Aihe: Soolosäröä
1 2
Silppuri
07.03.2009 13:46:40

Lähinnä riffittelyä harrastavana kitaristina ei liiemmin ole tullut noita sooloja soiteltua ja soolosoundiin en kauheasti ole kiinnittänyt huomiota. Nyt kuitenkin alkaa nekin vähän kiinnostaa enemmän ja tulin siihen tulokseen, että jonkinlaisen polkimen tuota varten tarvisin. Siihen siis apuja?

Musatyyli on hevimeteli, mutta tuollaisiin hitaisiin ja delaytettuihin sooloihin olisi myös hyvä saada sellaista paksuakin soundia. Eli mitään pilutus-sirkkeli-soundia en hae.

Vahvistimena on 6505 plus, mutta sen perus tykitys-riffi-särö on meikäläisen makuun vähän liian "rosoinen" sooloihin. "Clean" -kanavasta sai aika makean soundin kun laittoi siihen vähän lisää säröä, mutta jos sitä käyttäisin soolokanavana, niin sittenhän mulla ei olisi cleania lainkaan! (Tosin tuo 6505:n cleani on muutenki vähä sellanen että melkein ilman olis parempi..).

Eli millaisilla pedaaleilla/kokoonpanoilla itse saatte maailman parhan soolosoundin aikaiseksi ja miten sitä voisi sanoilla kuvailla?
"I havent slept since I woke up."
baba o riley
07.03.2009 14:02:59 (muokattu 07.03.2009 14:08:10)
Halvimmalla pääset varmaan jos hommaat BigMuffin ja jos sitä delaytä haluat niin siihen joku lompakolle sopiva delay. BigMuffista saa sellaien paksun sustainikkaan tyylikkään fuzzin. Sitä vois kuvailla vaikka ISONA soolosoundina.

Itse tykkään riipivämmästä raasta soundista enkä hirveesti delaytä käytä muuhun kun kaoottisiin kitaravalleihin efektimielessä. Mutta eilen kun kävin soittamassa, niin soolottelin menemään just bigmuffilla ja memoryman delayllä. tämä sg-minihumbukkereilla ja koko laitos sitten hiwattiin ja kovalla. Se oli kyllä pirun tyylikäs soundi. Suistai joka ei lopu koskaan ja soundissa käsittämätön muna, rouhean tyylikäs :) Varmaan mielestäni ton tyyppiselle soundille aika lähellä maailman paras soolosoundi.
HeavyMachinery
07.03.2009 14:19:48

Silppuri:

Eli millaisilla pedaaleilla/kokoonpanoilla itse saatte maailman parhan soolosoundin aikaiseksi ja miten sitä voisi sanoilla kuvailla?

Paksu kermainen liidi soundi lieneen paras kuvaamaan.

Itse teen sen 4 kanavalla InVaderissä delayn kera. Kummiskin paksun laulavan liidi saundin vaatii täysin erillaista EQttamista kuin hyökkäävä komppisärö.

Eli sanoisin että EQ+Delay looppiin ja sillä liikkeelle.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
kimurantti1
07.03.2009 14:39:42
Hevimasiinalle komppia. EQ + delay on hyvä ratkaisu, musta 6505 ei todellakaan tarvitse mitään boostereita vahvistimen eteen. Se perus alakuloinen hymiö EQ:n asetukseksi on ihan hyvä lähtökohta. Itse tykkään leikellä inasen jostain siitä 3-4 kHz kohdalta lead-soundista tavaraa pois, niin lähtee kaikista pahin puukko veke.
oiva tumpeloinen
07.03.2009 14:45:14
Jeejee. Hevimasiina on kone. EQ jonon jatkoksi, jos dilsa löytyy ennestään.
Silppuri
07.03.2009 15:18:13

Eli sanoisin että EQ+Delay looppiin ja sillä liikkeelle.

Hmm... Tämä kuulostaa varsin hyvältä idealta. Oli niin yksinkertainen, että eipäs tullut itsellekään mieleen. Delay löytyy jo loopista joten eku siihen eteen vielä.

Tuo on muutenkin sikäli hyvä ratkaisu nimenomaan tuolle 6505+:lle, koska voin napsia equt ja delayt päälle etukäteen ja täräyttää yhdellä napin painalluksella tuon effektiluupin sitten päälle. Ja samalla saan hieman nostettua equlla volumeakin. Kokeiluun siis.

Englissähän tämä ei ole niin iso ongelma (tuohon invaderiin viitaten), koska siinä on niitä kanavia hieman enemmän ja sikäli monipuolisemmat säädöt.
MarkoA
07.03.2009 15:26:25
Ja yks kokeilun arvoinen on kompura. Jos ei tykkää hirveää säröä saada, mutta valtavaa sustainia ja niin edelleen. Kompressorilla tekee "ihmeitä" pienemmälläkin säröllä. Ja dynamiikkapoliiseille - kova gain kompressoi yleensä aina enemmän kuin mikään kompura.
Myytävänä BOSS SD-1 modaamaton - torilta tiedot
HeavyMachinery
07.03.2009 15:37:51

Silppuri: Hmm... Tämä kuulostaa varsin hyvältä idealta. Oli niin yksinkertainen, että eipäs tullut itsellekään mieleen. Delay löytyy jo loopista joten eku siihen eteen vielä.

