Aihe: OFR ja Schallerin erot?
1 2 3
McNulty
06.03.2009 17:41:20
Evergrey: Miten tuo hajonnut kampipesä korjataan ja paljon se maksaa?

Ostin OFR-tallaan Schallerin kammen (jonka mukana tulee tuo pesäkin). Olikohan sen ovh mustana 14€ tms. Kullattuna vähän kalliimpi ja kromisena taas hivenen edukkaampi. Ei siis ollut kallis... pointti olikin siinä ettei se OFR:n kampi holkkeineen kestänyt kovinkaan kauaa. Schallerin oma näyttää kestävän, toistaiseksi ainakin. Enkä edes ole kauhean kova käyttämään kampea.
giddyup!
Werde
06.03.2009 17:54:02 (muokattu 06.03.2009 18:00:04)
bonecrusher: pointti olikin siinä ettei se OFR:n kampi holkkeineen kestänyt kovinkaan kauaa. Schallerin oma näyttää kestävän, toistaiseksi ainakin. Enkä edes ole kauhean kova käyttämään kampea.

Se on yksi ja sama kampi, ei ole erikseen "OFR"- ja "Schaller" -kampia. Samalta tehtaalta ja samalta hihnalta tulevat jokainen osa noihin talloihin, poislukien tietysti jo mainittu pohjalevy.

Edit: Ja nyt puhun siis nimenomaan oikeasta OFR:stä, eli Schallerin tehtaalla saksassa tehdystä.

Evergrey: Kaikki muut osat ei ole välttämättä samoja vaikka ne voikin vaihtaa OFR osiin. Ne on vaan "yhteensopivia".

Kyllä ne on aivan tismalleen samoja.

Edit2: Pikaisesti laskettuna mulla on ollut ainakin 8 OFR:llä, ja 14 Schallerilla varustettua keppiä, ja on noita tullut tosiaan päikseenkin vaihdeltua kokeilumielessä. Tuolta pohjalta siis puhun, en mutuilemalla.
http://www.myspace.com/bf4everband
Insane Kane
06.03.2009 17:57:03
Mulla on yksi tuollainen käyttämätön OFR:n kammen pesä (tremolo arm housing) jos jollakulla tarvista. Ei tarvi koko kampea ostaa =)
Satsiin kuuluu pesä, holkki ja mutteri + prikka.
Ostin aikoinaan kammen ja pesän erikseen kun tuoteinfossa ei sanottu että pesä tulee kammen mukana.
Vedin! Kahesti...
Evergrey
06.03.2009 18:11:44 (muokattu 06.03.2009 18:26:32)

Werde: Se on yksi ja sama kampi, ei ole erikseen "OFR"- ja "Schaller" -kampia. Samalta tehtaalta ja samalta hihnalta tulevat jokainen osa noihin talloihin, poislukien tietysti jo mainittu pohjalevy.

Edit: Ja nyt puhun siis nimenomaan oikeasta OFR:stä, eli Schallerin tehtaalla saksassa tehdystä.

Kyllä ne on aivan tismalleen samoja.

Edit2: Pikaisesti laskettuna mulla on ollut ainakin 8 OFR:llä, ja 14 Schallerilla varustettua keppiä, ja on noita tullut tosiaan päikseenkin vaihdeltua kokeilumielessä. Tuolta pohjalta siis puhun, en mutuilemalla.

Olet ainoa jonka olen nähnyt väittävän että ne on tismalleen samoja. Kaikki muut väittää että lisenssitallat tehdään halvemmasta ja huonompilaatuisesta metallista.

Esim tämä kaveri joka tehnyt 20v kitarateknikon hommia.
http://www.youtube.com/watch?v=cwGcY6T4xHc&feature=channel_page
pietari-poika
06.03.2009 18:24:40
Evergrey: Olet ainoa jonka olen nähnyt väittävän että ne on tismalleen samoja. Kaikki muut väittää että lisenssitallat tehdään halvemmasta ja huonompilaatuisesta metallista.

