Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Subbarit 10" kaveriksi
1 2
ruudex
14.02.2009 20:55:29 (muokattu 14.02.2009 21:02:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FBT MAXX 2A tai RCF 310A kaveriksi tarvis saada subit jotka menee mieluusti mahdollisimman alas. Onkos muita kuin...
 
- db tech 05
- db tech 15
- RCF 705AS
 
.. joku muu?
 
Niin ja löytyykös parempaa kamaa yläpäähän kohtuurahalla kuin nuo yllämainitut? Itse en ole vielä parempiin törmännyt.
 
sepisti
15.02.2009 12:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yläpäistä puhuen, jos 12" kelpaa, niin http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450.htm
on samassa hintaluokassa. Kuulostaa hyvälle.
 
Noista subeista meikäläinen ottaisi db:n sub 15:ta ennen tuota 05:ta... ja olen ottanutkin.
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
ruudex
25.02.2009 18:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista subeista meikäläinen ottaisi db:n sub 15:ta ennen tuota 05:ta... ja olen ottanutkin.
 
dB sivut kertoo
 
- SUB 05 30 - 150Hz (+/- 3 dB)
- SUB 15 40 120Hz (_3 dB)
 
Mahtaakohan tuo 05 mennä ihan oikeasti tuonne 30Hz asti?
 
Onko noiden soundeissa eroa vai onko ainoa ero desibeleissä?
 
Entäs SUB15 vs RCF 705AS
 
Einherjar
25.02.2009 20:26:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaakohan tuo 05 mennä ihan oikeasti tuonne 30Hz asti?
 
Voi se mennä, mutta kyllä tuon 30Hz:n liikutteluun vaaditaan enemmän kaiutinpinta-alaa ja voimaa, että siitä oikeasti alkaa kuulumaan järkevää möykkää. Ei yhdellä pöntöllä kovin matalia taajuuksia hirveästi liikutella.
 
Onko noiden soundeissa eroa vai onko ainoa ero desibeleissä?
 
Eipä näistä löydy mistään mittaustuloksia, josta se selvimmin näkyisi...
Kyllä niissä soundeissa luultavimmatusti on eroa. Ovathan specsit niin erilaiset lähes identtisille pöntöille ja eiköhän niissä ole eri elementitkin.
 
Entäs SUB15 vs RCF 705AS
 
Ainakin RCF vakuuttaa minua merkkinä enemmän. Jämäkkää toistoa olen myös niiden uudemmista aktiivisuppasista yleensä kuullut.
Kannattaa haalia jostakin kummatkin testiin. Se selventää yleensä paljon enemmän sinun tarpeeseen sopivuutta kun tekniset paperit.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
sepisti
26.02.2009 01:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs SUB15 vs RCF 705AS
 
Miten mulla on semmoinen käsitys, että sama elementti heiluisi molemmissa???
 
Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
ruudex
26.02.2009 12:21:43 (muokattu 26.02.2009 12:22:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miten mulla on semmoinen käsitys, että sama elementti heiluisi molemmissa???
Korjatkaa jos olen väärässä.

 
Tuota, mites toi RCF 800AS näihin edellisiin verrattuna vai onko tuo 800AS jo katoavaa kansanperinnettä?
 
Tuossa dB SUB 05 on jo tuo sama 400W teho ja äänenpainettakin luvattu muutama dB enemmän. Taajuustoistossakaan ei tunnu olevan eroja, sen sijaan painossa on.
 
Tami
26.02.2009 13:22:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Miten mulla on semmoinen käsitys, että sama elementti heiluisi molemmissa???
 
Korjatkaa jos olen väärässä.

 
Elementistä en tiedä, mutta ainakin vahvistinosa on aikalailla samanoloinen, (tehot, liittimien ja säätimien paikat, ulkonäkö jne jne)
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
rintapek
26.02.2009 13:59:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi tuotemerkit on nykyään samaa konsernia, joten ei se ny ihmeellistä olis, vaikka osin käyttäisiväkin samoja sisäkaluja.
www.rcf-group.it/home.phtml?sLang=EN
 
One kind of music only - the good kind
ruudex
27.02.2009 16:51:53 (muokattu 27.02.2009 18:12:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuli nyt sitten hommattua FBT MAXX 2A pöntöt ja täytyy sanoa että kyllä soivat melkoisen hienosti. Diskanttiosasto tulee heleäasti ja erottelevasti ilman mitään suurempaa ylimääräistä räkää ja pienellä equtuksella saa pientä extraa joka on aika mannaa korville. Kyllä rahalle saa ainakin tässä tapauksessa vastinetta - kaikkein halvimmathan nuo laatikot ei ole.
 
