Aihe: soittohuone
1
CHUBBY
02.03.2009 17:10:19
Terve! nyt olis hyvät vinkit tarpeen.
en tie onko oikee alue kysellä tämmösiä mut eiköhän joku palauta rankasti jos ei ole :)

eli mulla on sellanen tiiliseinäinen kellarihuone josta olis tarkotus tehä soittokämppä. kokoa huoneella on noin 2x3m ja seinät on tiiltä.

ajattelin että seinien peitoksi olis jotain hyvä saada siten ettei tulis pirun kalliiks eikä kauheesti tota tilaa pienentäs ku pieni jo muutenkin on. eli mitäs matskua suosittelette ja mistä saa hankittua?

onko munakennoratkasut viä hyvät ja saako niitä kaupoista hakemalla? vai olisko joku matto kangas patentti parempi?

ja sit et tarviiko kaikki seinät kauttaaltaan vuorata vai riittäskö esin sinne tänne tehtävät kohdat?

kiitos jo etukäteen!
valanko
02.03.2009 19:06:10 (muokattu 02.03.2009 19:06:59)
Joo, kaikkihan mitä saa tiiliseinän päälle on plussaa. Fakta on että kova pinta kaikuu, vuoraamalla pehmeällä/huokoisella akustiikka paranee (kaiut vähenee). Sanoisin että riippuu paljon myös onko merkitystä miltä huone näyttää vai onko se pelkkä rehellinen treenis. Onko vaimentava aine sitten akustiikkalevyä, tuulensuojalevyä vai superlonia on budjetistasi kiinni.

Voihan seinille ripustella seinävaatteita tai mattoja ja kuoruttaa vielä munakennolla, mutta on vähä törkeän näköistä. Mutta onko sillä sitten merkitystä? Ei meillä ainakaan.:) Tuskin vuoraamalla tavallista treenistä tee-se-itse-konsteilla kovin hyväksi saakaan, tai riippu jos on käytössä joka neliölle jotain hyvää vaimentavaa.:) Itse olen paininut saman asian kanssa, tosin tila on n. 20 m2.
jazzmies
02.03.2009 19:30:08
Budjetti riippuu siitä kuinka kuivaksi haluaa. Itse ostaisin 2"x2" rimaa ja koolaisin sillä seinät niistä kohdista mistä haluan akustoida. Päälle sitten esim. Isover-akustiikkalevyt (40 mm). Itse jättäisin, ja samalla säästäisin, 30 cm lattiatasosta akustoimatta ja sama katonrajasta. Samalla huone ei kuivuisi akustisesti täysin. Täysin kaiuttomassa tilassa on mälsä vetää. Kyllähän huone siinä 15-20 cm kapenee molempiin suuntiin, mutta näistä olisi jo jotakin oikeaa hyötyä. Dempparin täytyy olla täyttä tavaraa, sillä tyhjät munakennot vievät vain pikkuriikkisesti diskanttikaikua pois, mutta basso- alamiddlemölinä korostuu entisestään korkeiden vaimennettua.
Jooga on pop(jazz)!
fifehole
02.03.2009 20:49:30

jazzmies: Budjetti riippuu siitä kuinka kuivaksi haluaa. Itse ostaisin 2"x2" rimaa ja koolaisin sillä seinät niistä kohdista mistä haluan akustoida. Päälle sitten esim. Isover-akustiikkalevyt (40 mm). Itse jättäisin, ja samalla säästäisin, 30 cm lattiatasosta akustoimatta ja sama katonrajasta. Samalla huone ei kuivuisi akustisesti täysin. Täysin kaiuttomassa tilassa on mälsä vetää. Kyllähän huone siinä 15-20 cm kapenee molempiin suuntiin, mutta näistä olisi jo jotakin oikeaa hyötyä. Dempparin täytyy olla täyttä tavaraa, sillä tyhjät munakennot vievät vain pikkuriikkisesti diskanttikaikua pois, mutta basso- alamiddlemölinä korostuu entisestään korkeiden vaimennettua.

