntautumisellani on mihinkään?

Ei ollu vaikee arvata:D no sitä, että se paistaa heti läpi tosta suhtautumisesta.

Minusta Burzumin musiikista voi tykätä, mutta sen ideologian ihailu on minusta järkyttävää. Älkää nyt provosoituko.

Semmoisenaan sen nieleminen on typerää, mutta voi sieltä löytää ihan järkeviäkin ajatuksia, kun ei ole liian ennakkoluuloinen.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Credence
11.03.2009 00:03:39
luopio: Semmoisenaan sen nieleminen on typerää, mutta voi sieltä löytää ihan järkeviäkin ajatuksia, kun ei ole liian ennakkoluuloinen.

Aivan. Jos siellä nettisivuilla olleista jutuista puoletkin on totta ois hienoa lukea aiheista kirja. Siis Euroopan muinaisuskonnosta, jos joku ei tiedä ja muuten vaan kuvittelee tietävänsä mistä siellä puhutaan eli Naxeista ja Wiccanoidista :)
Ja ennakkoluulot kannattaa jättää pois, paitsi tietenkin sen verran ettei mitään ota ehdottomana totuutena. Olen kyllä tavannut ihmisiä jotka eivät esim. Hitlerissä jostain syystä voi nähdä mitään hyvää, vaikka miehen mukana tuli hyviä juttuja kuten Saksan talouden kohentamisessa.

Jeps. Mutta musiikista kai puhutaan, joten otanpa tuon Hvis lyset tar ostin testiin :)
Kaikki keskustelut johtavat rölötykseen.
mathias
11.03.2009 00:08:25
Mielenkiintoinen juttu henkirikoksena tämä. Suhteellisen harvassa muut selvitetyt henkirikokset jotka puhuttaa tässä mittakaavassa 16 vuotta teon jälkeen.
luopio
11.03.2009 00:25:48
Credence:Olen kyllä tavannut ihmisiä jotka eivät esim. Hitlerissä jostain syystä voi nähdä mitään hyvää, vaikka miehen mukana tuli hyviä juttuja kuten Saksan talouden kohentamisessa.

Eiköhän aika suuri osa ole juuri tuota mieltä.
Omegano
11.03.2009 02:43:51
mathias: Mielenkiintoinen juttu henkirikoksena tämä. Suhteellisen harvassa muut selvitetyt henkirikokset jotka puhuttaa tässä mittakaavassa 16 vuotta teon jälkeen.

Tuo on kyllä totta, pitäisiköhän melkeen vetää päätelmä: "Burzumin musa on niin hyvää että sen murhastakin jaksetaan jauhaa" vähän niinkuin vastalauseena sille "Burzumin musaa kuunnellaan vaan koska se on niin seko jätkä" -jutuille.

Niin ja tosiaan odotan mielenkiinnolla jos joku löytää "natsipaskaa" burzumin sanoituksista :) Tai no en kyllä ole niitä norjankielisiä kunnolla lukenut kun tämä toinen"kotimainen" on aika hävettävän huonossa jamassa, joten voihan tietty olla että niissä on ihan eri meno muta vähän epäilen. Tai siis ainakin niissä lontoon murteella kirjoitetuissa on vähän eri meininki kuin vaikka keskiverto RAC:ssa ;)

"Nintendomusaa" Varg teki tietääkseni siksi ettei saanut käyttää sähköskebaa linnassa. Sillä oli kyllä myöhemmin vaihe jossa "kaikki rock pohjanen musa on neekerimusaa", mutta uudemmissa haastatteluissa hän muistaakseni sanoi että tulee varmaan vapauduttuaan tekemään taas black metallia.

Jos Vikerness vapautuisi ja tekisi uuden levyn niin olisi kyllä vähintäänkin mielenkiintoista seurata mitä tapahtuisi.
Omegano
11.03.2009 02:49:11
luopio: Eiköhän aika suuri osa ole juuri tuota mieltä.

Dualistisesti ajattelevat ihmiset on pelottavia :( Hyvä/huono akselilla Hitler jää kyllä munkin kirjoissa aika pahasti miinukselle, mutta on ihan absurdia väittää ettei hänessä olisi ollut mitään hyvää, saati ettei hän olisi saanut mitään positiivista aikaiseksi.

Tosin onhan ihmisiäkin jotka pitää Che "Kurkkuvaaraa" suunnilleen enkelinä ja tiede ei paljoa paina kun kysytään kansalta vaikka "onko kaikki huumeet pahoja" tai jotain muuta mihin yritetään antaa valmis vastaus "ylempien" taholta.

Lääke maistuu pahalta ja kun ilmeisesti tuollaiset hattaravalheet menee hyvin alas niin viimeistään siinä vaiheessa pitäisi alkaa tuomionpäivänkellojen jyskyä. Tämä viimeinen lause siis yleisesti eikä tuolle jota lainasin.
luopio
11.03.2009 03:26:15
Omegano: Dualistisesti ajattelevat ihmiset on pelottavia :( Hyvä/huono akselilla Hitler jää kyllä munkin kirjoissa aika pahasti miinukselle, mutta on ihan absurdia väittää ettei hänessä olisi ollut mitään hyvää, saati ettei hän olisi saanut mitään positiivista aikaiseksi.

