Aihe: Lp classic?
1 2 3
Fortune
03.08.2003 22:47:30
Löytyykö muuten noita ohuempia 60s mallisia slim taper neckejä näistä kaikista malleista (studio, standard, classic, custom) vai vain tietyistä ?

Customeissa on aika usein ohut kaula (olen nyt kitarakuumeessa 4 testannut, ja kaikki olivat semmoista Classicin luokkaa), uusia Standardeja saa nykyään molemmilla kaulaprofiileilla ja Studioissa tuo kaulaprofiili on ihan yksilöstä kiinni, tiemmä. Classiceissa käsittääkseni on nykyään kaikissa uusissa slim taper-kaula ja ei se todellakaan mikään halko ole, "fretless wonder" pikemminkin.

Nytkin istun muuten vielä töissä keräämässä sunnuntai-ylitöitä LP:n kuva selaimessa auki taustalla, noin niinkuin motivaattorina.

Noh, täytyy taas alkaa kääntää voimalaitoksen huoltoreittilistauksia englanniksi. Huoh.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Gypsy
03.08.2003 23:11:50 (muokattu 03.08.2003 23:13:58)
Classiceissa käsittääkseni on nykyään kaikissa uusissa slim taper-kaula ja ei se todellakaan mikään halko ole, "fretless wonder" pikemminkin.

No toi "slim taper" '60 kaulahan on ohut kuin jäätelötikku. Ei siis mikään Ibanez ohut mutta ohut kuitenkin. Mutta mitä "Fretless Wonder" liittyy kaulan paksuuteen? Siis Fretless Wonder nimityshän tulee siitä kun siinä 50 luvun customissa oli ne todella matalat nauhat

Ja kaikissa Classiceissahan on toi slim taper kaula. Classichan on Reissue malli siitä 60 vuoden les paulista, missä oli ohut kaula. Eli siis toi "slim taper" neck
Fortune
03.08.2003 23:15:58
No toi "slim taper" '60 kaulahan on ohut kuin jäätelötikku. Ei siis mikään Ibanez ohut mutta ohut kuitenkin. Mutta mitä "Fretless Wonder" liittyy kaulan paksuuteen? Siis Fretless Wonder nimityshän tulee siitä kun siinä 50 luvun customissa oli ne todella matalat nauhat

Matalat nauhat ja ohut kaula, niin minä olen ymmärtänyt. Ei Classiceissakaan ole jumboja.

No joo, Riffi-lehti tituleerasi uuden Standardin kaulaa "fretless wonderiksi", sieltä se varmaan minulle tarttui. Hyvä kun selvensit.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Gypsy
03.08.2003 23:19:27
Mutta toi fretless wonder ei silti liity kaulan paksuuteen millään lailla. Ja alkuperäsessä fretless wonderissahan oli "Baseball bat" neck. Eli helvetin paksu kaula. Samanlainen kun mun '57 reissuessa. Ja ei classicissa kyllä mitkään erityisen matalat nauhat ole. Ei se ainakaan "Fretless Wonder" ole
Gypsy
03.08.2003 23:40:50
Onko niitä siis vielä kolmattakin kaulamallia?

Pääasiassahan les paulin kaulat menee niin, että '50 luvun alusta '58:iin asti on se paksu "Baseball bat" kaula. Sitten '59 mallissa on jonkun verran ohuempi kuin aikasemmissa. Ja '60 mallissa on tää "slim taper" eli se ohut kaula
Gypsy
04.08.2003 00:51:48 (muokattu 04.08.2003 00:53:13)
Samat mikit, sama runko, ei leppää eikä "kattopäreitä" niinkuin joissain "paaljon paremmissa" ja hirveästi Suomessa (tai ainakin joillain palstoilla täällä) hypetetyissä näköiskopioissa.

Höpö Höpö. Jos nyt näistä Fernandes, Burny ja Orville Les pauleista puhut niin niissä ei kyllä mitään leppää ja "kattopäreitä" ole käytetty. Kokomahonki bodyt (2 palasta) ja kaulat (1 palasta. Ei akustisissa kitaroissa käytetty 3 palan kaula). Vaahteratopit (2 palasta)... Pikemminkin Epiphone by Gibson les pauleissa on leppää ja "kattopäreitä". Nää mainitsemani les paul kopiot ei kyllä Gibsonin Standard les paulin rinnalla häpeä yhtään. Ja ite laadun perusteella ottaisin oman Fernandes Super Grade les paulin ennemmin kuin kaverin mustan Gibson Les paul standardin 90 luvun alusta. Ainoo mikä mut sais päätyyn kaverin Gibson les pauliin, on lavassa lukeva Gibson ja Les Paul. Tosin Orvilleissahan lukee tuo Les Paulkin ja vanhemmissa tokaissa.

