Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 521 22 23 24 2563 64 65 66 67
wedevirtanen
03.03.2009 21:05:51
Juniper: Ei kun juuri päinvastoin. Kaularaudan löysääminen vaikuttaa siten, että kielet pääsevät vetämään kaulaa enemmän mutkalle.
Näin tulee relieffiä enemmän eli kielet on korkeammalla otelaudasta jos ei tallan säätöihin puututa.
Kaularaudan päätehtävä on pitää kaula oikean muotoisena, mutta koska kaikki vaikuttaa kaikkeen voi sitä kaulan muotoa säätää soitettavuuden parantamiseksi/huonontamiseksi.

Miten tuon kaulan oikean muodon voi todeta ja millainen sen pitäisi olla? Itse en koske kaularautaan mikäli kielet eivät rämise otelautaa vastaan tai jos ne ovat liian korkealla otelaudasta, tällöin otan myös huomioon satulan ja tallan korkeuden ja sen vaikutuksen kielten korkeuteen.
Peace and love brothers and sisters!
Juniper
03.03.2009 21:19:40 (muokattu 11.03.2009 18:23:25)
wedevirtanen: Miten tuon kaulan oikean muodon voi todeta ja millainen sen pitäisi olla? Itse en koske kaularautaan mikäli kielet eivät rämise otelautaa vastaan tai jos ne ovat liian korkealla otelaudasta, tällöin otan myös huomioon satulan ja tallan korkeuden ja sen vaikutuksen kielten korkeuteen.

Itse pidän, että kaulassa on n. 0.1-0.5 mm relieffiä toiset haluaa enemmän ja toiset haluavat aivan luotisuoran kaulan. Tämä mitataan painamalla kielen 1. nauhalta ja esim. 15 nauhalta ja mitataan kielen korkeus 7 nauhaan.
Jos kaula on liian suora tai jopa kupera niin räminöitä esiintyy ensimmäisillä nauhoilla ja jos kaula taas on liian kovera niin soitettavuus on usein raskas ja action on korkea. Ja jos kielten korkeutta on säädetty tallasta alaspäin niin räminöitä esiintyy kaulan puolesta välistä ylöspäin.
PappaSF
03.03.2009 23:05:25
wedevirtanen: Miten tuon kaulan oikean muodon voi todeta ja millainen sen pitäisi olla? Itse en koske kaularautaan mikäli kielet eivät rämise otelautaa vastaan tai jos ne ovat liian korkealla otelaudasta, tällöin otan myös huomioon satulan ja tallan korkeuden ja sen vaikutuksen kielten korkeuteen.

Tuossa ylempänä olikin jo asiaa.
Ite en pidä kaulaa täysin luotisuorassa vaan aavistuksen koverana (silti kielet, tatsi ym. ovat kohdillaan).
PappaSF
04.03.2009 14:17:28
wedevirtanen: No niin, kiitoksia! Alkaa meikäläinenkin pikkuhiljaa tajuaan, JOTAIN tästä! Sitä vielä kysyisin, että näkeekö silmällä milloin kaula on täysin suorassa, milloin kovera, milloin kupera? Vai onko relief ainoa tapa todeta kaulan suoruus?

Itse olen tuon aina katellut silmällä ja ihan hyvin vielä nähnyt onko tuo "hivenen" kovera, niin kuin itse haluan sen olevan. Silmillä kattelen kitaran kaulaa sieltä lapapäästä ja sitten vielä sieltä tallan päästä.
jari.hoglund
04.03.2009 15:58:39
Lueskelin palstoilta juttuja löytääkseni kommentteja Landolan 12-kielisestä, ihan ok vai yhtä tuskaa? Olen aikeissa myydä oman 80-luvun puolivälissä Ahosenmusiikista Tampereelta ostamani Landolan 12-kielisen(J-12LS). Juttu vaan on ettei ihan hahmotu paljonko voi pyytää? Kapea kaulainen, hyvä soundinen omasta mielestäni mutta kokeilemallahan se selviää.
magge16
04.03.2009 21:27:44 (muokattu 04.03.2009 21:42:57)
Osaisko joku kertoa, että onko mahdollista vaihtaa nailon kieliseen kitaraan teräskieliä? onko jotain haittaa?
Ja viritetäänkö 1/8 osa kitara samanlailla kuin ihan normi kitarakin?

Kiitos =)
Wahi
04.03.2009 22:31:15
magge16: Osaisko joku kertoa, että onko mahdollista vaihtaa nailon kieliseen kitaraan teräskieliä? onko jotain haittaa?
Ja viritetäänkö 1/8 osa kitara samanlailla kuin ihan normi kitarakin?

Kiitos =)

En suosittele. Nylon-kielisissä kitaroissa ei (yleensä) ole kaularautaa ja jos siihen iskee teräskielet joiden jännite on paljon nylon-kielisiä suurempi on tuloksena kaula properllilla.
Shine on you crazy diamond
magge16
05.03.2009 08:23:49
Juu kiitoksia valaistamisesta :)
Shizzle
05.03.2009 17:03:00
Apua!

No terve, minulla on yamahan klassinen kitara (GD-20), johon olin laittanut pyöreän tarran alatallan ja kaikukopan reiän välille (tarran halkaisija n. 6cm).

N. kuukausi sitten otin tarran pois ja tietenkin siihen jäi hullut liimajäljet. En ole tehnyt asialle mitään ja nyt kun kielet siihen vaihdan niin samalla pitäisi jotenkin saada jälkeä pois. Hieman siihen on kerääntynyt pölyä ja muuta pientä smäikkää.

Olisiko mitään kikkoja, neuvoja, ideoita, totuuksia tämän ongelman ratkaisemiseen?

Kitaran materiaalia en tiedä.
kuka haluaaaa
PappaSF
05.03.2009 19:39:08
Shizzle: Apua!

No terve, minulla on yamahan klassinen kitara (GD-20), johon olin laittanut pyöreän tarran alatallan ja kaikukopan reiän välille (tarran halkaisija n. 6cm).

N. kuukausi sitten otin tarran pois ja tietenkin siihen jäi hullut liimajäljet. En ole tehnyt asialle mitään ja nyt kun kielet siihen vaihdan niin samalla pitäisi jotenkin saada jälkeä pois. Hieman siihen on kerääntynyt pölyä ja muuta pientä smäikkää.

Olisiko mitään kikkoja, neuvoja, ideoita, totuuksia tämän ongelman ratkaisemiseen?

Hmm..kait tuota voisi jotenkin lämpösellä fairivedellä kostutetulla liinalla yrittää varovasti ottaa pois "sellainen pehmeä raaputtaminen liinan avulla" ?!

Tuo tuli ekana mieleen, kemikaaleja en uskaltas ainakaan ite lähteä käyttämään.

Ite en kitaroihin tarroja laita ja tuolla lämpimällä fairyvedellä olen tarroja irrottanut ainakin kaikenlaisista lasipurkeista sun muista. (tosin niistä on varmaan helpompi ottaa tuota pois kun ei naarmuunnu pinta niin kuin kitarassa tai ei ole vaaraa että puu kostuisi).

Joku minua viisaampi osaa kertoa parempia kikkoja.
sankar
26.03.2009 17:34:36
hei,

näköjään vuosien jälkeen alkaa ll16 temppuilemaan, tai olen vain tumpelo: ylä-e:n toinen nauhaväli on ruvennut särisemään. Kaulaa pituussuunnassa katsoessa huomaa, että kaula on juuri oikeassa "muodossa" paksujen kielien osalta, mutta korkeimpien kielien puolella taas näkyy lievää kuperuutta. Tämä lienee aiheuttaa särinän.

Kysynkin, että johtuukohan tämä yllättävä särinä ja kaulan lievää epätasapaino siitä, että vaihdoin taannoin kielimerkkiä pakon edessä. Paksuus on kylläkin sama, mutta voiko olla kyse siitä, että eri merkkisten kielten välillä on lieviä eroavaisuuksia, jotka saavat kaulan kuperoitumaan ylä-e:n pienemmän vedon takia?

