Aihe: Erikoiset äänilähteet
1 2 3 4 5
jp8000
15.10.2008 21:55:53

Täällä junat aina kiehtoneet ja eräs ääni jota luulin levyllä junaksi jmjiin magnetic fields 1 loppupuolella onkin tietääkseni nopettu painokone. Mistä olet kuullu tämän? (ainakin MF1:n loppupuolella ei mielestäni ole minkäänlaisia sampleja, toisinkuin magnetic fields 2:n lopussa, sekä MF4:n lopussa
Although Kraftwerk has taken its part from my playlist, I will always love the music of JMJ.
Omegano
16.10.2008 00:15:18
Kahvinkeittimen porinasta ja "huokailusta" voisi saada suht kuumottavia droneja. Varsinkin toi jälkimmäinen ääni on ainakin mun kahvinkeittimessä sellainen tosi epätoivoisen haikea, ihan kun se vaikeroisi kun kuuma kahvi korventaa sisuksia.
MarkoV
16.10.2008 21:54:31

Itse tein lopputyöni (Kahden kulttuurin ääniä) pelkistä kenttä-äänistä. Ei mitään uusia ja ihmeellisiä eikä eksoottisia äänilähteitä mutta perinteisiä moottori-, luonto- ja ihmisääniä tuli pyöritettyä ja väännettyä aika pitkään ja hartaasti.
Hölle -biisissä (http://maihinnousu.net/s/get.php?song_id=1530&chksum=8d95b4) käytin mm. särö- ja kaikupedaalien kautta vedettyä pöytätuuletinta.

Nämä ja muuta ladattavissa kokonaisuudessaan @ ikuinen-kaamos.blogspot.com.
uneksija
19.10.2008 16:10:02
Mä tilasin just tommosen legendaarisen noise-soittimen:

http://www.crackle.org/CrackleBox.htm

Tossa pari videoo soittimesta:

http://www.youtube.com/watch?v=EO96lK0Fvx4

http://www.youtube.com/watch?v=qI8XjXkWdkE&feature=related
MarkoV
26.10.2008 16:57:40

Multa löytyy myös tuo Crackle Box. Hieno vekotin, siitä saa aika vimmaisia ääniä. Ja onhan se myös kaunis esine ja ainakin omani tuoksuu miellytävästi sikarille.
JPQ
28.10.2008 14:54:03

Mistä olet kuullu tämän? (ainakin MF1:n loppupuolella ei mielestäni ole minkäänlaisia sampleja, toisinkuin magnetic fields 2:n lopussa, sekä MF4:n lopussa

Tarkoitin siis MF4 kait. ps. jostain en todellakaan saa päähäni mistä mutta hämärä ajatus on että joku jarre fanien sivu.
ps. koko levystä tulee mieleen jonkunlaiset junat paitsi raita 3 joka pieni asema... (viimeinen raita on vaikkapa hidas höyryveturi)
jp8000
28.10.2008 15:05:58

Tarkoitin siis MF4 kait. ps. jostain en todellakaan saa päähäni mistä mutta hämärä ajatus on että joku jarre fanien sivu.
ps. koko levystä tulee mieleen jonkunlaiset junat paitsi raita 3 joka pieni asema... (viimeinen raita on vaikkapa hidas höyryveturi)

selvä juttu
Although Kraftwerk has taken its part from my playlist, I will always love the music of JMJ.
JPQ
02.11.2008 23:41:13

selvä juttu

paitsi onhan MF1 biisissä jonkun sortin saksofoni kait just loppupuolella ja se kait fairlight cmi eli sampleri.:) ps. kerron jos löydän.
jp8000
02.11.2008 23:59:39

paitsi onhan MF1 biisissä jonkun sortin saksofoni kait just loppupuolella ja se kait fairlight cmi eli sampleri.:) ps. kerron jos löydän.

Ei tarvitse, koska voin tämän itekin vahvistaa
uneksija
04.11.2008 12:17:29
Multa löytyy myös tuo Crackle Box. Hieno vekotin, siitä saa aika vimmaisia ääniä. Ja onhan se myös kaunis esine ja ainakin omani tuoksuu miellytävästi sikarille.

Onks sulla aito 70-luvun malli vai reissue? Eihän sillä tietenkään väliä ole muuta kuin siinä mielessä, että varmaan suht arvokkaita ne vanhat. Uskomattoman halpa kyllä toi reissue, yleensähän sähköiset noisesoittimet maksaa maltaita, mutta ekan ja legendaarisimman saa alkuperäseltä valmistajalta hintaan 50 euroa plus postikulut. Tulis jo mun oma... Ei hemmetti! Just tsekkasin postit, ja saapumisilmoitushan siellä! Äkkiä hakemaan härpäke!

