Aihe: Räkkikamaan vaihto, ei kai..
1 2
Scar
04.03.2009 00:36:38
Juupa, tuli taas surffattua liikaa ja nyt harmittaa:/ en oikein tiedä mistä aloittaisin, no kokeillaan..

Eli olen kuullut paljon hyvää tuosta sansampin psa-1:stä, ja kuulemma tuo on monella ammattitason konkarillakin käytössä. Tuossa minua viehättää monipuolisuus, roudattavuus ja tuollahan voisi keikallakin vähentää kaman paljoutta jos ottaisi sen linjasoundin sieltä pershiistä. Olenko miten metsään menossa jos hankkiudun eroon putkinupistani (tulipallero), ja hommaan ton psa:n sekä jonkun putkipäätteen (minkä? En tiedä..)? Heitelkää niin mä stormaan! Kiitti etukäteen.
Rhythm of wings in the sky so high / Music in my ears I can't wait to see / I' m hiding in the grass death in my hands / Surprise is my only defence
Antti1
04.03.2009 01:10:16
PSA on ihan ok kuuloinen vekotin, mutta kuitenkin... Ei oikein lämmitä Sansampit mun mieltäni kuitenkaan, joku toinen voi olla eri mieltä. Pekurides on vissiin enempikin noiden kanssa pelleillyt (tuloksetta?) ja juuri vähän aikaa takaperin joku ihmetteli rakenteesta johtuvan vian kanssa, joka parin löystyvän ruuvin myötä (hankalasti piilossa kuoren sisällä tms.) ilmeisesti mursi piirilevyn potikoiden kohdalta. Kaiken kukkuraksi siinä on paha kämmi eq:n suhteen, vaatii erillisen värkin kaverikseen jos haluaa järkeä soundeihin.

Mä en kyllä lähtisi tuohon suuntaan päivittämään, joskin Fireballista luopuminen sinänsä vaikuttaa ihan hyvältä lähtökohdalta. ;) Miksi räkkikamat, onko sille joku peruste? Se on kallis ja kivinen taival talsittavaksi, kokeiltu on.
Scar
04.03.2009 01:35:48
Mä en kyllä lähtisi tuohon suuntaan päivittämään, joskin Fireballista luopuminen sinänsä vaikuttaa ihan hyvältä lähtökohdalta. ;) Miksi räkkikamat, onko sille joku peruste? Se on kallis ja kivinen taival talsittavaksi, kokeiltu on.

Niin no, no niin... Kokemusta tässä kai vaan haen:) Nupeista en tiedä mikä olisi mun juttu, varmaan joku kalliimpi engli, diezel tai mesa. Nekin kirpasee lompakkoa sit kerralla kunnolla.
To do is to be. To be is to do. Do be do be do.
JuSu
04.03.2009 06:45:18
Scar: Niin no, no niin... Kokemusta tässä kai vaan haen:) Nupeista en tiedä mikä olisi mun juttu, varmaan joku kalliimpi engli, diezel tai mesa. Nekin kirpasee lompakkoa sit kerralla kunnolla.

Kantsii eka miettiä tarkasti tarve. Tuossakin on mainittu Engl ja Mesa samassa lauseessa, ja ne on yleistäen varsin eriluontoisia vahvaimia. Ilmeisesti kuitenkin on hakusessa kampe hiukan raskaampaan vääntöön?

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Scar
04.03.2009 13:08:22
JuSu: Kantsii eka miettiä tarkasti tarve. Tuossakin on mainittu Engl ja Mesa samassa lauseessa, ja ne on yleistäen varsin eriluontoisia vahvaimia. Ilmeisesti kuitenkin on hakusessa kampe hiukan raskaampaan vääntöön?

