Aihe: Soitatko Hiwatilla?
1 2
PJS
27.01.2009 22:12:58 (muokattu 27.01.2009 22:15:10)

Tervehdys arvon M.Net veljet ja siskot. Olen tässä vuoden mittaan uusinut kitarkamojani silleen epämäärätietoisesti ja nyt näyttää siltä, että 73' "Custom 50" nupin hommattuani alkaa vahvistinosasto olemaan melkolailla kuosissa.

Itselläni on siis tuo 73 "Custom 50". Lainausmerkeissä siksi, että alunperin verme on ollut ilmeisesti SA212 tai SA421 combo joka on käsisahaa luovasti avuksi käyttäen modattu nupiksi ja samalla on sahattu siitä jälleenmyyntiarvostakin aikamoinen lovi pois (allekirjoittaneen onneksi). Vahvistinosa on kuitenkin ymmärtääkseni identtinen sen aikakauden 4-input Custom 50 nuppien kanssa. Sarjanumeron yms. datan sisältämä kilpi on modauksen myötä hävinnyt, mutta eri osien leimojen perusteella määritin koneen valmistusvuodeksi 73-74. Saundin puolesta verme on täysin moitteeton lajityyppinsä edustaja eli headroomia löytyy ja vermeen säätömahdollisuudet yllätti ainakin allekirjoittaneen. Ja sitä voluumin määrää ei ole kyllä näiden osalta liioiteltu; Pöhinää irtoaa tarvittaessa vähän suuremmillekkin areenoille.

Mut sit ite asiaan. Olis hauska kuulla minkämoisia hiiwatteja itse kullakin täällä on, mitä musaa ja minkälaisilla kitaroilla soitatte niitä ja eritoten et mimmoisiin kaappeihin te tykkäätte ne kytkeä ja miksi entä mille se kokonaisuus sitten suurinpiirtein saundaa?

Näin siksi, että nykyinen 2x12 kaappini on hankinta-aikaisen budjetin niukkuudesta johtuen melko huono ja kunhan saan taas rahaa kerättyä niin uutta kaappia ajattelin tyhtyä katselemaan. Mieluusti kokoluokassa 2x12 koska enimmäkseen tulee tuota soitettua kaikkialla muualla kuin siellä jäähalli -luokan paikoissa. Kaappia saa suositella kyllä vaikkei Hiiwattia omistaisikaan.

Omat saundimieltymykset on siellä 70' luvulla. Etenkin DSOTM aikainen Gilmour. Eli semmoista täyteläistä ajoittain tuhdilla fuzzilla ja delaylla maustettua stratokitarismia. Keppinä mulla on semmoinen melko kirkassaundinen 60's RI rakokastelin (tm). Hyvä kitarasaundi on mun mielestä silleen pureva ja särmikäs (mut ei riipivä) niin, että alarekisteri on "läsnä" mut silleen hallitusti, eli mitään yltiöbotnekasta hommaa ei kaivata vaan ennemminkin semmoista napakkaa alamiddleä/bassoa ja tasapainoista sopivasti korostunutta middleä/ylämiddleä.
Peace!
ilopertti
27.01.2009 22:20:34

-71 DR103 custom 100, 4x12 v30 kaapilla, lespalla ja erinäisillä soundivirityksillä.
100w:nä soi perkeleen kovaa, nykysin ajelen tuota 50w:nä eli reunimmaiset putket poissa. Ei minkäänlaista moitteen sijaa.

-alppu
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
PJS
27.01.2009 22:24:05 (muokattu 27.01.2009 22:24:52)

Ootko kokeillu muunlaisia kaappeja/elementtejä ku noita nykyisiä? Mitään suosituksia et mitä kannattaa koittaa ja mitä ei missää nimessä kannata koittaa?
Peace!
ballfish
27.01.2009 22:30:15
Ovatko nämä kuinka veljeksiä marshallin kanssa?
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
PJS
27.01.2009 22:51:15

En kyllä itse kuvailisi järin marshallmaiseksi tuota cuostom 50:stä ainakaan. Ja sikäli kun tiedän niin Custom 100 on melko saman saundinen pikkuveljensä kanssa, joskin äänekkäämpi.
Peace!
ilopertti
27.01.2009 23:21:47

Ootko kokeillu muunlaisia kaappeja/elementtejä ku noita nykyisiä? Mitään suosituksia et mitä kannattaa koittaa ja mitä ei missää nimessä kannata koittaa?

On mulla ollu tuossa 1960 marsun kaappi aikoinaan alla, hirmupitkälle makuasioita.
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
Exhausted
28.01.2009 00:33:22

Ovatko nämä kuinka veljeksiä marshallin kanssa?

Hiwatt on enemmän Fenderin suuntaan; puhtaampi, isompi ja jykevämpi.
baba o riley
29.01.2009 11:23:11 (muokattu 29.01.2009 11:26:51)
-69 DR103. Itse soitan pääasiassa rockia ja stoneria jos nyt jollaain lailla täytyy katgoriaa laittaa. Kaappina käytän nupin aikakauden 412 kaappia, enkä oikein muuta viitsis sen kanssa käyttää (paitsi esim. Reeves cab). Kitarana käytän pääasiassa SGtä ja satunnaisesti teleä tai jaguaaria. Sitä pitää soittaa kovaa ja **ttu että lahkeet lepattaa ja tuntuu hyvältä.