Riippuu haluatko äänieristää myös. Mutta Jazzmiehen systeemillä minäkin menisin jos kaikua vaimentaisin. Äänieristys onkin sitten kalliimpi projekti.
[Ja se onko bokserit vai tangat, ihan erilainen rebingo bongo.]
CHUBBY
02.03.2009 21:19:15 (muokattu 02.03.2009 21:21:17)
missäs hinnossa tommoset levyt sun muut jutut on?

tulisiko esim halvemmaksi hommata jokku vaahtomuovi soirot jostain ja vedellä sinne tänne ??? ajaako ees samaa asiaa?

ja aikaisempiin vastaukseksi että täys reenis tulee ja sillä miltä näyttää ei ole paskankaan väliä!
valanko
02.03.2009 21:29:01 (muokattu 02.03.2009 21:32:13)
CHUBBY: missäs hinnossa tommoset levyt sun muut jutut on?

tulisiko esim halvemmaksi hommata jokku vaahtomuovi soirot jostain ja vedellä sinne tänne ??? ajaako ees samaa asiaa?

Tulee huomattavasti halvemmaksi. Ei aja samaa asiaa mutta sinne päin kyllä (poistaa tiiliseinistä kimpoavan kaiun, eipä muuta). Rahalla saa hyvää, sinä päätät tarvitsetko akustiikkalevyjä vai vetääkö budjetti vaahtomuoviin. Levytsetit on Thomannilla alkaen n. 200 euroa.
CHUBBY
02.03.2009 21:32:54
eli vaahtohommiks meni!
tuli vaan mieleen että eikö ko levyä saa ihan rautakaupoista vai olenko ymmärtänyt väärin? ja onkos jokumuu vastaava levy olemassa?
valanko
02.03.2009 21:54:24
CHUBBY: eli vaahtohommiks meni!
tuli vaan mieleen että eikö ko levyä saa ihan rautakaupoista vai olenko ymmärtänyt väärin? ja onkos jokumuu vastaava levy olemassa?

Jos haluat äänieristää tilan (vähemmän melua ulospäin) niin sitä levyä/mattoa saa rautakaupasta ym. liikkeistä. Äänieristeellä ei ole akustisia ominaisuuksia, eli sillä vaan ei voi muovata soundia mihinkään suuntaan kuten jazzmies levyillä tekisi. Noita akustiikkalevyjä ei kyllä taida saada muualta kun musakaupoista.
Strumbali
02.03.2009 22:03:14
Ja taas tahdissa.
Jeltz
02.03.2009 22:07:55
Strumbali: Eikös esimerkiksi Isoverin akustiikkalevyjä saa ihan rautakaupasta:

http://www.isover.fi/default.aspx?i … tObjectID=14233&intFaqGroupID=9
http://www.isover.fi/default.aspx?i … tObjectID=13124&intFaqGroupID=9

Sieltäpä juuri. Enempi DIY-henkinen ratkaisu on ostaa halvemmalla paali vuorivillaa ja askarrella jonkinmoisia akustiikkaelementtejä. Villapaali itsessäänkin toimii, joskin vie pienestä huoneesta suhteettoman paljon tilaa ja esteettisiltä ominaisuuksiltaan ei ole ihan huippua.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
valanko
03.03.2009 08:02:07
Strumbali: Eikös esimerkiksi Isoverin akustiikkalevyjä saa ihan rautakaupasta:

http://www.isover.fi/default.aspx?i … tObjectID=14233&intFaqGroupID=9
http://www.isover.fi/default.aspx?i … tObjectID=13124&intFaqGroupID=9

Aivan! Noita en ajatellutkaan. Onko nämä niitä mitä esim. kokous- ym. julkisissa tiloissa on yleensä muutama levy katossa? Onko Strumbalilla tietoa hinnoista?
hemmo
03.03.2009 08:09:47

Jeltz: Sieltäpä juuri. Enempi DIY-henkinen ratkaisu on ostaa halvemmalla paali vuorivillaa ja askarrella jonkinmoisia akustiikkaelementtejä. Villapaali itsessäänkin toimii, joskin vie pienestä huoneesta suhteettoman paljon tilaa ja esteettisiltä ominaisuuksiltaan ei ole ihan huippua.

