Aihe: Äänikuvasta..
1 2 3
Hannu H.
04.03.2008 18:33:25

No mutta eikös pidäkin olla?

No juu.. ei sitä persnettoa tietenkään tehdä kannata..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Hestroyer
04.03.2008 19:15:39
http://media.putfile.com/Virtual-Barbershop

aika siisti, onko näitä lisää?
L-studio
04.03.2008 23:29:08
Vähän offtopiccia

Äänittelin -76-82 Natsalla- ja Tavalla (itse-bildit) keinopäällä eri bändien toimeksiannosta. Tein sen keinopään styroksista allekirjoittaneen profiiliin, maalasin lateksilla mustaksi (ei näkynyt ja imi kaikuja myös) ja mikeiksi Sennheiserin kuulokkeet sellaisenaan, vaan vaahtomuovit pois ja kuulottimet käänsin etu-45 astekulmaan. Suoraan 2-track ReVoxiini ja jälkikäsittely studioissa. Jälki hyvästä erinomaiseen, etenkin kuulokkeissa tuli live-fiilis heti. Hyvä äänityspaikka ja hyvä P.A-soundi on tosi tärketä eli kaiken pitää olla balanssissa.

Myöhemmin olen käyttänyt mm pelkkiä kuulokkeita "bootleg"-äänityksiin minidiscin kanssa.

Sitten vaan ääntä muokkamaan. Soundi on hyvin tehtynä parempaa usein kuin erillismikitettynä moniraitana. 2-track on useasti paras livessä totuudessaan ja "itse-bildit" systeemi edullisin.

Ja asiaan
Hyvin teipattuna, ei siis rutinoita, erillaisia tiloja kannattaa kokeilla ja äännitää.
Pudota se "keinopää" ja kokeile!
3 aikuista tytärtä ja vielä hengissä!
L-studio
04.03.2008 23:52:42
Neumannilla en suosittele kokeilemaan sitä pudottamista ;)
3 aikuista tytärtä ja vielä hengissä!
eetuss
04.03.2008 23:52:54

"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Sinap
05.03.2008 00:39:37
huhhu! Miksi tulee semmonen olo, että hinnasta saattaisi olla euro tai kaksikin katetta? :)

Kauppa se on, mikä kannattaa. :)

Lähtisin eka kokeilee jollain pään kokoisella pehmeällä pallolla+neljä hertta mikkiä.."korvien" kohdalle mikit toinen taaksepäin ja toinen eteen(ei täysin vastakkaisiin suuntiin..joku 50-60astetta)...sitte leikkaa taaksepäin suuntaavista mikeistä hieman yläpäätä..pannaukset etumikit täysin laidoissa ja takamikit ei täysin leveet..

Jos joku jaksaa asiaa tutkia ni tekis mieli kuulla jälkeä...
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
puusormi
05.03.2008 09:29:17 (muokattu 05.03.2008 09:31:14)

huhhu! Miksi tulee semmonen olo, että hinnasta saattaisi olla euro tai kaksikin katetta? :)

Kuppa se on joka kannattaa, sanoi sukupuolitautilääkärikin.

Ei vaan, tuota spatiaalista kuulemista ja pään, korvalehden ja korvakäytävän vaikutusta äänen paikallistamiseenhan on tutkittu paljon. Ihan symposiumeita on järjestetty, kirjoja kirjoitettu ja esitelmiä esitelty. Eikä vieläkään olla aivan 100% varmoja että mistä helvetistä on oikein kyse. Aivot vain oppivat tunnistamaan äänestä pään ja kuuloelinten aiheuttamien suodatusten ja vääristymien perusteella äänen tulosuunnan. Korvathan ovat "vain" ikäänkuin stereomikki ja silti ne pystyvät aistimaan äänen tulosuunnan korkeustasossa. Ja mikä hassuinta sama aistiminen onnistuu myös kuta kuinkin samalla tavalla jos toisen korvan peittää. Kokeilkaapa vaikka. Että jos alkaa tuntua liian helpolta tuo tilavaikutelma luoda stereokuvaan, niin voitte tehdä sen myös monona ;)
eetuss
05.03.2008 10:42:48

Kuppa se on joka kannattaa, sanoi sukupuolitautilääkärikin.

