Aihe: Leslie
1 2 3 4 5 6
Master Fader
26.02.2009 13:59:24
ejhfi:

Edit: Funtsailin asiaa taas aamulla teetä lipittäessäni ja edelleenkin on ratkaisematta sellainen seikka, että kuinka saan osoittimen pysymään "+" -alueella 0:n ja +1:n välillä. Ilmeisesti mun pitää hankkia se toinen lepa ja ottaa ne stereoparilla tai jotain ... :D

No mähän olen sitä sulle yrittänyt selittää jo muutaman päivän. Ei se niin ihmeellistä ole. Kavenna stereokuvaa haluammallasi tavalla. Se on, usko pois, juuri näin eikä mitenkään muuten, mutta ilmeisesti sä vain haluaisit, että se olisi jotenkin muuten. Mutta, miksi ihmeessä se on sulle niin tärkeä asia, sitä mä en tajua. Ei kai musaa pidä mittareilla tehdä.

Olkoon, miten on. Mä luovutan.
ejhfi
26.02.2009 14:53:48

Kavenna stereokuvaa haluammallasi tavalla.

Kaventamatta sitä, siinä pointti. Lepan ideahan on viskoa ääntä ympäriinsä, eikö vain?

Mutta, miksi ihmeessä se on sulle niin tärkeä asia, sitä mä en tajua. Ei kai musaa pidä mittareilla tehdä.

Ei tehdäkään eikä välttämättä mikään tärkeä juttu olekaan, mutta sitten kun sekin on tehty, voi palata takaisin vanhaan totuttuun käytäntöön. Tämä on katsos tämmöistä putkiaivot narikassa absurdointia - halu keksiä negatiivisesti toimiva valo, joka loistaa pimeyttä ja jättää varjopaikat valoisiksi :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
kivi
26.02.2009 16:16:16 (muokattu 26.02.2009 16:17:36)
ejhfi: Kaventamatta sitä, siinä pointti. Lepan ideahan on viskoa ääntä ympäriinsä, eikö vain?

Ei, lepan idea on tuottaa vaihe-eroa kahden signaalin välille ja säännöllisesti pyöräyttää vaihetta. Jos sä todella olet ajatellut että ääni tulee putkesta ku tennispallot lingosta, alan ymmärtää paremmin miten tää hivenen idioottimainen keskustelu on ylipäätään päässyt syntymään
:-D

Edit: Mutta ymmärränhän mä tän silti. Mä mietin koko viime vuoden, kumpi voittais jos Haasin luku ja vastaava panorointi tappelis.
;-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Master Fader
26.02.2009 16:36:24
kivi: Ei, lepan idea on tuottaa vaihe-eroa kahden signaalin välille ja säännöllisesti pyöräyttää vaihetta. Jos sä todella olet ajatellut että ääni tulee putkesta ku tennispallot lingosta, alan ymmärtää paremmin miten tää hivenen idioottimainen keskustelu on ylipäätään päässyt syntymään

Hmm. Musta tää keskustelu polkee paikallaan. Mä vissiin oon todella huono selittämään näitä asioita. :-( Kivi, musta tuntuu, että sä ajattelet pelkkiä siniaaltoja, kun sä puhut vaihe-erosta. Urku ei ole siniäänigeneraattori. Sun pitäisi puhua vaihe-eroista eli monikossa, koska urku sisältää useita harmonisia kerrannaisia, joiden vaihekäyttäytyminen viiveen kanssa on erilaista. Kokeilepa seuraavaa testiä. Pistä siniäänigeneraattori vasempaan kaiuttimeen, taajuus vapaavalintainen (1k ihan hyvä), sitten laita toinen generaattori toiseen kaiuttimeen, ja sen perään joku hyvin pieni delay. Tällä delayllä sä voit nyt sitten kontrolloida tätä vaihe-eroa. Sä voit vaikka vedellä sitä edestakaisin. Kuulostaako Leslieltä? Ei kuulosta, koska siinä ei esiinny doplerilmiön mukana tuomaa taajuusmodulaatiota. Monotettuna toi kuulostaa tietenkin vain tremololta.