Ulkoseinien sisään asennettavat villaeristeet eivät sovellu asennettaviksi ns. pintaan, eli ne tulisi aina peittää jollain. Pölyämis- yms. terveyssyistä.

Itse olen akustoinut treenikämpän seiniä remonttikohteesta "vahingossa" löytyneillä 600x1200 mm akustiikkalevyillä, joita kannattaa ensin ripotella 2-3 eri seinälle esim. teipillä ja kokeilla eri vaihtoehtoja. Sitten vaan kokopintaliimaus.
Strumbali
03.03.2009 08:37:13
Itse olen akustoinut treenikämpän seiniä remonttikohteesta "vahingossa" löytyneillä.

Mietin kans tätä remonttikohde vaihtoehtoa lumisateessa kävellessä. Samoja levyjähän käytetään monessa paikassa.
Uusien hintoja en tiiä ja saattavat vaihdella liikkeenkin mukaan. Parempi, kun soittaa kauppaan ja kysyy.
Ja taas tahdissa.
CHUBBY
03.03.2009 11:34:17 (muokattu 03.03.2009 11:35:02)
jep nyt tulee vaihtoehtoja kiitettävään tahtiin kiitoksia paljon vastauksista!

kirjottelen hommista miten etenee sitten kun siinä vaiheessa olen ja jos jotain kiinnostaa?
Niq
03.03.2009 13:14:07 (muokattu 03.03.2009 13:18:05)

Hae paali Paroc COS-5 villaa (kooltaan jotain 140cm x 60cm, 8 tai 10 levyä pakkauksessa), muutama metri sopivaa rimaa, ripustuskoukkuja, ruuveja ja villaprikkoja (mitähän lie oikealta nimeltään, rautakaupassa tietävät). Noin 40-50 euroa.

Hae jotain verhoiluun sopivaa kangasta (esim. Jyskistä saa halvalla, juuri ostin itse 7,50e maksavia 150cm x 5m kappoja pari, ihan hienoakin vielä). Kymppi-kaks.

Sit puusta sopiva kehys alle jossa johon ruuvaat villapalan kiinni, sitten kangas päälle siihen kehykseen niitaten. Kehykseen ruuvaat koukut kiinni ja ripustat seinälle. Homman hankalin osuus on varmasti ripustaminen, mutta propuilla ja iskuporakoneella siitä selviää.

Näitä sitten seinille sinne tänne, ehkä kattoonkin yksi ketjulla roikkumaan. Varmasti halvin ratkaisu mistä on mitään hyötyä. Noin pientä tilaa en lähtisi koolaamaan. Jos on ikkuna, siihen paksu verho eteen. Paksut matot lattialle. Jos rahaa jää, raahaa yksi normaali villapaali nurkkaan bassoansaksi, kietaise päälle kangas ja vaikka joku vanerilevy päälle että toimii pöydän ominaisuudessa.

EDIT: Mainittakoon vielä, että COS-5 -villan käyttö on sen takia suotavaa, että se on kg/m3 -suhteeltaan raskasta tavaraa (ja siihen nähden vielä edullista jos verrataan akustiikkalevyihin) ja rakenteeltaan jäykkää, pitää siis kutinsa hyvin jolloin ei tuon ripustavan kehyksen tarvitse olla niin massiivinen. Käytetään normaalisti betonielementtien välissä eristeenä. Vielä yksi mukava plussa: ei pölise juurikaan edes leikatessa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Jeltz
03.03.2009 14:15:26
hemmo: Ulkoseinien sisään asennettavat villaeristeet eivät sovellu asennettaviksi ns. pintaan, eli ne tulisi aina peittää jollain. Pölyämis- yms. terveyssyistä.

