Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä/mikä on tape saturation?
1 2 3
diarrheavomit
24.02.2009 19:32:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ei englanti niin hyvin taivu, että en ole saanut selville mitä/mikä tuo tape saturation on/mitä se tekee. Jostain olen lukenut ohimennen, että se tekee master bussissa mukavia asioita, mutta mitä? :)
 
www.diarrheavomit.tk
Torniojaws
24.02.2009 19:39:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiivistetysti se on yliajetusta nauhasta syntyvää lisäsäröä, joka kuulostaa erittäin miellyttävältä korvaan. Vähän samaa ideaa kuin putki vs. transistori.
 
Tekninen selostus on lienee, että kun nauhaa ajetaan yli (ei autolla) niin sisäänmennyt signaali kompressoituu ja siihen tulee ylimääräisiä harmoonisia kerrannaisia mukaan jossain keskitaajuuksien tienoilla.
 
Digitaalisessä järjestelmässä siihen tulisi kanttisäröä, joka kuulostaa erittäin raa'alta (huonolta).
 
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) + Forensic @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009 | Osta levyjä
AoA
24.02.2009 22:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

diarrheavomit: Eli ei englanti niin hyvin taivu, että en ole saanut selville mitä/mikä tuo tape saturation on/mitä se tekee. Jostain olen lukenut ohimennen, että se tekee master bussissa mukavia asioita, mutta mitä? :)
 
niin, tuossahan se tuli jo aijemmin. jos meinasit jotain plugaria niin se just koittaa mallintaa tuota edellämainittua asiaa, varmaankin. hankala sanoa miten siinä onnistuu mutta ainakin se voi tehdä muuten hyvää.
 
StJerky
25.02.2009 08:56:48 (muokattu 25.02.2009 09:05:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko ilmaisia tape saturation plugineja suositella?
 
EDIT: Tuollaisen löysin googlella
 
http://www.kvraudio.com/get/2718.html
 
Torniojaws
25.02.2009 09:05:03 (muokattu 25.02.2009 09:07:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.jeroenbreebaart.com/downloads/ferox/ferox.zip
 
Tässä vielä kaveriksi putkisaturaatioplugareita:
 
http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=2
http://the29a.org/nickcrow/
http://hem.bredband.net/tbtaudio/ar … files/TLs-Saturated_Driver_v1-0.zip
http://rekkerd.org/bootsy-releases-tesslase-vst/
 
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) + Forensic @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009 | Osta levyjä
Master Fader
25.02.2009 20:46:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauha ja nauhuri tuottaa siglaaliin symmetristä säröä eli pääasiassa kolmatta harmonista hyvin pehmeästi. Kompresiosta en puhuisi. Silloin kaikesta säröstä pitäisi puhua kompressiona. Limitoinnista voidaan siinä mielessä puhua, että ns. soft-clippereistä puhutaan limittereinä. Ne tekevät tavallaan vähän samaa asiaa, kuin nauha, leikkaavat signaalin huippuja pehmeästi. Nauha ja nauhurin säröytyminen ei ole kuitenkaan tasaista kaikilla taajuuksilla, kuten vahvistimien säröytyminen. Särö kasvaa nimittän jyrkästi korkeita taajuuksia kohti. Samoin käy alimmille bassoille. Soundina nauhuri kuulostaa mun mielestä pehmentimenä. Jos puhutaan masternauhurista, sen sopivuus riippuu paljon musatyylistä. Rock-musasta usein häviää energiaa, jos nauhuria ajetaan liian lujaa. Toisaalta jotain iisimpää biisiä voi ajaa tosi lujaa.
 
Nauhamallinnusplugarit yrittävät mallintaa nauhaa ja nauhuria, mutta mua vastaan ei ole tullut vielä yhtään, jossa olisi sama fiilis. Ne voivat muuten olla ihan käyttökelpoisia laitteita.
 
Riku Rotten
26.02.2009 15:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos tuosta Feroxista kokemusta?
 
Silloin kaikesta säröstä pitäisi puhua kompressiona.
 
Vaan kun särö kompressoi singnaalia. Se on ominaisuus.
 
JPQ
26.02.2009 15:28:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riku Rotten: Onkos tuosta Feroxista kokemusta?
 

