Aihe: Pieniin tiloihin valaisua
1 2 3 4 5
miffe
18.02.2009 19:14:55
Se olisi kyllä mahtavaa!

Mulla on Euroliten 10mm (PAR64) -kannuja, joka on mun mielestä muuten ihan kelpo tavaraa, mutta niissä ei ole freimitelineitä. Kunnollisen naamavalon aikaansaaminen ei vaan onnistu.

Noikin oli just sitä mallia, ettei ole korvia filsulätkälle. Enkä mä niihin muita kuin jotain frostia laittaskaan.
turkulainen
Henri93
20.02.2009 13:30:27

Mietin et jos laittais jotaki kevyttä yellowia niin miltäköhän se näyttäis naamavalona?
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
eetuss
20.02.2009 13:53:51

Mietin et jos laittais jotaki kevyttä yellowia niin miltäköhän se näyttäis naamavalona?

Oon koittanut (pähkäiltyäni ensin pitkään miten saa RGB:llä keltaista). Ei toiminut vaan pitää olla ehdottomasti sellaista ruskehtavaa sävyä.
Ei se tästä..
eetuss
20.02.2009 13:59:56

Toi ulkonäköpaine taas on omakohtaisesti todettu. Jos poppari sanoo, että rokkia vedetään PAR-kannulla, koska se lamppu näyttää myös ulkoisesti uskottavalta, niin mikä minä siihen olen pullikoimaan. Kyl mä niitä saan tarvittaessa vaihtaa, mutta rungon on oltava rokkiuskottava ja mieluummin vähän vintage :)

Mua itteäni häiritsee ihan helvetisti noissa ledeissä niiden ulkonäkö. Siis tarkoitan itse ledejä en sitä kroppaa. Yritän piilotella niitä sillä tavalla ettei ne näy yleisölle. Tulee ihan Linnanmäki mieleen niistä korneista spiraaleista.
Ei se tästä..
eetuss
24.02.2009 10:03:37

Voi kaivella ne RGB-arvot, kun seuraavan kerran (= pe) olen tiskin ääressä.

Tsekkasitko ne arvot?
Ei se tästä..
miffe
24.02.2009 11:52:14
eetuss: Tsekkasitko ne arvot?

Joo, Deep Golden Amber se olikin. Eli R/G/B ovat 255/137/8. Ja tietty, noi arvothan sai aikaan jo sillä, että käynnisti Vistan softan (about millä tahansa koneella, jossa se softa toimii), pätsäsi oikean lampun ja etsi värin. Mutkun mä jouduin sen filsun nimen tarkastamaan, kun en löytäny tota alunperin väittämääni väriä ollenkaan...

Ja tolla tosiaan naamat oli siedettävän näköisiä. En nyt sanois kauniita, mutta ton orkan jätkistä ei sellasia tee millään lampulla :)

Potkuja odotellessa...
turkulainen
Einherjar
24.02.2009 12:48:42
Itse olen suhtautunut tuohon etuvaloon ehkä vähän epätavallisesti. Kun nuo ledit ovat jokseenkin sinisiä valmiiksi, niin olen vedelly etuvaloihin vähän kylmentävää filtteriä.
Alkuperäinen idea oli vähän tasoitella etuvalolla, ettei ledit näyttäisi niin hirveän kylmältä.
Muistaakseni käytössä on L201 tai L202 ja lamppuina on ihan tavallisia 300/500w pc:tä.

Omasta mielestä tuo toimii ihan hyvin. Mitä nyt välillä on tosin ollut vähän ongelmia, mikäli ravintolan valaistus on ollut erikoisen punainen/oranssi. Hätäapuna kuitenkin on voinut ottaa filtterit pois.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Marzi
24.02.2009 14:27:31

Ledejä tulee käytettyä lähinnä kaikkeen muuhun kuin ns. normaaliin etuvaloon. Etuvalona useimmiten 300/1000W parri ilman filsua, joskus 201 nokassa. Tai molempia. Mä tykkään, että se ruskea etuvalo on hyvä juttu, koska silloin tulee iso kontrasti ledien kylmyyden ja naamavalon väliin. Poptaiteilija irtoaa taustasta tosi pienelläkin valomäärällä. Ledien rooli etuvalona on mulla enemmänkin sivuvalo/naaman värjäys jollain muulla kuin valkoisella. Tosin, jarruttamalla G ja B -osastoa, oon noita käyttänyt esim. rumpu/kiippari/muu ei solisti -osaston naamavalona. Ja tietty takarätille. Siihen ne on omiaan jos aukeamiskulma riittää omaan hommaan.

Ja edelleen, vaikka valmistajat niin tekevatkin, ledien vertaaminen par-kalustoon on turhaa. Ne on aivan omanlaisiaan valaisimia. Joiden juttu on se, että niillä voi tehdä paljon enemmän asioita kuin perinteisillä heittimilla. Jos se tehon puute on ongelma, on parempi katsella jotain muita vehkeitä. Nuo ei nyt vielä vaan korvaa par-kannua. Silti niille on ihan tolkuttomasti käyttöä kunhan se hoksaa. Jos tekee ledpohjalta, pitää muu setti suhteuttaa niihin. Turha ottaa matkaan kutospuomeja takavaloksi jos meinaa käyttää ledejä etuvalona. Eihän ne riitä.