Riippuu lisenssitallasta. ESP:n lisenssitallat on ainakin täyttä kuraa. Schallerin ja Gotohin kuulemma ihan kelpo pelejä. Riippuu siis valmistajasta. (Yllätys yllätys.)
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99230436
Evergrey
06.03.2009 18:27:39 (muokattu 06.03.2009 18:28:13)

pietari-poika: Riippuu lisenssitallasta. ESP:n lisenssitallat on ainakin täyttä kuraa. Schallerin ja Gotohin kuulemma ihan kelpo pelejä. Riippuu siis valmistajasta. (Yllätys yllätys.)

Mikähän se otsikko mahtaa olla? Puhuin nimenomaan schallerista.
McNulty
06.03.2009 19:09:31
Werde: Se on yksi ja sama kampi, ei ole erikseen "OFR"- ja "Schaller" -kampia. Samalta tehtaalta ja samalta hihnalta tulevat jokainen osa noihin talloihin, poislukien tietysti jo mainittu pohjalevy.

Jep jep.... hyvä lisäys sillä Pingin valmistamia "oikeita" OFR-talloja olen myös ronaillut useampia. Schallerihan nuo OFR:t ja omansa ovat jo vuosien ajan valmistanut, se ei siis ole uutinen. Sen sijaan voidaan keskustella siitä, ovatko Pingin valmistamat identtisiä Schallerin kanssa, kampipesän tai muiden speksien osalta. Samoin kiinnostaisi kuulla, että jos Pingillä on oikeus käyttää termiä OFR, millä tavalla se on "epäoikea" suhteessa Schallerin valmistamiin OFR-talloihin?

Vai pitääkö nyt vain todeta että termi "OFR" on ryssitty Kiina-touhuilla, samoin kuin VHT, Ampeg, Mackie ja niin moni muu brändi? Sen valossa kannattaa suosiolla ostaa Schallerin omilla leimoilla olevia kamoja, ne on meinaan tulevaisuudessa kovempaa valuuttaa mitä china-leiman saanut OFR :)

Kevyen sarkastisesti voidaan siis olettaa, että sie tunnistat livenä ja levyltä erot Schallerin ja OFR:n välillä, mitä tulee soundieroihin? Vähän sama kuin väittäisi tunnistavansa eron Schallerin ja Gotohin Tune-O-Maticeissa (kummassakin kovetetut sinkkitallapalat). Vai onko Schallerilla soittavien kitaristien flutterit jotenkin heikompilaatuisia kuin OFR:llä soittavien? Mistä siis on kyse, kun minulle ainoat erot oli psykoakustisia ja "mojo-arvoa".
giddyup!
H.Corruption
06.03.2009 20:34:56
Evergrey: Olet ainoa jonka olen nähnyt väittävän että ne on tismalleen samoja. Kaikki muut väittää että lisenssitallat tehdään halvemmasta ja huonompilaatuisesta metallista.

Esim tämä kaveri joka tehnyt 20v kitarateknikon hommia.
http://www.youtube.com/watch?v=cwGcY6T4xHc&feature=channel_page

No vittu, nyt näät toisen. Ainoa erot noissa ovat pohjalevy ja kielten lukitusruuvit.

Jollet usko, niin purapa OFR ja Schaller osiin ja katso tarkemmin. Tallapaloissa on samat numerot.

Huhuista huolimatta Ping oli lisenssitalla ja sen pitäisi lukea siinä virittimien kohdalla, vaikka saivatkin käyttää Floyd Rose nimeä OEM-tuotteessa. Tämän kuulin Floyd Rosen asiakaspalvelusta. Kysymykseen miten Pingiä oli myynnissä muutamassa kitaratarvikeliikkeessä, vastaus oli että ottavat asiasta selvää.

Nyt sitten on tullut se FRT-tremolo kitaravakmistajien käyttöön ja Ping on ilmeisesti poissa kuvioista floikan suhteen.
pietari-poika
06.03.2009 20:42:53
Evergrey: Mikähän se otsikko mahtaa olla? Puhuin nimenomaan schallerista.