Ei vaan, tuota spatiaalista kuulemista ja pään, korvalehden ja korvakäytävän vaikutusta äänen paikallistamiseenhan on tutkittu paljon. Ihan symposiumeita on järjestetty, kirjoja kirjoitettu ja esitelmiä esitelty. Eikä vieläkään olla aivan 100% varmoja että mistä helvetistä on oikein kyse. Aivot vain oppivat tunnistamaan äänestä pään ja kuuloelinten aiheuttamien suodatusten ja vääristymien perusteella äänen tulosuunnan. Korvathan ovat "vain" ikäänkuin stereomikki ja silti ne pystyvät aistimaan äänen tulosuunnan korkeustasossa. Ja mikä hassuinta sama aistiminen onnistuu myös kuta kuinkin samalla tavalla jos toisen korvan peittää. Kokeilkaapa vaikka. Että jos alkaa tuntua liian helpolta tuo tilavaikutelma luoda stereokuvaan, niin voitte tehdä sen myös monona ;)

Mielenkiintoista on myös se että vastasyntynyt ihmisriepu ei ilmeisesti tunnista äänilähteen sijaintia kovin hyvin vaan aivot oppivat yhdistämään tietyllätavalla vääristyneet äänet tiettyyn sijaintiin. Onnistuisiko sama CPU:lta..?
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
Chade Fallstar
05.03.2008 12:50:51
Halvemmallla samoihin fiiliksiin pääsee esim. http://www.soundman.de/
Eli pallokuvioiset elektriteettikonkat korviin, tallennus vaikkapa minidiscille tai vastaavalle.

Tässä äänitys minkä ite tein.

http://www.filelime.com/upload/files/Binaural_juna_ohittaa.flac

Muita linkkejä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording

http://gallery.mac.com/o.liebert#100000
God is one of the leading causes of death
Aki
06.03.2008 18:30:11 (muokattu 06.03.2008 18:31:18)

spatiaalista kuulemista ja pään, korvalehden ja korvakäytävän vaikutusta äänen paikallistamiseenhan on tutkittu paljon.

Kaverini väitteli dippainssiksi tuota sivuavasta aiheesta. Mielenkiintoista oli eräskin testi jonka olivat tehneet: Ihmisen korvanlehti muotoillaan "uudestaan" kehikolla, jonka seurauksena ihminen tunnistaa äänen suunnan hyvin huonosti kunnes tottuu uuteen korvanlehteen. Tottuminen taisi kestää pari päivää. Mikä mielenkiintoisinta, kehikon poistaminen ei aiheuta samaa reaktiota, vaan tuon jälkeen ihminen osaa lokalisoida äänen sekä omilla että keinokorvilla.

Korvathan ovat "vain" ikäänkuin stereomikki ja silti ne pystyvät aistimaan äänen tulosuunnan korkeustasossa.

Korvanlehti se on se olennainen suuntain. Myöskin, tiloissa joissa yleensä kuuntelemme asioita on ylhäällä erilainen ambienssi kuin alhaalla.

Mutta mä en kyllä tunnista missä suunnassa toi halvatun naapurin halvatun rikkinäinen pesukone pitää tota halvatun ääntä. Johtuu siitä että häiriöääni on suurimmaksi osaksi rakenteiden ja huoneeni luomaa resonanssia.

Edit: Pitäispä tehdä itselleen keinokorvat. Tai ihan pää, mutta korvanlehdillä. Kuten tuo hra Neumanninkin pää.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
TheVille
27.02.2009 00:00:11

Jumalauta... Kuuntelin AKG K-240 mk II luureilla. Todella hämmentäviä nauhoituksia!! Miksi näitä ei tosiaan käytetä esim leffoissa..? miettikääpä kauhuleffaa jossa olis tällä tavalla nauhoitetut äänet.. sehän olis aivan sairasta... 5.1. is NOTHING :D
Minun bändit:The Evolution, Chevi Eye, Deadlane Minun kamat: Schecter Hellraiser IV, Behringer BX4410A, Ashdown Minirig
Aki
27.02.2009 01:28:02

TheVille: Miksi näitä ei tosiaan käytetä esim leffoissa..?

