Aihe: Lakkaus 1 | |
---|---|
![]() 16.02.2009 19:41:47 | |
Olisiko kenelläkään käyttökokemuksia Plastic Coating 2-komponenttilakasta? Mainospuheiden perusteella tuntuu ainakin hyvältä kitaralakalta..http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11233 | |
![]() 24.02.2009 18:05:18 (muokattu 24.02.2009 18:05:44) | |
Itse lakkasin LP:ni Tikkurilan 2komponentti oisko ollu Diccoplast tjsp.. kiiltävyys oli 80 Seuraavaan koitan Osmocolorin Top Oil. Tulee kuulemma nitroselluloosalakan kovuinen pinta. Tosin helpompi levittää ja viimeistellä. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband | |
![]() 25.02.2009 09:39:37 | |
Joo, nuo vahat kieltämättä houkuttelee syystä että et voi mokata, mutta nyt olis tavoitteena peilikirkas ja kova pinta. Bodyn alapuoli kun on pehmoista leppää, niin kuvittelisin että vaha ei juuri suojaa iskuilta ja kolhuilta. Jouluksi valmistui tavallisella Osmolla vahattu basso ja muuten olen pintaan tyytyväinen, mutta koloja ja naarmuja alkaa jo olla. Tosin sillä on paljon soitettukin, ja työkaluksihan sen teinkin. Olis mukava nähdä se Top Oil-pinta luonnossa, kun kerran samalla kylällä asutaan... | |
![]() 25.02.2009 17:59:32 | |
Varsinaisesti oon kyl Jurvas, mutta tokkopa tuolla nyt niin isoa eroa enää on :) tein itte......nou roblem
![]() 27.02.2009 23:01:33 | |
Itse en kyllä vetäisi mitään muovilakkoja tappamaan kitaran sointia kun on sellaisen ensin vaivalla tehnyt.. Nitrolakkaa vaan mieluummin vaikka 20 kieppiä ja puleeraus perään niin kiiltää kuin papin munat pääsiäisenä.. | |
![]() 28.02.2009 13:01:09 | |
Seba: Itse en kyllä vetäisi mitään muovilakkoja tappamaan kitaran sointia kun on sellaisen ensin vaivalla tehnyt.. Nitrolakkaa vaan mieluummin vaikka 20 kieppiä ja puleeraus perään niin kiiltää kuin papin munat pääsiäisenä.. Ei se muovilakka ole sen kummempi kuin nitrolakkakaan, harva lienee tutkinut lakkojen ominaisresonanssia yms. Jag känner en bott | |
![]() 28.02.2009 19:20:45 | |
stenel: Ei se muovilakka ole sen kummempi kuin nitrolakkakaan, harva lienee tutkinut lakkojen ominaisresonanssia yms. Oonpa vahvasti eri mieltä. Itselläni nitrolakattu straton body soi akustisesti paljon paremmin kuin muovilakattu vastaava. Tästä asiasta on taitettu peistä näilläkin palstoilla tasalta ja puolelta. Oma mieltymykseni kääntyy vahvasti nitroselluloosalakkauksen puoleen. "Makuasia", sanoi Musti, kun hanuriaan nuoli.... | |
![]() 28.02.2009 19:57:30 | |
stenel: Ei se muovilakka ole sen kummempi kuin nitrolakkakaan, harva lienee tutkinut lakkojen ominaisresonanssia yms. Kyllä tolla muovilla saa aika hyvin tapettua akustisen soinnin puusta. Esim kimpoissa ollut henkilö jolla on 2 samanlaista semihollowia prs-kopiota vetäisi toisen paljaaksi kaikesta tukkonlakkauksesta ja pelkät nitrolakat päälle. Ero on kuulemma huikea, ja psykoakustiikan välttämiseksi voi verrata identtiseen vastaavaan heti perään. En itse ole kuullut kyseisiä pelejä, mutta olen kyllä kuullut kun muovilakattu basso sanoo plönk :) Siis mikä aikaisemmin oli naturaali ja soi hyvin.. | |