Toivottavasti ymmärsitte tästä räpellyksestä edes osan.

Apuanne kaivaten,

"huolestunut"
hidaskäsi
28.03.2009 02:22:30
sankar: hei,

näköjään vuosien jälkeen alkaa ll16 temppuilemaan, tai olen vain tumpelo: ylä-e:n toinen nauhaväli on ruvennut särisemään. Kaulaa pituussuunnassa katsoessa huomaa, että kaula on juuri oikeassa "muodossa" paksujen kielien osalta, mutta korkeimpien kielien puolella taas näkyy lievää kuperuutta. Tämä lienee aiheuttaa särinän.

Kysynkin, että johtuukohan tämä yllättävä särinä ja kaulan lievää epätasapaino siitä, että vaihdoin taannoin kielimerkkiä pakon edessä. Paksuus on kylläkin sama, mutta voiko olla kyse siitä, että eri merkkisten kielten välillä on lieviä eroavaisuuksia, jotka saavat kaulan kuperoitumaan ylä-e:n pienemmän vedon takia?

Taitaa olla optinen harha tuo erilainen kuperuus, ellei se sitten ole valmistusvirhe. Melkoista taikinaa tarvitsisi kaulan olla, jotta se taipuisi eri kielten alta eri lailla. Yleisin syy tuohon särinään on nauhojen kuluminen ja se korjaantuu hiotuttamalla ne. Toinen voisi olla satulan hioutuminen niin että kieli on pudonnut alemmas, mutta se on harvinaisempi, mutta voisi saada tietenkin kaulan näyttämään kuperammalta siinä kohden.
hidaskäsi
28.03.2009 02:27:18
jari.hoglund: Lueskelin palstoilta juttuja löytääkseni kommentteja Landolan 12-kielisestä, ihan ok vai yhtä tuskaa? Olen aikeissa myydä oman 80-luvun puolivälissä Ahosenmusiikista Tampereelta ostamani Landolan 12-kielisen(J-12LS). Juttu vaan on ettei ihan hahmotu paljonko voi pyytää? Kapea kaulainen, hyvä soundinen omasta mielestäni mutta kokeilemallahan se selviää.

200-250 lie ok, riippuu tietenkin kunnosta. Ei noissa mitään erikoista vikaa ole, mutta ei ne myöskään huippusoittimeksi muutu edes ajan kanssa :)
Puavali
28.03.2009 10:04:30
Shizzle: Apua!

Kaverim muia oli puhdistanut tarraliimat kaverin kitarasta ikkunanpesuaineella vaurioittamatta kitaran lakkausta.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Lag
04.04.2009 22:37:09
Osaisko joku heittää jotain:

Rahaa ois käyttää korkeintaan 300 e, tarkotuksena saada teräskielinen. Sormilla eniten soitan, mutta vois käydä peruskomppailuunkin. Käytetty on mahdollista, mutta täälläpäin niitä on vähän nihkeesti liikenteessä -> jos 300 erkillä sais uutena niin ois jees.

Onko jotain erityisen hyviä, kokeilemisen arvoisia kitaroita? Onko sormillasoittoon paremmin kelpaavia ja kelpaamattomia malleja, lähinnä tatsiltaan mutta myös saundiltaan.

Ja sit: tällä hetkellä ei akuuttia tarvetta mikille kitarassa ole, mutta myöhemmin voi hyvinkin olla. Onko siis järkevämpää ostaa suoraan mikitetty, vai mikittää myöhemmin itse jollain kunnon mikillä? Pääseekö laadukkaat mikit oikeuksiinsa muutaman huntin akustisessa?
_karo
05.04.2009 11:01:16
Morjens!

Joulun jälkeen tilasin itselleni Thomannilta Yamahan FG700MS -mallisen teräskielisen, ja sen säätöön tarvis apuja...