Toki näin, sen takia puhuinkin askartelusta, joka sisälsi olettamuksen siitä että villalevyjä ei vain levitellä pitkin kämppää. Niq:n mainitsemaa Paroc COS-5 -villaa on meidänkin treeniksellä hyödynnetty, ja ainakaan valmistajan mukaan siitä ei pitäisi aiheutua terveydellisiä haittoja pölyämisen takia. Mene ja tiedä, mutta ei meilläkään tuota paljaana ole missään.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
CHUBBY
03.03.2009 22:43:23
Niq: Hae paali Paroc COS-5 villaa (kooltaan jotain 140cm x 60cm, 8 tai 10 levyä pakkauksessa), muutama metri sopivaa rimaa, ripustuskoukkuja, ruuveja ja villaprikkoja (mitähän lie oikealta nimeltään, rautakaupassa tietävät). Noin 40-50 euroa.

Hae jotain verhoiluun sopivaa kangasta (esim. Jyskistä saa halvalla, juuri ostin itse 7,50e maksavia 150cm x 5m kappoja pari, ihan hienoakin vielä). Kymppi-kaks.

Sit puusta sopiva kehys alle jossa johon ruuvaat villapalan kiinni, sitten kangas päälle siihen kehykseen niitaten. Kehykseen ruuvaat koukut kiinni ja ripustat seinälle. Homman hankalin osuus on varmasti ripustaminen, mutta propuilla ja iskuporakoneella siitä selviää.

Näitä sitten seinille sinne tänne, ehkä kattoonkin yksi ketjulla roikkumaan. Varmasti halvin ratkaisu mistä on mitään hyötyä. Noin pientä tilaa en lähtisi koolaamaan. Jos on ikkuna, siihen paksu verho eteen. Paksut matot lattialle. Jos rahaa jää, raahaa yksi normaali villapaali nurkkaan bassoansaksi, kietaise päälle kangas ja vaikka joku vanerilevy päälle että toimii pöydän ominaisuudessa.

EDIT: Mainittakoon vielä, että COS-5 -villan käyttö on sen takia suotavaa, että se on kg/m3 -suhteeltaan raskasta tavaraa (ja siihen nähden vielä edullista jos verrataan akustiikkalevyihin) ja rakenteeltaan jäykkää, pitää siis kutinsa hyvin jolloin ei tuon ripustavan kehyksen tarvitse olla niin massiivinen. Käytetään normaalisti betonielementtien välissä eristeenä. Vielä yksi mukava plussa: ei pölise juurikaan edes leikatessa.

Täytyy taas anoa että tuo idea kuulosti enemmän kuin hyvälle taidanpa kokeila jossei taas joku keksi parempaa? mutta vaivaltaan ja kustannuksiltaan kuulostaa kohtuulliselta.
tml
04.03.2009 12:47:57
Noin pienessä huoneessa suurin ongelma ovat hyvin voimakkaat ja kaukana toisistaan olevat huoneresonanssit (seisovat aallot). Noilla mitoilla resonanssit ovat taajuuksilla 57 Hz, 114 Hz, 172 Hz jne. (leveyssuunnassa) ja taajuuksilla 86 Hz, 172 Hz, 257 Hz (leveyssuunnassa). Tuossa on huonoa se, että mittojen suhde on yksinkertainen (1.5), jolloin osa moodeista osuvat samalla taajuudelle (esim. 172 Hz). Jos huoneen korkeus on lähellä jompaa kumpaa mitaa, tilanne on erityisen hankala.

Tuota edellä mainittua korkean tiheyden lasi-/vuorivillaa kannattaa käyttää. Ongelmana on se, että jotta villa absorboisi matalia taajuuksia, sen etäisyyden seinistä pitää olla verrattavissa aallonpituuteen. Seinällä oleva 100mm paksu villalevy ei käytännössä absorboi juuri mitään 300 Hz alapuolella. Siksi tarvitaan huoneen nurkkiin 45 asteen kulmassa olevia ns. laajakaista-absorbaattoreita.

