Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 571 72 73 74 75141 142 143 144 145
Ianuarius
02.03.2009 07:08:19

Tapahtuuko kellään muulla tällasta, että ku painaa vasemman käden pikkusormen jotain vasten silleen normivoimalla, esim. vaikka omaa kämmentä (toimii mulla parhaiten) tai pöytää vasten tai whatever, niin oikean käden toi alareunan lihas jännittyy?

Se on aika freaky. Ku oikea käsi on ihan rentona, niin sit yhtäkkiä se lihas silleen supistuu ku toisen käden pikkusormea painaa.
Animate-Inanimate
laakeri
02.03.2009 14:20:34 (muokattu 02.03.2009 14:20:55)
January: Tapahtuuko kellään muulla tällasta, että ku painaa vasemman käden pikkusormen jotain vasten silleen normivoimalla, esim. vaikka omaa kämmentä (toimii mulla parhaiten) tai pöytää vasten tai whatever, niin oikean käden toi alareunan lihas jännittyy?

Ei nyt ehkä ihan suoranaisesti noin, mutta pikkusormella soittaessa joskus tuo pikkusormen jänne tuppaa jännittymään ärsyttävästi, ainakin nopeassa soitossa. Se aiheuttaa sormen jäykistymistä, jolloin soittaminen muuttuu hankalaksi.
Jonttu90
02.03.2009 20:32:06
Joo luulen että siinä koordinaatio pettää, silti vauhtiin päästyä ei ongelmaa oikein huomaakaan.
laakeri
06.03.2009 23:11:17 (muokattu 06.03.2009 23:23:35)
ankkiz: Kitaraa soittaessani huomasin sitten aralla, vereslihalla olevalla sormella, että minulla näemmä etusormenpää hankaa kieliä samalla kun soitan plektralla.

Eipä taida minulla osua, paitsi sahaillessani alakielillä. Oletko nyt ihan varma, että tuo sormen osumisesta syntyvä ääni oikeasti haittaa? Siitähän voi tulla vaikka tavaramerkkisi, kun olet suuri ja arvostettu kitaristi. Jos haittaa, niin yritähän muuttaa sitä käden asentoa, kitaran korkeutta yms. Voit kokeilla myös erilaisia plektroja. On myös mahdollista, että yksinkertaisesti anatomisista syistä se vain tapahtuu, etkä löydä sopivaa soittoasentoa, jossa homma toimisi ilman tuota ongelmaa. Itse en pysty millään soittamaan "sormet pystyssä"-tekniikalla, vaan käden on oltava ainakin puoliksi nyrkissä. Mitään merkitystä sillä ei onneksi ole, olen vain pannut merkille.

Sitten oma kysymys: eikös pinchien pitäisi irrota helpoiten paksuilta kieliltä? Olen laiskasti joskus hieman yrittänyt saada hieman pinchejä ulos, mutta ei ole oikein onnistunut. Tänään soittaessani tein vahingossa ylä-E:llä varsin korvia viiltävän pinchin, ja huomasin että pystyn tekemään sellaisen melko helposti. Kuitenkin ainoa kieli jolla se onnistuu on tuo ylä-E, jolta sen ymmärtääkseni pitäisi olla vaikeinta. Muiltakin kieliltä saan jonkinlaisen huiluäänen, mutta todella heikon.

edit: tosin tuo ylä-E:n pinch kyllä kuulostaa hirveältä, joten mitään käyttöä sille tuskin on. Taitaa olla laitteistokysymys.

edit2: vinkkiä ankkizille
pietari-poika
07.03.2009 10:25:53
Ankkiz:

Mulla ainakin koskee peukalo kieliin soittaessa. Ei siihen kieleen jota rämppään, vaan yleensä viereiseen.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99230436
laakeri
07.03.2009 13:55:30
Tuosta sormijutusta sen vielä sen verran, että Testamentin Eric Peterson kirjoitti Guitar Worldin kolumnissaan, että hänellä osuvat soittaessa sekä etusormi että peukalo kieliin. Tätä hän piti hyvänä asiana, ja sanoi sen tuottavan harmonisia ylä-ääniä, joka rikastaa soundia. Tosin tilanne voi olla eri, jos soittaa metallin sijaan humppaa.
kamikazee
08.03.2009 12:13:16
Onko mistään mahdollista saada metronomia kännykkään? Kännykkänä toimii perus samsung sgh d900i.
Mitähän tähänkin pitäis ilmoittaa?!
pietari-poika
08.03.2009 13:34:27 (muokattu 08.03.2009 13:35:00)
kamikazee: Onko mistään mahdollista saada metronomia kännykkään? Kännykkänä toimii perus samsung sgh d900i.

Tuosta en tiedä mutta nyt kun toi kännyhomma tuli puheeksi niin S60-kännyihin saa ainakin rumpukoneen ja metronomin softilla. Mulle on ens viikolla varmaankin tulossa liikkeeseen Nokian XpressMusic 5320 joissa sitten noita kokeilen.
Esp Horizon & Line6 Pocket Pod
Keppis
10.03.2009 11:45:33
Eikös esim. A-blues skaalaa voi käyttää ihan normaalisti, meni biisi sitten A-duurissa tai mollissa?
Mange
10.03.2009 17:58:22
Keppis: Eikös esim. A-blues skaalaa voi käyttää ihan normaalisti, meni biisi sitten A-duurissa tai mollissa?

