Marzi 25.02.2009 00:02:18 | |
---|
rintapek: Eipä niihin huomiota kiinnitä. Mut jos on "yleisöä seinästä seinään" ja pikkuisen maistissa ja tanssivat tai pomppivat tahdissa, niin parisataakiloa liikkuvaa lihaa kaataa kaiken, mitä ei o pultattu seinään kiinni. Mikäs seurakuntasali se semmoinen on? Liikaa on tarpeeksi. |
rintapek 25.02.2009 00:50:08 | |
---|
Marzi: Mikäs seurakuntasali se semmoinen on? Ko kysyit niin vastataan, mut luvassa on posketon offtopic: Minulla ja hjunnilalla on ihan omat juttunsa joissa etäisyyttä on valovuosi. Kilometreissäkin vissiin puali Suamea. Mun tapauksessa se on se sekalaisen seurakunnan sali. Kipsilevyseinästä menee nyrkki läpi. On nähty. Mikkitelineen laitat hiemankin liian tarjolle, niin mikistä tulee kipeästi turpaan. On koettu. Keikan jäljiltä saapi tsekata paikat, sammutella valot ja lyödä ovet perässään kiinni. On tehty, useammankin kerran. On tarttenu murtautua vessaan, jossa on pöntölle sammunut henkilö pöksyt kintussa. Soittaa taksi ja odotella tunti sitä taksia, joka sit päättää ottaako kyytiin vai soittaako muun noutajan. On tehty. taas useammankin kerran. Siis semmoista seurakuntaa. Älä ny siis ihmettele, jos en ehdoin tahdoin mitään ständejä pystyttele muualle ko kolmen promillen ulottumattomiin. One kind of music only - the good kind |
Marzi 25.02.2009 03:46:55 | |
---|
Seurakunnalla ja "seurakunnalla" on eroa kuin Porilaisilla bändeillä. Helppo vastata mitään järkevää kun ei tiedä mistä edes puhutaan. Vala betoniin ne standit, niin ei kaadu. Liikaa on tarpeeksi. |
aimotuska 25.02.2009 07:28:21 (muokattu 25.02.2009 07:32:19) | |
---|
Marzi: Ei toimi. Tulee niin äkkiä eriväristä kiilaa. Niinpä, ja kyllä meillä himppareita on. Ei oo tosiaan siitä kiinni, vaan siitä, että sitten ku lavalla on hyvä olla, niin liuku on enää millin verran irti pohjasta. Ja juu, hjunnila, liika tiukkaa kiilaa sulla taitaa olla. Luottaa ne parrit kattoon ja mfl:llää kiinni. Tai jotain 650w fresneleita tms. tilalle. Toimis huomattavasti paremmin kun saat sinne pehmeempää kiilaa ja lamput sellaiseen kulmaan missä ne ei ole suoraan näkökentässä. No tää tukee aika lailla sitä, mitä mä oon itekin kuutioinu. Pitäis nyt ottaa trussi kauniiseen käteen ja hakea ihan siirrettävillä nostimilla se optimi kohta, missä ei häikäise, mutta kuitenkin näkyy. Sitten pultataan lyhdyt kiinteesti kattoon ja vot. + että pikku valostandeihin ei kukaan kiinnitä huomiota ja jos kiinnittää niin itse aktissa on vikaa... :) Vika on ehkä enempi minussa. :) Kiitosta neuvoista! rintapek: Eipä niihin huomiota kiinnitä. Mut jos on "yleisöä seinästä seinään" ja pikkuisen maistissa ja tanssivat tai pomppivat tahdissa, niin parisataakiloa liikkuvaa lihaa kaataa kaiken, mitä ei o pultattu seinään kiinni. No tuota.. harvemmin siellä tosiaan sitä maistissa olevaa porukkaa näkee. Mutta on tuossa silti semmonen järjenhiven, että kun meitillä on toisinaan jotain street dance-häsmäkkää sun muuta liikkuvaista läskipalleroa, niin mitä vähempi tavaraa on lattialla, sen parempi. Helpottais muutenkin sitä tolkutonta roudausrupeamaa, jos kiinteesti pultatuilla vehkeillä sais hoidettua 90% hommista. |
