Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kelanauhurit, tekniikkaa ja filosofiaa
1 2 3
Groovi
06.03.2009 15:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päässä on pitkään muhinut ajatus jonkun avokelanauhurin ostosta, ja siihen liittyen haluaisin vähän käyttäjäkokemuksia ja vinkkejä sellaisen ostoon.
 
Netti ja ebay pursuaa kyseisiä laitteita ja niistä kirjoitettua informaatiota kohtuullisen hyvin, mutta sellaista suoraa käyttäjäkokemusta vielä kaipaisin. Mikä noista menee rikki, mitä kohteita kannattaa ostaessa tutkia, mitä ominaisuuksia kannattaa olla? Voisi jopa kysyä niinpäin, että minkälaista EI kannata ainakaan ostaa?
 
Joku Revoxin, Teacin tain muun valtamerkin 2 kanavainen (tai 4 kanavainen) laite on tähtäimessä, ei siis varsinaiseen moniraitaäänitykseen tarkoitettu nauhuri. Koko tai paino ei kuitenkaan itsessään ole mikään este.
 
Ajatuksia? Näitä laitteita on varmasti vielä monella käytössä, mutta asiasta käydyt keskustelut on aika vähäisiä. Meikäläisen käytännön kokemus reel-to-reel vehkeistä on niin rajallinen, että kaikenlaiset vinkit on tervetulleita.
 
Kiitos ja kumarrus.
 
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
koopop
06.03.2009 16:34:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Päässä on pitkään muhinut ajatus jonkun avokelanauhurin ostosta, ja siihen liittyen haluaisin vähän käyttäjäkokemuksia ja vinkkejä sellaisen ostoon.
 
YLE:n 80-luvulla paljon käyttämiä Telefunkenin M15a -koneita oli jossain vaiheessa läjäpäin myynnissä, luulisi niitä olevan vieläkin markkinoilla. Kone on valitettavasti todella iso ja painava, mutta täysin ammattitason peli. 2 kanavaa, 1/4" nauhalla, ja hyvältä saundaa. Suosittelen ennemmin tällaista kun entry-level/harrastekäyttöön tehdyt teacit ja tascamit yms
 
Mikael
06.03.2009 17:20:19 (muokattu 06.03.2009 20:46:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studer lienee varmin valinta. Niitä näkee edelleen studioissa ja masterointipajoilla eniten.
 
Itellä tässä juurikin käyttöönottoa odottaa Otari MX5050 MkIII jonka pitäis myös olla varsin laadukas mut kokemusta ei vielä toistaiseksi ole päässyt kertymään - pitäis tää "uusi" tiski saada myöskin asennettua ensin ja sitä ennen rakennettua työpöytä uusiksi ja mietittyä studion koko kytkentä ja kuunteluakin pitää varmaan vähän miettiä ehkäs kun se pöytä sotkee varmaan huoneen akustista luonnetta... (huah)... mut kerron kyllä kun kokemusta karttuu.
 
Lyrec lienee kans ihan kelpo merkki, mut sama homma näissä kaikissa on: käyttö kuluttaa ja osaava huoltomies on kullan arvoinen samoin kuin varaosien lähde. Ite kannattaa opetella kaikki perussäätötoimenpiteet niin pysyy vehje paremassa kunnossa ja jälkikin on parempaa.
 
Mulla itseasiassa on myös muutama Telefunken M10 mut ne on monovehkeitä sekä aika kehnossa hapessa.. eli eläkepäivillä sit...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
ejhfi
06.03.2009 18:06:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin ehdottomasti Revoxin, koska kaikki Love-klassikot ja vähän muutakin on tehty kertoman mukaan niillä.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
veeris
06.03.2009 19:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99055123
 
Studer A80. Krouvia tekniikkaa ja kohtuullisen helppo huoltaa itsekin (huoltomanuaalit löytyy netistä). Sen verran raudan ääressä tehty että vaikea saada rikki. Elektroniikan osalta pelkkiä peruskomponentteja (ei mitään erikoispiirejä). Itse tykkään saundista kovasti.
 
AoA
06.03.2009 20:43:09 (muokattu 06.03.2009 20:44:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietääkseni nuo studerit on semmosta rautaa ja laatua että oksat pois heti kerralla.
 
edit: lojuu nurkassa tommonen Teac/tascam 2-raita, ja onhan se kevyt mutta jotenkin todella lelumainen kaikinpuolin kun vertaa tommoseen studeriin.
 
jjsound
06.03.2009 20:59:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla Revox PR-99 Hyvä on!
 
