Aihe: jazz-kirjoja kuuntelijalle 1 | |
---|---|
![]() 08.03.2009 14:49:55 | |
eli olisin hakemassa nyt sellasta kirjaa, jossa esitellään eri jatsin tyylilajeja ja tunnettuja artisteja ihan nollatasolta alkaen. Tarkoituksena olisi siis saada vähän yleistietoa genrestä ja nyansseja kuunteluun, kun nyt tuo musa menee vähä toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Suomenkielinen mieluiten, mutta englantikin käy. Ehdotuksia? etsitään kitaristia bändiin | |
![]() 08.03.2009 18:27:44 | |
varo: eli olisin hakemassa nyt sellasta kirjaa, jossa esitellään eri jatsin tyylilajeja ja tunnettuja artisteja ihan nollatasolta alkaen. Tarkoituksena olisi siis saada vähän yleistietoa genrestä ja nyansseja kuunteluun, kun nyt tuo musa menee vähä toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Suomenkielinen mieluiten, mutta englantikin käy. Ehdotuksia? Yhdellä kirjallako meinaat selvitä? Mä oon meidän kirjastosta lainaillut sekä Miles Davisin, Ornette Colemanin, Charlie Parkerin, Thelonious Monkin ym elämäkerrat joissa kaikissa on paitsi herroista itsestään, myös heidän musiikistaan kattavasti. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 08.03.2009 19:12:55 | |
Itse olen tainnut muutamaa tuollaista yleisesti jazzia esittelevää kirjaa lueskella, mutta en ole saanut niistä kovin paljoa irti. Elämänkerrat ovat hyviä, mutta en tiedä onko ne just sitä mitä olet hakemassa. Jos lähdetään mainitsemaltasi ihan nollatasolta ja musiikki menee toisesta korvasta ulos niin suosittelen lisää kuuntelukertoja niille levyille. Kyllä ne jutut alkaa aukeemaan, kun rauhassa kuuntelee. Alkuun on ihan internetistä hyvä lähteä hakemaan artistien nimiä, joita voi sitten kirjastosta käydä lainailemassa ja samalla katella niitä tyylilajeja. | |
![]() 08.03.2009 19:36:47 | |
Suomenkielisistä löytyy ainakin tuollainen. Kirjastosta oon tuon joskus lainannut. Eipä ole kyllä hinnalla pilattu netti-kirjakaupoissakaan. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9515789567 Nothin' but the blues | |
![]() 09.03.2009 08:04:56 | |
MadMatt: Suomenkielisistä löytyy ainakin tuollainen. Kirjastosta oon tuon joskus lainannut. Eipä ole kyllä hinnalla pilattu netti-kirjakaupoissakaan. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9515789567 Tuollaista juuri haen! Käsittääkseni tuossa on lähinnä 50-60-lukujen jatsia, olisiko vielä jotain missä käsiteltäisiin muitakin aikakausia? etsitään kitaristia bändiin | |
![]() 09.03.2009 18:29:26 | |
Kaksi hienoa kirjaa tuohon tarkoitukseen: King, Jonny 2000: Mitä jazz on. Helsinki: Like. Kirja antaa erinomaisen kuvan siitä, miten jazz toimii musiikkina ja miten jazzesitys rakentuu. Lue arvostelu: http://www.kirjavinkit.net/arvostel … as-ymmartamiseen-ja-kuuntelemiseen/ Kernfeld, Barry 1997. What to Listen For in Jazz. New York: Oxford university press. Kirjassa on myös CD-liite, jolta löytyy parisenkymmentä kirjassa analysoitua esitystä. Suosittelen lämpimästi molempia. Jooga on pop(jazz)! | |
![]() 10.03.2009 15:27:54 | |
"Mitä jats on" lähti nyt tilaukseen paikallisesta kirjakaupasta. Sitä odotellessa.. etsitään kitaristia bändiin | |
![]() 27.04.2009 18:15:12 | |
Nyt on kirjaa luettu noin puoleenväliin ja voin kyllä sanoa ettei vakuuta. Jazzissa sovellettavien musiikin teorian osiin ei kiinnitetä paljoakaan huomiota, saati sitten eri tyylikausiin ja niiden keskeisiin piirteisiin. Lähinnä keskitytään tuohon soundipuoleen, eli paljolti lähinnä keskitytään millaista saundia saa altto-tai tenorisaksofonilla. Aika paljon myös listataan muusikoiden nimiä heistä ihmeemmin kertomatta. En suosittele. etsitään kitaristia bändiin | |
![]() 27.04.2009 21:35:46 | |
varo: Nyt on kirjaa luettu noin puoleenväliin ja voin kyllä sanoa ettei vakuuta. Jazzissa sovellettavien musiikin teorian osiin ei kiinnitetä paljoakaan huomiota, saati sitten eri tyylikausiin ja niiden keskeisiin piirteisiin. Lähinnä keskitytään tuohon soundipuoleen, eli paljolti lähinnä keskitytään millaista saundia saa altto-tai tenorisaksofonilla. Aika paljon myös listataan muusikoiden nimiä heistä ihmeemmin kertomatta. En suosittele. Anna mennä urheasti vain loppuun asti. King lähestyy jazzia tämän päivän mainstream-esitystä selvittäen, hänen käsittelemänsä tyylit ovat jazzsetistä löytyvät kappaletyypit, kuten blues, standard, ballad ym. Historia- tai teoriakirja se ei ole. Kernfeldin kirjassa on mukana CD, jossa on parikymmentä esitystä eri aikakausilta. Analyysia on jonkin verran suhteellisen triviaalilla tasolla. Jos haluaa syvällisempää ja perusteellisempaa tutkimusta, niin sitten Paul Berlinerin Thinking in Jazz (1994), joka on tiiliskivi, mutta erinomainen sellainen. Jos taas kiinnostaa jazzkulttuuri ja vuorovaikutus muusikoiden näkökulmasta, niin voisin heittää vinkiksi Ingrid Monsonin Saying Something (1996). Jooga on pop(jazz)! | |
![]() 27.04.2009 21:42:11 | |
Mulla on Franck Bergerotin kirjoittama kirja "Jazz", toi on jtn "Chambers Arts Library"-sarjaa, lontoon kielellä on siis kyseinen opus. Kirjassa on paljon tietoa jazzin eri tyyleistä, ja jokaisen osan alussa on aina myös tietoa kyseisen ajanjakson yhteiskunnallisista asioista sekä musiikkiteollisuudesta yleisesti. Kirja käy läpi aina joka tyylin avainmuusikoita, joko pintapuolisesti tai syvemmin. Ja tietysti kirjassa on myös listattu tärkeitä levyjä, joita olisi hyvä kuulla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)