Aihe: Laney LH20 raskaassa musiikissa?
1
Vapour
26.02.2009 11:28:58
Jou.

Olen tässä hiukkasen funtsinut siirtymistä pienempitehoiseen ja yksinkertaisempaan vahvistukseen tuon nykyisen VH100r:n sijaan, tai rinnalle. Saman firman tuotteesta olen kiinnostunut, sillä Vh100:n soundissa ei ole sinänsä mitään valittamisen aihetta. Pientä lämpöisyyttä voisi lisätä soundiin, kun sitäkin tarttee hämypoppibändin soundimaailmaan.

Vaan kuinkas metallin veivaus? Olen melkoisen varma, että tollaiseen doom-stoner-rässi -soitantaan 20 wattia mehua riittää ihan mennen tullen. Ainakin jos päätteen äänensävyssä on yhtään sukulaisuutta VH:n psykoottisen läpitunkevaan soundiin.

Soittaako joku tuolla vahvarilla siis runsassäröistä musiikkia orkesterin kanssa?
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
McNulty
26.02.2009 11:37:17
Mielestäni täysin väärä kone raskaaseen musiikkiin. Lionheart-sarjalla on yhtä paljon tekemistä thrashin kanssa, kuin Spice Girlseillä.

Suosittelen Egnater Rebeliä hevimpään touhuun... vaikka nuppimallisena ja alle 2x12" kaappi (tai kotosalle 1x12" kaappi). Toimii!
giddyup!
Eemil
26.02.2009 12:24:59
En lähtis metallihommiin hankkimaan. Vahvistimen perusluonne suosii enemmän kevyitä säröjä kuin distortioneja.
Terry Pantheras
26.02.2009 12:49:12
Tuohan on luonteeltansa lähellä klassista Marshall-soundia ja milläs sitä kaheksakääntluvulla rässiä ja speediä vedeltiin? Marshall? Veteleehän Stam1nan Hyrdekin Peaveyn Winsdorilla. Mutta eipä kyseisestä Lanikasta mitään supertiukkoja ultrahighgain-soundeja irti saa, paitsi tuuttaamalla jollain spedulla (esim. itsellä Fulltone Fulldrive 2 & Barge Conseptsin booster).

Mutta varsinkin semmoseen Sabbath/stoner-meininkiin varmasti sopii! Mutta en kyllä ole ihan varma, riittääkö L20H:n watit kovakätisen rumpalin kanssa raskaammassa musiikissa... Mehuisat päätesäröt lähtee ainakin, vaikka en ole omaani edes täpöllä löylyttänytkään.

Esim. omaan Soldanooni verrattuna Lionheart on paljon smoothimpi ja hipimpi.
Höpsis töppöseen!
Vapour
26.02.2009 15:18:26
Terry Pantheras: Tuohan on luonteeltansa lähellä klassista Marshall-soundia ja milläs sitä kaheksakääntluvulla rässiä ja speediä vedeltiin? Marshall? Veteleehän Stam1nan Hyrdekin Peaveyn Winsdorilla. Mutta eipä kyseisestä Lanikasta mitään supertiukkoja ultrahighgain-soundeja irti saa, paitsi tuuttaamalla jollain spedulla (esim. itsellä Fulltone Fulldrive 2 & Barge Conseptsin booster).

Mutta varsinkin semmoseen Sabbath/stoner-meininkiin varmasti sopii! Mutta en kyllä ole ihan varma, riittääkö L20H:n watit kovakätisen rumpalin kanssa raskaammassa musiikissa... Mehuisat päätesäröt lähtee ainakin, vaikka en ole omaani edes täpöllä löylyttänytkään.

Esim. omaan Soldanooni verrattuna Lionheart on paljon smoothimpi ja hipimpi.

Täytynee käydä koeajamasssa ihte. Tietty VH100:ssa se tiukka jytinä on melko kliffa...

Mitä noihin watteihin tulee, niin mun VH:ssa treenivola on tällä hetkellä 1,5/10. Ja vaikka tietenkään ei suoraan voi tuosta mitään päätellä, niin emme järjettömän kovaa paukuta. Ja jos meinaa jäädä jalkoihin niin voihan sitä vaihtaa V30/G12H -kombon tilalle Wizardit.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
McNulty
26.02.2009 16:19:34
Terry Pantheras: Tuohan on luonteeltansa lähellä klassista Marshall-soundia ja milläs sitä kaheksakääntluvulla rässiä ja speediä vedeltiin? Marshall?