"No mitäpä sitä ei basisti rahaa vastaan tekisi..."
L-studio
07.03.2009 12:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Revox A 77 löytyy hyllystä. On kiertäny keikat ja studiot yli 35 vuotta ja pelittää. Modasin sen Revoxin B 77 varispeedillä -75. Piirilevyjä olen tinannut ja demangnetisoinut ja tiestysti puhdistellut, mutta muuten alkuperäinen.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kuolema.
Mikael
08.03.2009 16:55:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua kuumottais - nyt kun on taas tiski - ajatus jostain hyvästä 8-raitamankasta johon vois äänitellä rumpu/bassopohjia... ihan joku Tascam semiprohommelikin vois olla jees rock/punk/lofi-henkiseen toimintaan. Onks kellään täällä käytössä kasiraitureita? Kokemuksia?
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
JoKo
09.03.2009 10:53:05 (muokattu 09.03.2009 10:53:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks kellään täällä käytössä kasiraitureita? Kokemuksia?
 
Mulla on sellainen Otarin 5050mkIII 1/2-tuuman kasiraituri. Kyllä mä tykkään, toiminut 10v sitten viime huollon, nyt kyllä pitäisi viedä taas ennenkuin sillä kehtaa äänittää...
Tietääkseni hyvin yleinen pienempien studioiden nauhuri 80-luvulla, ainakin Nirvanan eka levy ja Röyhkän Onnenpäivät on nauhoitettu samanlaisella.
Ei se siis mikään Studeri tai älytön hifistelyvehje ole, mutta käsittääkseni parhaita ton tyylisiä 8-raitureita. Parempi se ainakin on kuin kuulemani Tascam/Fostex osasto.
 
Muita nauhureita mitä pajalle on kulkeutunut ovat kaksi Telefunken M15a:ta, Revox B77, Teac x2000m sekä Sajan ja Grundigin kannettavat pikkunauhurit. Ehdotomasti paras soundi on Telefunkeneissa, Otari selvänä kakkosena. Muut ovat ihan hyviä efekti/kikkailukäyttöön tai fiilistelyyn kuten esimerkiksi vanhojen iskelmien kuunteluun.
 
Mikael
09.03.2009 11:17:42 (muokattu 09.03.2009 11:18:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Mulla on sellainen Otarin 5050mkIII 1/2-tuuman kasiraituri.
 
Hmm, tollanen olis tietty kiva, kun 2tr on samaa mallia :D Mitenhän noita on markkinoilla... pitää tutkia. Ehkä sun vaan pitää myydä se mulle.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
studiokekkonen
09.03.2009 12:23:30 (muokattu 09.03.2009 12:23:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. Nuo Studerit voi olla vaikeita varaosiensa puolesta, mutta soundi niissä on kyllä mainio. A80-mankkoja näkyy jonkun verran pyörimässä, joten ei oo mahdotonta hankkia toista varaosiksi. Ne on tietty vähän kalliimpia kuin noi Revoxit, Teacit ym. semi-pro vehkeet.
 
Toi vehje mikä Mikaelilla on taitaa olla niitä harvoja jotka on vielä tuotannossa ja on ilmeisesti ihan kelpo mankka. Itellä on MTR-sarjan Otari. Loistopeli. Sit on tuossa nurkassa yks vanha ruoska Revoxi, mutta se ei toimi.
 
Noita pitää sitten huoltaa - tai oikeammin huollattaa ammattimiehellä - pedantisti, mikä tuottaa jonkin verran kuluja, riippuen nauhurin yleiskunnosta ja ajetuista tunneista. Nykyään on nauhantoimituksessakin ongelmia kun ainoa valmistaja (RMG) joka sitä tällä hetkellä tekee tuottaa aika vaihtelevanlaatuista, parhaimmillaankin melko huonolaatuista nauhaa. Ei sitten kannata käyttää jotain ikivanhaa kaapin pohjalta löytynyttä nauhaa, eikä ostaa Thomannilta - niiltä ostettujen, varastossa vuosia pilaantuneiden RMG-nauhojen kanssa on ollut kaikilla suuria ongelmia. Nimimerkillä kokemusta on. Kannattaa pitää mielessä että huono nauha voi pilata hyväkuntoisenkin mankan.
 
Eli hommaahan siinä on jos haluaa ylläpitää nauhuria niin että se toimii hyvin ja soundaa hyvältä. Ja huonokuntoisen mankan soundi nyt ei ole kovin tavoiteltava.
Siinä mun 0,02€
 
Mikael
09.03.2009 13:58:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Itellä on MTR-sarjan Otari.
 
Kukas sen huoltaa?
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
studiokekkonen
09.03.2009 14:18:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kukas sen huoltaa?
 
Kari Chydenius, voin laittaa numeron sulle jos tarviit.
 