Jypä 25.02.2009 08:54:40 | |
---|
hjunnila: No tää tukee aika lailla sitä, mitä mä oon itekin kuutioinu. Pitäis nyt ottaa trussi kauniiseen käteen ja hakea ihan siirrettävillä nostimilla se optimi kohta, missä ei häikäise, mutta kuitenkin näkyy. Sitten pultataan lyhdyt kiinteesti kattoon ja vot. Äkkisiltään ajatellen 15m:n päässä lavasta olevat valot pitäisi olla 15m korkeallakin, että vältyttäisiin häikäisyltä. Tulokulman pitäisi olla n. 45 astetta. Vielä kun samaan kohteeseen tulevat etuvalot ovat yli 90 astetta toisistaan ( hiukan eri sävyt esim. toinen kylmällä käännöllä ja toinen lämpimällä käännöllä ), alkaa lavalla olla jo helppoa. Näin siis teatterissa. Ja niinkuin Marzi sanoi, ellei simmuun osu valoa, ei näy naama katsojallekaan. Ja takavalohan on kaiken valaisun A ja O. |
simiha 25.02.2009 14:29:08 | |
---|
Khimil: Meikän viimeaikaiset etuvalot pienemmällä lavalla on olleet 500W fresneliä laajalla avauksella hyvinkin jyrkästi sivuilla, pääsääntöisesti siinä yläpäiden ja suppasien välisessä tangossa kiinni, kulman ollessa korkeussuunnassa aika loiva. Justiinsa niin, ettei kasvojen keskelle synny sellasta mustaa viivaa. Oonkohan mä nyt vallan pihalla kun mun käsittääkseni: 1) Etuvalot PA:n päällä tulee liian sivusta. Yksikin eturivin ukko tai akka ottaa askeleen eteen niin muitten päät on pimeinä? 2) Etuvalot yläpäitten alla tulee liian alhaalta. Silmäkuopat jää mustiksi ja porukka näyttää frankensteineilta. Jopa etuvalot yläpään päällä voi tulla liian alhaalta, mieluiten korkeutta sais olla luokkaa 2.5 m. Olen mielelläni väärässä, helpottais valojen sijoittelua huomattavasti! Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS) |
aimotuska 25.02.2009 14:57:05 (muokattu 25.02.2009 14:58:07) | |
---|
Hups, meni jo. Mulla mitään asiaa ollu. |
Khimil 25.02.2009 15:14:42 (muokattu 25.02.2009 15:18:51) | |
---|
simiha: Oonkohan mä nyt vallan pihalla kun mun käsittääkseni: 1) Etuvalot PA:n päällä tulee liian sivusta. Yksikin eturivin ukko tai akka ottaa askeleen eteen niin muitten päät on pimeinä? 2) Etuvalot yläpäitten alla tulee liian alhaalta. Silmäkuopat jää mustiksi ja porukka näyttää frankensteineilta. Jopa etuvalot yläpään päällä voi tulla liian alhaalta, mieluiten korkeutta sais olla luokkaa 2.5 m. Olen mielelläni väärässä, helpottais valojen sijoittelua huomattavasti! 1) Toihan riippuu ihan siitä, kuinka edessä se PA on artistiin nähden. Edessä on pääsääntöisesti vaan se laulusolisti ja muut eturivin muusikot ei mee liian eteen. 2) Valo tulee loivassa, jossain about 10-30 asteen kulmassa ylhäältä. Ilman kauhuleffafiilistä, eli kuiteski tarpeeksi ylhäältä. Ihan kivalta se näyttää sopivissa olosuhteissa, jota varten se on mietitykin. Eli ei mikään jokapaikan ratkaisu, näin niinkuin valojensijoittelunhelpottamis-mielessä. Kunhan jaoin omia kokeiluja. I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times. |