Nyt pitäis vaan se(ne) subi(subit) keksiä vielä jotta sais noi subosaston sounditkin tulemaan ulos. Onko se nyt sitten sama millä menee, eli noi yllämanitut subit, entäs FBT MAXX 9SA?
 
Tumppi38
03.03.2009 13:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruudex: Joo, tuli nyt sitten hommattua FBT MAXX 2A pöntöt ja täytyy sanoa että kyllä soivat melkoisen hienosti. Diskanttiosasto tulee heleäasti ja erottelevasti ilman mitään suurempaa ylimääräistä räkää ja pienellä equtuksella saa pientä extraa joka on aika mannaa korville. Kyllä rahalle saa ainakin tässä tapauksessa vastinetta - kaikkein halvimmathan nuo laatikot ei ole.
 
Nyt pitäis vaan se(ne) subi(subit) keksiä vielä jotta sais noi subosaston sounditkin tulemaan ulos. Onko se nyt sitten sama millä menee, eli noi yllämanitut subit, entäs FBT MAXX 9SA?

 
Tota mahtaako olla Ko. subissa jakari molemmille kanaville jotta saat subille ja yläkerralle omansa. RCF:ssä ainakin on ja säädettävällä jakotaajuudella . . -Tumppi-
 
Time you enjoy wasting, was not wasted !
Tami
03.03.2009 14:32:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi38: Tota mahtaako olla Ko. subissa jakari molemmille kanaville jotta saat subille ja yläkerralle omansa. RCF:ssä ainakin on ja säädettävällä jakotaajuudella . . -Tumppi-
 
On siinä myös ne HP-outputit, mutta jakotaajuus on kiinteä.
Manuaalissimon perusteella en jakotaajuutta löytänyt..
 
http://www.fbt.it/intranet/Inglese/ … TMaxX/FBTMaxX-9S/Download/MAXX9.pdf
 
Edelleen ääni siis DB:n SUB15:lle
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Einherjar
03.03.2009 17:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Manuaalissimon perusteella en jakotaajuutta löytänyt..
 
Huono oli manuaali kyllä...
Frequency response @ -5dB ilmoittelee olevansa 40-125Hz. Oletettavaa siis on, että se kiinteä jakotaajuus on jossakin tuolla 100Hz tienoolla.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
ruudex
29.06.2009 17:32:11 (muokattu 29.06.2009 17:38:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: On siinä myös ne HP-outputit, mutta jakotaajuus on kiinteä.
Manuaalissimon perusteella en jakotaajuutta löytänyt..
 
http://www.fbt.it/intranet/Inglese/ … TMaxX/FBTMaxX-9S/Download/MAXX9.pdf
 
Edelleen ääni siis DB:n SUB15:lle

 
Joo, kyllähän tuolta SUB15 tuntuu mökää tulevan noiden 2A kumppaniksi niin että paikat resonoi pikkukämpässä ja jakotaajuden suhteen homma hoituu räkissä olevalla suotimella. Ihmettely ja kuuntelu jatkuu josko noita lootia tarvittaisiin yhden sijaan kaksi? Maxxien vaihto 2A => 4A tai peräti 6A ei taida tuottaa merkittävää kliimaksia muuta kuin että yläpään driverin koko ainakin 6A kasvaa ja samalla taajuustoisto kapenee korkeimpien hertsien osalta?
 
rintapek
02.07.2009 00:12:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruudex: Joo, kyllähän tuolta SUB15 tuntuu mökää tulevan noiden 2A kumppaniksi niin että paikat resonoi pikkukämpässä ja jakotaajuden suhteen homma hoituu räkissä olevalla suotimella.
 