Groovi
09.03.2009 14:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole omistanut kasiraituria, mutta parilla tuttavalla niitä on pyörinyt. Fostexin raiturista (olisko malli ollut joku "R8" ihan 1/4" nauhalla se kuitenkin toimi) jäi ainakin sellainen kuva, että kohinataso on melko kova ja kanavaerottelu ei päätä huimaa. Toki vika saattoi olla mahdollisesti säädöissä tai puhtaasti huollon puutteessa, mutta ei sitä ainakaan mihinkään pro-vehkeeseen voi verrata. Ajattelinpa nyt kuitenkin tämänkin kokemuksen jakaa.
 
Taitaa muuten olla nykyään nuo isot Otarin ja muiden pro-valmistajien 16-24 raitaiset koneet sellaisissa hinnoissa, että paranee olla haaveilematta. 8 raitaa saa hankittua vielä ilman oravan nahkoja ja mummon perintökorujen myyntiä.
 
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
ejhfi
09.03.2009 15:05:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: En ole omistanut kasiraituria, mutta parilla tuttavalla niitä on pyörinyt. Fostexin raiturista (olisko malli ollut joku "R8" ihan 1/4" nauhalla se kuitenkin toimi) jäi ainakin sellainen kuva, että kohinataso on melko kova ja kanavaerottelu ei päätä huimaa.
 
Olihan nämä sellaisia välttäviä vermeitä silloin joskus, kun näiden kanssa tuli vielä touhuttua. Raunaraidoille kannatti ajaa rumpuja tai yleensä jotain muuta sellaista mitä ei niin kauheasti tarvinnut hieroa ja keskemmälle osaa nauhaa sitten lauluja, sooloja ja sen semmoista, koska keskiraidoilla nauha kesti paremmin kulumista. Jälki oli kyllä ihan suhteellisen kelvollista joskin sitä kohinaarin yleensä jossain vaiheessa alkoi kuulumaan, mutta nauhan kuuluukin kohista. Kyllä tuo 8 raitaa olisi ainakin meikäläiselle nykytarpeiden mukaan liian vähän edes rumpuihin, koska jo snadein setuppi vaatii 10 raitaa ja tietysti siitä sitten ylöspäin. Kumma kyllä silti joskus 8 raitaa riitti kokonaisen bändin äänitykseen oikein mainosti :)
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Mikael
09.03.2009 15:14:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ejhfi:Kyllä tuo 8 raitaa olisi ainakin meikäläiselle nykytarpeiden mukaan liian vähän edes rumpuihin, koska jo snadein setuppi vaatii 10 raitaa ja tietysti siitä sitten ylöspäin. Kumma kyllä silti joskus 8 raitaa riitti kokonaisen bändin äänitykseen oikein mainosti :)
 
Mä oon tullut tän tarpeen kanssa taas reilusti alaspäin ja mielummin monesti äänittäisin rummut ennemmin vaik vaan 4-6 raidalle hyvälaatuiselle nauhalle kun 16 raidalle kovalevylle :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
samantien
09.03.2009 15:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuo on muuten kumma juttu! mulla oli aikoinaan juurikin samainen fostex R8. diggasin pirusti, eikä koskaan tullut tilannetta, jossa 8 raitaa ei olisi ollut riittävästi. ei enää onnistuis niin vähällä raitamäärällä.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
samantien
09.03.2009 15:18:35 (muokattu 09.03.2009 15:19:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon tullut tän tarpeen kanssa taas reilusti alaspäin ja mielummin monesti äänittäisin rummut ennemmin vaik vaan 4-6 raidalle hyvälaatuiselle nauhalle kun 16 raidalle kovalevylle :D
 
äänitän tietokoneella, mutta rummuissa ei koskaan 5 raitaa enempää!
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
Mikael
09.03.2009 15:25:36 (muokattu 09.03.2009 15:41:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: äänitän tietokoneella, mutta rummuissa ei koskaan 5 raitaa enempää!
 
Toi nyt riippuu niin paljon tilanteesta ja musasta. Kyl mä äänitän tosi monellekin raidalle esimerkiksi jos vaikka tiedän että homma tulee johonkin levylle jota en ite miksaa, tuota tai muutenkaan tee eteenpäin - silloin on ihan kiva antaa muille mahdollisuus päättää millaista soundia halutaan ja äänittää siten enemmänkin yleispätevää soundia ja sen verran raitoja että siinä on mahdollisuuksia. Kaikkea äänitettyä ei oo pakko käyttää ja aina niitä saa pois, mut lisempää on vaikeampi hoitaa jälkikäteen. Mut toisaalta välilä on sit kiva tehdä se päätö heti ja äänittää vaik vaan kolmelle raidalle jos tunnelma on sellanen - aika monessa miksauksessa on muuten ollut vaan ne kolme raitaa (OH+BD) käytössä vaik äänitettyjä raitoja oliskin ollut toistakymmentä...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «