Aihe: Mitä/mikä on tape saturation?
1 2 3
Werihukka
27.02.2009 01:14:20

Klezberg: Onko varma? Kaikki särö kun ei välttämättä aiheudu tason leikkautumisesta yläpäässä vaan säröä voi syntyä esim. nollan ylityskohdissa.

Tietääkseni nollan ylitys leikkaa tasoa? Tällöin voisi puhua limitoitumisesta. Kyllä minä väittäsin, että kaikki särö kompressoi. Voinhan toki myös olla väärässäkin.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
Klezberg
27.02.2009 08:27:05 (muokattu 27.02.2009 08:34:46)

Werihukka: Tietääkseni nollan ylitys leikkaa tasoa? Tällöin voisi puhua limitoitumisesta. Kyllä minä väittäsin, että kaikki särö kompressoi. Voinhan toki myös olla väärässäkin.

Sori, olin epätarkka. En tarkoittanut nollatasoa vaan sitä kohtaa missä signaali menee negatiiviselta positiiviselle, ylimenosäröä. Silloin särö tulee sinne signaalin sisään, ei huippuihin.

Siis tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_distortion . Äänityshommissa tuskin relevantti, mutta säröä sekin eikä taida kompressoida signaalia.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
tommiot
27.02.2009 09:05:42
Klezberg: Sori, olin epätarkka. En tarkoittanut nollatasoa vaan sitä kohtaa missä signaali menee negatiiviselta positiiviselle, ylimenosäröä. Silloin särö tulee sinne signaalin sisään, ei huippuihin.

Siis tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_distortion . Äänityshommissa tuskin relevantti, mutta säröä sekin eikä taida kompressoida signaalia.

Kyllähän ylimenosärö vähentää signaalin dynamiikkaa... Ja kompressio tarkoittaa signaalin dynaamisen alueen pienentämistä... No, vääntäkää tästäkin jos haluutte. Eiköhän kaikki tajunnu jo tän asian...
How do mix drums?!
Klezberg
27.02.2009 09:17:11 (muokattu 27.02.2009 09:49:03)

Kyllähän ylimenosärö vähentää signaalin dynamiikkaa...

Jos ajatellaan ylimenosäröä äärimmäisessä muodossa, että se leikkaa signaalia sieltä keskeltä, että kunkin vaiheen keskellä on pätkä tyhjää, niin toki se vähentää keskimääräistä (rms) tasoa, mutta vähentää sitä myös hiljaisemmissa kohdissa. Mun logiikka sanoisi että hiljaisissa kohdissa vaikutus on isompi, joten dynamiikka voi kasvaakin. Huiput taas pysyvät toki samalla kohtaa.

EDIT: Tosin, jos tuommoista säröä esiintyy, siinä ei dynamiikka tule ensimmäisenä mieleen.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
lurkki
27.02.2009 09:44:30
2000 nW/m alkaa saturoimaan jo mukavasti.
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Riku Rotten
27.02.2009 10:01:10
Miltä ylimenosärö kuulostaa?
Master Fader
27.02.2009 17:58:22 (muokattu 27.02.2009 18:00:22)
Klezberg: Onko varma? Kaikki särö kun ei välttämättä aiheudu tason leikkautumisesta yläpäässä vaan säröä voi syntyä esim. nollan ylityskohdissa.

Aivan. Cross-over distortion B-luokan vahvistimissa esim.

EDIT: eiku täähän jo käsiteltiinkin.
Master Fader
27.02.2009 18:11:00
ejhfi: Sopiiko kysyä, paljonko sulla on tapana ylisyöttää nauhalle sisään tulevaa signaalia?

Fiiliksen mukaan. Mikä soundaa milloinkin parhaalta. Ei tohon oikein voi vastata sen paremmin. Modernissa rock-musassa mä olen koservatiivisempi, koska mä haluan rumpuihin hyvän atakin. Retroilu-hommissa vedellään sitten aika lujaa. Usein pitää miettiä tosi tarkkaan ekvalisointi ennen nauhaa. Kohinan takia yläpään pitäisi olla aika kohdillaan. Bassarissa botne määrää säsöytymisen, siksi mä en välttämättä nosta botnea ennen nauhaa. Liian säröinen bassari kuulostaa sellaiselta teknobassarilta. Sitten, jos nimenomaan haluaa bassarin tosi särölle, siitä kannattaa leikata botne pois ennen nauhaa. Sen voi sitten halutessaan palauttaa sen jälkeen. Samoin tomeista kannattaa ottaa turhat botnet kylmästi filtterillä pois. Laulu pitää olla hyvin kompressoitu, muuten vastaan tulevat särö ja kohina. Nauhottaminen on aika hienoa puuhaa. Siinä on pakko olla koko ajan tarkkana.
AoA
27.02.2009 19:15:28
kyllä jos nauhalle ajelee rummut lujaa niin ei niitä sen jälkeen tarvitse enää erikseen alkaa kompressoimaan, joten kyllä se saman asian ajaa. minun kokeilun mukaan semmonen mieto nauha-kompressio ei välttämättä kuulu heti särönä.
loosah
28.02.2009 00:06:37
Master Fader: Sitten, jos nimenomaan haluaa bassarin tosi särölle, siitä kannattaa leikata botne pois ennen nauhaa. Sen voi sitten halutessaan palauttaa sen jälkeen. Samoin tomeista kannattaa ottaa turhat botnet kylmästi filtterillä pois.