Jos osaat lukea tuon edellisen viestini niin varmaan hoksaat mistä minä puhuin. Ei, jokainen lähettämäni viesti ei ole mitään piilovittuilua lainatun tekstin kirjoittajalle.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99230436
Twinkle
06.03.2009 23:22:19
bonecrusher: Miulla on myös JT6 tuossa vuoden '88 Charvelissa, eikä sen kanssa ole ollut koskaan mitään ongelmia. Ruma iso muhkuhan se onpi, mutta minulla ainakin kestänyt hyvin rajuakin käyttöä. Toisin kuin monet muut lisenssitallat. Itseasiassa nopeammin miulla meni OFR:n kammen holkki ja kampipesä rikki. Vuoden '08 ESP Horizoniin jouduin vaihtamaan kammen pesineen päivineen n. 6kk ostosta...

JT6:n ainoa ongelma on varaosien saatavuus, tai siis saamattomuus. Niitä ei vain enää löydä mistään, ellei osta sitten vanhaa Charvelia kokonaisena "varaosakitaraksi".

JT6 on jämäkkä, siinä on paljon massaa... ei valittamista täällä. Moni vihaa varmasti vain ulkoasun ja non-recessed toteutustavan takia, etenkin elleivät osaa käyttää ja säätää moista.

OK, mielenkiintoista. Kun ostin tuon minun Jackson Soloist Customin tuossa vuoden alussa, niin sen mukana tuli soittimen alkuperäinen floikka. Omistaja oli vaihtanut siihen OFR:n kun tuosta oli veitset menneet aivan kuopalle. Mietin tosiaan että mitä vaatisi tuon JT6:n muuttaminen takaisin soittokuntoon ja soittimen kokolailla orkkikseksi. Nykyään tuossa kitarassa on OFR, uudet ankkuritapit ja messinkinen blokki. Kitara painaa kuin synti tuon takia, ei silleensä valittamista mutta tuon soittimen modaaminen takasin originaaliksi olisi kova juttu.

JT6:sta sen verran, että tuo on kiva innovaatio että lukot on satulan takana. Tällä periaatteella tähän kitaraan voi esim. vaihtaa earvanan kun ei noita floikka-ärvanoita ole vielä tullut.
oiva tumpeloinen
06.03.2009 23:56:24
Twinkle: JT6:sta sen verran, että tuo on kiva innovaatio että lukot on satulan takana. Tällä periaatteella tähän kitaraan voi esim. vaihtaa earvanan kun ei noita floikka-ärvanoita ole vielä tullut.

Tuossa mielessä kyllä hyvä, mutta toisaalta siinä on yksi mahdollisesti jumittava osa lisää.
Twinkle
07.03.2009 00:18:54
oiva tumpeloinen: Tuossa mielessä kyllä hyvä, mutta toisaalta siinä on yksi mahdollisesti jumittava osa lisää.

On joo, tosin satulan jumittamiselle pystyy tekemään aika paljon. Lukot negatoi ainakin sen, että kielet löystyy tapeissaan ja sehän auttaa jo paljon, minulla ei ole esim. tuon kyseisen kitaran kanssa ollut ongelmia kammen kanssa sählätessä.
DZN
07.03.2009 00:50:22
Insane Kane: Kepiästi perjantain huumassa, ollenkaan toteajan tietämystä/ tuntemusta väheksymättä...

Mietin hitusen tuota taotun teräksisen ja valetun sinkkilevyn eroja.
Soundiin vaikuttamiseen en ota kantaa, mutta...
Matkaa kielten kiinnityspisteestä tolpille, eli periaatteessa se vääntyvä, vetoon kohdistuva osa on pari senttiä max.
Mun fyssiikan tajulla pitäis pikkasen julmemmat voimat olla, kuin tuo 60-70kg kielten veto, jotta sen vaikutus huomataan käytännön tasolla.
Varsinkin kun koko paska kelluu molemmista päistä ja tukipiste on todella kapea.
Melekonen näppituntuma, sanoisin ;)

Jos nyt vielä ajatellaan asiaa ihan puhtaan fysikaalisesti niin onhan siinä pohjalevyssä nyt aikas asialliset voimat kyseessä. Jos se kielien ja jousien aiheuttama voima on jo pelkästään noin 600 newtonia niin silloin se voima, joka aiheutuu pohjalevyyn kampea veivatessa ei jää ihan kauhean pieneksi sekään. Paremmat lujuuslaskentataidot omaavat voivat selittää tarkemmin. Oma Statiikan kurssini on vielä työn alla, kuten lujarikin.

