Aihe: Oudosti rämisevät kielet (squier vint. mod. j.b.)
1
zxcasdqwe
05.03.2009 22:10:41 (muokattu 05.03.2009 22:13:58)
Ostin tässä vähän aikaa sitten kyseisen squierin ja nyt kotona soitellessa olen törmännyt tällaiseen häiritsevään ongelmaan. E-kieli särisee nauhaväleissä 1-12, a-kieli väleissä 5-12, d-kieli särisee eniten väleissä 4-10 ja g-kieli väleissä 7-15.

Kielet eivät mielestäni ole säädettynä kovin korkealle. D-kieltä pitäisi ehkä jopa kyetä laskemaankin. Ongelma taitaa olla korjattavissa kaularautaa säätämällä? Itselläni ei ole asiasta mitään kokemusta. Minkälaisiin toimenpiteisiin tässä nyt kannattaisi ryhtyä?

edit: typo
"There is no charge for awesomeness"
NitroJeesus
05.03.2009 22:16:21 (muokattu 05.03.2009 22:16:35)
Bassot -alueen ylälaidasta löytyy "Basson säätö" -otsikolla keskustelua aiheesta. Myös kitarapuolen faqit kannattaa tsekata, samat säännöt pätevät myös siinä maailmassa.
"Äetsän sävelkulkulaitokselta pari modulaatiosukkaa"
J.Nikkanen
06.03.2009 14:22:12
zxcasdqwe: Ostin tässä vähän aikaa sitten kyseisen squierin ja nyt kotona soitellessa olen törmännyt tällaiseen häiritsevään ongelmaan. E-kieli särisee nauhaväleissä 1-12, a-kieli väleissä 5-12, d-kieli särisee eniten väleissä 4-10 ja g-kieli väleissä 7-15.

Kielet eivät mielestäni ole säädettynä kovin korkealle. D-kieltä pitäisi ehkä jopa kyetä laskemaankin. Ongelma taitaa olla korjattavissa kaularautaa säätämällä? Itselläni ei ole asiasta mitään kokemusta. Minkälaisiin toimenpiteisiin tässä nyt kannattaisi ryhtyä?

edit: typo

Jos ostit ihan suomenmaasta, niin yleensä käynti liikkeessä auttaa asiaan. Ensimmäinen ja joskus jopa toinen säätökerta kuuluu hintaan kun vähän ruinaa. Tosin jos ostit käytettynä ja ymmärrystä soittimista ei ole, niin siltikin soitin huoltoon. Jos rohkeus riittää, niin itse kaularaudan kimppuun. Ohjeet löytyy ihan suomenkielellä täältä kun viitsii etsiä.
Uudet Seymour Duncan SJB-1N ja SJB-1B (J-Bass vintage) 4-kielisen mikit myytävänä! Tarjouksia vastaanotetaan.
pekezu
06.03.2009 14:40:07

pahaeno: Jos ostit ihan suomenmaasta, niin yleensä käynti liikkeessä auttaa asiaan. Ensimmäinen ja joskus jopa toinen säätökerta kuuluu hintaan kun vähän ruinaa. Tosin jos ostit käytettynä ja ymmärrystä soittimista ei ole, niin siltikin soitin huoltoon. Jos rohkeus riittää, niin itse kaularaudan kimppuun. Ohjeet löytyy ihan suomenkielellä täältä kun viitsii etsiä.

Kaularautaa kannattaa itse opetella säätämään. Loppupeleissä pelkästään säätämistä varten kuskaaminen soitinkauppaan tuottaa jo kymmenkertaisesti vaivaa verrattuna siihen, että itse nappaa säätöavaimen käteen ja vähän kiepauttaa. Ohjeet löytyy säätöketjusta ja ompa jäsen Sam Other myös väsännyt artikkelin aihepiiriä koskien.

Tärkeintä on muistaa laadukas ja sopiva kuusiokoloavain, jos kyseessä on kuusiokoloruuvi. Itse jyrsin aikanaan kaksi avainta ja yhden bulletin aika ikävään kuntoon. Bulletti tosin toimi vielä hyvin, avaimet eivät.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
pekezu
06.03.2009 16:45:24

pahaeno: Tottahan tuokin. Eipä se silti kaikilta onnistu vaikka miten lukisi. Siksi pysyn kannassani että soittimia saa käyttää huollossa. Nykyään säädän kaikki soittimet itse, mutta talossa olevista soittimista 4/8 on käynyt ammattilaisella joka on kyllä auliisti kertonut että mitä teki ja miksi. Auttoi pirusti kun kaveri näytti ja kertoi. Mutta joo, ehdottomasti kannattaa opetella säätämään. Saapi soittimen mieleisekseen.

edit: Mutta on tullut vastaan soitinkin jossa ei saanut kaulaa kuntoon vaikka kuinka olisi rautaa vääntänyt. Semmoisiakin on liikenteessä ja niille ei juuri kotikonstein voi mitään. Ammattimies sai senkin kuntoon.

Toki soittimia saa ja pitääkin käyttää huollossa, nyt oli kysymys vaan ns. perussäädöistä; mun mielestä kaularauta on samaa sarjaa kielten korkeuden tai intonaation kanssa, se kannattaa opiskella itse tekemään, näin säästää rahaa, aikaa ja saa halutun lopputuloksen kun itse tekee.

