Aihe: Plektra vai etusormi?
1
Keimo T
07.03.2009 10:44:16
Hei! Millä sormella bassoa pitää mielestäsi soittaa? Peukulla, etusormella, Keskisormella, plektralla?
Basso on bändin tärkein rytmisoitin.
Seba
07.03.2009 10:49:43

No pikkaisen riippuu miten tykkää :)

Itse käytän kaikkia sormia jos sormilla soitan, ja pääasiassa kuitenkin soitan plekulla.

Perus sormisoittoa yleensä etu- keskisormi yhdistelmällä jossa saattaa peukku käydä jeesaamassa vähän jos pitää nopeasti oktaaveilla leikkiä.

Eli vedä just niinku hyvältä tuntuu, ei siihen ole olemassa mitään oikeaa tai väärää tapaa.
Kunhan soitto kulkee ja on kivaa niin se riittää.
pehko
07.03.2009 10:57:37
vetelen sillä, millä ajattelen sopivamman soundin saavan. ja tietty, jos biisi on kauheeta sahausta, niin plekulla. sormilal soittaessa käytän etu- ja keskisormea sekä nimetöntä. peukku miehiä en oo kun en osaa ,yhyy
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
poppamies
07.03.2009 11:00:13 (muokattu 07.03.2009 11:00:36)

Hempeitä etu ja keskisormella. Kaikki raskaampi missä pitää olla painetta peukalolla.
G strings are for strippers!
handegunnar
07.03.2009 14:05:46
Vain keskisormella, muut sormet pidetään nyrkissä. Välillä nostetaan käsi pystyyn ja näytetään yleisölle millä sormella soitetaan.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
Visakoivu
07.03.2009 14:07:43
Sillä sormella mikä kosketta kieltä.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
Askorbiinihappo
07.03.2009 19:43:21

handegunnar: Vain keskisormella, muut sormet pidetään nyrkissä. Välillä nostetaan käsi pystyyn ja näytetään yleisölle millä sormella soitetaan.

+ :--------D
Entinen pulseofthemaggots, Youtubesta mut löytää samalla nimimerkillä
rattledad
07.03.2009 22:07:24 (muokattu 07.03.2009 22:27:24)

Keimo T: Hei! Millä sormella bassoa pitää mielestäsi soittaa? Peukulla, etusormella, Keskisormella, plektralla?

Arvaa.
http://www.youtube.com/watch?v=Y9KC7uhMY9s

E:
http://www.youtube.com/watch?v=Z1IuD6F3R5I
http://www.youtube.com/watch?v=oNSLCdXhmGA
http://www.youtube.com/watch?v=JQpvbTHkJXg
"Tommy Tedesco. The guy was a studio ace for many years, but he didn't take himself too seriously. I remember an article in guitar player where he describes playing ironic, moronic and bullshonic scales over a chord progression."
jaffa
08.03.2009 00:22:05
Etusormi ja keskisormi- yhdistelmällä mennään. Välttävästi näillä on pärjännyt, pleku hommat meikäläisellä ihan täyttä paskaa, jos sormet väsyy niin tulee joskus plekulla soitettua jotain tasaisia 8/16-osa biisejä....yli 180 bpm 16-osat alkaa jo olee aika hepreaa mulle hyvällä tatsilla soitettuna sormilla....onhan niitäkin miehiä....mut hei mähän oon vaan basisti...
elais
08.03.2009 00:29:31
Mun mielestä bassoa pitää soittaa. Se, soittaako sormin vai plektralla vai jollakin muulla, on makuasia. Itse tykkään soittaa sekä sormin että peukkuplekulla.
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
Stiir
08.03.2009 03:20:53
handegunnar: Vain keskisormella, muut sormet pidetään nyrkissä. Välillä nostetaan käsi pystyyn ja näytetään yleisölle millä sormella soitetaan.

Ei helevetti, että repesin :DDD
Jooba
10.03.2009 10:26:50 (muokattu 10.03.2009 10:29:35)
Vedä silleen mitenkä kuulostaa hyvältä ja mitenkä sun on helpo fiilistellä mukana. Ei mitään järkeä soittaa silleen, ettei siitä nauti. Pidä se aina mielessä.

Sormilla kun soitat niin niin monta sormea peliin vaan aina kun tarvitsee. Itse käytän yhdestä kolmeen sormea menosta riippuen. Sormet siis etu-, keskisormi, ja nimetön. Sit slapissa peukku messiin. Jos isken plektran omaisesti kädellä niin kaikkien edellä mainuttujen sormien kynsipuolella, saa ihan jänniä powerjuttuja jotka kuuluu varmasti muun bändi takaa jopa metallimusiikissa jossa kitaristit pauhaa Mesoineen.

Summary: mahdollisuuksia on rajattomasti. Kato mitenkä muut vetää vaikka youtuubista ja mieti mikä voisi sopia parhaiten sinulle. Ei tietysti kannata heti mitään fuusiohommia treenailla, perus sormisoitosta ja plektrasoitosta lähde liikkeelle.

PS. Vetelen myös välillä plektralla ihan huvin vuoksi. Mukava aina avartaa soittomeininkejä.

EDIT: Peukalolla voi myös, anteeksi sanavalintani, tumputella silleen kivasti. Peukalon sivulla pyyhkäiset silleen siististi kieltä niin tulee mukavan tummasävyinen soundi.
AnotherPsycho
21.03.2009 08:15:23
No ite tykkään soittaa plekulla, mielestäni plekua käyttämällä saa hieman terävämmän saundin. Mutta makuasiahan tämä on ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)