Jos teoretisoidaan lisää niin sinkivaluseoksen ja perinteisen taotun teräksen vetokoekäyrätkin ovat aikas erilaisia, tarkoittaen käytännössä sitä, että sinkki joustaa elastisesti jo huomattavan paljon pienemmillä voimilla. Myös taotun teräksen mikrorakenne on aivan erilainen, kuin valetun sinkin. rakeiden koossa ja suuntauksessa on hyvin iso ero, kuten myös huokosissa ja muissa "rakennevirheissä".

Se onko tällä kaikella teoretisoinnilla mitään väliä, on aivan toinen juttu. Totean vain, että eroa on ainakin teoreettisellä tasolla. Eroa on myös ollut niissä, joita olen itse kokeillut. Jälleen kerran, se onko sillä erolla merkitystä, on jokaisen oma asia. Minä soitan flutterini ihan yhtä hyvin Schallerilla, kuin myös OFR:llä. Silti pidän OFR:n tuntumasta enemmän.
Aka. Dino and 6077dino
DZN
07.03.2009 00:58:25
JT6:sta sen verran, että tuo on kiva innovaatio että lukot on satulan takana. Tällä periaatteella tähän kitaraan voi esim. vaihtaa earvanan kun ei noita floikka-ärvanoita ole vielä tullut.

Tuollainen lukkosatula on Kahler-tyyppinen ratkaisu, ei suoranaisesti JT6:lle tarkoitettu. Tuon aikakauden Jacksoneissa, Kahler oli se perusratkaisu ja OFR harvinaisempi. Tämän takia ne lukkosatulat olivat yleensä Kahleria. OFR kitaroissa olikin sitten se perinteisen mallinen kapistus.

Noita Kahlersatuloita ovat jotkut kritisoineet siitä, etteivät ne ole tukevia. Hirveässä veivaamisessa ne liikkuvat jonkin verran. Itselläni ei ole ollut tuollaista, joten en sano tuon paikkansapitävyyteen mitään.
Aka. Dino and 6077dino
Twinkle
07.03.2009 01:07:50
DZN: Tuollainen lukkosatula on Kahler-tyyppinen ratkaisu, ei suoranaisesti JT6:lle tarkoitettu. Tuon aikakauden Jacksoneissa, Kahler oli se perusratkaisu ja OFR harvinaisempi. Tämän takia ne lukkosatulat olivat yleensä Kahleria. OFR kitaroissa olikin sitten se perinteisen mallinen kapistus.

Okei, no sit. Ihan toimiva ratkaisu tuo on kyllä.

Noita Kahlersatuloita ovat jotkut kritisoineet siitä, etteivät ne ole tukevia. Hirveässä veivaamisessa ne liikkuvat jonkin verran. Itselläni ei ole ollut tuollaista, joten en sano tuon paikkansapitävyyteen mitään.

En tiedä että missä määrin ja mielessä tuon pitäisi olla tukeva, mutta kyllä se äärimmäisen jämpti on käytössä ja tuo omani ainakaan ei helise mihinkään suuntaan.
McNulty
07.03.2009 09:06:37
Twinkle: En tiedä että missä määrin ja mielessä tuon pitäisi olla tukeva, mutta kyllä se äärimmäisen jämpti on käytössä ja tuo omani ainakaan ei helise mihinkään suuntaan.

Onhan se muistaakseni useammalla ruuvilla kiinni lavassa :)
Ainoa "vika" noissa on palojen kuluminen. Tahtovat siis pitkässä juoksussa luistaa hieman, jolloin palat joutuu irrottamaan ja hiomaan hieman. Tavallista "wear & tear" meininkiä siis...
giddyup!
pekurides
07.03.2009 15:35:50

Insane Kane:

Mietin hitusen tuota taotun teräksisen ja valetun sinkkilevyn eroja.
Soundiin vaikuttamiseen en ota kantaa, mutta...
Matkaa kielten kiinnityspisteestä tolpille, eli periaatteessa se vääntyvä, vetoon kohdistuva osa on pari senttiä max.
Mun fyssiikan tajulla pitäis pikkasen julmemmat voimat olla, kuin tuo 60-70kg kielten veto, jotta sen vaikutus huomataan käytännön tasolla.
Varsinkin kun koko paska kelluu molemmista päistä ja tukipiste on todella kapea.
Melekonen näppituntuma, sanoisin ;)

Kyllä sen huomaa suht helposti miten orkkis on jämäkämmän tuntuinen ja siinä ei tarvihe maagiosta näppätuntumaa... ainkaan jos oikein vertailee.

