Aihe: Engl Thunder Drive vai Screamer..putkikombo 50W?
1 2 3
Apricot
28.02.2009 22:56:16
Screamerin ja Thunderin eroista: mielestäni oleellisin ero käytännön kannalta on se, että Screamerissa on särökanavalla oma erittäin hyvin toimiva presence-säädin. Kanavilla on muuten yhteiset sävynsäätimet. Voi siis laittaa tummasävyisen puhtaan soundin ja kirkkaan särön, tai päin vastoin. Thunderissa syntyy helpommin se tilanne, että nappulat pitää säätää toisen kanavan ehdoilla ja toisen tappioksi.
Godhead s Lament
01.03.2009 14:09:16 (muokattu 01.03.2009 14:11:07)
Jucciz: Melkoisia ongelmapesäkkeitä nuo ENGLin hevisurinacombot tämän keskustelun seuraamisen perusteella. Eipähän tarvi jatkossakaan edes vilkaista niiden suuntaan.

Täytyy kyllä puolustaa kovan höykytyksen kohteena olevaa Screameria. Omia subjektiivisia näkemyksiähän nämä ovat, mutta ko. combovahvistin on toiminut itsellä kullan arvoisena keikkavahvistimena nyt 5 vuotta. Esiintymisiä on ollut arviolta 50 mukaanlukien suuria festivaaleja ja clubit kuten Tavastia, Lutakko, Nosturi yms. Soundia on hämmästelty ja kiitelty sekä yleisön että äänimiesten toimesta useasti. Musiikkityylini ei tosin ole metalli vaan lähempänä Queen henkistä rockia, joten tarkoitusperänikin voivat olla erilaiset ottaen huomioon, että ihmiset ostelevat näitä pääasiassa metallimusiikin soitteluun.

Itse ostin 5 vuotta sitten täältä Torilta käytettynä Engl Screamer combon, jossa oli 6l6GC putket ja elementtinä Celestionin V60. Rakastuin vahvistimen dynaamisuuteen, se reagoi soittoon ja soittimeen paljon tarkemmin kuin mikään muu omistamani vahvistin. Tuolloinhan Screameri oli "muodissa" ollut vahvistin ja niitä sai kissojen ja koirien kanssa käytettynä metsästää. Mulla kävi säkä ja löysin Torilta 800:lla jalkion kanssa.

Combo on avoin takaa, eikä takaa samanlaista botnea kuin esim. 4x12 kaapilla varustettu versio. Itse tosin uskon, että tämä leikkaa jopa paremmin läpi bändikuvassa ja antaa isomman soundin. Liika "oomph" kuitenkin studiossakin leikataan ensimmäisenä pois kitararaidoilta. Tosin taas puhutaan makuasioista: Itse diggailin enemmän Koch:n Studiotone combosta kuin Multitonesta w/ 4x12.

Jos tarkoituksena on tosiaan hakea tonnin roudausystävällistä comboa, joka loistaa monipuolisuudellaan, on Screameri erittäin hyvä vaihtoehto tuohon tarkoitukseen. Pitkään kantaminen ei ole herkkua, mutta ite oon jopa laittanut sen mustekaloilla kiinni semmoseen laivalta saatavaan kaljakärryyn ja vedellyt sen keikalle kun mentiin julkisella liikenteellä 500 km:n keikkareissu. Kombon kanssa mahdollisuudet ovat monipuolisemmat verrattuna nuppi + kaappi yhdistelmän kanssa matkaavia.

Konkluusio: Ei kannata ainakaan testaamatta tyrmätä vahvistinta hevisurinavahvistimeksi. Jos 1000 €:n hintaluokkaan on vahvistinta etsimässä on tämä enemmän kuin ok vaihtoehto. Ei varmastikkaan vedä vertoja putiikkivahvistimille äänenlaadussa, mutta antaa uskomattoman laajan skaalan soundeja jalkiosta ja on vielä yksinkertaisesti säädettävissä.
RekoS
01.03.2009 15:40:41
No nyt vasta pääsin luukuttamaan thunderia kunnolla, ja nyt oli jo aivan toinen juttu. Huomasin myös että huonon saundin takana on kaiken aikaa ollut huono kitara. Kokeilin veljeni ibanezilla jossa seymour duncanin mikit, ja johan lähti sellaiset murinat että huh. Omani kun on tuollainen halpa sg, jossa huono tallamikki.

Mutta samapa tuo, nyt on hyvät saundit kunhan lainailen veljeltä kitaraa. :D
Vainhaalee
02.03.2009 07:46:47
askomiko: Miulla taasen on Screamerissa EL34:t. Ei hirmuista eroa, mutta onpahan moraalinen ero kuitenkin. :) Yritin vähän semmosta marshalliutta saada lisää.

Minulla on el84:t, vaihdoin pari vuotta sitten THD:n Yellow Jacketsien avulla ja olen mainostellut muissakin säikeissä noiden toimivuutta.

Erityisesti perinteikkäämmässä rockenrollissa oikein naseva muutos.
Ihmistä kiusataan
Apricot
02.03.2009 10:59:52
Godhead s Lament:

Jos tarkoituksena on tosiaan hakea tonnin roudausystävällistä comboa, joka loistaa monipuolisuudellaan, on Screameri erittäin hyvä vaihtoehto tuohon tarkoitukseen. Pitkään kantaminen ei ole herkkua, mutta ite oon jopa laittanut sen mustekaloilla kiinni semmoseen laivalta saatavaan kaljakärryyn ja vedellyt sen keikalle kun mentiin julkisella liikenteellä 500 km:n keikkareissu. Kombon kanssa mahdollisuudet ovat monipuolisemmat verrattuna nuppi + kaappi yhdistelmän kanssa matkaavia.

Konkluusio: Ei kannata ainakaan testaamatta tyrmätä vahvistinta hevisurinavahvistimeksi. Jos 1000 €:n hintaluokkaan on vahvistinta etsimässä on tämä enemmän kuin ok vaihtoehto. Ei varmastikkaan vedä vertoja putiikkivahvistimille äänenlaadussa, mutta antaa uskomattoman laajan skaalan soundeja jalkiosta ja on vielä yksinkertaisesti säädettävissä.

Olen samaa mieltä. Mutta kyllä se laite sen verran painaa, että laitoin alle pyörät ja sivuille lisäkahvat omia selkävaivojani helpottaakseni.

Itse asiassa kiinnostuin Screamerista aikanaan sen puhtaan kanavan vuoksi. Se on hintaluokassaan ja 2-kanavaisten hi-gain -sarjassa kyllä varmaan hengittävin mitä olen kokeillut. Tottahan joku kolmen tonnin Bogner sen hakkaa, mutta Screameria saa nykyään aika edullisesti. Ja mahtava rokkisärö tulee kaupanpäällisiksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)