Tota en nyt ihan täysin ymmärtänyt. Millä ihmeen konstilla palautat botnen matskuun, josta se on leikattu pois?!?
GIGO
dewil
28.02.2009 11:22:16

loosah: Tota en nyt ihan täysin ymmärtänyt. Millä ihmeen konstilla palautat botnen matskuun, josta se on leikattu pois?!?

Ei nyt varmaan kokonaan pois. Vain sen verran ettei nauha kyykkää.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
loosah
28.02.2009 11:37:36
dewil: Ei nyt varmaan kokonaan pois. Vain sen verran ettei nauha kyykkää.

No niinpä juuri! Näin väsyneessä mielessäni vaan jonku hp-filsun.
GIGO
Jucciz
28.02.2009 13:04:32
loosah: No niinpä juuri! Näin väsyneessä mielessäni vaan jonku hp-filsun.

Jospa hyllyä kumminki. Ja semmosta sopivan kaltevaa.
loosah
28.02.2009 13:36:24
Jucciz: Jospa hyllyä kumminki. Ja semmosta sopivan kaltevaa.

Juu tajusin jo edellisestä, kiitos.
GIGO
Master Fader
01.03.2009 13:29:31
(Sivuhuomautus. Toi botnen poisto-palautus juttuhan toimii myös hienosti säröbassolla. EQ:n määrällä voi mahtavasti muokata särön soundia. Onko muuten sellaisia pedaleja, joissa vois ekvalisoida soundia ennen ja jälkeen?)
Hanok
03.03.2009 21:37:57 (muokattu 03.03.2009 21:39:27)
Onko muuten sellaisia pedaleja, joissa vois ekvalisoida soundia ennen ja jälkeen?

Akai G-drive tulee mieleen, eipä niitä kovin monia taida olla.

http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Akai/PR/G-Drive.html

EDIT: niin, tuo ei tietenkään ole mikään kompura/limitteri, jos sellaista tarkoitit
mr.bungle
03.03.2009 22:20:21

Master Fader: Nauha ja nauhuri tuottaa siglaaliin symmetristä säröä eli pääasiassa kolmatta harmonista hyvin pehmeästi. Kompresiosta en puhuisi. Silloin kaikesta säröstä pitäisi puhua kompressiona.

No säröt ja kompressiot ja moni muukin on käytännössä erilaisia siirtofunktioita, jotka siis pohjimmiltaan ovat samaa kauraa.
bassolla hanuriin
Master Fader
04.03.2009 13:24:33
mr.bungle: No säröt ja kompressiot ja moni muukin on käytännössä erilaisia siirtofunktioita, jotka siis pohjimmiltaan ovat samaa kauraa.

Hyvä huomio. Näin varmasti on. Mä en tosta matikasta tiedä paljoa. Ootte kaikki tietenkin tossa mielessä oikeassa. Mä vain tosiaan halusin tuoda esiin sen asian, että harmonisen särön lisääminen ja gainin säätäminen ovat eri asioita. Siitä me kaikki olemme varmasti samaa mieltä vaikka samoja termejä saattaisimme käyttääkin näissä tilanteissa. Data-kompressiokaan ole sama asia kuin nauhasaturaatio, eihän? Aina silloin tällöin vaain tuntuu käyvän niin, että nämä erot unohtuvat keskusteluissa. Ajatellaan, että rumpujen "kompressoiminen" nauhalla olisi jotain samaa kuin rumpujen kompressoiminen kompressorilla. Ne tekevät eri asioita ja ne ovat suunniteltu tekemään eri asioita. Käytännön musiikin tekemisessä ne liittyvät hyvin vähän toisiinsa, ainakin minun työssäni. Toki joillainen äärimmäisillä asetuksilla joillain tietyillä kompressoreilla voi saada jotain soundeja aikaan, joka muistuttavat vähän nauhaa. Toisin päin homma ei toimi. Nauhasta ei saa leveleriä. Mutta kuinka vaan. Kohta taas joku tulee väittämään jotain muuta. :-) Mutta sehän on vain mukavaa.
Klezberg
04.03.2009 15:00:31

mr.bungle: No säröt ja kompressiot ja moni muukin on käytännössä erilaisia siirtofunktioita, jotka siis pohjimmiltaan ovat samaa kauraa.

No, en tiedä paljonko tuo yleistys auttaa. Perussärö joka syntyy epälineaarisesta vahvistuksesta on aika yksinkertainen siirtofunktio verrattuna kompressoriin jossa on aikatekijä mukana, hetkellinen vahvistus riippuu signaalin tasosta tiettynä aikaikkunana menneisyydessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)