Tuo on muutenkin sikäli hyvä ratkaisu nimenomaan tuolle 6505+:lle, koska voin napsia equt ja delayt päälle etukäteen ja täräyttää yhdellä napin painalluksella tuon effektiluupin sitten päälle. Ja samalla saan hieman nostettua equlla volumeakin. Kokeiluun siis.

Näin juuei ajattelinkin. Tuon 6505:den suunnittelussa on minusta mukavasti otettu huomioon tuo loopin ohjaus kytkimellä, se saisi löyty joka vermeestä missä se on Voisi käyttää spedua loopissa ilman pitkää kaapeli vetoa kun laittaa ne vaan nupin päälle. Kattele joku graafinen EQ siihen esim MXR 10-Band joka on kova rassi, sitten vaan hillitön scooppi siihen ensin mesa henkinen V siitä hieno säätämällä se löytyy. Kompura tuo omansa lisää jos sen vielä lisää mutta se on jo minusta hieno säätöä :D

Englissähän tämä ei ole niin iso ongelma (tuohon invaderiin viitaten), koska siinä on niitä kanavia hieman enemmän ja sikäli monipuolisemmat säädöt.
Tämän takia haluankin sellaisen vahvistimen missä on vähintään 3 diskreettiä kanavaa :)
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
JMzz
08.03.2009 16:14:57

HeavyMachinery: Näin juuei ajattelinkin. Tuon 6505:den suunnittelussa on minusta mukavasti otettu huomioon tuo loopin ohjaus kytkimellä, se saisi löyty joka vermeestä missä se on Voisi käyttää spedua loopissa ilman pitkää kaapeli vetoa kun laittaa ne vaan nupin päälle. Kattele joku graafinen EQ siihen esim MXR 10-Band joka on kova rassi, sitten vaan hillitön scooppi siihen ensin mesa henkinen V siitä hieno säätämällä se löytyy. Kompura tuo omansa lisää jos sen vielä lisää mutta se on jo minusta hieno säätöä :D

Tämän takia haluankin sellaisen vahvistimen missä on vähintään 3 diskreettiä kanavaa :)

Heh mulla on juurikin kuvaamasi setup ja täytyy sano että toimii. Lisäksi hifistelen käyttämällä ABY kytkintä jonka avulla otan todelliset puhtaat peaveyn classic 30:sta.

Eli näin:

kitara -> Lehle Dual ABY joka jakaa signaalin:
1. -> maxon OD808 -> 6505 input
2. -> Classic 30 input

6505 FXsend -> EQ (MXR kerry king model) -> Digitech digidelay -> 6050 FX return
-
Silppuri
08.03.2009 16:20:20

maxon OD808

Käytätkö tuota od:ta sooloihin vaiko 6505:sen omaa säröä? Tuollanen OD-spedu olis kyllä muutenkin ihan mukava tuohon eteen tuomaan vähän särmää "clean"-neppailuihin. Meinasin tässä jopa hieman innostua, kun otin viikonlopputestiin Mad Professorin Little Green Wonderin...
JMzz
08.03.2009 16:57:18

Silppuri: Käytätkö tuota od:ta sooloihin vaiko 6505:sen omaa säröä? Tuollanen OD-spedu olis kyllä muutenkin ihan mukava tuohon eteen tuomaan vähän särmää "clean"-neppailuihin. Meinasin tässä jopa hieman innostua, kun otin viikonlopputestiin Mad Professorin Little Green Wonderin...

Itseasiassa nimi on vähän harhaanjohtava. Sillä toi pedaali on tubescreamer. Parassoundinen sellainen mitä löytyy ;). Toi on kokoajan päällä ja tukevoittaa mukavasti tuota soundia entisestään. Soundi muuttuu "leikkaavammaksi" eli alamiddleä tulee hiukan lisää ja ja ihan alin basso tiukentuu jolloin soitannan kuulee erittäin hyvin bändin seasta (pikkuvirheet tosin myös).
-
Juzpe
09.03.2009 08:53:12