Mitä luulette, tykkääköhän naapurit? Hihi...
Kaarinen
04.11.2008 19:11:17

Kahvinkeittimen porinasta ja "huokailusta" voisi saada suht kuumottavia droneja. Varsinkin toi jälkimmäinen ääni on ainakin mun kahvinkeittimessä sellainen tosi epätoivoisen haikea, ihan kun se vaikeroisi kun kuuma kahvi korventaa sisuksia.

Mikäli olen oikeassa, Oöphoin hienossa Arpe di Sabbiassa ajoittain toistuva porina taitaa olla kahvinkeittimestä peräisin :).
MarkoV
04.11.2008 20:14:42

Crackle Boxista löytyy tää viimeisin (?) reissue. Ennakkotilauksen jätin yli vuosi sitten, mutta boxia piti venata varmaan 3-4 kuukautta. Syy: "shortage of some essential parts". Pitiköhän valmistajien itse ensin polttaa sikarit ja sitten vasta rakentaa boxiin soitin ;)
JPQ
07.11.2008 15:32:25

Onks sulla aito 70-luvun malli vai reissue? Eihän sillä tietenkään väliä ole muuta kuin siinä mielessä, että varmaan suht arvokkaita ne vanhat. Uskomattoman halpa kyllä toi reissue, yleensähän sähköiset noisesoittimet maksaa maltaita, mutta ekan ja legendaarisimman saa alkuperäseltä valmistajalta hintaan 50 euroa plus postikulut. Tulis jo mun oma... Ei hemmetti! Just tsekkasin postit, ja saapumisilmoitushan siellä! Äkkiä hakemaan härpäke!

Mitä luulette, tykkääköhän naapurit? Hihi...

riippuu naapureista jotkut on avoimempia ja jotkut varmasti valittaa sellaisestakin missä ei ole oikeasti aihetta edes. kiehkieh. ps. eli utelais olen millainen laitos tarkemminkin.
uneksija
10.11.2008 14:34:54
Crackle Boxista löytyy tää viimeisin (?) reissue. Ennakkotilauksen jätin yli vuosi sitten, mutta boxia piti venata varmaan 3-4 kuukautta. Syy: "shortage of some essential parts". Pitiköhän valmistajien itse ensin polttaa sikarit ja sitten vasta rakentaa boxiin soitin ;)

Hehheh! Mun oma ei tuoksu kyllä sikarilta, vaan joltain käsitellyltä puulta, siis hyvä tuoksu on kyseessä. Muutenkin laatikko on aika hieno. Mainio kapistus on kyllä kyseessä. Kyllä tolla tekis biisiin äänitehosteet siinä missä jollain monosyntikallakin, etenkin kun pistäis jonkun nauhakaiun läpi ton. Scifi-saundit lähtee hyvin ;)

Niille jotka eivät tiedä: Ideana kapistuksessa on siis se, että siinä on ultra-epästabiilioskillaattoripiiri. Kytkennöistä lähtee kuusi johdinta, jotka laajenevat kuudeksi metallilevyksi. Laite ei itsestään päästä mitään ääniä, mutta kun näitä levyjä koskettelee sormilla tms., alkaa laite päästellä kaiken maailman vingahduksia ja sen sellaista. Olen onnistunut saamaan aikaan mm. seuraavanlaisia ääniä: aneeminen nännännää-sorsapilli, avaruuskohina, ulina, vinkuna, ring moduloitu ääni, räkäinen rutiseva vinkuna, pötpötys, rutina, geiger-mittarin ääni, pulputus, erittäin matalataajuuksinen napsuminen, taajuuspyyhkäisy, säälittävä mölähdys, naisen hysteerinen kirkuna, pihinä, ralliauto, kraftwek-rumpusaundi ja kaikkea muuta kivaa.

Kokeilin kaverin kanssa tätä silleen, että molemmat asetettiin sormet joillekin levylle, mistä ei seurannut ääntä, paitsi sitten kuului "piip", kun kosketin kaveriani esim. otsaan sormellani. Kaverini tosin kuittasi tämän "homosteluksi", joten se sitten siitä.

