Aihe: Mikkien korkeus
1 2
saturnzreturn
04.03.2009 13:50:40
Onko olemassa jotain absoluuttista totuutta siitä, kuinka korkealle mikit pitäisi säätää?

Muistan joskus yhdeksänkymmentä luvulla jostain musiikkilehdestä nähneeni kuvan jossa mikit asetettiin kirjaimellisesti viivottimen kanssa korkeuteensa, mutta netissä ohjeet neuvovat pääsääntöisesti säätämään mikit korkeuteen, jossa ne miellyttävät omia korvia.
my wallet's fat and so is my head
hollstro
04.03.2009 14:46:58

Joskus yksikelaisten mikkien magneettinen veto sammuttaa kieliä ja syntyy ns. susiääniä ylimmiltä nauhoilta soitettaessa. Tässä tilanteessa mikkejä lasketaan kunnes ääni soi puhtaana. Humppari voi olla todella lähelläkin, siinä ylimmän tason märää se ettäkieli soi vapaasti eikä osu mikkiin soitettaessa.

Itse säädään Jazzissa miiken korkeuden niin että niiden voimakkuus on sama. Tämä on makukysymys, mulla näin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Juhan
04.03.2009 15:47:55
Joskus kanssa väsäsin erilaisten työntömittojen ja rakotulkkien kanssa mikkejä samaan korkeuteen keskenään (siis jatsarissa).
Ei kuulostanut hyvältä, joten korvan kanssa nuo on tullut ruuvailtua. Omaa korvaa miellyttää -75 jatsarissa sellainen kattaus, että tallamikki on selkeästi lähempänä kieliä kuin kaulamikki. Sillä kattauksella irtoaa mukavasti erottelevampi, nasaalimpi, muroisampi saundi. Mutta nämähän on kaikki makukysymyksiä...
J.Hollström
04.03.2009 19:04:54
Ite oon säätäny lähinnä silleen, että kielet ei napsu magneetteihin. Muuta ohjenuoraa ei oo. Esim. jatsissa e-kieli napsahtaa kaulamikkiin aikas herkästi jos soittaa kovemmalla tatsilla. Jotkuthan pistää napaan teippiä ehkäistääkseen tämän. Rikussa taas ko. ongelma on enemmän tallamikissä, jossa magneetit on kohtuu korkeat pallerot. Toisen mikin korkeuden määrää sit mikkein välinen balanssi, eli sen säätö sitten niin että molemmat tulee about yhtä lujalla.

Mittasin tossa jatsin mikin etäisyyttä e-kielen yläpinnasta ja sain 7 mm. Kielen paksuus 2,7 mm pois niin väliin jää 4,3 mm. Presarissa taas about 5 mm...
"Tehkää omakustanne niin saatte maistaa omaa kustanne!" - Miri Miettinen
saturnzreturn
04.03.2009 19:20:14
Kiitos vastauksista. Tuossa vaan ihmettelin kun ei meinannut vahvistimesta löytyä Jazzille sopivaa soundia, mutta ongelma ratkesi kun ruuvasin mikkejä ylöspäin. Tarvinee reenikämpällä vielä testailla erilaisia asetuksia korkeuden suhteen.
hollstro
04.03.2009 20:27:46

saturnzreturn: Kiitos vastauksista. Tuossa vaan ihmettelin kun ei meinannut vahvistimesta löytyä Jazzille sopivaa soundia, mutta ongelma ratkesi kun ruuvasin mikkejä ylöspäin. Tarvinee reenikämpällä vielä testailla erilaisia asetuksia korkeuden suhteen.

Jazz-basson mikkien korkeus ja niiden väliset suhteet vaikuttavat paljon saundiin. Yllättävän paljon. Huomasin tämän taas viikko sitten kun säädin mikkejä treeneissä. Syy oli se että kaulamikki oli liian korkealla ja napsutteli kieliin röytäessä. Ruvasin kaulamikkiä alas, ja saundi oli taas uusi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
leksi-B
04.03.2009 20:48:25
Jotkuthan pistää napaan teippiä ehkäistääkseen tämän.

Ja tuo teippi ei haittaa mitenkään menoa?

Itselläni osuu aika herkästi kielet warwickin magneetteihin, kun ovat sen verran isot. Nyt niitä pitää pitää aika alhaalla, että ei kielet niihin napsuisivat, soundi tuossa kärsii kun joutuu mikkejä alhaalla pitämään. Tatsi on enimmäkseen kohtuu rankkaa.

Käykö mikä teippi tahansa? esim. sähköteippi ym.
Kamarunkkari.
J.Hollström
04.03.2009 21:21:55
leksi-B: Ja tuo teippi ei haittaa mitenkään menoa?

Mustaa sähköteippiä olen nähnyt käytettävän. Ei pitäisi hirveästi menoa haitata.
"Tehkää omakustanne niin saatte maistaa omaa kustanne!" - Miri Miettinen
absqua
05.03.2009 11:08:04
juki68: Mustaa sähköteippiä olen nähnyt käytettävän. Ei pitäisi hirveästi menoa haitata.