Koska leffoja aika harvoin kuunnellaan kuulokkeilla. Kaiuttimilla tuo efekti ei ole lähimainkaan noin vahva.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
oodee1
27.02.2009 10:42:45
Tanskalaisbändi Mnemic teki joskus männävuosina ihan koko pitkäsoiton binauraalisena versiona. En muista levyn nimeä mutta olihan se aika hurjaa menoa.
Mutta voisi olla hienompaa jo musiikki olisi ehkä Pink Floydimpaa eikä Machine head osastoa.

Mie ainakin venailen kovasti että koska ne saa kajareilla ton saman efektin aikaan.
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
sami_sumea
27.02.2009 16:44:08

ReBeat: Etsin ajankulukseni :) http://www.holophonic.ch/archivio/t … staudio/Cereni%20-%20Holophonic.mp3

Jumalaut, toimii parhaiten mitä oon ikinä kuullu.

...
http://www.adamantiumstudios.com
Jaava
28.02.2009 04:13:17
Mä luulen, että tossa tulitikkujen ravistelujutussa se korkeusefekti tuli lähinnä siitä tikkujen soundimuutoksesta. Eri asennossa ravistetusta rasiasta ja ekvalisoinnista.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
4lp1
28.02.2009 15:00:32
Kyllä se korkeuskin vaikuttannee. Eli, luultavimmin ihan oikeasti alhaalla ollut, saa olla vaan hyvä keinokorva. mutta aika näytin kuullosta.
Ja toi parturi. Sähkönen ajohärpäke. Hrrrr...

Ja, kauhuleffoihin erillinen *headphones only* äänimaailma..
Pitkät hiukset ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään.
Kalmo
02.03.2009 12:41:57
Olisi kiinnostavaa tietää, kuulisiko koko ikänsä viidakossa asunut (ei koskaan kuullut huoneheijastusta, eikä nähnyt tulitikkuaskia) noita liikeratoja näistä äänistä.
Kun tosiasia on, että kuulokkeilla kaikki ääni tulee tasan yhdestä suunnasta, niin me rakennamme kaikki nuo suuntajutut päässämme, ja todennäköisesti jokainen omalla tavallamme.

Jos ääni, joka on "äänitetty alhaalta" huutaisi:"Hei mä olen täällä ylhäällä!" niin
kuulisimmeko me sen ylhäältä?
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Fishfinger
02.03.2009 13:33:50
http://www.holophonic.ch/archivio/t ... staudio/Cereni%20-%20Holophonic.mp3

Hui helvetti, nämä on kyllä siistejä! Kylmät väreet meni :)
Aki
02.03.2009 18:59:19

Kalmo: Olisi kiinnostavaa tietää, kuulisiko koko ikänsä viidakossa asunut (ei koskaan kuullut huoneheijastusta, eikä nähnyt tulitikkuaskia) noita liikeratoja näistä äänistä.

Saamarin mielenkiintoinen pointti. Mutta eiköhän viidakossa asuneetkin ole ainakin käyneet luolissa tai solissa. Tulitikkuaskin soundi taasen muistuttaa sitä sinistä sudenkorentoa jonka viidakkomies söi juuri viimeviikolla, joten sen suunnan aistiminen on kyllä tuttua.

Kun tosiasia on, että kuulokkeilla kaikki ääni tulee tasan yhdestä suunnasta, niin me rakennamme kaikki nuo suuntajutut päässämme, ja todennäköisesti jokainen omalla tavallamme.

Kahdesta. Mutta kyllä, uskoakseni juurikin jokainen opittujen asioiden perusteella. Muutama päivä sitten tuli dokkari näöstä. Silmähän on hyvin dorka kapine, aivot sen prosessoinnin hoitaa. Jos esim etsii tyhjää paikkaa bussista, ei näe kun kaveri heiluttaa edessä koska aivojen näkökeskus etsii vain sitä tyhjää paikkaa. Korvien kanssa on varmasti sama juttu, aivot päättää mitä korva kuulee.

Jos ääni, joka on "äänitetty alhaalta" huutaisi:"Hei mä olen täällä ylhäällä!" niin kuulisimmeko me sen ylhäältä?

Suunnan havaitseminen tapahtuu jo "Hei"-sanan kohdalla. Jos suunta on epäselvä, omaa havaintoaan alkaa lauseen jälkeen epäilemään. Mutta jos tiedostaa kävelevänsä esim rappukäytävän pohjakerroksessa, aivot eivät uskoisi vaikka ääni kuulostaisikin tulevan alhaaltapäin.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)