Minusta Laney Lionheartilla ei ole kovinkaan paljon yhteistä "klassisen Marshall-soundin" kanssa, joka nimenomaan tuotetaan Plexi-Marsuilla. Toisekseen, se 80-luvun rässi soiteltiin narulle JCM800 + boosteri/od tahi JCM900 vaffareilla, jotka eivät ole "klassista Marshallia". Toki, Laneyn Leijonasydämellä voi soittaa heviä, kuten olen itsekin tehnyt. Se vain vaatii mokkuloita kitaran ja etuasteen väliin.

Veteleehän Stam1nan Hyrdekin Peaveyn Winsdorilla.

Tämä liittyy mihin ja millä tavalla?

Mutta eipä kyseisestä Lanikasta mitään supertiukkoja ultrahighgain-soundeja irti saa, paitsi tuuttaamalla jollain spedulla (esim. itsellä Fulltone Fulldrive 2 & Barge Conseptsin booster).

Jep. Ainoa keino saada Laneystä ulos stoneria, dronea, doomia, rässiä jne. on ryydittää sitä erinäisillä speduilla. Sikäli ihan ok, että Laney LionHeart syö suht hyvin pedaaleja.

Mutta varsinkin semmoseen Sabbath/stoner-meininkiin varmasti sopii!

Mie korostaisin, että LH:ssa on mainio puhdas kanava jonka päälle voi rakennella melkein mitä vain, mutta itse säröosasto on enempi roots, kuin stoner. Pelkkä treblen leikkaaminen kun ei vielä tee soundista Fu Manchua tai Electric Wizardia.

Yleensä siinä vaiheessa muutenkin tarvitaan styrkkarilta aika paljon, ettei se tunkkainen soundi huku miksaukseen tai mene lujaa ajettuna entistä epäselvemmäksi. Tässä suhteessa joku muu brittikone voisi olla hyvä, tyyliin MatAmp, Hiwatt, Orange esim. AD30 tms.
giddyup!
Terry Pantheras
26.02.2009 16:57:09
bonecrusher: Minusta Laney Lionheartilla ei ole kovinkaan paljon yhteistä "klassisen Marshall-soundin" kanssa, joka nimenomaan tuotetaan Plexi-Marsuilla. Toisekseen, se 80-luvun rässi soiteltiin narulle JCM800 + boosteri/od tahi JCM900 vaffareilla, jotka eivät ole "klassista Marshallia". Toki, Laneyn Leijonasydämellä voi soittaa heviä, kuten olen itsekin tehnyt. Se vain vaatii mokkuloita kitaran ja etuasteen väliin.

Tämä liittyy mihin ja millä tavalla?

Jep. Ainoa keino saada Laneystä ulos stoneria, dronea, doomia, rässiä jne. on ryydittää sitä erinäisillä speduilla. Sikäli ihan ok, että Laney LionHeart syö suht hyvin pedaaleja.

Mie korostaisin, että LH:ssa on mainio puhdas kanava jonka päälle voi rakennella melkein mitä vain, mutta itse säröosasto on enempi roots, kuin stoner. Pelkkä treblen leikkaaminen kun ei vielä tee soundista Fu Manchua tai Electric Wizardia.

Yleensä siinä vaiheessa muutenkin tarvitaan styrkkarilta aika paljon, ettei se tunkkainen soundi huku miksaukseen tai mene lujaa ajettuna entistä epäselvemmäksi. Tässä suhteessa joku muu brittikone voisi olla hyvä, tyyliin MatAmp, Hiwatt, Orange esim. AD30 tms.

Ihan miten vaan, mutta antaapa Vapourin käydä toteamassa asianlaita ihan itse. Minäpä soittelen omallani mitä huvittaa.

Ps. ei se stounerdoom mistään pörinän määrästä ole kiinni/riippuvainen.
Höpsis töppöseen!
Dropped C
26.02.2009 17:15:05
Toi voi olla ongelma jos haluaa rässiä ja stouneria soittaa samalla styrkalla.... No speduilla onnistuu varmasti kaikki. Doom metal ja rässi ehkä helpompi, esim. just vaikka toi VH100R tai sitten perinteinen 5150. Tai, no Dozerin toisella kitaristilla oli keikalla just 5150 ja pörisi kyllä just niinkuin stonerin pitää. Sama 5150 oli Grand Maguksen jehulla kans, tosin Grand Magus on ihan perinnemetallia paljon, paljon enemmän kun stoneria.
StRat
26.02.2009 22:38:14
Kyllä se taitaa Hyrde soitella ihan SISOlla, eikä windsorilla. Se windsor toimii Kaikalla ainakin herran itsensä mukaan bassosärönä, että noin niin. Mutta jotta ei mentäs ihan ohi aiheen, voisin myös väittää että se tarvii jonkin pedaalin tai muun vastaavan kaveriksi, vaikka en olekkaan kyseistä laitetta itse testannut.
Terry Pantheras
27.02.2009 09:43:38
StRat: Kyllä se taitaa Hyrde soitella ihan SISOlla, eikä windsorilla. Se windsor toimii Kaikalla ainakin herran itsensä mukaan bassosärönä, että noin niin. Mutta jotta ei mentäs ihan ohi aiheen, voisin myös väittää että se tarvii jonkin pedaalin tai muun vastaavan kaveriksi, vaikka en olekkaan kyseistä laitetta itse testannut.