Mä väittäisin, että juuri tämä taajuusmodulaaatio on se, minkä takia se vehje on aikoinaan rakennettu. Tai ainakin, minkä takia se on yleistynyt. Kiva chorussoundi.
ejhfi
26.02.2009 17:30:02

kivi: Jos sä todella olet ajatellut että ääni tulee putkesta ku tennispallot lingosta, alan ymmärtää paremmin miten tää hivenen idioottimainen keskustelu on ylipäätään päässyt syntymään

Lesliehän toimii lähinnä samalla tavalla kuin toimii mun nurtsin sadetin, jossa viipotin rikkoo vesisuihkun muodostaen siitä ympäriinsä vettä sirottelevan järjestelmän. Osa vedestä suuntautuu, osa taas ei, joilloin se ei-suuntautuva vesi roiskuu ympärille. Lepahan on ennen kaikkea efekti, johon on kytketty samaan vahvistin tai parikin efektiä samassa vahvistimessa, koska sekä ylä- että alaroottorit pyörivät eri synkassa. Näin ollen mä voisin laittaa vaikka kaksi sadetinta päällisin tilannetta kuvaamaan.

Kaiken 'järjen' mukaanhan lepaa ei pitäisi käyttää muussa kuin jossain quadrofonisessa setupissa, jossa itse olisi kuuntelijan asemassa keskipisteessä. Ääni olisi panoraamainen eli kohteen ympäröivä samalla tavalla kuin kaksi lanteilla eri tahtiin pyörivää hulavannetta. Nyt koko tämä visio pistettäisiin prässiin ja puristettaisiin lituskaiseen muotoon, jota voisi kuvata päällekkäiset ping-pongit. Tämä vieläpä niin, että voisin tarkastella asetelmaa kolmiolutteisena kaksiulottuvuutena. En tiedä osaanko selkeästi kuvata mikä mun visioni on, mutta se voisi olla jotain tämän kaltaista.

Vois tietysti porata lepan kanteen ja pohjaan reijät ja äänittää sekä ylhäältä että alhaalta pareilla :D
Einherjar
26.02.2009 18:17:22
ejhfi: Kaiken 'järjen' mukaanhan lepaa ei pitäisi käyttää muussa kuin jossain quadrofonisessa setupissa, jossa itse olisi kuuntelijan asemassa keskipisteessä.

No nyt sinä olet minun mielestäni aika hukassa lesliesi kanssa... Eihän se nyt näin pitäisi mennä. Eihän kukaan kuuntele leslietä sieltä kaapin päältä. Soittajakin korkeintaan kaapin edestä, ja tuskin sielläkään pyörii äänikuva niin järjettömän voimakkaasti ympärillä. Melko tanakasti se kaappikin pysyy yleensä paikallaan.

Jos oikein luonnollisen leslien soundin haluaa, niin eikös se pitäisi poimia ikään kuin lavasetupista? Laitetaan siis leslie-pönttö töröttämään johonkin lavalle/huoneeseen ja annetaan sen säteillä vapaasti minne vaan. Sitten tökätään haluttuun kuuntelupaikkaan stereopari ja äänitetään heijastuksineen päivineen koko huttu.
Minä ainakin olen käsittänyt aina, että tuo efekti perustuu nimenomaan niihin akustiikan mukaisiin heijastuksiin ja kuinka siis ääni tuntuu pomppivan jokseenkin luonnollisena "surroundina" tilassa. Itse tärkein äänilähde on pistemäisenä siellä lavalla, mutta efektinomaisesti sitten satelee heijastuksia muualta.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Mikael
26.02.2009 18:33:00 (muokattu 26.02.2009 18:34:06)

ejhfi: En tiedä osaanko selkeästi kuvata mikä mun visioni on, mutta se voisi olla jotain tämän kaltaista.

Ehkä pitäis vetää jotain ni pääsis lähemmäs... mut nyt toi kuulosta lähinnä sellaselta hippi-tyyliseltä rakkausuniversumin selitysteorialta :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Groovi
26.02.2009 21:26:40
En jaksanut ihan koko viestiketjua lukea läpi, mutta en ihan päässyt kärryille mikä siinä Purple -mikityksessä on niin huonoa että vaihevirhettä ja muita teknisiä yksityiskohtia täytyy alkaa funtsaamaan syvällisesti? Se kun toimii, ja kuulostaa hyvältä, niin miksei se riitä? Eihän kukaan "kuuntele" musiikkia oskilloskoopilla tai tietokoneen näytöllä.
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
kivi
26.02.2009 21:33:38
Master Fader: Hmm. Musta tää keskustelu polkee paikallaan. Mä vissiin oon todella huono selittämään näitä asioita. :-( Kivi, musta tuntuu, että sä ajattelet pelkkiä siniaaltoja, kun sä puhut vaihe-erosta. Urku ei ole siniäänigeneraattori. Sun pitäisi puhua vaihe-eroista eli monikossa, koska urku sisältää useita harmonisia kerrannaisia, joiden vaihekäyttäytyminen viiveen kanssa on erilaista.

Olet tietenkin oikeassa. Mutta en ajatellut siniaaltoa, ajattelin ääneksiä otka koostuvat ietenkin useista erilaisista aalloista, ja yksiköllä tarkoitin sitä kuinka kahden ääneskokonaisuuden välistä vaihetta siirrellään. En vaan osannut sanoa sitä prikulleen oikein.

Mä väittäisin, että juuri tämä taajuusmodulaaatio on se, minkä takia se vehje on aikoinaan rakennettu. Tai ainakin, minkä takia se on yleistynyt. Kiva chorussoundi.

Juuri tätä. Tosin chorussoundihan se ei ole vaikka siltä kuulostaakin, koska chorus perustuu ADT:hen, eli nauhakelan viivästämiseen suoran signaalin rinnalla ja nykyinen chorus tehdään multitap-delayn takaisinkytkennällä. Leslien peruste on sama kuin phaserin peruste (lyhenevä ja pitenevä bucket chain), jos elektroniikkaan pitää verrata, mut nehän ei kuulosta niinkään samalta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
ejhfi
26.02.2009 22:35:15 (muokattu 26.02.2009 22:50:59)

Mikael: Ehkä pitäis vetää jotain ni pääsis lähemmäs... mut nyt toi kuulosta lähinnä sellaselta hippi-tyyliseltä rakkausuniversumin selitysteorialta :D

Juu tiedän. Se johtuu lähinnä siitä että joskus on äärimmäisen vaikeaa, jopa turhauttavaa, edes yrittää selittää asioita selkokielellä. Minulle kun ääni on pääsääntöisesti visuaalinen kokemus. Se koostuu väreistä, muodoista, avaruusgeometriasta ja kaikenlaisesta muusta minkä voin edes jotenkin mukamas silmilläni kuvitteellisesti havaita. Tiedän kyllä miten ääni käyttäytyy fysikaalisena ilmiönä ja halutessani hahmotankin sen niin, mutta kun mä näen tämän nyt tällä hetkellä sellaisena kuin haluaisin sen kokea - lineaarisena epäsynkkaisena suhinana pisteiden A ja B välillä.

Kuvitelkaa ritari ässän autoa ja sitä valoa, joka heiluu siinä nokalla. Siinä on pilli nro. uno. Sitten lisätään siihen toinen valo, joka kulkee samaan tahtiin, mutta eri suuntaan. Siinä pilli nro. dos. Pistetään samaan maskiin toisen värinen, esim. sininen valo, joka kulkee hitaammin ja täysin eri synkassa näiden punaisten valojen kanssa. Siinä on eri suuntaan pyörivä alaroottori. Nyt mä muunnan nämä ritariässävalot kuulokuvaksi ja se on siinä miltä mä haluaisin onnistua saamaan lepan kuulostamaan. Voi olla että kuulostaisi paskalta, mutta vaikea sanoa ennen kuin olen sen kuullut. Erittäin paljon todennäköistäkin. Kenties joku pitää jo pelkkää ajatusta säännönvastaiselta ja luonnottomalta, mutta sitähän varten säännöt ja normit on, että ne voidaan haastaa - varsinkin näin synesteetikon näkökulmasta ajateltuna, kun musasta puhutaan.
ejhfi
26.02.2009 22:37:11

Einherjar: Eihän se nyt näin pitäisi mennä. Eihän kukaan kuuntele leslietä sieltä kaapin päältä.

Jos oikein luonnollisen leslien soundin haluaa, niin eikös se pitäisi poimia ikään kuin lavasetupista?

Juu tiedän, mutta nyt ei olekaan välttämättä kyse siitä ;)
loosah
26.02.2009 23:10:21
Tää ketju on kyllä viihdyttävintä luettavaa pitkään aikaan = ). Jatkakaa.
GIGO
Einherjar
26.02.2009 23:32:45 (muokattu 26.02.2009 23:34:03)
ejhfi: Kuvitelkaa ritari ässän autoa ja sitä valoa, joka heiluu siinä nokalla. Siinä on pilli nro. uno. Sitten lisätään siihen toinen valo, joka kulkee samaan tahtiin, mutta eri suuntaan. Siinä pilli nro. dos. Pistetään samaan maskiin toisen värinen, esim. sininen valo, joka kulkee hitaammin ja täysin eri synkassa näiden punaisten valojen kanssa. Siinä on eri suuntaan pyörivä alaroottori.