Jos sinulla on räkissä jakari/prossu niin siit vaan. Vaan jos ny en kovasti väärin muista, ni minust tos subissa on ittessäänkin ihan toimiva stereojakari säädettävissä 80/100/120 Hz.
 
Ihmettely ja kuuntelu jatkuu josko noita lootia tarvittaisiin yhden sijaan kaksi? ?
 
Tai neljä tai kuusi. Tai sit jotain järeämpää. Ihmettelyn ja kuuntelun jälkeen loppujen lopuksi vain itse tiedät. Mut jos paikat resonoi jo yhdellä, ni mihin toista tarttet?
 
One kind of music only - the good kind
ruudex
02.07.2009 09:01:44 (muokattu 02.07.2009 09:09:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jos sinulla on räkissä jakari/prossu niin siit vaan. Vaan jos ny en kovasti väärin muista, ni minust tos subissa on ittessäänkin ihan toimiva stereojakari säädettävissä 80/100/120 Hz.
 
juu on
 

 
Tai neljä tai kuusi. Tai sit jotain järeämpää. Ihmettelyn ja kuuntelun jälkeen loppujen lopuksi vain itse tiedät. Mut jos paikat resonoi jo yhdellä, ni mihin toista tarttet?

 
Sub-taajuuksia ei koskaan ole liikaa ja onhan se paremman
näköstä kun on samannäköinen kattaus molemmin puolin ;) Mut kyllä tosta db SUB15 tulee aika kivasti eikä pääte puudu ihan heti.
 
juso
03.07.2009 22:23:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tumppi38: Tota mahtaako olla Ko. subissa jakari molemmille kanaville jotta saat subille ja yläkerralle omansa. RCF:ssä ainakin on ja säädettävällä jakotaajuudella . . -Tumppi-
 
Onko jotain haittaa jos antaa yläpään pojottaa ikäänkuin subbareita ei oliskaan?
 
Viking
04.07.2009 04:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos oikein investoimaan alkaa, eikä halua kantaa hirveitä läjiä, niin ehdottomasti RCF TT12SUB, pieksee muut mennen tullen.
 
Sopivasti selvinpäin tai sitten ei...
markotetri
06.07.2009 14:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juso: Onko jotain haittaa jos antaa yläpään pojottaa ikäänkuin subbareita ei oliskaan?
 
On. Tällöin subin toistamat korkeimmat ja yläpään matalimmat taajuudet pääsevät vaikuttamaan toisiinsa. Useimmiten se näkyy korostuksena yläbassoalueella, eli systeemissä on "komottava" soundi. Lisäksi päällekkäiset taajuudet aiheuttavat muitakin vaiheongelmia, jonka lopputuloksena pahimmillaan soundi muuttuu radikaalisti, kun kuuntelijan etäisyys kaiuttimiin muuttuu.
 
Artificiality is normal to the medium.
juso
06.07.2009 18:35:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markotetri: On. Tällöin subin toistamat korkeimmat ja yläpään matalimmat taajuudet pääsevät vaikuttamaan toisiinsa. Useimmiten se näkyy korostuksena yläbassoalueella, eli systeemissä on "komottava" soundi. Lisäksi päällekkäiset taajuudet aiheuttavat muitakin vaiheongelmia, jonka lopputuloksena pahimmillaan soundi muuttuu radikaalisti, kun kuuntelijan etäisyys kaiuttimiin muuttuu.
 
No tämä oli hyvä tietää. Olemme vaihtamassa passiivisetin aktiiveihin ja tuli vaan mieleen että jos ottais 15" yläpään ja ajais sieltäkin bassoja ulos niin ei tarviis niin isoja subeja. Tämän ajatuksen saa näköjään heittää romukoppaan. Ilmeisesti rock hommiin 12" yläpää aika optimi?
 
Simbe
06.07.2009 18:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viking: No jos oikein investoimaan alkaa, eikä halua kantaa hirveitä läjiä, niin ehdottomasti RCF TT12SUB, pieksee muut mennen tullen.
 
Huomattavasti halvempi ja lupaavan oloinen on RCF902AS, 12" subi sekin. Vaikutti hyvältä koekuuntelussa 310A:n kanssa, jos haussa on "farmarinperäkontti-PA". En tiedä sitten kestääkö se vertailua tohon TT12:een.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «