Aihe: Mikin magneettinen veto vai dead spot?
1 2
JuSu
25.02.2009 20:29:43
Terve!

Huomasin tuossa, että customstratossani G-kielen 16. nauha (H-sävel) kuolee nopeasti. Havaitsin myös, että G-kielellä 12. nauhasta ylöspäin esiintyy voimakasta huojuntaa, jonka yleensä olen todennut johtuvan (kaula)mikin magneettisesta vedosta.

Nyt kuitenkin alkoi epäilyttää, että olisko kaulassa lisäksi kuollut kohta, sillä erityisesti tuolla 16. nauhalla ääni kuolee nopeasti. Toisaalta, H-kielen 12. nauhalta sama sävel soi kauniisti ja pitkään. H-kieli soi hyvin myös 12. nauhalta ylöspäin, huojumista ei esiinny lainkaan tai hyvin vähän.

Kitarassa on H-S -mikitys, ja kaulassa on DiMarzion Virtual Vintage Blues, jossa on porrastetut napapalat. Tallamikki on DiMarzio Steve Morse -mallinen humbucker. Laskin mikit pleksin tasolle, mikä hiukan auttoi vaivaan.

Eli haluaisin mielenrauhan sille, että kyseessä ei ole dead spot. Miten voin tämän todeta? Käsittääkseni jo se, että sama sävel H-kielen 12. nauhalta soi kauniisti, puhuisi dead spotia vastaan?

Tuolle huojumiselle ei käsittääkseni oikein voi muuta kuin yrittää vaihtaa mikki sellaiseen, jossa veto olisi vähäisempi. Käsittääkseni rails -tyyppisissä mikeissä veto ei ole yhtä vahva, voisiko sellainen olla ratkaisu? Muistaakseni ainakin DiMarziolla on myös vähemmän magneettisia AlNiCo2 -mikkejä, onko näistä kokemusta? Kaulamikin soundi sinänsä on minulle toisarvoinen, mutta mieluusti kallistuin yksikelaisen soundimaailman suuntaan. Haluan sen kuitenkin olevan hurinaton.

Mikkiasiaa voin pähkäillä ominpäinkin, erityisesti nyt huolettaa tuo dead spotin mahdollisuus. Rauhoittakaa mieleni, veljet. =)

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
pulliha
25.02.2009 21:05:29
Mulla ilmeni samanlaista ongelmaa joskus. Vika löytyi lopulta nauhast joka oli noussut ylös tai itseasiassa kouristunut. Katoppa onko se 16 tai 17 nauha kunnossa. Jaksamista !
fak me
Mando
25.02.2009 21:20:29

Huomasin tuossa, että customstratossani G-kielen 16. nauha (H-sävel) kuolee nopeasti. Havaitsin myös, että G-kielellä 12. nauhasta ylöspäin esiintyy voimakasta huojuntaa, jonka yleensä olen todennut johtuvan (kaula)mikin magneettisesta vedosta.

Nyt kuitenkin alkoi epäilyttää, että olisko kaulassa lisäksi kuollut kohta, sillä erityisesti tuolla 16. nauhalla ääni kuolee nopeasti. Toisaalta, H-kielen 12. nauhalta sama sävel soi kauniisti ja pitkään. H-kieli soi hyvin myös 12. nauhalta ylöspäin, huojumista ei esiinny lainkaan tai hyvin vähän.

Onko talla kelluvana vai kannessa kiinni...? Joskus kelluva talla syö joiltain korkeammilta asemilta sustainia. Talla jousineen ikäänkuin nielaisee kielen liike-energian. Jousien määrää, jäykkyyttä ja asentoa voisi kokeilla muuttaa.
Jos ei auta, niin ainakin se on sitten pois suljettu vaihtoehto :)
mvirta
25.02.2009 23:41:16 (muokattu 25.02.2009 23:53:05)
Noo.. viritä se kieli puolikkaalla ylävireeseen.

Jos oire hyppää edelliselle nauhalle niin dead spotin merkit on silloin ilmassa.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
JuSu
26.02.2009 16:11:49
Kiitoksia vinkeistä!

Irroittelin kaulamikin kokonaan, mikä kyllä selvästi auttoi. Kuitenkin ylävireeseen virittäminen siirsi pulman edelliselle nauhalle, mikä siis viittaisi dead spottiin.