![]() 28.02.2009 20:14:51 (muokattu 28.02.2009 20:24:21) | |
"Makuasia", sanoi Musti, kun hanuriaan nuoli.... Joo, pitäis tehdä ne kaksi samanlaista kitaraa joskus samoista lankuista niin vois vertailla. Tämä mahdollinen muovipinnoite olisi tulossa PRS Hollowbody-malliseen kitaraan, joten kyllä sitä sointiakin haen. Mutta kun... tämä muotoiltu ja koverrettu leppärunko tuntuu kolhiintuvan jo kun sitä vihaisesti katsoo. Loimukoivukansi ei oo moksiskaan. Epiphonen LP:n lakka teki allekirjoittaneeseen suuren vaikutuksen, kun tässä taannoin pääsi hihna irti nupista ja kitara heilahti hauskasti päin naamaa. Etuhammas poikki mutta lakkapinnassa ei naarmuakaan. Esim kimpoissa ollut henkilö jolla on 2 samanlaista semihollowia prs-kopiota vetäisi toisen paljaaksi kaikesta tukkonlakkauksesta ja pelkät nitrolakat päälle. Kappas ehti jo tulla lisäinformaatiota tällä välin ja samasta hollowbodysta. Niin kai tuo nitrolakkakin olisi aika suojaava? | |
![]() 28.02.2009 20:47:48 (muokattu 28.02.2009 20:48:45) | |
Kaikki tuntuu pelkäävän noita kolhuja kauheesti. Tässä p*rkele mitään parkettilattiaa olla tekemäs :) ...tai itse ainakaan oo. Keikka ja treeni-ihottuma soittimessa kuuluu asiaan. Kunnioitusta soittimille, eikä anna niitä kaikkien tahmatassujen ja mämmikourien käsiteltäväksi/pudoteltavaksi. Ja nitrolakka kestää ihan ok. tein itte......nou roblem
![]() 28.02.2009 20:50:03 | |
Seba: Kyllä tolla muovilla saa aika hyvin tapettua akustisen soinnin puusta. Esim kimpoissa ollut henkilö jolla on 2 samanlaista semihollowia prs-kopiota vetäisi toisen paljaaksi kaikesta tukkonlakkauksesta ja pelkät nitrolakat päälle. Ero on kuulemma huikea, ja psykoakustiikan välttämiseksi voi verrata identtiseen vastaavaan heti perään. En itse ole kuullut kyseisiä pelejä, mutta olen kyllä kuullut kun muovilakattu basso sanoo plönk :) Siis mikä aikaisemmin oli naturaali ja soi hyvin.. Vetäsin aiemmin vahapinnalla olleeseen warreeni polyuretaanilakan ruiskulla enkä huomaa mitään eroa soivuudessa taikka äänen laadussa. Kiinan pelit on sitten aivan eri asia jotka pahimmillaan dipataan johonkin valmiiseen lakan ja väriaineen seokseen ja laitetaan pyörimään se kuivaksi. Järkevästi tehty lakkaus ei tapa kitaran sointia, oli se sitten muovia tai nitroselluloosaa. Ainakin erot on niin pieniä että se on vain yksi osa kaikista asioista jotka vaikuttavat kokonaisuuteen. | |
![]() 01.03.2009 08:12:05 | |
Komppaan Pardya. Jos sitä nitrolakkaa laittaa yhtä paljon kuin noita muovilakkoja joskus näkee käytetyn (vähintään milli, mielummin pari) niin tuskin sekään sitä sointia enää parantaa. Järkevä, riittävän ohut ja samalla kuitenkin riittävän paksu lakkakerros saataneen aikaan useammallakin eri lakalla. Itse tykkään Diccosta sen nopeahkon kuivumisen takia ja siksi, että sitä löytyy lähikaupasta. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 01.03.2009 11:17:41 | |