Olis nasta nähdä ton sun vermeen sisuskalut ja vaikka kuva koko höskästä löytyykö?
baba o riley
29.01.2009 11:35:24
En kyllä itse kuvailisi järin marshallmaiseksi tuota cuostom 50:stä ainakaan. Ja sikäli kun tiedän niin Custom 100 on melko saman saundinen pikkuveljensä kanssa, joskin äänekkäämpi.

50 ja 100 on itse asiassa aika eri soundisia (marsua ei ole kummassakaan). vuoskerratkin vaikuttaa säröytymisen osalta aika lailla. Volan määrällä nyt ei juurikaan ole hirveesti eroa, vaan se että 50 säröytyy eri tavalla kuin 100. satasen soundi on tuhdimpi ja bottnekkaampi.
.
Dr. Muff
29.01.2009 12:57:16
Pisimpään mun vahvistimista ja oikeastaan kaikista skittakamoista mulla on ollut -76 Hiwatt DR103. Tällä hetkellä kahdella putkella, kun yksi meni rikki taannoin keinokuormaa testatessani. THD:n 2x12" toimii varsin hyvin ton kanssa. Ollut mm Marsun 1982B ja 1960BHW. Soittelen mm. Pink Floyd tribubändissä ja siihenhän se toimii. Pedaaleina mulla on pari pete cornishia ja muuta gilmour influenced juttua. Sinällään kiva että noi toimii muissakin jutuissa tosi hyvin, niin ettei soundi muistuta edes etäisesti Gilmourin soundia. Se on itseasiassa vaikeampaa vaikka kuinka olis samat kamat.

Jos jotain napinaa pitää keksiä niin onhan toi todella kovaääninen ja pienellä volalla tosi tiukka soundiltaan. Kuitenkin niin, että jos pitäis muista vahvistimista luopua, niin tuon minä pitäisin, se on monikäyttöisin.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
PJS
29.01.2009 15:48:59

-69 DR103. Itse soitan pääasiassa rockia ja stoneria jos nyt jollaain lailla täytyy katgoriaa laittaa. Kaappina käytän nupin aikakauden 412 kaappia, enkä oikein muuta viitsis sen kanssa käyttää (paitsi esim. Reeves cab). Kitarana käytän pääasiassa SGtä ja satunnaisesti teleä tai jaguaaria. Sitä pitää soittaa kovaa ja **ttu että lahkeet lepattaa ja tuntuu hyvältä.

Olis nasta nähdä ton sun vermeen sisuskalut ja vaikka kuva koko höskästä löytyykö?

Löytyy multa jotain kuvia mut sisukalusita ei taida olla. Oon kyl ollu aikeissa ottaa, et periaatteessa ton vois raahata tänään treenikseltä himaan ja vähän hääräillä.

Tarkoitus olisi muutenkin rakentaa jossain vaiheessa puuosat uudestaan, koska ne on mun mielestä hiukan heikossa hapessa ton sahailun jälkeen.
Peace!
gu
07.02.2009 21:01:12
baba o riley
07.02.2009 21:51:01
http://www.dv247.com/invt/43557/ noista kokemuksia?

No ei, mutta eipä taida olla hiwatti missään muodossa (paitsi logo). Eiköhän se ole samanlainen kun mikätahansa 15w halpistrankku. Voishan tommosen tietenkin kotihyllylle laittaa ihan kuriositeettinä.
PJS
26.02.2009 00:59:37

Ajattelin, että koska itse en Hiiwateista ole onnistunut netistä löytämään mitään siedettävää ääninäytettä niin nyt kun semmoinen löytyy iteltä niin vois koittaa tiedonjanoisille äänitellä noita näytteitä hieman.

Tässä alla on ensimmäinen yritys, mukana on samplebändi koska halusin esitellä miten Hiiwatti soi noin niingo bändikontekstissa. Laitan erilliset kitararaidat vielä myöhemmin jakoon kunhan saan tuon loppuun valmiiksi.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=2700

Kokoonpano on siis
Fender American Vintage Stratocaster
HIWATT Custom 50 nuppi
sysipaska Ibanez 2x12 kaappi
kaapin mölyä koitin kaapata Shure SM57:lla joka oli pari senttiä kartion keskiosasta vinoon suunnattuna sekä Joe Meek JM47 laajakalvoisella konkalla joka oli kolmisen kymmentä senttiä kartiosta suunnattuna suoraan kartion keskelle.

Vasemmalla olevassa kitarassa pelkkä strato ja hiiwatti. Vahvarista kaikki nupit klo12. Ja pelkästään normal kanava käytössä

Oikealla olevassa kitarassa muuten sama, mutta ProCo Vintage Rat toimii overdriven ominaisuudessa ja vahvarista on leikattu hiukan bassoa.