Kyllä, noin periaatteessa. Kaikki nuotit eivät kuitenkaan aina sovi, joten kannattaa pitää korva tarkkana ja vältä pahankuuloiset nuotit.
Henriedsen
12.03.2009 15:08:11
Moi, miten saisin viritettyä yhden pykälän viriä alaspäin (D-droppi) tämännäköisen virittimen avulla? http://www.flesherhinton.com/store/pc/catalog/GA00423.jpg (Kiinteä tallainen kitara löytyy.)
teiv
12.03.2009 15:18:02
Henriedsen: Moi, miten saisin viritettyä yhden pykälän viriä alaspäin (D-droppi) tämännäköisen virittimen avulla? http://www.flesherhinton.com/store/pc/catalog/GA00423.jpg (Kiinteä tallainen kitara löytyy.)

Drop Deessähän viritetää vaa E-kieli Deeksi? (DADGBE)
Eli pistät ton pykälän mittarissa D4 kohtaan ja virität E-kielen sen mukaan.
Kai? :D
Henriedsen
12.03.2009 15:44:01
teiv: Drop Deessähän viritetää vaa E-kieli Deeksi? (DADGBE)
Eli pistät ton pykälän mittarissa D4 kohtaan ja virität E-kielen sen mukaan.
Kai? :D

Mietin vaan ku esim GP:ssä on D-drop merkitty DGCFAD.
pietari-poika
12.03.2009 17:40:02
Henriedsen: Mietin vaan ku esim GP:ssä on D-drop merkitty DGCFAD.

Tuo ei ole Drop D vaan normi D-vire eli "Tune down 1 step". Drop D:ssä on paksuin kieli dropattu yhden sävelaskeleen alaspäin normivireestä kuten joku jo sanoi.
Esp Horizon & Line6 Pocket Pod
Henriedsen
12.03.2009 18:47:41
pietari-poika: Tuo ei ole Drop D vaan normi D-vire eli "Tune down 1 step". Drop D:ssä on paksuin kieli dropattu yhden sävelaskeleen alaspäin normivireestä kuten joku jo sanoi.

Aivan, kiitti tiedosta.
whalas
12.03.2009 21:17:56 (muokattu 12.03.2009 21:19:52)
apua!! mistäkähän johtuu että soittamisen jälkeen tulee ranne ja kyynärpää kipeäksi? Rannekipua on ollut n.3kk, mutta 3vk sitten alkoi sattumaan myös kyynärpäähän, ja kipu oli sietämätön ja oli pakko pitää 1vk tauko. Eipä tuo tauko mitään auttanut, vaan vieläkin sattuu. Mikähän on ongelmana?

Ps. piti kirjottaa kiireellä, anteeksi :)
Ianuarius
13.03.2009 07:41:16 (muokattu 13.03.2009 07:48:39)

Mikä se on se biisi jossa on tällanen riffi:
(en oo sävellajista yhtään varma, päässä vaan soinu)

E||--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|
G||-----5--------------------|-----5--------------------|
D||--------7--7-5----5--7----|--------7--7-5----5--7----|
A||---------------7----------|---------------7----------|
E||--------------------------|--------------------------|

--------------------------|---------------------------------||
-----5--------------------|-----4-4-4-4-4-4-4-4-4-4---------||
--------7--7-5----5--7----|-------------------------5-5-5-5-||
---------------7----------|---------------------------------||

whalas: apua!! mistäkähän johtuu että soittamisen jälkeen tulee ranne ja kyynärpää kipeäksi? Rannekipua on ollut n.3kk, mutta 3vk sitten alkoi sattumaan myös kyynärpäähän, ja kipu oli sietämätön ja oli pakko pitää 1vk tauko. Eipä tuo tauko mitään auttanut, vaan vieläkin sattuu. Mikähän on ongelmana?

Ps. piti kirjottaa kiireellä, anteeksi :)

Mä luulen että johtuu monestaki asiasta (mitä iteki oon joutunu opetteleen)

1) Ranteen huonosta asennosta. Eli pidät ranteen suorana. Sen voi tarkistaa niin, että kuvittelet suoran viivan kyynerpäästä etusormen rystyseen. Et taita rannetta liian ylös tai liian alas soittaessa. Välillä voi tarvita vähän erikoisempia asentoja, mutta pääsääntösesti pidät suorassa.

2) Puristat liian kovaa. Älä paina kieliä kuin just sen verran että ne soi puhtaasti. Niitä ei tarvi painaa kovaa. Jos ne soi puhtaasti, niin se soinnin voima tulee siitä, miten niitä plektralla lätkii, ei siitä kuinka lujaa niitä kieliä painaa otelautaa vasten.

3) Jännität liikaa. Jos jännität lihaksia, niin ne väsyy ja pahimmassa tapauksessa sit tulee kipeäksi ja voi jopa vaurioitua. Eli, käytä vaan niitä lihaksia mitä milloinkin tarvit. Pidä ne sormet täysin rentoina, millä et juuri sillä hetkellä soita. Pidä ranne rentona, kyynärvarsi rentona, hartiat rentona, JALAT rentona jne.

Itellä monesti, vaikka pitäski kädet ja ylävartalon rentona, niin saattaa jalat jännittyä ihan hulluna. :D Jotenki painaa jalkoja tiukasti maata vasten ja yrittää jännittämällä reisiä yms. saada tukevuutta soittoon. No, eihän se tietenkään niin mene. Rennoksi vaan kaikki!
Animate-Inanimate
teiv
13.03.2009 13:20:36
January: Mikä se on se biisi jossa on tällanen riffi:
(en oo sävellajista yhtään varma, päässä vaan soinu)

Franz Ferdinand - Take me out
whalas
13.03.2009 14:13:26 (muokattu 13.03.2009 14:14:29)
Kiitokset Januarylle!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)