Joo tuota kiinalaisten upotuslakkausta on tullut kiroiltua. "rakennussarja" oli lakattu niin voimakkaasti että piti ensin 5-6 kierrosta vetää nitromorsella ja silti vielä hioa voimakkaasti :) Kyllähän polylakka kestää varmaan paremmin kolhuja juurikin jos sillä tukkoon lakataan, mutta ei kai niistä mitään näyttelypelejä tule vaan käyttökamaa? Totta on että silläkin varmaan ihan hyvän saa tehtyä jos järkevästi lakataan, mutta itselleni on sen verran psykoakustiikkaa noista jo jäänyt päälle että muovilakkoihin en ihan hevillä koske :) Kiiltoahan sillä saa, mutta kyllä nitrolla ja puleerauksella saa varmasti enemmän? En ole vielä päässyt keliolosuhteiden takia kokeilemaan nitroilua, mutta saas nähdä kesällä muuttuuko mieli :) | |
![]() 01.03.2009 12:38:17 | |
Tämä on uskonasia ja ikuisuuskysymys, mutta jos polylakka tai muut muovit todella huonontavat sähkökitaran sointia korvinkuultavasti, tätä voidaan testata luotettavasti soittamalla tuolla tapaa lakattua instrumenttia, hiomalla töhkää vähitellen pois ja havainnoimalla soinnin väitettyä muuttumista. Vain tällä tapaa saadaan eliminoitua yhtälöstä jokseenkin kaikki muut muuttujat. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 01.03.2009 13:13:53 | |
Mun mielestä hyvä havainnointikeino on se muistaakseni jäsen kari10 testi kun on kaksi identtistä hollowia joista toinen on hiottu ja nitrolakattu ja toinen tehtaan kuosissa. | |
![]() 01.03.2009 14:08:33 | |
Seba: Mun mielestä hyvä havainnointikeino on se muistaakseni jäsen kari10 testi kun on kaksi identtistä hollowia joista toinen on hiottu ja nitrolakattu ja toinen tehtaan kuosissa. Ei se ole. Kahdessa saman tehtaan samanlaisessa tuotteessa voi olla monia muitakin eroja, kuin lakka. Säädöt, puut, kasaustapa. Sitä paitsi onttokoppaisessa pintakäsittelyllä voi oikeastikin olla merkitystä, kun ohuen puun värähtelyyn voi vaikuttaa helpommin kuin parituumaisen lankun värähtelyyn. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 01.03.2009 14:22:56 | |
Kyllä se lakkakerroksen paksuus on merkittävämpi seikka kun lakan laatu. Nitrolla on helpompi tehdä ohut lakkaus, se vanhenee nätimmin ja siinä on parempi mojo;) Silti lakkailen myös PU:lla ja akryylilakalla. Ominaisuuksien mukaan noita kannattaa valita. Hyviä soittimia syntyy kaikilla, jos vaan osaa lakata. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 01.03.2009 19:24:13 | |
Les Fender: Hyviä soittimia syntyy kaikilla, jos vaan osaa lakata. Njoo. Mä onnistun varmaan nitrollakin pilaamaan kun pääsen sitä kokeilemaan :) | |
![]() 01.03.2009 21:36:13 | |
Seba: Njoo. Mä onnistun varmaan nitrollakin pilaamaan kun pääsen sitä kokeilemaan :) Nitrolla onkin helpompi pilata kuin polyuretaanilakalla... =) Diccon käyttökokemuksista sen verran, että vaikka tehtaan käyttöohje lupaakin muutaman tunnun kuivumista ja päällelakattavuutta, on kokemus osoittanut sen, että kun vedät yhden normikerroksen vuorokaudessa, voit olla varma, että tulee hyvä pinta. Tehtaan ohjeilla, lyhyen kuivumisajan mukaan lakatessa on vaara, että lakka alkaa halkeilla ajan myötä. Näin kävi yhdelle Telen bodylle, mutta toisaalta siitä tuli suoraan relicci... Joten taas: "Makuasia, sanoi Musti kun hanuriaan nuoli..." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)