JuSu

Juu, sitä raskaampaa:) Ne on ihan eri maailmoja mutta niillä molemmilla on saatu aikaan mun korvaan oikein näppärän kuuloista soundia. En oikein tiedä kumpaan suuntaan kallistuisin. Entä toi diezel? Minkä luontoinen härpäke on?
To do is to be. To be is to do. Do be do be do.
Antti1
04.03.2009 13:11:12
Scar: Entä toi diezel? Minkä luontoinen härpäke on?

Lues toi mun juuri päivittämäni artikkeli VH4:stä ja sit mun vanha artikkeli Einsteinista. Niistä varmaan selvinnee vähän paremmin, kuin mitä tähän jaksan kirjoittaa aiheesta. Summasummarum: mun juttuni ainakin löytyy Diezelistä.
pekurides
04.03.2009 14:16:17 (muokattu 05.03.2009 11:51:10)

Antti1: PSA on ihan ok kuuloinen vekotin, mutta kuitenkin... Ei oikein lämmitä Sansampit mun mieltäni kuitenkaan, joku toinen voi olla eri mieltä. Pekurides on vissiin enempikin noiden kanssa pelleillyt (tuloksetta?) .

Joo, useamman vuoden "vaihtelevalla menestyksellä" sen ykkösversion kanssa on touhuttu ja kyllä metallihommiin on edelleen saaplarin kova ja kotioloissa verraton.

Ehkä kovimpia trankkuetusia ja POD xt saanut olla aika rauhassa tämän tieltä kun sain uudestaan kuntoon!

Nämä siitä pahoja että täynnä prossua ja muuta avaruustekniikka mitä ei sitten kukaan pysty ehjäämään jos kömähtää.

Tosiaan, se kliini ja pikkuroso-osasto vähän hengetön(trankku) mutta metalli jyrää.

Kyllä kunnon highgain putkari nää tietenkin pesee mutta kuulemma studioissa edelleen näillä sorvaillaan jopa bassoraitoja:)

Jäsen kunnasja teki joskus artikkelin "keskihintaisista etuasteista" ja varsin kattavasti kävi psan läpi myös ja omalla bändillään myös äänitteli ja keikkaili sen kanssa käsittääkseni, ennekuin vaihteli vissiin muita laitteita... (helion) että sieltä ääninäytettä ainakin

Räkkivehkeissä etuna että saat pala kerrallaan päivitetty "kalliimpiin" ja persoonallisemman saundin eri vehkeitä yhdistelemällä.
Tunteella päin vittua.
Antti1
04.03.2009 14:26:35 (muokattu 04.03.2009 14:28:32)
pekurides: Räkkivehkeissä etuna että saat pala kerrallaan päivitetty "kalliimpiin" ja persoonallisemman saundin eri vehkeitä yhdistelemällä.

Plus tietty kaikki reititykset, kytkennät, ohjattavuus ja sensellainen. Mahdollisuuksia riittää.

Kääntöpuolena mun mielestä sit taas se, että joutuu yrityksen ja erehdyksen kautta etsimään toistensa kanssa toimivat värkit, kalliimpaa, usein hankalampaa jos sekaantuu digilaitteisiin, monesti myös hankalampia roudata jo ihan painon ja kokonsa puolesta.

Scar: Rupes toi Einstein kiinnostamaan nyt huolella. Otetaanpa selvää...

Pitäis joskus jaksaa päivittää toi Einsteininkin artikkeli kohdilleen. Kattoo nyt, jos jo kenties tänään... Mut jos kiinnostaa tietää jotain tiettyä juttua, niin kyssäriä sopii pistää.
hannlain
04.03.2009 15:03:49
Scar: ...varmaan joku kalliimpi engli, diezel tai mesa. Nekin kirpasee lompakkoa sit kerralla kunnolla.

