Aihe: POD vs Pedaalit
1 2
kettu77
05.03.2009 12:56:19

Täytyy oikein tekijämiehiltä kysellä.
Haen uuteen bändiini bassolle hyvää perussoundia. Rässiorkesteri kun on niin hyvä särö ja chorus on käynyt mielessä. Toisaalta olisi mahdollisuus ostaa suht halvalla bass POD xt. Vehkeet tulee siis treeni/keikkakäyttöön, ja tosiaan tarvitsen vain sen perussoundin.. Suosituksia?
ubik
05.03.2009 13:25:22
PODissa voi olla vähä turhanki paljo soundin rukkaus mahollisuuksia, mut jos halvemmaks tulee ku yksittäiste purkkie hankinta ni mikä jottei.
Tosin.
Erillis purkeis on kyl yleensä paremmat ne efektit mitä varten ne on tehty ku tuon PODin kaltaisissa hirmusesti kaikkee laitoksissa ja yksittäisiä o selkeempi säätää.
kettu77
05.03.2009 14:41:56

Halvemmaksihan se tulisi. PODin saisin sataanviiteenkymppiin... Mutta voiko PODia käyttää esim niin että se on kokoajan kiinni efektiluupissa, ja sitä kautta vaikuttaa perussoundiin? Ja toinen kyssä että mites paljon PODi sihisee ja kihisee? Kauheesti ylimääräistä meteliä en haluaisi...
ubik
05.03.2009 15:42:21
voiha sitä käyttää koko aja jos haluaa, sehä on "pre amp" enkä usko et sihisee ja ainaki behringeri vastaavas pystyy säätämää sitä sihinän kuuluvuutta. ni eiköhä tossaki voi, ja saaha siihe podii sen lisä pedaalinki jos haluaa lennosta vaihtaa saundia jok tieteki pitää sinne ohjelmoida.
Hirsimäki
05.03.2009 15:46:43
Mie sanoisin et sijotat sen rahan erillisiin pedaaleihin, jos et tarvii kun säröä ja chorusta. Itelläni on Digitechin Bass-Chorus (n. 65 €), joka on omasta mielestäni todella hyvä. Säröjä vain testailet, mikä itsellesi sopii. Omaan käyttööni sopii paremmink uin hyvin EBSin MultiDrive, joka onkin jo melko kallis, reilu 150 € jos en muista väärin.
Aina ei voi soittaa...
kettu77
05.03.2009 16:09:30

Hirsimäki: Mie sanoisin et sijotat sen rahan erillisiin pedaaleihin, jos et tarvii kun säröä ja chorusta. Itelläni on Digitechin Bass-Chorus (n. 65 €), joka on omasta mielestäni todella hyvä. Säröjä vain testailet, mikä itsellesi sopii. Omaan käyttööni sopii paremmink uin hyvin EBSin MultiDrive, joka onkin jo melko kallis, reilu 150 € jos en muista väärin.

Noniin, nyt päästiin asiaan! Vanhan bändin kanssa käytin perus bossin overdrivea välillä kun vähän muroa tarvitsin, mutta uuden pumpun kanssa pitäisi saada aikaiseksi sellainen röpöinen soundi. ODB-3:lla ei onnistu... En kyllä keksi mitä muuta tarttisin röpösoundin saamiseksi kuin hyvän särön ja choruksen? Ehkä fuzzia? Oktaaveria? Phaseria? Tai sitten just sen PODin...
kettu77
05.03.2009 18:32:25

pekezu: Määritteles tää röpösaundi vaikka jonkin saundiesikuvan mukaan, kellä on sun mielestä hyvä saundi, tai siis sellanen röpösaundi minkä haluaisit? Jollekin röpösaundi tarkoittaa traktorisäröä, hirvee turina, jollekin se on sellainen, että särö tulee oikeastaan vasta esille kun kovempaa louhaisee. Jollekin se on tumppu putkipörinä, jollekin jotain muuta.

Itse sain ainakin hyvät metelisaundit MultiDrivellä. Keskialueboostia vaan ja molemmat mikit täysille tone kokonaan auki. Sitten bassosta riippuen trebleä auki vahvarista tarpeen mukaan. Tuolla tuli murakkaa kolinaa ja pientä muroa, mutta ei mitään ääretöntä tirinää.

Yeah... Bodomin warheart alkaa pikku bassodoodlella ja just sellaisella soundilla mitä mä haen. Ellei löydy levyhyllystä niin tsekkaa:

http://www.youtube.com/watch?v=CVgTSWntH0w
L.Ruoska
05.03.2009 21:28:54

kettu77: Yeah... Bodomin warheart alkaa pikku bassodoodlella ja just sellaisella soundilla mitä mä haen. Ellei löydy levyhyllystä niin tsekkaa:

http://www.youtube.com/watch?v=CVgTSWntH0w

Toi soundi ei oo mitenkää älyttömästi särötetty, saat hyvän imitaation aikaiseksi nupilla jossa on gain-säätö. Chorus vaikka tästä: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=294874 :)
Myynnissä bassoja, tsekkaile mun ilmotukset!
kettu77
06.03.2009 10:27:58

Jaaa-a? Paha sanoa miten tuontyyppisen soundin saa aikaiseksi, mutta vahvistimen potikoita ruuvaamalla en sitä saa...
ubik
06.03.2009 10:45:10
joo ei tos ainakaa säröä hirveemmi oo. choruksestakaa en o iha varma et onkko vaikko eikkö, EMG mikit kuulu aika vahvasti tos saundis (kirkas yläpää).
jos iha rässiä vetelette ni joku tube drive pedaali varmaa ajaa asian. hartken bass attack pedaalil pääsee varmaaki jo pitkälle.

siin o henkka t black smithi kamat:

ESP Custom Basses, at the moment a Black Araya shaped 4 string (34" neckthru body alder, EMG 35DC pickups) and 5 string "Assault" shaped (34" neckthru body alder, EMG 40DC pickups), a Viper -shaped custom ESP with some custom graphics and 4 strings, neckthru body alder.