Laitoin laitteen päälle myös kolikoita. Siitäkin lähti jänniä ääniä. On mahdollista, että sillä seikalla, että kaiutin on kiinnitetty juuri näiden levyjen alapuolelle, on osasyynsä laitteen saundiin. Ehkä kaiuttimen liike välittyy laattojen ja sormien yhtymäkohtaan ja moduloi sitä sähköistä parametriä, mihin sormi vaikuttaa, tehden semmoisen tietynlaisen takaisinkytkennän. En varmasti tiedä tietenkään.

Voluumia kapistuksesta lähtee kovimmillaan tosi paljon. Ei kyllä täällä kerrostalossa 21½ neliön kämpässä ihan hirveästi viitsi pahimpia vingutuksia tuolla laitteella päästää, etenkin kun naapurit joutuvat tai krhm siis pääsevät nauttimaan Hammond-musisoinnistanikin tasaisin väliajoin. Otan Kraakdoosiin (Crackleboxin hollantilainen nimi) vanhempieni omakotitaloon mukaan seuraavalla kerralla kun käyn siellä, niin pääsee todella tekemään saundia.

Ainiin, tuosta tilaamisesta vielä. Mulla meni vaan pari viikkoa odotellessa tilauksen jälkeen. Tuo on muistaakseni numero 343 viidestäsadasta, "2007 limited edition". Laitteen luoja kuoli vähän aikaa sitten. Tekevätköhän enää uusia? 50 euroa on kyllä naurettavan halpa hinta ottaen huomioon näiden "kokeellisten elektronisten instrumenttien" hintatason yleensä. Ja tämä on ihan ekoja noita, ja ehkä legendaarisin.
Sulo-Wilen
18.02.2009 22:06:45 (muokattu 18.02.2009 22:07:52)
Taannoisessa duunissa pääsin todistamaan tälläistä Infernaalista meteliä, toki siihen loi oman epämääräisen rytminsä 5 kilon pajavasarat, ja yllättäviin aikoihin kaikenpeittävä ison pulttityssyn parahtelu, jolla "putkenpaloja" niputellaan, että ne saadaan heftiin. sitten vanne pois ja työ jatkuu pikkurälläkän parkunalla, välillä sitten taputellaan lekalla pelti paremmin kohdilleen.

Hitsin rutina, rälläkän kaikuva ääni 12m pitkissä 1.1-1.6m halk. putkissa, samoin kaikuvat lekan, pulttipyssyn.. yms äänet saivat minut monesti pohtimaan, että jos ja kun helvetti on olemassa, tälläinen meteli siellä varmaan on. Tuo kulmahiomakoneen parkuna kun kuulostaaa sopivissa kohdin kuin kadotettujen sielujen valitukselta.. ja lekalla tahtia.. kun kymmenkunta putkea on yhtäaikaa työn alla on meteli melkoinen!!! Desibelejä on ainakin vähintään tarpeeksi!

Tuolla oli "mukava" vastata puhelimeen, siis jos kuuli sen soivan rintataskussa.

Kuulovikaa taisi tuola tulla.
Mohla
06.03.2009 01:02:34 (muokattu 06.03.2009 01:03:02)

Äänitin reilun 10 minuutin pätkän erilaisia rakennustyömaa ääniä meidän studionoven takaa. Jotain pienimuotoista ambient-pätkää jo aloitin niistä työstämään. Saa nähdä mitä syntyy ;)

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
t-termiitti
29.08.2009 01:53:43

Joku muukin on keksinyt printterit... vanhoista mustesuihkuistahan ne selkeimmät äänet lähtee.

http://www.youtube.com/watch?v=is-HVxmUELQ
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
JPQ
14.11.2009 22:21:39

t-termiitti: Joku muukin on keksinyt printterit... vanhoista mustesuihkuistahan ne selkeimmät äänet lähtee.

http://www.youtube.com/watch?v=is-HVxmUELQ

Ja tietyt merkit erityisesti. ps. materiisikirjoitin se vasta hauska onkin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Klezberg
14.11.2009 23:53:57 (muokattu 14.11.2009 23:55:45)

t-termiitti: Joku muukin on keksinyt printterit... vanhoista mustesuihkuistahan ne selkeimmät äänet lähtee.

Offtopic, mutta joskus 80-luvulla yhteen paikkaan hankkivat mustesuihkukirjoittimet jotta pääsivät printterin melusta. Seuraava ongelma oli, etteivät kuulleet kun printterille tuli uusi tulostus (ne tulivat jostain muualta printattuna), piti järjestää jokin piippaus tulostuksen yhteyteen.

Edit: Juu, nuo halpismustesuihkut olivat tuollaisia. Nuo mistä minä kirjoitin olivat todella hiljaisia.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)