Tosin onhan ihmisiäkin jotka pitää Che "Kurkkuvaaraa" suunnilleen enkelinä ja tiede ei paljoa paina kun kysytään kansalta vaikka "onko kaikki huumeet pahoja" tai jotain muuta mihin yritetään antaa valmis vastaus "ylempien" taholta.

Lääke maistuu pahalta ja kun ilmeisesti tuollaiset hattaravalheet menee hyvin alas niin viimeistään siinä vaiheessa pitäisi alkaa tuomionpäivänkellojen jyskyä. Tämä viimeinen lause siis yleisesti eikä tuolle jota lainasin.

Hyviä sanoja. Ja nyt ettei jäisi epäselväksi niin tuo minun aiempi kommenttini ei kuitenkaan ole oma mielipiteeni.
lxi
11.03.2009 09:18:32
Omegano: Sillä oli kyllä myöhemmin vaihe jossa "kaikki rock pohjanen musa on neekerimusaa", mutta uudemmissa haastatteluissa hän muistaakseni sanoi että tulee varmaan vapauduttuaan tekemään taas black metallia.

Hei muuten, tämä on pitkään kiinnostanut minua. Onko jotain lähdettä jossa Varg olisi oikeasti sanonut noin? Olen itse kuvitellut, että tuo on urbaanilegenda, mutta olisin kiinnostunut lisäinfosta.
Guderian
11.03.2009 11:30:00

nahkis: Hei muuten, tämä on pitkään kiinnostanut minua. Onko jotain lähdettä jossa Varg olisi oikeasti sanonut noin? Olen itse kuvitellut, että tuo on urbaanilegenda, mutta olisin kiinnostunut lisäinfosta.

http://www.burzum.org/eng/library/interview01.shtml / 2. osioissa asiaa musiikkityylin muutoksesta.

Eiköhän tuo ole vain legenda.
"Ich hab' ein Herz aus Stahl..."
Blasphemer
11.03.2009 12:02:43 (muokattu 11.03.2009 12:03:22)

On aina mukavaa huomata miten paljon tällaiset asiat herättävät keskustelua.

Mikäli on asiaan yhtään perehtynyt, niin tietää, että tuo oli täysin väistämätöntä. Jotain, mikä olisi ennen pitkää joka tapauksessa tapahtunut. Minua ei kiinnosta nähdä vaivaa ja selittää tietämättömille sen tarkemmin sen hetkistä tilannetta Norjassa kaikkine yksityiskohtineen, ottakaa itse asiasta selvää, jos ette tiedä. Ja yrittäkää tarkastella asiaa avoimin mielin. Jos ei tiedä taustoja, on turha väitellä.

Itse olen ainakin toisinaan miettinyt sitä, mihin norjalainen black metal olisi musiikillisesti mennyt ilman tätä murhaa. Siinähän menetettiin kuitenkin kolmen lahjakkaan muusikon (Euronymous, Varg ja valitettavasti erittäin usein unohtuva Snorre) panos, joista jokaisella olisi ollut varmasti paljon annettavaa. Snorre onneksi sentään pääsi vankilasta jo hyvissä ajoin pois, mutta voisin olettaa hänen panoksensa nousseen huomattavasti merkittävämmäksi mikäli tätä ei olisi tapahtunut.

Minä en tuomitse heistä ketään. En tuomitse myöskään esimerkiksi Faustia ja Nödtveidtia. En kirkonpolttoja. En tuomitse ketään mistään niin kauan, kuin ihmiset ovat tehneet sen omasta vapaasta tahdostaan, itselleen tärkeästä syystä ja harkitusti, mitä ikinä sitten ovat tehneetkään ja ovat myös valmiit kantamaan vastuunsa.
Plague upon Plague
McNulty
11.03.2009 12:41:46
Blasphemer: Minä en tuomitse heistä ketään. En tuomitse myöskään esimerkiksi Faustia ja Nödtveidtia. En kirkonpolttoja. En tuomitse ketään mistään niin kauan, kuin ihmiset ovat tehneet sen omasta vapaasta tahdostaan, itselleen tärkeästä syystä ja harkitusti, mitä ikinä sitten ovat tehneetkään ja ovat myös valmiit kantamaan vastuunsa.

Joo, turha sitä on ketään tuomita kun aina löytyy se maailman paras selitys ja syy. Esimerkiksi tappamiselle. Eli sinusta on ihan ok, jos minulla on joku "hyvä syy" tappaa sinun perheesi... olen silloin ilmeisesti oikeutettu moiseen eikä sitä tule tuomita?
Blasphemer
11.03.2009 13:00:31 (muokattu 11.03.2009 13:08:33)

bonecrusher: Joo, turha sitä on ketään tuomita kun aina löytyy se maailman paras selitys ja syy. Esimerkiksi tappamiselle. Eli sinusta on ihan ok, jos minulla on joku "hyvä syy" tappaa sinun perheesi... olen silloin ilmeisesti oikeutettu moiseen eikä sitä tule tuomita?

