Aihe: Mitä kehitettävää/ Miten tunnetta soittoon?
1 2
stratomaster
25.02.2009 19:58:06

yliopistotason bluesinsoittoon

Anteeksi, mutta repesin tästä ilmaisusta.
PIM
26.02.2009 08:37:56
stratomaster: Anteeksi, mutta repesin tästä ilmaisusta.

No joo, olihan se vähän hauskasti sanottu, mutten oikein keksinyt kouluelämästä mitään muutakaan mikä olisi kuvastanut aloittelijan täydellistä vastakohtaa. Yritä toipua järkytyksestä;)
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
stratomaster
26.02.2009 09:50:09

PIM: No joo, olihan se vähän hauskasti sanottu, mutten oikein keksinyt kouluelämästä mitään muutakaan mikä olisi kuvastanut aloittelijan täydellistä vastakohtaa. Yritä toipua järkytyksestä;)

En mä sen kummemmin järkyttynyt, joten ei huolta. Itse vain sijoitan akateemisuuden ja bluesinsoiton kauas toisistaan. Ja kun ajattelee ketä tahansa bluesin suurista mestareista, niin eipä niillä paljon ole yliopistojen kanssa tekemistä.

Mutta et säkään varmaan tuota kirjaimellisesti tarkoittanut. Kuten sanottu, mua huvitti vain tuo kielikuva, joten nou problem.
blaekie
26.02.2009 09:56:00

stratomaster: .... sijoitan akateemisuuden ja bluesinsoiton kauas toisistaan. Ja kun ajattelee ketä tahansa bluesin suurista mestareista, niin eipä niillä paljon ole yliopistojen kanssa tekemistä.

Mutta et säkään varmaan tuota kirjaimellisesti tarkoittanut. Kuten sanottu, mua huvitti vain tuo kielikuva, joten nou problem.

Onko tästä tulkittavissa että akateemisen koulutuksen saanut ei voi soittaa bluesia :-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
stratomaster
26.02.2009 10:02:42 (muokattu 26.02.2009 10:16:35)

blaekie: Onko tästä tulkittavissa että akateemisen koulutuksen saanut ei voi soittaa bluesia :-)

Joo, olen ehdottomasti tätä mieltä :-). Varsinkin, jos on insinööri.
Illu
26.02.2009 16:04:33
...ja sen verran vielä että sieltä kromaattisen asteikon nuottien välistäkin löytyy jänniä ääniä...

Meikä suosii näitä ;P
antnis
26.02.2009 23:17:24
stratomaster: En mä sen kummemmin järkyttynyt, joten ei huolta. Itse vain sijoitan akateemisuuden ja bluesinsoiton kauas toisistaan. Ja kun ajattelee ketä tahansa bluesin suurista mestareista, niin eipä niillä paljon ole yliopistojen kanssa tekemistä.

Ronnie Earlista: He studied American History at C.W. Post College on Long Island for a year and a half, then moved to Boston to pursue a Bachelor's Degree in Special Education and Education at Boston University where he would graduate in 1975.

,D
Confidentum
27.02.2009 08:08:23
Onhan näitä akateemisia rokkareita:
Brian May muistaakseni astrofysiikan tohtori ja Liverpoolin John Moores yliopiston kansleri....ja tietysti sitten Doctor Ammondt, jolta taittuu kyllä bluesi latinaksikin
stratomaster
27.02.2009 09:47:57

antnis: Ronnie Earlista: He studied American History at C.W. Post College on Long Island for a year and a half, then moved to Boston to pursue a Bachelor's Degree in Special Education and Education at Boston University where he would graduate in 1975.

,D

No nyt mä tiedän, mikä on Ronnie Earlin hienon soiton salaisuus: Mies on opiskellut Amerikan historiaa ja suorittanut siinä jopa alimman tutkinnon! :D
mickey76
27.02.2009 15:00:24
Sun suurin ongelmasi on, että sulla ei tunnu olevan mitään sanottavaa. Ei siis millään pahalla, mutta noissa sooloissa on sellainen (anteeksi jo etukäteen) akateemis-aneeminen konservatoriomeininki eli skaalat osataan ja luullaan että se riittää. Älkääkä ampuko mua, mä oon vain viestintuoja.

En ammu! ;)

Täyttä asiaa joka sana, kiitos siitä. Tämähän itse asiassa on juuri se ongelma, johon mä tällä topicilla yritän apua saada, ja toki muillekin, joille mielikuvitusrikas improvisointi voi olla hankalaa ja haastavaa. Mutta asiallista palautetta ja rakentavaa ideointiakin on saatu keskustelussa aikaiseksi, kiitokset osallistuneille.

-Miikka G.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
Snapo
27.02.2009 23:42:45
Jotakin tuossa taidettiinkin sanoa aikaisemmin mutta kertaus on opintojen äiti vai mitenkä se oli. Suosittelen kuuntelemaan hemmetisti kaikenlaista musiikkia ( vaikkapa jazz, blues, funk, rock) ja poimimaan sieltä lickejä ja riffejä nauhalta jos suinkin korva pelittää. Avainsanana nimenomaan, että keräät hemmetinmoisen kokoelman erilaisia lickejä. Ne kun on hanskassa niin oikeestaan huomaamattaan niitä rupee muokkaamaan, "miten jos tästä lickistä muuttais nämä äänet". Lickien yhdistelyä kannattaa myös kokeilla, ja niiden väliin kun heittää parit kromaattiset äänet nii hyvä tulee! Rakennusmateriaalit kun hommaa ensin nii siitä se palapeli rupee rakentumaan.
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
antnis
28.02.2009 00:21:49
stratomaster: No nyt mä tiedän, mikä on Ronnie Earlin hienon soiton salaisuus: Mies on opiskellut Amerikan historiaa ja suorittanut siinä jopa alimman tutkinnon! :D

Ei vaan valmistui erityisopettajaksi tms. :D
PIM
01.03.2009 17:35:32
Onhan näitä akateemikkoja Suomenkin bluespiireissä, ensimmäisenä tulee mieleen Willie and the Wolvesin kitaristi Mika Lähteenmäki, joka taitaa olla ihan tohtorismies Jyväskylän yliopiston kielten laitoksella.
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
stratomaster
01.03.2009 18:33:30 (muokattu 01.03.2009 19:00:39)

PIM: Onhan näitä akateemikkoja Suomenkin bluespiireissä, ensimmäisenä tulee mieleen Willie and the Wolvesin kitaristi Mika Lähteenmäki, joka taitaa olla ihan tohtorismies Jyväskylän yliopiston kielten laitoksella.

Onhan näitä toki, myös esim. kitaristi Dr Helander, joka työskenteli VTT:llä erikoistutkijana ennen kuin rupesi tosissaan soittohommiin. Mutta kuten sanottu, tolla ei oikeastaan ole mitään tekemistä bluesin soiton kanssa. Kyllä ne akateemiset asiat ja bluesin soitto on aivan eri aivopuoliskoissa tai peräti eri ruumiinosissa. Sanon tämän kokemuksesta.

Edit: Muutenkin tää koulutusten luetteleminen alkaa mennä ohi ketjun aiheesta. Bluesia oppii kuuntelemalla ja treenamalla. Bluesin korkeakoulu löytyy tien päältä ja keikoilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)