Aihe: 10 000 euron hintatason flyygelit
1 2 3 4 5 6 7
baron
26.02.2009 22:37:39

Foxt: Minun huoneeni on mitoiltaan suurinpiirtein 3-4 metriä leveä ja 6 metriä pitkä ja 3-4 metriä korkea

Onko tämä ihan suuruudenhullua ostaa flyygeli aloittelijana?

On ainaskin vähän mutta kun/jos ostat kunnon flyygelin, siinä on sulle soitin loppuelämäksi ja varmaan perillisillekin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Foxt
26.02.2009 22:39:31 (muokattu 26.02.2009 22:41:44)
Olen aikalailla 100% varma että soitan ikäni.

nykyinen on 1000 eurolla ostettu käytetty Wilhelm Steinmann niminen pystypiano, siinä on todella huono soundi ja tatsi on liian jäykkä.

ja sitten minulla on myös digitaalipiano, yamaha cp300
moder
26.02.2009 22:48:27
Juu no ei kyllä tommosella pitkälle pötkitä pianonsoitossa..
Mä oon aina aatellu niin, että hyvät soittokamat ei mee koskaan "hukkaan" jos musiikillista intoa on.

Sun pitää vaan nyt miettiä että olisko sun tilaan sopivampi pystäri vai flyygeli. Sitten ostat jommankumman, laadukkaan sellaisen.

Mutta muista, ostamalla flyygelin susta ei silti tuu hyvää pianistia yhdessä yössä, eikä ihan kahdessakaan.
Foxt
26.02.2009 22:52:56 (muokattu 26.02.2009 22:53:29)
Tänne kyllä mahtuisi flyygeli, että ensijaisesti flyygeliä olisin ostamassa.

Instrumentin ei pidä asettaa rajoja, vaan taidon.
Aivokalvo
26.02.2009 22:59:30
Tsekkaa käytettynä ainakin merkit Blüthner ja Bechstein. Mnetin torillakin on pyörinyt about tohon hintaluokkaan.
Whack Follol De Rah!
maza
27.02.2009 02:32:40

Hommasin reilu vuosi sitten akustisen pianon ja kotiin tuli Yamaha U3. Hetkeäkään en ole katunut. Tuli ostoreissulla testattua huvikseen moniakin flyygeleitä (vaikka tila ei semmoisen hankintaa olisi mahdollistanutkaan) ja lopputulos oli se, että suurimmassa osassa baby grandeja basso-osasto soundasi köyhemmältä kuin U3:ssa. Esim. Yamahan omissa pikkuflyygeleissä.
Aivokalvo
27.02.2009 10:21:27
Whack Follol De Rah!
Foxt
27.02.2009 12:28:53
miten hinta voi olla noin edullinen jos baby grandeja myydään vähintään kymppitonnilla
moder
27.02.2009 12:59:18
Huomaa ikä. Ton ikäset flyygelit ei kyllä vastaa ns. "tämän päivän vaatimuksia" vaikka sinällään hyväkuntoinen olisikin. Henk. koht. suosittelisin uudempaa, väh. 80-lukulaista peliä.
Foxt
27.02.2009 13:14:38
Mikä niissä tarkalleen sitten on vikana?
HarriP
27.02.2009 14:10:03

Hmm, mä kävisin kyllä (pianoteknikon kanssa) tsekkaamassa tuon Bechsteinin. Voi olla helmi.
Foxt
27.02.2009 15:23:20
HarriP: Hmm, mä kävisin kyllä (pianoteknikon kanssa) tsekkaamassa tuon Bechsteinin. Voi olla helmi.

mutta äskeinen henkilö sanoi että se ei vastaa nykyvaatimuksia, joten jotain huonoa tuossa on?
Foxt
27.02.2009 16:40:39
Joten siis tuollainen baby grand on kielten pituudesta huolimatta erilainen kuin korkea pystypiano?
moder
27.02.2009 16:46:29
Foxt: mutta äskeinen henkilö sanoi että se ei vastaa nykyvaatimuksia, joten jotain huonoa tuossa on?