Kuten sanoin, minä en tuomitse ketään. Oikeuslaitos tuomitsee. Tappaminen on rikos, sitä minä en kiellä. Kysymykseesi voisin vastata, ettei se suoranaisesti oikeuta siihen, mutta mikäli sinulla olisi siihen olemassa "perustavaa laatua oleva hyvä syy" ja ymmärtäisit mitä teet, niin sinun näkökulmastasi ajateltuna se olisi oikein. Tietenkin se tuntuisi minusta ainakin hetkisen aikaa pahalta, mutta oppisin aika pian elämään asian kanssa. Voi olla monelle hankalaa ymmärtää, mutta minun elämänkatsomukseni on ilmeisesti aika kaukana valtavirrasta. Elämän (ja kuoleman) glorifiointi on mielestäni varsin ikävää, pieniä merkityksettömiä osasia kaaoksessa.
Plague upon Plague
Peltsi88
11.03.2009 13:26:47
Laitoin Blasphemerille plussan, sen verran osuvaa tekstiä.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. "Oon ihan hiton lahjakas" -Jucciz
Terry Pantheras
11.03.2009 13:52:05
Blasphemer: Kuten sanoin, minä en tuomitse ketään. Oikeuslaitos tuomitsee. Tappaminen on rikos, sitä minä en kiellä. Kysymykseesi voisin vastata, ettei se suoranaisesti oikeuta siihen, mutta mikäli sinulla olisi siihen olemassa "perustavaa laatua oleva hyvä syy" ja ymmärtäisit mitä teet, niin sinun näkökulmastasi ajateltuna se olisi oikein. Tietenkin se tuntuisi minusta ainakin hetkisen aikaa pahalta, mutta oppisin aika pian elämään asian kanssa. Voi olla monelle hankalaa ymmärtää, mutta minun elämänkatsomukseni on ilmeisesti aika kaukana valtavirrasta. Elämän (ja kuoleman) glorifiointi on mielestäni varsin ikävää, pieniä merkityksettömiä osasia kaaoksessa.

Sanoisin tätä ylisuvaitsevaiseksi näkökulmaksi.
Höpsis töppöseen!
McNulty
11.03.2009 14:17:57 (muokattu 11.03.2009 14:21:51)
Blasphemer: Kuten sanoin, minä en tuomitse ketään. Oikeuslaitos tuomitsee.

Oikeuslaitos koostuu meistä, ihmisistä. Samoin me määrittelemme myös lait joiden mukaan pelataan.

Tappaminen on rikos, sitä minä en kiellä. Kysymykseesi voisin vastata, ettei se suoranaisesti oikeuta siihen, mutta mikäli sinulla olisi siihen olemassa "perustavaa laatua oleva hyvä syy" ja ymmärtäisit mitä teet, niin sinun näkökulmastasi ajateltuna se olisi oikein.

Tässäpä se näkemysero juuri onkin. Minusta tappaminen on aina tuomittavaa... tapahtui se sitten öljyn, huvin tai ihan minkä tahansa "syyn" takia. Minusta mikään tilanne tai tapahtuma ei anna toiselle ihmiselle oikeutta riistää toisen henkeä.

Tietenkin se tuntuisi minusta ainakin hetkisen aikaa pahalta, mutta oppisin aika pian elämään asian kanssa. Voi olla monelle hankalaa ymmärtää, mutta minun elämänkatsomukseni on ilmeisesti aika kaukana valtavirrasta. Elämän (ja kuoleman) glorifiointi on mielestäni varsin ikävää, pieniä merkityksettömiä osasia kaaoksessa.

Jollet glorifioi elämää kaaoksesta huolimatta, niin miksi sitten edes elää? Eikö se ole silloin aivan sama maata matojen muonana, jos tuota suhteellisen naiivia ja typerää "elämänkatsomustasi" lähemmin tarkastellaan. Miksi edes kirjoittelet muusikoiden.nettiin jos sen vaikutus kaikkeuteen on yhdentekevää ja merkityksettömän pientä? Kaaos-gnostinen glorifiointi ei ole sen "hienompaa" kuin elämän tai kuolemankaan. Even in chaos, there's a pattern and order!
Meadow
11.03.2009 14:27:25
Odotan mielenkiinnolla uutta Burzum-levyä. Vaikken Vikernesiä minään idolinani ole koskaan mieltänyt, pidän silti tämän musiikista (nuo ambient-hökötykset eivät nappaa, mutta aikoinaan Burzum teki ainutlaatuista ja tunnelmallista musiikkia) ja juttujensa lukemisesta kotisivuiltaan. Vaikkei itse ole välttämättä samaa mieltä miehen ajatusten kanssa, on silti kiintoisaa lukea toisenlaisen ajattelijan näkemyksiä asioista. Kyllä Varg on mielestäni jo tekonsa yhteiskunnan silmissä sovittanut, 16 vuotta on pitkä aika.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)