Korjatkoon joku, jos olen väärin käsittänyt, mutta eikös siinä Lesliessä ole vain yksi yläpilli käytössä? Toinen on lähinnä tasapainottava lisäke.
Eli Ritari Ässän autossa on vain yksi punainen ja yksi sininen valo. MacGuyver on rakentanut jo toisesta pommin.
Siihen toiseen punaiseen valoon pitäisi siis olla synkassa toinen pilli pyörimässä vastakkaiseen suuntaan.

Edit: Äh olkoot turhat selitykset...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
studiokekkonen
26.02.2009 23:52:34

Einherjar: Eli Ritari Ässän autossa on vain yksi punainen ja yksi sininen valo. MacGuyver on rakentanut jo toisesta pommin.
Siihen toiseen punaiseen valoon pitäisi siis olla synkassa toinen pilli pyörimässä vastakkaiseen suuntaan.

Mun mielestä nyt aletaan olla asian ytimessä.

Kuka laittaa lisää popcornia?
Ja laittakaa se musa hiljemmalle, se häiritsee mun goniometrin katselua.

;)
studiokekkonen
27.02.2009 13:36:21

ejhfi:Äh, mä tiesin tän et mun on turha edes yrittää selittää, kun kyse on kerran kuuloaistimuksen aiheuttamasta visuaalisesta mielikuvasta :)

Ja Huliolle kiitos vittuilusta!

Ei kestä! ;)

Saahan sitä hahmottaa ääniä ja muita ilmiöitä valitsemallaan tavalla, mutta kyllä mä edelleen kannatan sitä kuulohavaintoon perustuvaa tekniikkaa. Se vaan jotenkin toimii paremmin. Call me old fashioned.

Piis änd luurve.
ejhfi
27.02.2009 14:04:53

hulio: Saahan sitä hahmottaa ääniä ja muita ilmiöitä valitsemallaan tavalla, mutta kyllä mä edelleen kannatan sitä kuulohavaintoon perustuvaa tekniikkaa.

Juu, ilman muuta, mutta kanaa kannattaa aina mairitella munimaan neliskanttisia munia - ne vaan on paljon jännempiä jos sellaisia koskaan tulee yhtäkään :)
pitk
27.02.2009 14:32:29

Eikä mitään vaihevirhettä edelleenkään ole. Enintään se voisi tarkoittaa kanavien välistä tahatonta polariteettieroa. "Painoin vahingossa polariteetinkääntönapin pohjaan." Tämä voisi olla vaihevirhe.

Termi on varmaan peräisin vanhasta kunnon YLEn stereotestistä? "Aiheutamme tahallisen vaihevirheen, jolloin ääneni pitäis kuulua epämääräisestä suunnasta ja monovastaanottimissa hävitä lähes kuulumattomiin." Todellisuudessa toisesta kanavasta käännettiin napaisuus (polariteetti).

http://www.yleradio1.fi/id480.shtml

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
kivi
27.02.2009 17:14:12
ejhfi:
Kuvitelkaa ritari ässän autoa ja sitä valoa, joka heiluu siinä nokalla. Siinä on pilli nro. uno. Sitten lisätään siihen toinen valo, joka kulkee samaan tahtiin, mutta eri suuntaan. Siinä pilli nro. dos. Pistetään samaan maskiin toisen värinen, esim. sininen valo, joka kulkee hitaammin ja täysin eri synkassa näiden punaisten valojen kanssa.

Laita siihen sinisen asemesta vihreä valo, niin oot asian ytimessä. Silloin näet valojen yhteinen keila on aina valojen kohdatessa valkoinen eli väritön, ja samalla tavalla se signaalikin käyttäytyy - sä et saa siitä valosta mustaa vaikka yrittäisit.
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
27.02.2009 17:15:58
pitk: Termi on varmaan peräisin vanhasta kunnon YLEn stereotestistä?

No mulla tuo lipsunta johtuu kyl siitä, kun kaikissa noissa laitteissa on namiska jossa lukee "inv" tai "phase invert" eikä koskaan "invert polarity" vaikka niin tahtoisin.
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)