Ei nyt välttämättä huonoa. Mutta jos tuollaista vertaat "nykyajan" flyygeliin, niin huomaat kyllä eron soundissa, soittotuntumassa kuin myös viimeistelytyössä.
Tuotekehitystä on siis flyygeleissäkin tapahtunut vuosikymmenten aikana, vaikka perusrakenne on täysin sama. Ja ton ikäluokan soittimessa olis tärkeetä, että joku pianonvirittäjä sen tarkistaisi, kun et itse pianon tekniikasta ymmärrä vielä paljoa.

Vähän sama asia kuin vanha, kunnostettu auto. Sekin voi olla toimiva ja hyvä kulkuväline paikasta toiseen, mutta ero on aikamoinen kun hyppää uuden auton rattiin.
moder
27.02.2009 16:47:44
Foxt: Joten siis tuollainen baby grand on kielten pituudesta huolimatta erilainen kuin korkea pystypiano?

Kyllä. Juuri siitä syystä, että kielet ovat vaakatasossa. Kosketustuntuma on erilainen. Erilainen ei tarkoita että se välttämättä olisi parempi kuin hyvässä pystypianossa.
Foxt
27.02.2009 17:06:19
moder: Kyllä. Juuri siitä syystä, että kielet ovat vaakatasossa. Kosketustuntuma on erilainen. Erilainen ei tarkoita että se välttämättä olisi parempi kuin hyvässä pystypianossa.

mitä mieltä sinä sitten olet?
moder
27.02.2009 18:44:41
Ai kosketuksesta?

No ei voi automaattisesti sanoa kumpi on parempi pystäri vai flyygeli. Se on soitinkohtaista, kummassakin on sekä hyviä että huonoja.

Mutta jos verrataan 10k€ flyygeliä ja pianoa, niin uskoisin pianossa olevan paremman. Hyvää "flyygelimäistä" tatsia löytyy vasta isommista ja kalliimmista (uutena) flyygeleistä.

Täytyy myös muistaa, että soittimen intonointi vaikuttaa paljon, etenkin flyygelissä.
Kerran keikalla oli iso Bösendorfer flyygeli, eli siis todellinen laatusoitin. Valitettavasti sen intonointi oli niin pielessä, että soittaminen oli yhtä tuskaa.
Samoin pari Steinwayta on tehnyt "tepposet" , kun laatusoitin ei ole ollut oikeissa säädöissä.

Flyygelin koneisto on moninverroin mutkikkaampi kuin pianon, joka tekee sen oikeasta säätämisestä vaikeaa. Ja väärät säädöt huomaa heti sormissaan. Asiantunteva pianomekaanikko saa kehnoonkin flyygelin kummasti uutta eloa. Pystypiano ei ole aivan niin kriittinen tämän asian suhteen.

Tatsi on tietty henkilökohtainen asia myös. Toinen tykkää, toinen ei.
Eräässä musiikkioppilaitoksessa on ikivanha "romu" flyygeli, josta kukaan ei pidä, paitsi eräs venäläinen piano-opettaja rakastaa sitä soitinta, koska sen soittamisessa on vaikeutta ja haastetta, no kukin tyylillään.
Foxt
27.02.2009 18:52:58
Yritätkö siis sanoa, että 10 000 flyygeli onkin rahan tuhlausta?
baron
27.02.2009 19:32:06

Foxt: Yritätkö siis sanoa, että 10 000 flyygeli onkin rahan tuhlausta?

Vaikkei mun mielipidettä kysytty niin vastaan kuiteskin:
1. Uuden ostaminen siihen hintaan on rahan tuhlausta
2. Jos saat hyväkuntoisen käytetyn, se saattaa olla elämäsi paras ostos!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)