Tai sitten kun huomaat, että kaipaat sen etusen kaveriksi putkipäätettä kirpaisee taas ja kunnolla, kun noita ei tunnu edukkaasti löytyvän mistään... ja jos haluat ajaa päätettä stereona (kun se nyt kuitenkin on stereo) tarvitsee kaappi modata stereoksi tai hankkia kaksi kaappia.
Omat kamapäivityssuunnitelmat oli sen suuntaista, että eka etunen ja halpa trankkupääte, ja myöhemmin putkipäättäriä jos jotain tarvetta tulee... Holdissa toistaiseksi, kun kirpaisis liikaa putkipäättärin hankinta. Nyt mitä oon ite katellu, edullisimmaksi tulisi, jos myisi etusen poies ja hankkisi putkinupin, esmes H&K Trilogyn, jos pääteputket haluaa... no toistaiseksi holdissa...
-Hannu
pekurides
04.03.2009 15:20:14 (muokattu 04.03.2009 15:27:47)

Torilla näitäkin aika hyvin makailee.

einsteinin hinnalla (uuden) saapi jo vimosen päälle etusen ja päätteen, uutenahan nuo luonnollisesti kipuaa jo sinne VH4 / mesa recto,roadster lukemiin.

Mutta pikkuhiljaa kun päivittelee niin huomaamatta onkin jo palikat pro-tasoa.

Myös saundin vaihtelu kun kyllästyttää suht helppoa etusia vaihtelemalla.. nytkin yksi recton etunen torilla 800€ pyynti... sitten kun halua tiukempaa niin pamauttaa engl se e570 tai päräyttää ihan mitä vaan. no ei se halpaa sekään ole.

Onhan pelkkä nuppi käytännöllisempi roudata ja muutenkin jos ihan perus mies ja kitara linjalla mennään.ehkä.

ne lukemattomat vaihtoehdot ohjuksessa ja saundien suhteen kun voit vaikka ottaa juntat toisesta etusesta ja rokkirouheet toisesta ja miljuuna efektiä samassa kasassa taas helpompi roudata kun kahta nuppia ja armeijaa pedaalia ja muuta switcheriä ja oheishärpäkettä piuhahelvettineen lattialle pyörimään jne.

Stereopääte toimii myös mainiona backuppina jos toisen puolen putket vaikka posahtaa niin keikka jatkuu vielä toisella kanavalla jne.

Niin, ja sitten saat lisää variaatioita saundiin kun ajelet eri putkilla esim. el34 toisella puolen ja kt88 toisella (riippuen päätteestä) ja voit toista puolta alella eri etusella ja toista sitten toisella jne.

Kahden kaapin kansa myös etu fullstäkkinä että pystyt erikseen kummankin sävysäätöjä ja voluumia säätää kun esim, yläkaappi tuntuu liikaa huutavan korvan juuressa niin voit kompensoida sitä laittamalla alakaappia kovemmalle jne. tai jompi kumpi liian mutainen tai kirkas..... huh .

Pelle peloton tykkää räkeistä:=)

Ai niin sitten vielä nämä stereo churukset ym. pingpong delayt ja muuta aivoja hämmentämään...o
Tunteella päin vittua.
nikander
04.03.2009 17:49:48 (muokattu 04.03.2009 18:00:06)
ne lukemattomat vaihtoehdot ohjuksessa ja saundien suhteen kun voit vaikka ottaa juntat toisesta etusesta ja rokkirouheet toisesta ja miljuuna efektiä samassa kasassa taas helpompi roudata kun kahta nuppia ja armeijaa pedaalia ja muuta switcheriä ja oheishärpäkettä piuhahelvettineen lattialle pyörimään jne.

On totta, että räkki tarjoaa hirvittävän määrän vaihtoehtoja. Mutta tälläkin asialla on kääntöpuolensa. Siihen että kaikki härpäkkeet toimii kauniisti yhdessä paketissa vaaditaan aika paljon sitä oheisjuttua. eli pelkät peruskomponentit eivät riitä.