Amplifier is Ampeg SVT3Pro, and cabinet Ampeg 810, I boost my sound with a Super Overdrive pedal or sans amp pre amp
TheVille
06.03.2009 14:56:52

Itellä on käytössä ylempänä mainittu Hartke Bass Attack, ja tv-shop tyyliin totean "en ymmärrä miten olen aiemmin tullut toimeen ilman tätä tuotetta". Siitä saa tosi monipuolisesti soundia ruuvattua. Jos vääntää säröt täysille ja mix-potikan kokonaan märäksi niin melko agressiiviset säröt lähtee. Tosin siinä vaiheessa se tuntuu jotenkin syövän alapäätä ja soundista ei enää kauheesti yksittäisiä nuotteja erota. Itse ratkaisin tämän niin, että vedin parallel out-lähdöstä kuivan signaalin toiseen vaffariin jolloin sieltä tulee tukevat ja erottelevat alapäät ja rähinät sitten toisesta kaapista. Kuulostaa omaan ja muidenkin korvaan tosi hyvältä.
Minun bändit:The Evolution, Chevi Eye, Deadlane Minun kamat: Schecter Hellraiser IV, Behringer BX4410A, Ashdown Minirig
L.Ruoska
06.03.2009 16:34:36

kettu77: Jaaa-a? Paha sanoa miten tuontyyppisen soundin saa aikaiseksi, mutta vahvistimen potikoita ruuvaamalla en sitä saa...

Jos sun vahvarista löytyy siis gaini, niin voit sillä ajaa sisääntulevan signaalin reilusti kovemmalle niin että se särkee ja sitten korjata sen volumella sen alemmaksi niin ettei se jyrää muita soittimia ja tuhoa sun kaappia. Siellä todnäk lukee pre-gain tai overdrive tai jotain jos sun vehkeillä sitä saa tehtyä. Pelkkää EQ:ta täysille vetämällä et saa säröä.
Myynnissä bassoja, tsekkaile mun ilmotukset!
kettu77
06.03.2009 18:12:24

Leo Lindgren: Jos sun vahvarista löytyy siis gaini, niin voit sillä ajaa sisääntulevan signaalin reilusti kovemmalle niin että se särkee ja sitten korjata sen volumella sen alemmaksi niin ettei se jyrää muita soittimia ja tuhoa sun kaappia. Siellä todnäk lukee pre-gain tai overdrive tai jotain jos sun vehkeillä sitä saa tehtyä. Pelkkää EQ:ta täysille vetämällä et saa säröä.

Joo siis on siinä gain ja jopa gain boostikin, mutta se särö nyt on mitä on, sellaista narinaa vaan... Kyseessä Marshall mb450h trankkunuppi putkietuasteella.
kettu77
06.03.2009 18:15:31

...ja joo tota Sansampia olen katsellut "sillä silmällä". Olen kuullut siitä sekä hyvää että pahaa. Hartke Bass Attack on mulle täysin tuntematon vekotin? Ehkä sitä sitten kannattaa kokeilla? Tai sitten teen vehkeistäni polttopuita ja alan laulajaksi...
pekezu
06.03.2009 18:23:39

kettu77: ...ja joo tota Sansampia olen katsellut "sillä silmällä". Olen kuullut siitä sekä hyvää että pahaa. Hartke Bass Attack on mulle täysin tuntematon vekotin? Ehkä sitä sitten kannattaa kokeilla? Tai sitten teen vehkeistäni polttopuita ja alan laulajaksi...

Toi bodomin saundi ainakin haisi vahvasti SansAmpille. Naapuritreeniksen basistilla on moinen. Scooppiequlla aika samantapainen saundi. Kuka tykkää kuka ei, mutta veikkaan, että SansAmpista tollaista sais ryvetettyä.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
kettu77
06.03.2009 18:28:30

Mitäs mieltä olette että saisiko PODista ulos hakemaani äänimaailmaa?
Se olisi nimittäin edelleen se halvin vaihtoehto...
Hirsimäki
06.03.2009 18:45:04
kettu77: Mitäs mieltä olette että saisiko PODista ulos hakemaani äänimaailmaa?

Mie luulisin että POD kuulostaa melko digitaaliselta, eli ei välttämättä saa juuri tuon Bodomin kuuloista ääntä. Menee siis testailuhommiks ;)
Aina ei voi soittaa...
Visakoivu
06.03.2009 22:56:12
kettu77: Mitäs mieltä olette että saisiko PODista ulos hakemaani äänimaailmaa?

Lyhyesti: älä lähde sinne. Digi on aina digi. Levylle saat just sen soundin kun haluat, mutta oikeassa elämässä homma menee ruuvailuksi josta ei löydy voittajaa eikä kunnon soundia.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
kettu77
06.03.2009 23:34:08

Digi digi... Ei mahda mitään, pakko se on uskoa viisaampia ja hakea se sansamppi sitten...
Mutta hei! Voiko esim sitä sansamppia käyttää niin että se on päällä kokoajan ja sen soundin päälle vielä pläjäyttää jollain efektillä? Taisi olla typerä kysymys... Tottakai voi.
Kiitos joka tapauksessa vastauksista. Uskon olevani hieman viisaampi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)