Tuohon huoneeseen suosittelisin:

-kaikki seinä-katto -nurkkiin 100 mm villalevyt 45 asteen kulmassa (nämä eivät syö lattiapinta-alaa)

-seinänurkkiin niin paljon ym. levyjä kuin vain mahtuu (pinta-alaa menee)

-jäljellä olevaan kattoon 50 mm koolaus ja 50 mm villalevy (100 mm jos mahtuu/hinta ei ole ongelma)

-seinille 50 mm villalevyjä "maun mukaan". Esim 60x15cm (KxL) suikaleita 15 cm etäisyydellä toimivat hyvin. Ei kannata tehdä liian isoja kokonaisia pintoja.

Joka tapauksessa pitää varautua siihen, että rummut pitää virittää huoneen mukaan. Bassorumpu ei mielellään ihan keskelle huonetta, eikä täysin yhdensuuntainen seinien kanssa.

Hyvä linkki (englanniksi): http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Kuva omasta keskeneräisestä rumpuhuoneesta: http://users.tkk.fi/~tlindval/drumroom/EOS_1671s.jpg

Valitettavasti ei ole tuoreempia kuvia.
Kaamea kapula
04.03.2009 15:21:06
tml: Noin pienessä huoneessa suurin ongelma ovat hyvin voimakkaat ja kaukana toisistaan olevat huoneresonanssit (seisovat aallot). Noilla mitoilla resonanssit ovat taajuuksilla 57 Hz, 114 Hz, 172 Hz jne. (leveyssuunnassa) ja taajuuksilla 86 Hz, 172 Hz, 257 Hz (leveyssuunnassa). Tuossa on huonoa se, että mittojen suhde on yksinkertainen (1.5), jolloin osa moodeista osuvat samalla taajuudelle (esim. 172 Hz). Jos huoneen korkeus on lähellä jompaa kumpaa mitaa, tilanne on erityisen hankala.

Tuota edellä mainittua korkean tiheyden lasi-/vuorivillaa kannattaa käyttää. Ongelmana on se, että jotta villa absorboisi matalia taajuuksia, sen etäisyyden seinistä pitää olla verrattavissa aallonpituuteen. Seinällä oleva 100mm paksu villalevy ei käytännössä absorboi juuri mitään 300 Hz alapuolella. Siksi tarvitaan huoneen nurkkiin 45 asteen kulmassa olevia ns. laajakaista-absorbaattoreita.

Tuohon huoneeseen suosittelisin:

-kaikki seinä-katto -nurkkiin 100 mm villalevyt 45 asteen kulmassa (nämä eivät syö lattiapinta-alaa)

-seinänurkkiin niin paljon ym. levyjä kuin vain mahtuu (pinta-alaa menee)

-jäljellä olevaan kattoon 50 mm koolaus ja 50 mm villalevy (100 mm jos mahtuu/hinta ei ole ongelma)

-seinille 50 mm villalevyjä "maun mukaan". Esim 60x15cm (KxL) suikaleita 15 cm etäisyydellä toimivat hyvin. Ei kannata tehdä liian isoja kokonaisia pintoja.

Joka tapauksessa pitää varautua siihen, että rummut pitää virittää huoneen mukaan. Bassorumpu ei mielellään ihan keskelle huonetta, eikä täysin yhdensuuntainen seinien kanssa.

Hyvä linkki (englanniksi): http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Kuva omasta keskeneräisestä rumpuhuoneesta: http://users.tkk.fi/~tlindval/drumroom/EOS_1671s.jpg

Valitettavasti ei ole tuoreempia kuvia.

Kiitos vinkeistä ja linkeistä, + tuli.
Eilen ekat treenit uudella treeniksellä (7mx5m),lattialla kokolattiamatto mutta seinät ja katto maalattua betonia joten tarvetta akustointiin on meilläkin.
Kaikui melkoisesti kuten arvata saattaa.

Täytyy tutustua linkin tekstiin tarkemmin,pikaselauksella aika tyhjentävästi asiasta.
Ehkä liiankin tyhjentävästi minulle ... :=)
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)