Esim.:
- jos haluat käyttää kahta etuastetta tai tunkea pedaaleja sinne räkkiin, niin tarvitset jonkinlaisen switcherin. Tätä tarvitset myös jos haluat ohittaa jotain laitteita toisinaan signaaliketjussa.
- Lukuisat komponentit asettavat haasteensa virtalähteelle.
- jos siihen räkkiin haluaa laittaa paljon tavaraa niin sehän painaa aina julmetusti. Ei senkään roudaus välttämättä helppoa ole vaikka se pyörillä kulkisikin.
- ja jos haluat päästä nauttimaan stereosta kunnolla, niin tarvitset kaksi kaappia. Ja tosimiehillehän ei kelpaa muu kuin 4x12''.

Enhän mää mikään Bob Bradshaw ole mut nää tuli mieleen.

Kas, aihetta oli vähän sivutto jo ylenpänä. sori.
oiva tumpeloinen
04.03.2009 18:18:42
nikander: On totta, että räkki tarjoaa hirvittävän määrän vaihtoehtoja. Mutta tälläkin asialla on kääntöpuolensa. Siihen että kaikki härpäkkeet toimii kauniisti yhdessä paketissa vaaditaan aika paljon sitä oheisjuttua. eli pelkät peruskomponentit eivät riitä.

Esim.:
- jos haluat käyttää kahta etuastetta tai tunkea pedaaleja sinne räkkiin, niin tarvitset jonkinlaisen switcherin. Tätä tarvitset myös jos haluat ohittaa jotain laitteita toisinaan signaaliketjussa.
- Lukuisat komponentit asettavat haasteensa virtalähteelle.
- jos siihen räkkiin haluaa laittaa paljon tavaraa niin sehän painaa aina julmetusti. Ei senkään roudaus välttämättä helppoa ole vaikka se pyörillä kulkisikin.
- ja jos haluat päästä nauttimaan stereosta kunnolla, niin tarvitset kaksi kaappia. Ja tosimiehillehän ei kelpaa muu kuin 4x12''.

Enhän mää mikään Bob Bradshaw ole mut nää tuli mieleen.

Kas, aihetta oli vähän sivutto jo ylenpänä. sori.

Mikä toi virtalähdeongelma on? Kovin usein etuset ja switcherit toimii omilla virtalähteillä, joten ainoa ongelma on saada virrat matolaatikkoihin. Niitä taas on joka jannulla lattiat täynnä muutenkin, niin se ei sinänsä muuta ongelmaa.
El_Kaktus
04.03.2009 18:54:15
Mainitkaa joku Fractalin Axe-Fx.
nikander
04.03.2009 18:58:12
oiva tumpeloinen: Mikä toi virtalähdeongelma on? Kovin usein etuset ja switcherit toimii omilla virtalähteillä, joten ainoa ongelma on saada virrat matolaatikkoihin. Niitä taas on joka jannulla lattiat täynnä muutenkin, niin se ei sinänsä muuta ongelmaa.

Joo, totta puhut. Kuten sanoin, en ole Bob Bradshaw. =)

Tarkoitin sellaista laitetta, johon voi tyrkätä kaikki räkkilaitteiden töpselit ja joka sitten suojaa systeemiä "huonolta" sähköltä ja siten parantaa räkin suorituskykyä. Aika monissa räkissä näkee tällaisia, jossa lukee Furman. Eikö sellainen helpota elämää jos on räkissä paljon tavaraa?
oiva tumpeloinen
04.03.2009 19:01:21
nikander: Joo, totta puhut. Kuten sanoin, en ole Bob Bradshaw. =)

Tarkoitin sellaista laitetta, johon voi tyrkätä kaikki räkkilaitteiden töpselit ja joka sitten suojaa systeemiä "huonolta" sähköltä ja siten parantaa räkin suorituskykyä. Aika monissa räkissä näkee tällaisia, jossa lukee Furman. Eikö sellainen helpota elämää jos on räkissä paljon tavaraa?