PS. Onkos muuten kokemusta noista mainitsemistani Les Paul Kopioista?
fox
04.08.2003 02:23:46

Älä nyt Pygmi taas ota ns. hernettä nenään..:) Täytyy sanoa että en ole nähnyt Suomessa noista mainitsemistas merkeistä muuta kuin Fernandeesiä. Itse asiassa toisella kitaristillamme on varsin oiva Fernandes Stratonkopio. Kattopärettä (leikillinen ilmaus tarkoittaen ohutta viilua) on havaittu mainioissa Tokai LoveRockeissa kuin myös toki Epiphoneissa. Tehdashan lienee samoilla seuduilla... Luulenpa että et ole sinäkään Burnyä (kopio)saati jopa Orvillea (Jaappanin Gibson, sen vuoksi tuo LesPaul- nimi) nähnyt paitsi ebayssa myynnissä, joten laatuarvio on vaikeahko tehdä. Tai en tiedä jos vaikka olet ostanut...minä en ole kuitenkaan koskaan nähnyt. Orvillea saati Burnya. :I
Juzzu
04.08.2003 07:34:14 (muokattu 04.08.2003 07:39:27)
kaulat 1 palasta.

Heeeeetkinen? Siis onko kopiossa tehty kaula tosiaan yhdestä palasta? Eikös, ymmärtääkseni, myös Gibson tilttaa lavan nimen omaan kahden palan avulla, "sahausviisteellä", joka liimataan sitten käänteisesti sahatusta muodosta ja saadaan näin tasainen sauma, sahatessa sopivasti katsotulla kulmalla.

Vai sorvataanko kaulat tosiaan yhdestä palasta!?!?!?

EDIT: Joku saanut mukavan korjausoperaation Lespasta http://www.dbeweb.com/guitar/

Lespa-mainosta peedeeäffänä http://www.vintageworldguitars.com/images/lpflyer.pdf
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
PIM
04.08.2003 09:18:29
Huomasitkos Fox, että Parasite Cityn Angel Roxx soitti juuri tuollaisella Fernandes Super Gradella August Rockin keikalla.

PS: pakko antaa näin julkisesti kiitosta Stormy River Madmanille (jos on nähnyt Foxin rumpusetin takana niin ymmärtää mihin tuo viittaa) loistavasti järjestetyistä rokkijuhlista.
Peten KesäAle, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo, digiraituripaketti
fox
04.08.2003 11:00:40

Huomasitkos Fox, että Parasite Cityn Angel Roxx soitti juuri tuollaisella Fernandes Super Gradella August Rockin keikalla. .

Jos ei Angelia huomaa täytyy olla päästään vialla - eli huomasin.. Mutta olihan siella alku - 70 "oikea" LesPa:kin, 3 G:n SG:tä ja monia monia muita.
Mitä tuohon kaulanrakennukseen tulee niin kyllä se Giballa tehdään ihan vannesahalla, ei siellä lapa-kaula alueella mitään liimaliitosta ole. Ja yhdestä palasta originaalitkin nykyään on. Olen kopioissa nähnyt tuota vinosahaus - liimasovitetta kyllä käytettävän, joissain tapauksissa siitä on ollut hyötyä - jos saa liimasauman nätisti purettua saa lapamurtuman korjattua "melkein kuin uudeksi" .
Kiitokset vaan Pete H:lle järjestävän porukan taholta käsin - äänimiehen osa ei ole helppo. Täytyypä mailittaa jos otit hyvää "live-pätkää"... =)
Gypsy
04.08.2003 14:55:44 (muokattu 04.08.2003 15:08:51)
Heeeeetkinen? Siis onko kopiossa tehty kaula tosiaan yhdestä palasta? Eikös, ymmärtääkseni, myös Gibson tilttaa lavan nimen omaan kahden palan avulla, "sahausviisteellä", joka liimataan sitten käänteisesti sahatusta muodosta ja saadaan näin tasainen sauma, sahatessa sopivasti katsotulla kulmalla.

Mun Gibson reissueissa on Yhdestä(1) palasta tehty kaula, kuten myös ainakin vanhoissa gibsoneissa

Ja kyllä, mun fernandes les paulissa on 1 palasta tehty kaula
Gypsy
04.08.2003 15:02:27 (muokattu 04.08.2003 15:03:30)
Älä nyt Pygmi taas ota ns. hernettä nenään..:)

En ota, mutta en vaan halua, että hyviä kitaroita syyttä haukutaan.

Kattopärettä (leikillinen ilmaus tarkoittaen ohutta viilua) on havaittu mainioissa Tokai LoveRockeissa kuin myös toki Epiphoneissa. Tehdashan lienee samoilla seuduilla...