Heti alussa kiinnitin huomiota siihen, että kitaran kielet tuntuvat rämisevän nauhoja vasten. Kuitenkin kun painan kielen alas 1. ja 14. nauhalta, 7. nauhan kohdalle jää ihan selkeä väli nauhan ja kielen väliin. Johtuukohan tuo räminä siis vain siitä, etten paina kieliä vasemman käden sormilla alas tarpeeksi kovaa? Vapailla kielillä kun räminää ei esiinny.

Toinen häiritsevä asia liittyy vireeseen. Viritän kitaran yleensä viritysmittarin avulla siten, että aloitan alimmasta kielestä ja katson mittarilla, että esim. alimmalta kieleltä soitettu a (5. nauhalta siis) ja vapaa a-kieli ovat tasan samassa vireessä. Silti erityisesti D-sointu (xx0232) ja ylemmiltä nauhoilta soitetut jutut kuulostavat kovin epävireisiltä. Onko vika kitaran säädöissä vai omassa korvassani, joka on tottunut luonnonpuhtaaseen vireeseen? :P Olen siis soittanut alttoviulua vuosia, ja siinähän virettä pystyy säätämään sormilla mielivaltaisen tarkasti.
larryy
05.04.2009 16:50:26
luulen tietäväni jo vastauksen mutta pystyykö teräskieliseen kitaraan vaihtamaan nailonkielet?
flattopguitar
05.04.2009 18:43:58
Heti alussa kiinnitin huomiota siihen, että kitaran kielet tuntuvat rämisevän nauhoja vasten. Kuitenkin kun painan kielen alas 1. ja 14. nauhalta, 7. nauhan kohdalle jää ihan selkeä väli nauhan ja kielen väliin. Johtuukohan tuo räminä siis vain siitä, etten paina kieliä vasemman käden sormilla alas tarpeeksi kovaa? Vapailla kielillä kun räminää ei esiinny.

Katso kitaran kaulaa pitkin nauhojen yläpintaa, onko otelaudan kohdalla jossa se on kopan päällä kohouma tai ovatko jotkut/osa nauhoista ylempänä kuin muut? Jos ei niin sitten talla on voinut vajota kannen päällä hieman alemmas. Koska kyseessä on kokopuukantinen? akustinen, niin kuivuus on voinut saada tämän aikaiseksi. Nauhojen ylätason ja tallan tason pitäisi suurinpiirtein olla samalla korkeudella, niin että tallaluu nousee ylemmäs.

Viritän kitaran yleensä viritysmittarin avulla siten, että aloitan alimmasta kielestä ja katson mittarilla, että esim. alimmalta kieleltä soitettu a (5. nauhalta siis) ja vapaa a-kieli ovat tasan samassa vireessä. Silti erityisesti D-sointu (xx0232) ja ylemmiltä nauhoilta soitetut jutut kuulostavat kovin epävireisiltä. Onko vika kitaran säädöissä vai omassa korvassani, joka on tottunut luonnonpuhtaaseen vireeseen?

Harvoin akustisissa on vire täysin kunnossa, mutta mitään syytä ei ole sille etteikö näin voisi olla. Vaihda ensiksi uudet kielet ja kokeile niillä, jos kielet ovat vanhat. Sen jälkeen haravoit kaulaa läpi esim. ovatko 12. nauhalta huiluääni ja alaspainettu kiele samalla korkeudella. Jos ei, niin tallaluu voi vaatia kompensaatiota tai itse talla voi olla väärässä kohdin. Myös nauhojen paikoissa voi olla heittoja absoluuttiseen, joten mahdollisia vikakohtia on monia. Kuivuus voi vaikuttaa myös hienovireeseen.
Numb
07.04.2009 11:55:15

larryy: luulen tietäväni jo vastauksen mutta pystyykö teräskieliseen kitaraan vaihtamaan nailonkielet?

Periaatteessa voi. Ongelmaa voi tulla satulan kanssa, sillä punomattomat nylonkielet ovat paljon paksumpia kuin teräskielet. Lisäksi teräskielille tarkoitettu kitara tuskin soi nylonkielillä kovinkaan kummoisesti.
A waist is a terrible thing to mind.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)