Mikä edelleen ihmetyttää, on soinnin huojunta G-kielellä 12. nauhasta ylöspäin. Tämä ei poistunut kaulamikin mukana. Mikähän voisi vaikuttaa tähän...? Jotenkin mulla on vähän tuntuma, että tämänkin eliminointi voisi auttaa asiaa. H-kieli soi kauniisti ylänauhoilta, vaikka sävelet ovat samoja.

Demppasin tallan (kelluva, Wilkinson VS-100) jouset, mutta se ei vaikuttanut suuntaan eikä toiseen.

Noh, kitara on ollut n. vuoden nyt käytössä, joten voisin sen kiikuttaa tekijälleen vuosihuoltoon ja säädettäväksi, ehkäpä nämäkin asiat selviävät siinä samalla.

Kiitoksia vielä. Jos tulee asian tiimoilta jotain, niin vinkkejä toki edelleen otetaan vastaan.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Volle
26.02.2009 16:41:33 (muokattu 26.02.2009 16:53:21)
Sori, jos on tyhmä kysymys, mutta onko kielet vaihdettu tuoreisiin? Paskaiset ja/tai vanhat kielet ovat tavallisehko syy huojuntaan ja noihin muihinkin oireisiin. Itsekin joskus samankaltaisten oireiden kanssa ihmettelin ja lopulta avun toi uudet kielet.
mvirta
26.02.2009 16:45:14
Mielenkiintoinen kokeilu voisi olla heittää nyt kehään punottu G-kieli, jos sellainen sattuu pakin pohjalla pyörimään.
oiva tumpeloinen
26.02.2009 17:12:46
Volle: Sori, jos on tyhmä kysymys, mutta onko kielet vaihdettu tuoreisiin? Paskaiset ja/tai vanhat kielet ovat tavallisehko syy huojuntaan ja noihin muihinkin oireisiin. Itsekin joskus samankaltaisten oireiden kanssa ihmettelin ja lopulta avun toi uudet kielet.

Tätä mä kokeilisin myös, jos ei ole jo kokeiltu. Tosin Salon pajalle mä ongelmat jättäisin puitavaksi, jos kerran on se määräaikaiskatsastus muutenkin edessä.
JuSu
26.02.2009 17:56:11
oiva tumpeloinen: Tätä mä kokeilisin myös, jos ei ole jo kokeiltu. Tosin Salon pajalle mä ongelmat jättäisin puitavaksi, jos kerran on se määräaikaiskatsastus muutenkin edessä.

Kielet on aivan uudet.

Mutta joo. Pitää kipaista tuohon vaan uus kaulamikki, varmaankin heitän jonkun DiMarzio Fast Trackin tai Cruiserin tms. railsin, ja sitte soitella Salolle huollon merkeissä.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
battery
26.02.2009 18:39:00
Itsellä tuli tuota kuolemista alle vuoden vanhaan gibsoniin ja vein säädettäväksi skeban niin johan katosi kuolleet kohdat. Eiköhän nuo huolloissa lähde kaulan säädöillä.
Jäämeri
27.02.2009 13:26:02
JuSu: Kielet on aivan uudet.

Mutta joo. Pitää kipaista tuohon vaan uus kaulamikki, varmaankin heitän jonkun DiMarzio Fast Trackin tai Cruiserin tms. railsin, ja sitte soitella Salolle huollon merkeissä.

JuSu

Lace Sensor voisi olla tässä tapauksessa oiva valinta. Hurinaton yksikelainen, jossa ei ole magneettista vetoa nimeksikään. Blue on muistaakseni se kaulamikiksi tarkoitettu, toki silver voisi myös toimia.
JuSu
27.02.2009 17:08:35
Soukka: Lace Sensor voisi olla tässä tapauksessa oiva valinta. Hurinaton yksikelainen, jossa ei ole magneettista vetoa nimeksikään. Blue on muistaakseni se kaulamikiksi tarkoitettu, toki silver voisi myös toimia.

Kipaisin jo hakemassa DiMarzio Cruiserin tuohon, pittääp' iltapuhteena kolvailla kytkennät uusiksi. Löysin DiMarzion sivuilta kivan scheman, jossa superswitchillä saa kivoja väliasentosoundeja: http://www.dimarzio.com//media/diagrams/E.pdf

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
HeavyMachinery
27.02.2009 17:46:24

Rämppy: Välttämättä kyse ei ole kaulapuussa olevasta dead spotista. Useimmiten ne ovat alemmilla nauhoilla. Vika voi olla ylimmissä nauhoissa, vaikka päällisin puolin näyttäisivätkin olevan ok. Toinen yleinen syy on liian löysä kaularauta. Hienoinen kiristäminen saattaa parantaa yllättäen ilmaantunen dead spotin. Siitä ehkä lähtisin liikkeelle.