Mä olen käyttänyt sähköteippiä ja ihan perus ilmastointi/roudausteippiä yhtä lailla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
05.03.2009 15:43:50

leksi-B: Ja tuo teippi ei haittaa mitenkään menoa?

Itselläni osuu aika herkästi kielet warwickin magneetteihin, kun ovat sen verran isot. Nyt niitä pitää pitää aika alhaalla, että ei kielet niihin napsuisivat, soundi tuossa kärsii kun joutuu mikkejä alhaalla pitämään. Tatsi on enimmäkseen kohtuu rankkaa.

Jännä, itse sain Warresta aikanaan parhaat saundit kun ruuvasin mikkejä alaspäin aikalailla. En tiedä vetivätkö paksuja kieliä niin paljon puoleensa vai mikä oli, mutta jotenkin vaan saundit parani silloin kerrasta mukavasti. Tai sitten diggaan oudosta saundista.
Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää.
leksi-B
05.03.2009 17:18:07
pekezu: Jännä, itse sain Warresta aikanaan parhaat saundit kun ruuvasin mikkejä alaspäin aikalailla. En tiedä vetivätkö paksuja kieliä niin paljon puoleensa vai mikä oli, mutta jotenkin vaan saundit parani silloin kerrasta mukavasti. Tai sitten diggaan oudosta saundista.

Taino, mulla ne on sillai, että just ja just ei kielet osu mikkeihin. Ihan tontissa niitä en olekkaan kokeillut. Täytyypä mennä ruuvailemaan ja teippailemaan.
Kamarunkkari.
leksi-B
06.03.2009 20:04:50
Pirulauta pekezu, olit kyllä oikeassa, ruuvailin mikit ihan pohjaan ja soundi senkuin parani.
Kamarunkkari.
saturnzreturn
09.03.2009 13:42:05
leksi-B: Pirulauta pekezu, olit kyllä oikeassa, ruuvailin mikit ihan pohjaan ja soundi senkuin parani.

Hehe, tää on jotain aktiivimikkejen mystiikkaa.
pekezu
09.03.2009 14:38:13

saturnzreturn: Hehe, tää on jotain aktiivimikkejen mystiikkaa.

No ihan puhtaat passiivimikit mulla warressa oli. Saundista tuli paljon tasapainosempi, ei ollu hirveitä piikkejä soittaessa.
leksi-B
09.03.2009 16:48:50
pekezu: No ihan puhtaat passiivimikit mulla warressa oli. Saundista tuli paljon tasapainosempi, ei ollu hirveitä piikkejä soittaessa.

Jeps, passiivimikit omastakin löytyy. Elektroniikka on aktiivi.
Kamarunkkari.
pekezu
09.03.2009 18:38:38

leksi-B: Jeps, passiivimikit omastakin löytyy. Elektroniikka on aktiivi.

Mulla myös elektroniikka oli passiivi.

Näin mukajärkeillen ja MustaTuntuu- pohjalta voisi kuvitella, että toi mikkien laskeminen tasoittaa saundia. Silloinhan kielen liikerata on tavallaan suhteessa paljon vähemmän kielen ja mikin välisestä raosta, kuin jos kieli ja mikki ovat todella lähekkäin. En tiedä totuuspohjaa tälle, tällaista yhden fysiikankurssin käyneen ihmettelyä :)
opa
10.03.2009 09:35:12
absqua: Mä olen käyttänyt sähköteippiä ja ihan perus ilmastointi/roudausteippiä yhtä lailla.

Minä olen napsumista vähentänyt Rickenbackerissa ja Jatsarissa laittamalla väritöntä kynsilakkaa muutaman kerroksen kaulamikin magneetteihin. Toimii hyvin, eikä näytä niin rumalta kuin roudausteippi.
http://www.rockway.fi
saturnzreturn
11.03.2009 10:26:59
opa: Minä olen napsumista vähentänyt Rickenbackerissa ja Jatsarissa laittamalla väritöntä kynsilakkaa muutaman kerroksen kaulamikin magneetteihin. Toimii hyvin, eikä näytä niin rumalta kuin roudausteippi.

Pidättekö Jazzissa oikeasti mikkiä niin korkealle, että kielet napsahtelevat mikin napoihin soittaessa? Vai onko teillä vaan niin rankka tatsi?
opa
11.03.2009 10:41:01
saturnzreturn: Pidättekö Jazzissa oikeasti mikkiä niin korkealle, että kielet napsahtelevat mikin napoihin soittaessa? Vai onko teillä vaan niin rankka tatsi?

Kyllä se varmaan innostumisen piikkiin menee, kun rupee oikein napsumaan.

En tiedä mitkä mikit mun jazzarissa on, mutta siitä tulee turhan hiljainen signaali ulos, jos rupee niin alas mikkejä ruuvaamaan, ettei napsu enää vahingossakaan.
http://www.rockway.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)