Kyllä, toi pitää paikkansa, mutta käsittääkseni vain Quilted- ja flame top tokaissa on "kattopärettä". Ja taas plaintop love rockissa kunnon kokovaahterakansi. Mutta vanhat tokait, siis ne missä lukee "Les Paul" lavassa ovat monin kerroin laadukkaampia kitaroita kuin uudet tokait. Tosin hintakin on korkea jos löytää semmosen

Luulenpa että et ole sinäkään Burnyä (kopio)saati jopa Orvillea (Jaappanin Gibson, sen vuoksi tuo LesPaul- nimi) nähnyt paitsi ebayssa myynnissä, joten laatuarvio on vaikeahko tehdä. Tai en tiedä jos vaikka olet ostanut...minä en ole kuitenkaan koskaan nähnyt. Orvillea saati Burnya. :I

Täytyy myöntää, että orvilleista ei ole kokemusta, mutta noi Burnythän ovat samoja kitaroita kuin fernandesit. Monessa paikassakin lukee Burny (fernandes). Eli siis vain nimi on muuttunut
Jarski
04.08.2003 16:53:33
selevä...mä otan classicin, sanokaa mitä sanotte! :)
Gibbin veljes oli son.
Gypsy
04.08.2003 16:59:41
Ei kai siihen mitään sanomista ole. Helvetin hyvä kitarahan se classic on
fox
04.08.2003 17:39:52

Täytyy myöntää, että orvilleista ei ole kokemusta, mutta noi Burnythän ovat samoja kitaroita kuin fernandesit. Monessa paikassakin lukee Burny (fernandes). Eli siis vain nimi on muuttunut

Ja tuokin voipi olla vaikka samasta "tehtaasta" kuin joku toinen merkki - näitä on esim. Ibanezilla nähty jo seitkytluvulta alkaen. Nimi muuttuu markkina-alueittain, pieniä variaatioita esmes lavassa tms. voi olla. Riippuu aivan kohdemaan kopiosuojalaeista sekä mahd. patenteista tms. Orvilleista vielä - se vähä mitä olen ko. merkkiä seurannut Euroopan puolella, näyttäisivät olevan melko kovissa hinnoissa just esim. ebayssa. Japsikaupat ja yksittäiset henkilöt niitä näkyy myyntiin laittavan. Valmistajasta ei ole mulla hajuakaan, valmistuttaja toki on itse Gibson. Jaa niin noihin vanhoihin (ja miksei uudempiinkin) Ibaneeseihin palatakseni, Hoshino Gen Gakki:han siellä taustalla on se "pääyhtiö", Ibanezikin on vaan yks merkki (tosin nykyään taitaa olla päämerkkinä) ja valmistajia löytyy F = Fuji Gen Gakki (Japan) C = Cort (Korea) S= Samick (Korea) ja satunnaisesti I = Iida (Japan), nuo valmistajatunnukset on nyky-ibojen sarjanumeroissa..vanhemmissa Iboissa tuo ilmoittaa kuukauden. Epäloogista, eikö? Jaa niin tuolla toisessa topikissa oli puhe oikeen LesPan lavan päällisviilusta..pitäisi oleman holly veneer. Ei vaahteraviilu.
Tämmöstä ny tällä kertaa.. =)
Gypsy
04.08.2003 17:49:07
MIkä on holly veneer? en jaksa nyt tutkia. Mulla on siinä lavan päällä semmonen sanoisinko millinpaksunen laminaatti. Näyttää aikalailla vaahteran sävyltä. tosin se on niin ohut, että siitä on hankala kunnolla kattoo
Gypsy
04.08.2003 18:27:41 (muokattu 04.08.2003 18:32:21)
Yritin nyt ettiä netistä Holly puuta ja oikeen kuvaa en löytäny. Mutta

"HOLLY
Holly is almost impossible to find commercially in carving size pieces. It is a lovely white, fairly grain free, rock-hard wood. It is great for doing miniatures. "

Tosi todennäkösesti se tota on. Paitsi että mulla se ei ole valkosta mutta siitä sivusta tosiaan todella huonosti näkee sen veneerin ja varmasti se lakka on tehny siitä kellertävämpää. Tosiaan toi kun sanoin mun lavassa olevan mahdollisesti vaahteraa, perustu siihen väriin ja se aika erehdyttävästi näyttää se millin siivu vaahteran väriseltä

Joo, nyt löyty. Tota se varmaan on mutta siinä on vaan se lakka päällä niin ei näytä noin vaaleelta
http://www.boxandclockgallery.com/Wood/Woods/Holly.jpg
fox
04.08.2003 19:07:30

Joo, nyt löyty. Tota se varmaan on mutta siinä on vaan se lakka päällä niin ei näytä noin vaaleelta
http://www.boxandclockgallery.com/Wood/Woods/Holly.jpg

Jesh, kiitti hyvästä linkistä.. Juu,nääs kun se on "grain free" eli syyt ei näy (muoviselta siis vaikuttaa) niin siittä on ilmeisen helppo saada niinkin näkösällä oleva juttu kuin lapa... Jossain kopiossa oli tosiaan muovia tms. laminaattia kun vaihdoin siihen koneistot ja tein vähän sähvöillekkin jotain...
Satariel
22.02.2004 15:39:45 (muokattu 22.02.2004 17:41:17)
Classiceista kun alkujaan tässä puhuttiin, niin pitääpäs kysyä, että kuinka erottaa toisistaan classicin, classic premiumin ja classic premium plussan. Saksasta olisi minulle kaupan kohtuu hintaan classic premium plus, mutta kuinkas voin olla varma, että kyseessä on tosiaan premium plus?

Onko jossakin kohti keppiä selvästi sanottu premium ja premium plus, vai pitääkö vaan luottaa siihen, että upea loimukansi on varma merkki premiumista tai premium plussasta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)