Lopputuloksessa molempien raitojen molemmat mikit on pannattu pareittain samaan kohtaan siten että clean on 60L ja roso on 60R. Mitään EQ:ta ei oo lisätty. Masterissa on snadisti kompuraa ja reverbiä.

Toistaiseksi siis Pink Floyd henkisestä väliosasta puuttuu se Pink Floyd henkinen kitarointi ja loppuun pitäis väsätä vielä jotain sandisti rokimpaa settiä. Mut ku meni kieli poikki ja kello alkaa oleen jo aika paljon.
Peace!
baba o riley
26.02.2009 11:28:32
PJS: Ajattelin, että koska itse en Hiiwateista ole onnistunut netistä löytämään mitään siedettävää ääninäytettä

Pari kovaa hattiwatti ruvella löytyy täältä

http://www.youtube.com/watch?v=tBMos92heq0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=SCNeVHv3Mlg&feature=related
kohdassa 1.51 hiwatti pärähtää mukaan
Mr. Moonbeam
26.02.2009 12:05:42
En soita. Noita Hiawatteja on vähän vaikea enää nykyään löytää, kun niitä ei ole valmistettukaan varmaan 30 vuoteen.
Dr. Muff
26.02.2009 12:08:31 (muokattu 26.02.2009 12:11:15)
baba o riley: Pari kovaa hattiwatti ruvella löytyy täältä

Ruvella olemisesta tulikin mieleen.. Mä putkitutin Hiwattin uudestaan. Aikaisemmin mulla oli SED nelikko, ja sittemmin kaksikko kun yksi räjähti testatessani keinokuormaa. Bias oli kahdella putkella todella pielessä, kävivät kuumana. Nyt uuden JJ nelikon kanssa tuntuu että vahvistin on hiljaisempi kuin kahdella tosi kuumalla SED:llä. Nyt jopa voi ottaa vahvistimesta säröä ennen kuin pää räjähtää. Toivottavasti kaikki on ok, vaikka volaa on reilusti vähemmän. Vähemmän on enemmän tässä tapauksessa.

Sivuhuomiona; Hiwattien hinnat ovat edelleen tosi maltillisia verrattuna esim vanhoihin Marshalleihin. Se on merkillistä.

Noita Hiawatteja on vähän vaikea enää nykyään löytää, kun niitä ei ole valmistettukaan varmaan 30 vuoteen.

Enempi oon Hiwatteja nähnyt täälläpäin maailmaa myynnissä kuin pleksimarsuja (siis -69 alkuvuosi ja sitä vanhemmat). Jos Hiwattin haluaa, semmosen kyllä onnistuu järkihintaan saamaan, uskoisin.
baba o riley
26.02.2009 12:23:58
Mulla on itsellä jj e34l nelikko sisällä. Ennen sitä mulla oli vanha mullardin nelikko, en hirveesti huomannut eroa volan suhteen, soundi kylläkin. Olen ajatellut seuraavaks laittaa sed:it.

Eihän toi volan määrä hirveesti muutu on siellä nelikko tai kaksikko. Että voi hyvinkin olla että jj't potkii vähemmän ja toi fiilis tulee. Onks sulla konkat kondiksessa? se voi aiheuttaa volan hiipumumista jos ne on kuihtunu.
Dr. Muff
26.02.2009 16:36:06
baba o riley: Mulla on itsellä jj e34l nelikko sisällä. Ennen sitä mulla oli vanha mullardin nelikko, en hirveesti huomannut eroa volan suhteen, soundi kylläkin. Olen ajatellut seuraavaks laittaa sed:it.

Eihän toi volan määrä hirveesti muutu on siellä nelikko tai kaksikko. Että voi hyvinkin olla että jj't potkii vähemmän ja toi fiilis tulee. Onks sulla konkat kondiksessa? se voi aiheuttaa volan hiipumumista jos ne on kuihtunu.

Joo, eipä siinä kummoista eroa ollut kun parin otti pois. Vähän. Taitavat vaan biakset mennä vähän sinne hotin puolelle kun ilman säätämistä otetaan pari pois. Eli jäljellejäävistä revitään enempi irti-> ero pienenee siihen tilanteeseen nähden että parin biasoisi spekseihin.

Onko sulla EL34L? Niis on kuulemma pikkusen enempi headroomia. Mä otin tavalliset ku munsta ei toi tarvii enää enempää headroomia. Mielestäni homma meni parempaan suuntaan. Pikkasen pehmeämpi soundi ja helpommin hallittavissa. Masteria saa avata reilummin.

Varmaankin SEDeissä oli enempi in-yer-face soundi, olis pitäny varmaan mitata db:t :) Nyt mennään tosiaan perstuntumalla. Ennen SEDejä mulla oli JJ EL34L ja kyllä mun korvaan JJt sopivat paremmin.

Konkat vaihdoin joku pari-kolme vuotta sitten ja putkien vaihdon yhdeydessä toi käytiin läpi eikä mitään feelua. On noi hyviä vehkeitä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)