Kyllä se Deadspotista kertoo jos virittäessä ylös tai alas siirtyy seuraavalle nauhalle.

Noita deadspotteja voi poista alisäämällä massaa lapaan. Noin on muutama saatu korjattua.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jouni Antero
27.02.2009 22:09:44
Tuo lapa ja sen massa saattaa olla se olennaisin juttu.

Muistan lukeneeni Leo Fenderin myöhäisen haastattelun, jossa hän puhui noista dead spoteista bassoissa - joissa tämä ongelma on luonnollisesti huomattavasti olennaisempi. Hän totesi pajallaan, että kun viilasi lapaa pienemmäksi, niin dead spot nousi otelaudalla ja sai lopulta aikaiseksi basson, jossa ei ollut dead spotteja tekemällä basson, jossa ei ollut lapaa (pelkkä kielten stoppari satulan yhteydessä) ja viritystapit oli tallassa.

Muistaakseni hän kertoi tuon kokemuksensa olleen Music Man-ajoiltaan 70-luvulta kauan ennen "päättömiä kitaroita ja bassoja "(Steinberger & Kumpp").

Toisin sanoen - jos haluat käyttää puusta tehtyä kitaraa (tai bassoa) jossa on lapa, eli joka näyttää yleisen maun mukaan esteettisesti (ainakin v. o - 2008 saakka) "hyvältä", et voi välttää dead spotteja - voit vain minimoida tappiot.

Tämän suhteen minua yllätti, että massan_lisääminen_ lavassa auttaisi, mutta se hyvinkin saattaa toimia - käytännössä se varmaankin siis vain laajentaa ongelman isommalle alueelle otelautaa, jolloin se yksittäisen nuotin kohdalla on merkityksetön - tai viimeistään putkivahvisti tai kompressori hoitaa sen olemttomiin ;)
-
Hanok
27.02.2009 22:45:45
Tämän suhteen minua yllätti, että massan_lisääminen_ lavassa auttaisi, mutta se hyvinkin saattaa toimia - käytännössä se varmaankin siis vain laajentaa ongelman isommalle alueelle otelautaa, jolloin se yksittäisen nuotin kohdalla on merkityksetön - tai viimeistään putkivahvisti tai kompressori hoitaa sen olemttomiin ;)

Keskustelin juuri vähän aikaa sitten Juha Ruokankaan kanssa juuri tuosta dead spot-asiasta. Juhalla oli sellainen näkemys, että lavan massan lisäksi vaikuttaa myös se, kuinka jäykkä kaula on, sekä erityisesti kaulan ja lavan yhtymäkohta. Tästä itse asiassa puhutaan myös Ruokankaan videopäiväkirjoissa:

http://www.youtube.com/watch?v=TnM-P0vKWsc

Suosittelen katsomaan koko sarjan, jos ette ole vielä tutustuneet.

Dead spotithan johtuvat kaulan resonanssitaajuudesta. Näin ollen minun nähdäkseni ei ole niinkään kyse siitä että dead spotin voisi hajottaa laajemmalle alueelle, vaan siitä että kaula on kokonaisuutena viritetty resonoimaan taajuudella, joka ei haittaa soittamista. Tätä on vain erittäin vaikeaa ellei mahdotonta tarkasti määrätä etukäteen, ainakaan jos kaula on tehty puusta, sillä materiaalin ominaisuudet vaihtelevat yksilöittäin. Tietysti muotoilulla voidaan hakea "hyvää arvausta" niin että kuolleita kohtia olisi mahdollisimman harvassa yksilössä.

Tuossa Ruokankaan videopäiväkirjan kitarassa lavan kulmakohtaa on vahvistettu ylimääräisillä ohuilla puupaloilla molemmin puolin kaularautaa. Ruokankaan mukaan tämä tosiaan jäykistää kaulaa ja siten auttaa sointia. Samalla pitäisi kuolleiden pisteiden riski pienentyä.