Se suodattaa virtapiikit ja häiriöt pois sähköstä. Suomessa taas isojen poikien mukaan on sen verran laadukasta sähköä (ei varmastikaan vedä vertoja brittivirroille =)), ettei sitä välttämättä tarvitse, jos ei tilan sähköt ole täysin luokatonta. Ei sen puoleen, pitäähän semmoinen joskus jo pelkästään näön vuoksi hommata, mutta eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia ilman sitäkään. Tavallinen jatkojohto ei tietenkään ole niin katu-uskottava, mutta ihan hyvin sellaisella tulee toimeen täällä.
nikander
04.03.2009 19:31:32
oiva tumpeloinen: Se suodattaa virtapiikit ja häiriöt pois sähköstä. Suomessa taas isojen poikien mukaan on sen verran laadukasta sähköä (ei varmastikaan vedä vertoja brittivirroille =)), ettei sitä välttämättä tarvitse, jos ei tilan sähköt ole täysin luokatonta. Ei sen puoleen, pitäähän semmoinen joskus jo pelkästään näön vuoksi hommata, mutta eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia ilman sitäkään. Tavallinen jatkojohto ei tietenkään ole niin katu-uskottava, mutta ihan hyvin sellaisella tulee toimeen täällä.

Ok, miten paljon tuollaisella on vaikutusta maadoitusongelmiin yms?
oiva tumpeloinen
04.03.2009 19:37:11
nikander: Ok, miten paljon tuollaisella on vaikutusta maadoitusongelmiin yms?

Sitä sun täytyy kysyä joltain viisaammalta. =)

Mulla ei ole tuommoista ollut, joten en osaa käytännöstä sanoa. Voisin kyllä kuvitella, ettei se ainakaan pahaa tee niiden suhteen.
nikander
04.03.2009 19:47:36
oiva tumpeloinen: Sitä sun täytyy kysyä joltain viisaammalta. =)

Mulla ei ole tuommoista ollut, joten en osaa käytännöstä sanoa. Voisin kyllä kuvitella, ettei se ainakaan pahaa tee niiden suhteen.

Noh, katellaan sit kun se räkkipäivä koittaa mullekin...taas.
mitja
04.03.2009 22:43:29
El_Kaktus: Mainitkaa joku Fractalin Axe-Fx.

Heh, no mainitaan!
Räkki on hyvä harrastus mutta muuttuessaan monipuolisemmaksi, se yleensä sisältää aina vain enemmän laitteita, piuhoja, muuntajia ja heikkoja lenkkejä.
Vaikea sanoa lavalla touhutessaan nota mikäs piuha siellä oikein nyt pätkii, jos ei pidä todella hyvää huolta kamoistaan.

Mä kasasin itselleni kauheaa kasariheviräkkiä, jossa oli:

Furman power conditioner,
Audixin langaton,
2kpl ADA:n mp-2 etuasteita,
Korgin räkkiviritin,
g-major,
pedaaleja efektilenkissä,
BBE sonic maximizer
ja Mesa Boogie 2:90

Kauhea sekasotku, jota olisi ollut ikävä roudata ja huoltaa.
Ostin axen, ja luovuin kaikesta paitsi Furmanista ja langattomista.
Erittäin paljon parempi soundi, ja painoa alle 4 kg(siis axe-fx:llä.)

Jollain päätteellä sitäkin tarvitsee tietysti soittaa, itse käytän ENGLin nuppeja tai mitä tahansa keikkapaikalla olevaa nuppia, joka toimii päätteenä.
Studiossa tehty linjasoundi menee aina Axesta suoraan pöytään.

Silti, treeniksellä täytyy oikea vahvistin olla.

Mutta niin, jos on rahaa kunnon nuppiin niin itse ostaisin nupin ja siihen rinnalle jotain tarvittavaa räkkivehjettä.
Tosin jotkut löytävät oman soundinsa vain tietyistä räkkikamoista (esim. A. Laiho)

Egnaterin uusi räkkietuaste vaikuttaa mielenkiintoiselta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)