Marzi: Mulle on jostain syystä muutenkin sattunut kaikki sellaiset artistit, jotka tykkää olla tosi pienessä etuvalossa ja pimeässä. Ts. eivät pelkää siluettina olemista ja pimeyttä. Ainoat ongelmat on silloin jos kaksi tosi etuvalopimeää biisiä on setin alussa, jengi luulee, ettei näe poppareita ollenkaan. :) No mulla menee sillai, että eturivi valaistaan (rumpalilla on oma hailaittinsa - kongin valaisin). Ja mieluiten siten, että Timo näkee kitaransa (siis vähemmän naamaa, enemmän rintaa/vatsaa) ja Peten vasen poski välkkyy. Eli jyrkästi sivusta, jotta saadaan mahdollisimman suuri osa lavaa pimeäksi. Viimeksi täydensin tuota talon setillä tekemällä sivupesun, jolla valaistiin rumpuriserin etuosa sooloja varten. Joku laimeahko amber siinä oli sävynä. Joku toinen olisi varmaan sojottanut samaa tilannetta varten edestä jollain aurinkosimulaattorilla, mutta samalla olisi sitten tullut valaistuksi myös rummut ja sitähän emme toki halunneet tapahtuvan (rumpuja varten tarttis ihan eri systeemit). turkulainen |
eetuss 02.03.2009 23:17:17 | |
---|
Ostin pari tuollaista Eurolite KLS-200-settiä. Tietääkö joku onko tuolle valmista patchiä MagicQ-PC:lle. Vai mitä ne nyt oli - se head määrittely kuiten. En oikein tiedä miten se kannattaisi määritellä sinne. Ei se tästä.. |
Khimil 02.03.2009 23:50:27 (muokattu 02.03.2009 23:51:11) | |
---|
eetuss: Ostin pari tuollaista Eurolite KLS-200-settiä. Tietääkö joku onko tuolle valmista patchiä MagicQ-PC:lle. Vai mitä ne nyt oli - se head määrittely kuiten. En oikein tiedä miten se kannattaisi määritellä sinne. Jos softassa ei itsessään ole, netistä voi yrittää etsiä. Jos ei löydä, niin se personality on aika helppo tehdä itse. Pitää vaan saada tiedot siitä, paljon niitä kanavia on ja mitä ne tekee. EDIT: Ja kyllä, Chamsysin personality libraryssä ei kyseistä valaisinta ole listattuna. I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times. |
eetuss 03.03.2009 00:29:59 | |
---|
Khimil: Jos softassa ei itsessään ole, netistä voi yrittää etsiä. Jos ei löydä, niin se personality on aika helppo tehdä itse. Pitää vaan saada tiedot siitä, paljon niitä kanavia on ja mitä ne tekee. EDIT: Ja kyllä, Chamsysin personality libraryssä ei kyseistä valaisinta ole listattuna. Enkä löytänyt netistäkään. Musta kun tuntuu vaivalloiselta tehdä itse. Siinä kun on esim. jokaisen läpyskän RGB:t erikseen, mutta master dimmeri on sama kaikille. En oikein osaa tehdä järkevästi noita juttuja. p.s. ensi tuntumalta vaikuttaa todella kököltä tuo kls-200. Tän kanssa ei kyllä tarvita edes kameraa näkemään että se räpsyy jos master dimmeri on puolivälissä. Ei se tästä.. |
miffe 03.03.2009 11:12:51 | |
---|
eetuss: Enkä löytänyt netistäkään. Musta kun tuntuu vaivalloiselta tehdä itse. Siinä kun on esim. jokaisen läpyskän RGB:t erikseen, mutta master dimmeri on sama kaikille. En oikein osaa tehdä järkevästi noita juttuja. Ei näköjään valmistajakaan. Sinne joutuu tekemään niitä virtuaalimastereita jokaiseen kikattimeen, koska muuten esim. chasen teko on turkaisen hankalaa (lue: hidasta). turkulainen |
eetuss 03.03.2009 11:33:00 (muokattu 03.03.2009 11:38:19) | |
---|
miffe: Ei näköjään valmistajakaan. Sinne joutuu tekemään niitä virtuaalimastereita jokaiseen kikattimeen, koska muuten esim. chasen teko on turkaisen hankalaa (lue: hidasta). Nimenomaan. Miten teen virtuaalimastereita? EDIT: Kertokaapa vielä kun teen MagicQ PC:ssä palettiin uuden värin ja beamin, tallennan headin, ne ei tule näkyviin niihin col ja beam valikoihin? Ei se tästä.. |