 
Vaan kun särö kompressoi singnaalia. Se on ominaisuus.

 
ja nauha kait muutenkin kompressoi ja se lienee fakta jos mä en väärin ole oppinut.
 
ejhfi
26.02.2009 15:50:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vielä kaveriksi putkisaturaatioplugareita:
 
Plugareita mielenkiintoisempaa, joskin työläämpää, on kokeilla mitä oikea nauha tekee, varsinkin kun sille ajaa matskua riittävän lujaa. Sitten voi ehkä ymmärtää miten nauha soundiin vaikuttaa. Aika tyypillistä on äänittää vielä näin digiaikanakin vaikka pohjat/rummut ensin kakulle ja siirtää raidat sitten koneelle. Tietysti voisi myös kikkailla välimiksauksia/master-ryhmää nauhalle ja takaisin ym. metkaa. Äänikortista riippuen voi myös ihan oikean putkikompuran kautta kierrättää sekvensserin kanavia/ryhmiä. Plugari on aina plugari, mutta en väitä etteikö niilläkin saa ihan hyvän kuuloisia asioita aikaiseksi. Kaikkea kantsii kokeilla, jopa ....
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Master Fader
26.02.2009 15:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riku Rotten:
 

 
Vaan kun särö kompressoi singnaalia. Se on ominaisuus.

 
Okei sovitaan sitten niin. Niille, jotka eivät niin paljoa tiedä näistä asioista, mainittakoon, että tällä Rikun määritelmällä kompressiosta ei ole mitään tekemistä kompressori-nimisten laitteiden kanssa. Kompressorit ovat luonteltaan automaattisia äänentason kontrollointilaitteita ja siksi niitä usein kutsutaankin. Ne eivät yliohjaa soundia. Perusominaisuus kompressoreissa on jokin aikavakiopiiri. Kompressorit laskevat äänenvoimakkuutta jonkin aikaikkunan sisällä. Niillä on siis jokin nopeus, joka saa ne syttymään ja joku hidastin, joka saa ne sammumaan hitaasti. Usein näitä nopeuksia pystytään säätämään. Kompressori toisin sanoen automaattisesti vääntää virtuaalista volapotikkaa edes takaisin. Säröä sen ei ole tarkoitus tuottaa. Eivätkä ne yleensä mainittavasti sitä tuotakaan. Tietokoneen ruudulla tämä näyttää siltä, että ääniaallon muoto ei muutu, se vain pienenee.
 
Sen sijaan nauhurit leikkaavat signaalia, ne eivät käännä virtuaalista volapotikkaa vaan leikkaavat signaalin huippuja eli ääniaallon huippuja äärettömällä nopeudella. Tällä tavalla koettu äänenvoimakkuus EI pienene vaan sen soundi muuttuu. Tietokoneen ruudulla tämä näyttää siltä, että ääniaallon terävät huiput leikkautuvat pyöreästi. Signaali siis olennaisesti muuttuu. Tämä leikkautuminen on harmonista säröä. Nämä kaksi asiaa ovat siis luonteeltaan kaksi aivan eri asiaa. Vapaassa maassa niistä saa toki käyttää samaa nimeä ja olen ennekin kuullut monien käyttävän. Ajattelin vain täsmentää.
 
Master Fader
26.02.2009 15:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ejhfi: Plugareita mielenkiintoisempaa, joskin työläämpää, on kokeilla mitä oikea nauha tekee, varsinkin kun sille ajaa matskua riittävän lujaa. Sitten voi ehkä ymmärtää miten nauha soundiin vaikuttaa. Aika tyypillistä on äänittää vielä näin digiaikanakin vaikka pohjat/rummut ensin kakulle ja siirtää raidat sitten koneelle. Tietysti voisi myös kikkailla välimiksauksia/master-ryhmää nauhalle ja takaisin ym. metkaa. Äänikortista riippuen voi myös ihan oikean putkikompuran kautta kierrättää sekvensserin kanavia/ryhmiä. Plugari on aina plugari, mutta en väitä etteikö niilläkin saa ihan hyvän kuuloisia asioita aikaiseksi. Kaikkea kantsii kokeilla, jopa ....
 
Mä äänitän 80% pohjista 2" nauhalle. Masterikin yleensä käy nauhan läpi. Siitä minä tyykkään. Mmmm.
 
hape
26.02.2009 17:46:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Nauhamallinnusplugarit yrittävät mallintaa nauhaa ja nauhuria, mutta mua vastaan ei ole tullut vielä yhtään, jossa olisi sama fiilis. Ne voivat muuten olla ihan käyttökelpoisia laitteita.
 
Ootko kokeillu sitä Feroxia? Mun mielestä se on pirun hyvä.
 
Riku Rotten: Onkos tuosta Feroxista kokemusta?
 