Jos koko ikänsä vetänyt lisenseillä niin sittenhän se" löysyys" tuntuu ihan normaalilta ominaisuudelta.

Itse henk.kohtaisesti en OFR jälkeen suostu enää yhdelläkään lisenssillä leikkimään.
Tunteella päin vittua.
H.Corruption
07.03.2009 15:56:12
bonecrusher: Onhan se muistaakseni useammalla ruuvilla kiinni lavassa :)
Ainoa "vika" noissa on palojen kuluminen. Tahtovat siis pitkässä juoksussa luistaa hieman, jolloin palat joutuu irrottamaan ja hiomaan hieman. Tavallista "wear & tear" meininkiä siis...

Mun vanhan Charvelin lukon palat vaihdettiin kovempaan materiaaliin, kun yhden palan kierteet korkkautu. Alkuperäiset palat oli tehty prässätystä levystä, mikä ei ole kovinkaan kaksista matskua pintakarkaisusta huolimatta. Samalla myös lukkoon ajan saatossa kielistä tulleet urat koneistettiin pois. Olisin vaihtanu tilalle Kahlerin lukon, mut tuolloin niitä ei ollut saatavissa.

Tuo OFR:n ja Schallerin ero tuntumassa voi johtua myös OFR:n pienemmästä pohjalevystä, jolloin kammen paikka on hieman lähempänä keinupistettä. Kyllä mustakin tuntumassa ja sustainissa on eroa OFR:n hyväksi. Vaihdoin samaan kitaraan pelkästään OFR:n Schallerin tilalle ja ero oli selvästi havaittavissa sekä tuntumassa että sustainissa. En sano että sustain olis ollut merkittävästi pidempi, vaan erilainen, jotenkin tanakampi.
Werde
09.03.2009 16:29:38
H.Corruption: Kyllä mustakin tuntumassa ja sustainissa on eroa OFR:n hyväksi. Vaihdoin samaan kitaraan pelkästään OFR:n Schallerin tilalle ja ero oli selvästi havaittavissa sekä tuntumassa että sustainissa. En sano että sustain olis ollut merkittävästi pidempi, vaan erilainen, jotenkin tanakampi.

Mä kuulin että erot pitäisi pystyä kuulemaan levyltä jotta moisia havaintoja saisi julkisesti esittää. Toki ainahan voi myydä Tokaita ja LTD:tä työkseen ja teeskennellä tietävänsä jotain oikeista kitaroista.

Hyviä talloja ovat molemmat - Schallerin valmistama OFR sekä oma lisenssinsä. Sensijaan jokaisen OFR-nimellä markkinoidun, muun kuin Schallerin valmistaman tallan saa suoraan kokemukseni niputtaa samaan luokkaan huonojen lisenssitallojen kanssa. Hyvänä esimerkkinä Jacksonin ja Schecterin käyttämät FRT-tallat, joiden vireenpidosta ei voi olla montaa mieltä. Kuriositeettina mainittakoon että osat lienevät vaihtokelpoisia Schallerin ja OFR:n kanssa, sillä ainakin minulla käyneet ovat mitoiltaan olleet hyvinkin pitkälti identtisiä alkuperäisen kanssa. Jacksonin FRT:ssä pintakäsittely oli kumimainen, ja muutenkin laitteesta jäi lelumainen vaikutelma.

Mielenkiintoinen luku on myös Gotohin tuorein floikkaviritelmä - se nimittäin yhdistelee innovaatioita Ibanezin laatutalloista perinteisempään formaattiin. Lukittavat ankkuritapit, lukittavat jouset, teräksinen pohjalevy sekä messinkiblokki. Mulla on yhdessä kepakossa tuo, mutta en oikein osaa vielä antaa siitä viimeistä tuomiota. Vire kyllä pitää kuin tauti ja kammetustuntuma on ehkä paras ikinä, mutta pientä kulumista on havaittavissa valitettavan lyhyen käytön jälkeen.
http://www.myspace.com/bf4everband
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)