Jälkimmäiseen viitaten kyseessä on ilmeisesti ollut joku muu vika kuin pelkkä normaali säädöntarve. Tällöin toki soitin kuulukin huollattaa homman osaavalla henkilöllä. Perussäätöjen opettelusta ei ainakaan haittaa ole, etenkin kun Suomen sääolosuhteet ovat niin kovin muuttuvia.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
M-Juhana
06.03.2009 17:23:19

zxcasdqwe: Ongelma taitaa olla korjattavissa kaularautaa säätämällä? Itselläni ei ole asiasta mitään kokemusta. Minkälaisiin toimenpiteisiin tässä nyt kannattaisi ryhtyä?

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610
Olen LAMALLA ja taaaaantumassa!
J.Nikkanen
06.03.2009 19:19:01 (muokattu 06.03.2009 19:33:23)
Tossa on tuo squierin oma ameriikankielinen manuaali noille aloitusseteille. Pätee toki myös tähän vintage mod jazzbassiin. Selkeän liioitellut kuvat tuossa kaularaudan säätöosiossa.

http://www.squierguitars.com/pdf/ma … tratPackandBassPackOwnersManual.pdf

Jos tuumamitat ei ole hallussa niin käytä muunnin.comia!

edittiä:

Koska Ibanezilla soitan niin on pakko laittaa tuo Ibanezin ohjeistus.

http://www.ibanez.co.jp/world/manual/guitars/Maintenance.pdf

Ja tuolla lontoonkieltä mutta mitat milleissä, helpottaa hiukan...
Uudet Seymour Duncan SJB-1N ja SJB-1B (J-Bass vintage) 4-kielisen mikit myytävänä! Tarjouksia vastaanotetaan.
bize
06.03.2009 21:57:23
Jos kattavaa valikoimaa työkaluja säätämiseen ei valmiiksi löydy, niin biltemasta tuuma- ja millimitoilla kuusiokoloavaimet kotiin, 2,99 / setti.
"Because, for me, the less faders you have to deal with, the better it sounds. You don't need 90 faders to make it happen." -C. Lord-Alge
Visakoivu
06.03.2009 22:38:03
Itsellä on nyt (vasta) neljäs basso omistuksessa, ja kertaakaan en ole kaularautoja säädellyt. Pelkällä kielien nostolla tallasta ja intonaation säädöllä olen pärjännyt. Tosin ei ole näistä mun soittimista mikään kyllä särissyt sen enempää mikä on normaalia ilman vaffaria soitelessa. Olipas infoisa kirjoitus taas.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
L.Ruoska
06.03.2009 22:56:42

Kukas noita bassoja muuten säätää ja mitäs se maksaa? Tekis mieli joskus säädättää soittimet ihan vaan että sais sen parhaan mahdollisen tuloksen..tai ainakin saisi selville että saako sillä tosiaan sen Parhaan Mahdollisen Tuloksen (tm).
Myynnissä bassoja, tsekkaile mun ilmotukset!
J.Nikkanen
06.03.2009 22:57:05
Visakoivu: Itsellä on nyt (vasta) neljäs basso omistuksessa, ja kertaakaan en ole kaularautoja säädellyt. Pelkällä kielien nostolla tallasta ja intonaation säädöllä olen pärjännyt. Tosin ei ole näistä mun soittimista mikään kyllä särissyt sen enempää mikä on normaalia ilman vaffaria soitelessa. Olipas infoisa kirjoitus taas.

Et vissiin omista yhtään Ibanezia? Heh... Eh?
Visakoivu
06.03.2009 22:58:47
pahaeno: Et vissiin omista yhtään Ibanezia? Heh... Eh?

Eka basso oli Ibanez RB-999 vuodelta 1986. Sille en muistaakseni kolmeen vuoteen tehnyt muuta kuin kielet vaihdoin. Hyvin sillä veti. Ei särissyt.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
J.Nikkanen
06.03.2009 23:09:00
Leo Lindgren: Kukas noita bassoja muuten säätää ja mitäs se maksaa? Tekis mieli joskus säädättää soittimet ihan vaan että sais sen parhaan mahdollisen tuloksen..tai ainakin saisi selville että saako sillä tosiaan sen Parhaan Mahdollisen Tuloksen (tm).

Soitinliikkeet ja soitinrakentajat. Mulla on työn osuus ollut jotain luokkaa 30-50e tapauksesta riippuen, yleensä siihen sitten uusi kielisatsi vielä päälle. Suurimman eron huomasin teräskielisessä akustisessa, esitin toiveet mitä haluan, ja tehty työ osui justiinsa nappiin toiveiden kanssa.

Mun soittimille huollossa tehty siis seuraavat toimenpiteet:

-kaulan otelaudan putsaus ja öljyäminen, nauhojen putsaus (ei siis viilaus)
-kielten vaihto virityksineen (myös siis hienovireen tarkistus)
-potikoihin jotain mömmöä ettei pitäis rohinaa
-kielten korkeuden säätö tallasta ja myös satulasta jos liian korkealla
-satulan viilaus jos tarvetta ja voitelu jollain ihmenesteellä että kielet luistaa hienosti
-kaularaudan säätö
-yleisputsaus

Heppu sanoi että yleensä menee noin tunti kun nuo hommat tekee. Vaikeat tapaukset on sitten asia erikseen.
zxcasdqwe
08.03.2009 08:09:48
Luultavasti basso menee takaisin liikkeeseen säädettäväksi. Tekisi toisaalta mieli itse alkaa säätämään mutta en kyllä uskalla ihan uutta soitinta alkaa mutu pohjalta vääntelemään. Yksi vaihtoehto on tietenkin jos joku m.nettiläinen helsingin alueelta mahdollisesti haluaisi (pientä korvausta vastaan) hoitaa tuon ja samalla vähän näyttää miten tuo homma toimii.
"There is no charge for awesomeness"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)