Niin no tuossahan se jo tuliki :D
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Riku Rotten
26.02.2009 17:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Okei sovitaan sitten niin. Niille, jotka eivät niin paljoa tiedä näistä asioista, mainittakoon, että tällä Rikun määritelmällä kompressiosta ei ole mitään tekemistä kompressori-nimisten laitteiden kanssa.
 
Hohoijaa. Lues tarkemmin.
 
Master Fader
26.02.2009 18:55:58 (muokattu 26.02.2009 18:56:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riku Rotten: Hohoijaa. Lues tarkemmin.
 
Ööö. Teinkö mä jonkun kirjoitusvirheen? Mikä pitäis lukea tarkemmin? Anteeksi jo etukäteen, jos ymmärsin jonkun väärin.
 
Werihukka
26.02.2009 19:44:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Ööö. Teinkö mä jonkun kirjoitusvirheen? Mikä pitäis lukea tarkemmin? Anteeksi jo etukäteen, jos ymmärsin jonkun väärin.
 
Siis. Eihän kukaan missään välissä edes väittänyt, että särö ja kompressori olisi sama asia, vai? Kaikki särö on aiheuttaa kompressoitumista, mutta kaikki kompressoituminen ei aiheuta säröä.
 
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
Master Fader
26.02.2009 20:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu terminologiasta. Mutta tässä nyt oli mulla pointtina se, että kun jokin alottelija kysyy, että mitä on nauhasaturaatio, mä yritän vastata siihen mahdollisimman hyvin ja asiallisesti. Ajattelin vain täsmentää, että nauhasaturaatio ei ole kopressoitumista ainakaan siinä mielessä, kun me puhutaan kompressorien käyttämisestä. Ei ole sellaista keskustelua, jossa pohdittaisiin, komressoitaisiinko laulu tällä über-compressor -plugarilla vai tällä tape-saturator 2001 -plugarilla. Ne eivät tee samaa asiaa. Tästä tuskin ollaan eri mieltä. Jos niistä molemmista sanotaan, että ne kompressoivat, kysyjä saattaa mennä aivan ymmälleen.
 
Ja tosiaan itse en käytä tällaista terminologiaa, koska se on harhaanjohtavaa, mutta kukin tyylillään ja mikäs siinä. Aivan sama.
 
Werihukka
26.02.2009 20:44:50 (muokattu 26.02.2009 20:45:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Riippuu terminologiasta. Mutta tässä nyt oli mulla pointtina se, että kun jokin alottelija kysyy, että mitä on nauhasaturaatio, mä yritän vastata siihen mahdollisimman hyvin ja asiallisesti. Ajattelin vain täsmentää, että nauhasaturaatio ei ole kopressoitumista ainakaan siinä mielessä, kun me puhutaan kompressorien käyttämisestä. Ei ole sellaista keskustelua, jossa pohdittaisiin, komressoitaisiinko laulu tällä über-compressor -plugarilla vai tällä tape-saturator 2001 -plugarilla. Ne eivät tee samaa asiaa. Tästä tuskin ollaan eri mieltä. Jos niistä molemmista sanotaan, että ne kompressoivat, kysyjä saattaa mennä aivan ymmälleen.
 
Ja tosiaan itse en käytä tällaista terminologiaa, koska se on harhaanjohtavaa, mutta kukin tyylillään ja mikäs siinä. Aivan sama.

 
Eikö tuo lie kohtuullisen selkeää, että kompressio ja kompressori tarkoittaa eri asiaa..? En ymmärrä, mikä siinä on harhaanjohtavaa. Ne on samanlailla eri asioita, kun tuuli ja tuuletin, huonona esimerkkinä. Eikä varmaankaan olla eri mieltä asiasta sinällään, että ei tarvitse hermostua, vaikka jotain vastaan sanomista olisikin.
 
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
Riku Rotten
26.02.2009 21:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka ehti jo selventämään, kiitoksia hälle.
 
Klezberg
26.02.2009 22:09:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki särö on aiheuttaa kompressoitumista
 
Onko varma? Kaikki särö kun ei välttämättä aiheudu tason leikkautumisesta yläpäässä vaan säröä voi syntyä esim. nollan ylityskohdissa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ejhfi
26.02.2009 22:40:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Mä äänitän 80% pohjista 2" nauhalle. Masterikin yleensä käy nauhan läpi. Siitä minä tyykkään. Mmmm.
 
Sopiiko kysyä, paljonko sulla on tapana ylisyöttää nauhalle sisään tulevaa signaalia?
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «