Aihe: Mikin magneettinen veto vai dead spot?
1 2
StevieRayVehkakoski
28.02.2009 17:13:27
Jos on seinät kitaroita täynnä niin kokeilkaapas huvikseen kaikista luutuista just toi g-kieli ja lähinnä nauhavälit 10,11 ja 12. Mulla on skeboissa 11- ja 12-settejä punomattomalla g:llä ja se tuntuu olevan todella vaikea saada soimaan kunnolla juuri noista edellämainuista väleistä. Taitaa tuo punomaton olla jo niin paksu ja jäykkä vaijeri ettei tahdo soida kunnolla siitä puolenvälin tienoilta. Toinen paikka josta useimmin löytyy jotain epämääräistä on h-kieli ja ehkä jostain 9-10-11 nauhoilta.
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Les Fender
28.02.2009 17:49:57
StevieRayVehkakoski: Jos on seinät kitaroita täynnä niin kokeilkaapas huvikseen kaikista luutuista just toi g-kieli ja lähinnä nauhavälit 10,11 ja 12. Mulla on skeboissa 11- ja 12-settejä punomattomalla g:llä ja se tuntuu olevan todella vaikea saada soimaan kunnolla juuri noista edellämainuista väleistä. Taitaa tuo punomaton olla jo niin paksu ja jäykkä vaijeri ettei tahdo soida kunnolla siitä puolenvälin tienoilta. Toinen paikka josta useimmin löytyy jotain epämääräistä on h-kieli ja ehkä jostain 9-10-11 nauhoilta.

Syy siihen että noita kuolleita välejä löytyy juuri noista kohdista on ihan looginen. Kaularauta ei enään vaikuta ja magneettien veto on suurempi koska kieli on painettaessa lähempänä napapaloja. Hyvin tehdyssä hionnassa tuota pyritään kompensoimaan hiomalla 12 nauhan jälkeen hieman perustasoa alemmaksi jolloin kaula on karrikoiden s-kirjaimen muotoinen, ensimmäinen "monttu" saadaan aikaan kaularaudalla, toinen hiomalla.
"Living is easy with eyes closed!"
MarkoA
02.03.2009 18:29:04
Tämä on hyvä juttu ja aihe. Mulla on samassa straton bodyssä ollut useita eri kauloja kiinni ja olen näitä dead-spotteja koettanut spottailla eri kauloille. Eroja kaulojen soinnissa on vaikka olisivat äkkiseltään ihan identtisiä päältäpäin. Ja tässä lienee yksi ero siihen miksi vaahtera ja ruusupuu otelautaiset soivat niin eri tapaan. Jos kaulassa on ominaistaajuus niin samatenhan siinä voi olla jotain harmoonisia jotka syö/korostaa niitä lähes-kuulumattomia taajuuksia jotka sitten loppu soundin värittää omanlaisekseen.

Yks Tokain straton kaula tuli sointikelpoiseksi vaihtamalla nauhat. Ja ei, siinä ei ollut painuneita taikka kohonneita nauhoja. Vaihdoin vaan narrowista jumboiksi ne nauhat ja samalla 9 nauhalta G-kielellä ollut dead-spot poistui. Tilalle tuli tosin yleisesti ottaen tummempi ja kuolleempi saundi.

Nää on näitä henkimaailman juttuja.
Myytävänä BOSS SD-1 modaamaton - torilta tiedot
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)