Sytem 03.03.2009 12:28:10 | |
---|
Pystykös noita virtuaalikanavia tekemään nykysin jo headin asti vai pitääkö ne tehdä aina patchin jälkeen? Ja pystyikö headiin määrittämään kanaville kiinteitä arvoja? Eli vois sen laitteen oman dimmerin pakottaa päälle ja tehdä asiat virtuaaleilla. |
Khimil 03.03.2009 13:09:12 | |
---|
Kaipa Chamsysissä nykyisellään on ihan ns. virtual dimmer -tuki. Aikaisemmin niitä piti sillä multiply tms. ominaisuudella ohjailla. Jos laitat eetuss vähän tietoa niistä kanavista niin eiköhän sulle saada tehtyä head personality. Tai sitten chamsysin manuaalin kimppuun + katsot valmiista heittimistä miten ne on sinne syötetty. I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times. |
eetuss 03.03.2009 13:20:23 (muokattu 03.03.2009 15:17:49) | |
---|
Khimil: Kaipa Chamsysissä nykyisellään on ihan ns. virtual dimmer -tuki. Aikaisemmin niitä piti sillä multiply tms. ominaisuudella ohjailla. Jos laitat eetuss vähän tietoa niistä kanavista niin eiköhän sulle saada tehtyä head personality. Tai sitten chamsysin manuaalin kimppuun + katsot valmiista heittimistä miten ne on sinne syötetty. Mihinkähän softa tallentaa ne personality-tiedot? No, tässä tulee: 1. Internal Programs 2. Master Dimmer 3. Strobe 4. Spot1: RED 5. Spot1: Green 6. Spot1: Blue .... 13. Spot4: RED 14. Spot4: Green 15. Spot4: Blue EDIT: Onnistuin itse jo. Tein 3:sta ekasta kanavasta oman headin ja sitte spotit erikseen. EDIT2: Peruutetaanpa vähän. Huomasin nyt että en osaa tai pysty muuttamaan headien väriä. Mulla on siis niitä virtuaali dimmereitä ja se ajaa värikomponenttien yli. Väri on määritetty vaikka 255-0-0, mutta ulos lähtee 255-255-255.. Ei se tästä.. |
eetuss 03.03.2009 19:43:52 | |
---|
Apua! View chans -valikossa virtual dimmerin kanavat kopioituu siitä ykkösestä, eikä niitä pysty vaihtamaan Copysta Normiksi. Manuaalissa kyllä sanotaan että virtual dimmerin pitäisi säilyttää sisäiset RGB-arvot ennallaan.. Ei se tästä.. |
Sytem 03.03.2009 20:33:48 | |
---|
Kummalla tekniikalla oot tehny ne virtual dimmerit? Vanhalla merge = mult vai uudella jossa head-numberiksi laitetaan sama varsinaiselle headille ja sit dimmerille joka on patchatty johonkin turhaan osoitteeseen. |
eetuss 03.03.2009 21:15:05 (muokattu 03.03.2009 21:18:05) | |
---|
Sytem: Kummalla tekniikalla oot tehny ne virtual dimmerit? Vanhalla merge = mult vai uudella jossa head-numberiksi laitetaan sama varsinaiselle headille ja sit dimmerille joka on patchatty johonkin turhaan osoitteeseen. Sillä päänumerolla tein. Numeron perään tuli se 'v' ja homma toimii muuten mutta väriarvot ei lähde. Niissä Generic Dimmereissä on harmaalla kaki 'lisäkanavaa', joissa on mergen kohdalla 'Copy' ja sitä ei voi muuttaa. From-kenttä osoittaa siihen ensimmäiseen, eli mun järjen mukaan virtual dimmerin GB-kanavat seuraavat R:ää. EDIT: Siis, hetkonen? "dimmerille, joka on pätsätty johonkin turhaan osoitteeseen"?? Mitä tarkoitat tuolla? Ei se tästä.. |