Ok, olen ollut väärinymmärryksen uhri Windsorin myötä.

No tuota spedaalijuttua olen itsekin tässä toitottanut ja se lienee normaalia monen muunkin vahvistimen kanssa. Mutta mikäli lopputulos miellyttää, kuten esim. meikäläistä, niin mikäs siinä sitten... :) Tosin ei tolla mun Soldanollakaan voine stonerdoomia soittaa ku se ei pörise ilman speduja? :P
Höpsis töppöseen!
McNulty
27.02.2009 11:25:26
Terry Pantheras: Ok, olen ollut väärinymmärryksen uhri Windsorin myötä.

No tuota spedaalijuttua olen itsekin tässä toitottanut ja se lienee normaalia monen muunkin vahvistimen kanssa. Mutta mikäli lopputulos miellyttää, kuten esim. meikäläistä, niin mikäs siinä sitten... :) Tosin ei tolla mun Soldanollakaan voine stonerdoomia soittaa ku se ei pörise ilman speduja? :P

I will be a martyr too...

Siehän voit soittaa vaikka kakkosnelosella polkkaa jos siltä tuntuu. Minusta vain on hölmöä ostaa fillaria jos kuljettava matka on satoja kilometrejä päivittäin... got it?
giddyup!
Terry Pantheras
27.02.2009 12:23:07
bonecrusher: I will be a martyr too...

Siehän voit soittaa vaikka kakkosnelosella polkkaa jos siltä tuntuu. Minusta vain on hölmöä ostaa fillaria jos kuljettava matka on satoja kilometrejä päivittäin... got it?

No mutta kun kysyttiin, että taittuuko Lanikalla raskaampi musiikki, niin vastasin, että mielestäni taittuu - pienellä kikkailulla. Vaikkei tuo ideaalisin vehje varsinkaan thrashiin olisi, niin ei kait se yks booster/overdrive-pedaali voi olla ratkaiseva kynnyskymysys siinä, että Lionheart pitäisi sivuuttaa vaihtoehtona? Meinaan buustauksella nimenomaan särökanavan buustausta - toisaalta puhtaan kanavan päälle sain esim Behkun V-tone-pedaalilla vaikkapa thrashiin sopivat soundit. Mutta kuten aiemmin mainitsin, en ole varma riittääkö tuossa tehot ja vääntömomentti kovemmilla volyymeilla bändin kanssa raskaassa musiikissa. Yksin soitellen kyllä.

En siis väitä, etteikö Lionheart olisi perinnehenkinen vahvistin ja parhaimmillaan siinä, mutta kyllä se mielestäni taipuu yllättävän moneen... Eikä hieman erikoisemmilla ja kontekstistaan hieman irrallaan olevilla vehkeillä aina metsään mennä, esim. Carcassin kitaristi soittaa Gibsonin Melodymakerilla ja ruottalaisen edesmenneen LOKin kitaristi soitti stoner-hc-metallia jollain 60-luvulta repäistyllä pikkunupilla ja taitaapa Killswitch Engagen toinen kitaristi soittaa Voxin AC-30:llä, ellen väärin muista Tuskasta. Ja onhan noita nyt muitakin vastaavia esimerkkejä.

Mutta juu, eipä tässä tähän hätään muuta...
Höpsis töppöseen!
McNulty
27.02.2009 12:32:38
Terry Pantheras: esim. Carcassin kitaristi soittaa Gibsonin Melodymakerilla

Totta, mutta ymmärrät sen jos kuuntelet William "Bill" Steerin nykyistä bändiä. Turha sitä kitaraa on vaihtaa yhden reunionin takia. Firebird kun on soundillisesti jotain ihan muuta mitä Carcass. Tsekkaappa millä kamoilla se Steer on ne Carcassin levyt soitellut...

Minusta on vain fiksua ostaa vehkeet sen mukaan mihin niitä käyttää ja mitä niiltä odottaa. Tottakai me voidaan suositella mitä tahansa laitetta, ja sen lisäksi 14 pedaalin pedalboardia, hintaan 5000e ja sitten todeta että "kyllä näillä taittuu se ja se".
giddyup!
Terry Pantheras
27.02.2009 12:50:40
bonecrusher: Totta, mutta ymmärrät sen jos kuuntelet William "Bill" Steerin nykyistä bändiä. Turha sitä kitaraa on vaihtaa yhden reunionin takia. Firebird kun on soundillisesti jotain ihan muuta mitä Carcass. Tsekkaappa millä kamoilla se Steer on ne Carcassin levyt soitellut...

No mutta kuulosti hyvältä reunion-keikalla. Ja juu, napapaitainen trumpettihousuhan se on ollut vissiin jo pitkään... :)

Minusta on vain fiksua ostaa vehkeet sen mukaan mihin niitä käyttää ja mitä niiltä odottaa. Tottakai me voidaan suositella mitä tahansa laitetta, ja sen lisäksi 14 pedaalin pedalboardia, hintaan 5000e ja sitten todeta että "kyllä näillä taittuu se ja se".

Kyllä kyllä, mutta eipäs nyt sentään liioitella; ei se tartte kuin sen yhden pedaalin. Mutta tosiaankin tehot mua lähinnä arveluttaa, koska tämä osastohan on L20H:ssa muutenkin toteutettu teknisesti jotenkin poikkeavalla tavalla päätteen osalta. Joku sen ilmaisi niin, että yhden 20 W päätteen sijaan siinä on neljä 5 W vahvistusta rinnakkain ja sen takia puhdas kanava rosoutuu 20 wattista aiemmin... Ilmoittakaa mikäli olen ymmärtänyt väärin.
Höpsis töppöseen!
Kiinankeisari
27.02.2009 14:34:14
Mutta tosiaankin tehot mua lähinnä arveluttaa, koska tämä osastohan on L20H:ssa muutenkin toteutettu teknisesti jotenkin poikkeavalla tavalla päätteen osalta. Joku sen ilmaisi niin, että yhden 20 W päätteen sijaan siinä on neljä 5 W vahvistusta rinnakkain ja sen takia puhdas kanava rosoutuu 20 wattista aiemmin... Ilmoittakaa mikäli olen ymmärtänyt väärin.

eikös tämä nyt ole sitä kuuluisaa A-luokkaa, kaikki putket toistaa koko signaalin? onhan noita tuossa 4xel84-ryhmässä muitakin vastaavasti toteutettuja vahvistimia.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
nakedzen
27.02.2009 16:01:14
bonecrusher: Jep. Ainoa keino saada Laneystä ulos stoneria, dronea, doomia, rässiä jne. on ryydittää sitä erinäisillä speduilla. Sikäli ihan ok, että Laney LionHeart syö suht hyvin pedaaleja.

Me soitellaan death/thrash meininkiä ja en kyllä allekirjoita tuota lainkaan. Säröä löytyy ihan riittävästi ilman speduja.
Vapour
28.02.2009 16:16:36
Jees, nyt on pikatestiä takana erinäisillä boostereilla ja ilman. Täytyy todeta, että on tuo leijonasydän aika helvetin hyvä vahvari. Soundibalanssin kansas saa hiukan pelata, että botnen tasapaino säilyy molemmilla kanavilla. Pedaaleja vahvari tuntui hyväksyvän melkolailla hyvin. Kivoin kombo tuntui olevan Zakk Wylde OD särökanavan päällä. Tiukka laulava soundi, joka säilytti vintageluonteensa. Möyheää botnea tuosta ei vielä irronnut, mutta ehkäpä jollain toisella pedaalilla tuokin onnaisi. Tuli sellainen fiilis, että Fulltone OCD olisi aika nappivalinta Lionheartin seuraksi. Pitää vielä miettiä ja testailla. Vielä soundi ei ollut särökanavalla verrattavissa VH:n jylhyyteen.

Kävin sitten testimässä vaihtareita ja yllättäen Fenderin uusi Band Master Vintage Modified teki vaikutuksen. Mainio vintagehenkinen särökanava vanhaan lämpöiseen hevisoundiin asti, hyvä puhdas ja yllättävän säällinen DSP -osasto. hintaakaan ei tulisi, kuin rapiat päälle 600.

Viimeisenä vaihoehtona on sitten Uraltonen keinokuorma. Mä en ole vaan vielä päässyt yli tunteesta, että on jotenkin hölmöä käyttää ylitehokasta vahvaria, josta sitten heitetään hukkaan tehoja keinokuormalla sopivan soundin aikaansaamiseksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)