JuSun varmaan kannattaa viedä kitara tosiaan Salolle huollettavaksi, eiköhän sieltä löydy näkemystä asiaan. Ehkäpä homman saa myös korjattua jollain konstilla. Voihan sitä vaikka miettiä eripainoisten virittimien asentamista tarvittaessa. Kyllähän se tietysti nyppisi jos custom-skebassa olisi tuollainen ongelma...
mvirta
28.02.2009 03:38:56 (muokattu 28.02.2009 08:17:13)

Dead spotithan johtuvat kaulan resonanssitaajuudesta. Näin ollen minun nähdäkseni ei ole niinkään kyse siitä että dead spotin voisi hajottaa laajemmalle alueelle, vaan siitä että kaula on kokonaisuutena viritetty resonoimaan taajuudella, joka ei haittaa soittamista. Tätä on vain erittäin vaikeaa ellei mahdotonta tarkasti määrätä etukäteen, ainakaan jos kaula on tehty puusta, sillä materiaalin ominaisuudet vaihtelevat yksilöittäin. Tietysti muotoilulla voidaan hakea "hyvää arvausta" niin että kuolleita kohtia olisi mahdollisimman harvassa yksilössä.

Tää on myös mun näkemys. Jonkun verran olen näihin asioihin työn ja opintosuuntauksen kautta perehtynyt ja aika punnittua puhetta toi siinäkin valossa on.

Mulla on yksi SG, jota koputellessa kuulee selvästi että kaula+lankku päästävät kolauksen joka on G-nuotti. Eli paketin ominaistaajuus on G, joka siis pärähtää ilmoille kun vehkeelle vaan annetaan heräte, rystysellä tai vaikka vasaralla jos vaan ilkeää.

Ja kappas vaan G-kieleltä, 12-nauhalta soitettu G-nuotti häviää kuin kusi lumeen, kun kielen värähtely kelpaa lankulle sellaisenaan. Lankku, tuo raskas elementti, saa näpätystä G-nuotista vain jotain pikkuväristyksiä vaikka kieli ressukka antaa kaikkensa. Humpparimikki ihmettelee että mitenkäs se nyt jo väsähti.

Yritin muuttaa kitaran ominaistaajuutta vaihtamalla virikoneita raskaampiin (Groverit), mutta eipä tuo oikein riittänyt. Seuraavaksi yritin vaihtaa tallaplokkia kevyempään, Gotohin alumiinipalikkaan mutta ei sekään kummempia vaikuttanut.

Ohensin jopa kaulaa, mahonkilastua oli työhuoneessa nillkkoihin asti kun 50's roundedista tein '60 slim taperia. Sitkeästi vain dead spotti pysyi paikoillaan.

Kokeilin myös lisätä kaulan massaa rajummin, laitoin puristimia kiinni sen mitä Gibsonin lapaan mahtui mutta kitara oli ja pysyi G:ssä. Ja dead spotti täten möllötti niillä sijoillaan.

No, oli miten oli, kun rumpali alkaa paukuttaa niin kukaan ei kyllä tule sanomaan että hei eiks toi sun g-kielen 12-nauha soi pitemmän päälle jotenkin vaimeammin kun noi muut. Sikäli täysin akateeminen juttu. Antaa soittaa vaan.
Hanok
28.02.2009 11:15:54 (muokattu 28.02.2009 11:16:13)
Mulla on yksi SG, jota koputellessa kuulee selvästi että kaula+lankku päästävät kolauksen joka on G-nuotti. Eli paketin ominaistaajuus on G, joka siis pärähtää ilmoille kun vehkeelle vaan annetaan heräte, rystysellä tai vaikka vasaralla jos vaan ilkeää.

Mielenkiintoinen teksti. Olisi kyllä tosiaan kuvitellut että nuo muutokset olisivat tehneet asialle jotain...
mvirta
28.02.2009 13:15:36
Nojoo, itsekin olin sitä mieltä että kyllähän se nyt hoidetaan päiviltä vaikka millä konstilla mutta nyt alan olla sillä kannalla että jos teillä noita dead spotteja kitaroista löytyy niin antakaa niiden vaan olla.. näköjään voivat olla arvaamattoman sitkeää sorttia.

Nyt tosin kun tää asia taas tuli mieleen niin taidan vilkaista löytyykö talosta yhtään punottua G-kieltä, sitä voisin vielä koittaa.
Wespa
28.02.2009 16:44:32
Heh, hauska juttu että myös mun SG:ssä on just sama fiba, muuten soi kuin enkeli mutta g-kieli 12. nauhalta kuolee melkein heti. Eipä tuo nyt juuri haittaa, mutta mutta..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)