Wanhana SISOmiehenä voin toki kertoa omat asetukseni soolosoundiin. Siis noin suurinpiirtein. Eiköhän toi 6505 toimi melkolailla samalla tavalla.
Särökanava (se "punainen" kanava siis) tulille ja potikat asentoon (asteikko 0-10 niinku siinä etupaneelissakin on...)
- Preamp Gain siinä 3
- Bass, mid, treble kaikki 5:ssa
- Presence 7
- Resonance 4
- Volume sen verran että housunlahkeet heiluu, eli niin vitun lujalla kun ikinä kehtaat
- Efektilenkissä analogidelay (ei se ny niin tärkeetä oo muutaku äänitellessä ihan kiva, keikalla en ikinä pitäny, kun ei jaksanu kytkee...) asetuksilla (noin arvot) delayaika 150ms, 1 tai 2 toistoa, mix noin 15-20%
- Kitaroina (mikit suluissa) käytin samoilla asetuksilla LP studiota (vakiot... oisko 492R ja 498T tjsp), LP deluxea (SM-1 mini (kaula), SM-3 mini(talla)), Jackson Kellyä (JB/Jazz), Fender Strato USA (ne vakiofnekut) taidettiinpa testailla myös juccizen senaikaisilla kitaroilla (ainakin LP Standard ja Dimarzion HSS:llä varustettu stratocaster) ja samat asetukset toimii kaikilla kepeillä.
Ainakin 5150:ssa toi EQ on todellakin sävynsäätö, ei soundinsäätö. Kitara, mikit ja soittaja kuuluvat läpi soundista jokatapauksessa. Mitään buusteja tai muita efektejä en ikinä SISOn kanssa käyttäny, ja ikävä on kyllä välillä ollu... Mahtava vehje se oli housunlahkeiden tuuletukseen (ja pysyvän kuulovaurion hankintaan)
Kitaristi = Suuhun asetettava krusifiksi
Silppuri
09.03.2009 10:29:35 (muokattu 09.03.2009 10:30:00)

Ainakin 5150:ssa toi EQ on todellakin sävynsäätö

Tämähän johtuu siitä, että käsittääkseni 5150:ssa ja 6505:ssa tuo eku on passiivinen ja ei täten vaikuta yhtä paljon soundiin ku esmes englin eq. Presensellä ja sillä toisella mikä-se-nyt-oli-namiskalla säädetään sitte soundi kuntoon.

E: Resonance tietty....
tommiot
09.03.2009 10:44:26
Silppuri: Tämähän johtuu siitä, että käsittääkseni 5150:ssa ja 6505:ssa tuo eku on passiivinen ja ei täten vaikuta yhtä paljon soundiin ku esmes englin eq. Presensellä ja sillä toisella mikä-se-nyt-oli-namiskalla säädetään sitte soundi kuntoon.

E: Resonance tietty....

Harvemmin kitaravahvistimissa on aktiivi-EQ:ta. Ei mun tietääkseni ENGLeissäkään ole. Ainakaan yhdessäkään mun omistamassa. Passiivinenkin EQ voi muokata taajuuksia vähän tai paljon. Aktiivi-EQ on kyllä ihan kiva lisä, mutta kyllä mä tykkään enemmän että vahvistimessa itsessään on ihan passiivinen tonestack...

Ai niin, resonance pidetään täysillä :)
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
pekurides
09.03.2009 12:25:37

Moridin: Harvemmin kitaravahvistimissa on aktiivi-EQ:ta. Ei mun tietääkseni ENGLeissäkään ole. Ainakaan yhdessäkään mun omistamassa. Passiivinenkin EQ voi muokata taajuuksia vähän tai paljon. Aktiivi-EQ on kyllä ihan kiva lisä, mutta kyllä mä tykkään enemmän että vahvistimessa itsessään on ihan passiivinen tonestack...

Ai niin, resonance pidetään täysillä :)

Kovasti väittivät että Framus Cobrassa olisi aktiivinen eq ollu ja kyllä ne nupikat vaikuttivatki saundiin ja luonteeseen hyvinkin paljon.

siinä sai myös gain potikalla jännästi muutettua vehkeen luonnetta eikä pelkkää sirinän määrää:)

...välillä vähän ikävä.... oli muuten loistavan paksu ja kermainen lead ulvonta ilman mitään purnukoita!
Tunteella päin vittua.
Jucciz
09.03.2009 13:45:27
Tech 21 Trademark 60:ssä oli käsittääkseni aktiivinen EQ, eli signaalitie oli "flat" silloin kun EQ:n potikat olivat keskiasennossa.
kimurantti1
09.03.2009 20:50:41
Jucciz: Tech 21 Trademark 60:ssä oli käsittääkseni aktiivinen EQ, eli signaalitie oli "flat" silloin kun EQ:n potikat olivat keskiasennossa.

Trademarkissa on kyllä yhdet tehokkaimmista säätimistä, joihin minä olen törmännyt. Siis ihan eq ja sitten ne kanavakohtaiset namiskat, niillä kyllä sai soundia muokattua tehokkaammin kuin missän putkivahvistimessa, johon olen törmännyt.
Jucciz
09.03.2009 20:52:04
kimurantti1: Trademarkissa on kyllä yhdet tehokkaimmista säätimistä, joihin minä olen törmännyt. Siis ihan eq ja sitten ne kanavakohtaiset namiskat, niillä kyllä sai soundia muokattua tehokkaammin kuin missän putkivahvistimessa, johon olen törmännyt.

Tämä on kyllä taivahan tosi. Varmasti juuri suurelta osin tuon aktiivisen EQ:n ansiota. Soundia pystyi muovaamaan todella paljon.
Yrms
09.03.2009 22:23:54
Siksi en ole saanut ikinä Trademark 60:stä hyvää soundia ::D Ainakaan stratoilla
www.mikseri.net/blindways
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)