Sit tälläkin hetkellä on settiin tulossa esim. ledpalkkeja, joiden virka on takavalo/grafiikkana toimiminen. Eli taiteilijan takaväripesu ja erilaiset efektiikkahommat, mm. strobojuttuja ja chaseja tarpeen tullen.

Mulle on jostain syystä muutenkin sattunut kaikki sellaiset artistit, jotka tykkää olla tosi pienessä etuvalossa ja pimeässä. Ts. eivät pelkää siluettina olemista ja pimeyttä. Ainoat ongelmat on silloin jos kaksi tosi etuvalopimeää biisiä on setin alussa, jengi luulee, ettei näe poppareita ollenkaan. :)

Nimim: "1.3 alkaen taas n. 8000 lediä setissä"

"TV2-tyyppinen" pehmeä ja valoisa maailma ei vaan käy kaikille. :)
Liikaa on tarpeeksi.
aimotuska
24.02.2009 15:20:41 (muokattu 24.02.2009 15:21:22)
Kun tosta etuvalosta on puhe, niin mites ootte tämmöset hanskannut, kun popparit valittaa, että etuvalo häikäisee silmiin, eikä näe yleisöä?

Myö ammutaan etuvalona 4x300W noin 15m päästä, abaut 3-4m korkeudelta ja itsekin siellä edessä käyneenä ymmärrän tuon valituksen ihan täysin. Ei siellä mukavaa ole. Vaikkakin kauhean himmeäähän tuo silti on yleisön näkökulmasta, mutta kun ei oikein viittis vaihtaa mihinkään tonnisiin tykkeihin, kun tuokin valomäärä aiheuttaa ylimääräistä hampaan kireyttä.

Auttaisko se, että ammuttais valo jyrkemmässä kulmassa? Siinähän tulee sitten se frankenstein-lookki, kun otsaluu paistaa kirkkaasti, mutta silmät on vaan kaks mustaa kuoppaa. Alavalo? Muttako sekin häikäisee...
Marzi
24.02.2009 16:27:18

hjunnila: Kun tosta etuvalosta on puhe, niin mites ootte tämmöset hanskannut, kun popparit valittaa, että etuvalo häikäisee silmiin, eikä näe yleisöä?

Myö ammutaan etuvalona 4x300W noin 15m päästä, abaut 3-4m korkeudelta ja itsekin siellä edessä käyneenä ymmärrän tuon valituksen ihan täysin. Ei siellä mukavaa ole. Vaikkakin kauhean himmeäähän tuo silti on yleisön näkökulmasta, mutta kun ei oikein viittis vaihtaa mihinkään tonnisiin tykkeihin, kun tuokin valomäärä aiheuttaa ylimääräistä hampaan kireyttä.

Auttaisko se, että ammuttais valo jyrkemmässä kulmassa? Siinähän tulee sitten se frankenstein-lookki, kun otsaluu paistaa kirkkaasti, mutta silmät on vaan kaks mustaa kuoppaa. Alavalo? Muttako sekin häikäisee...

300W 15 metrin päästä? Aika tiukka kiila suoraan edestä ja täysillä vai? 62:stä umpiota ja enempi silleen 120 astetta leveeksi, niin jeesaa. Mitä sivummalla valo, sitä vähemmän häikäisee. Korkeus on aika jees, kai.

Mikä tila tää on? Hankala tohon on mitään silleen sanoa jos kaikki on periaatteessa jo okei. Frost auttaa tietty vähän kans, mut syö valotehoa jonkin verran. Taiteilijan täytyy vaan ymmärtää, että kun ei näe yleisöä, yleisö näkee hänet ja kun hän näkee yleisön, yleisö ei näe häntä. Niin se vaan menee. :)
Liikaa on tarpeeksi.
rintapek
24.02.2009 16:36:07

Marzi: Mikä tila tää on?

Toihan on ihan mikä tahansa tila/olosuhde jossa meikäläisenkin bändi on jokseenkin joka keikalla. Tai sit mulla vaan on taito hyppysissä laittaa vähätkin valot erityisen häikäisevästi.

Taiteilijan täytyy vaan ymmärtää, että kun ei näe yleisöä, yleisö näkee hänet ja kun hän näkee yleisön, yleisö ei näe häntä. Niin se vaan menee. :)

Mut jos taiteilija ei näe lunttilappua, niin jotain tarttee tehdä. Paikallisen pimutarjonnan näkee halutessaan erätauolla.
One kind of music only - the good kind
Einherjar
24.02.2009 16:47:53
hjunnila: Kun tosta etuvalosta on puhe, niin mites ootte tämmöset hanskannut, kun popparit valittaa, että etuvalo häikäisee silmiin, eikä näe yleisöä?

Meillä on mennyt niin, että kummankin pa-pinon päällä on 500w pc ampumassa koko etulavalle (rumpuihin asti). Samasta linjasta löytyy vielä kaksi 150w raksaa, jotka laitellaan yleensä pa:n juurelle kattamaan tummempia kohtia. Lisäksi rumpalille viritellään pari par56:sta sopiviin paikkoihin.

Hirveästi eivät ole popparit vielä valittaneet, mutta monesti on ollut vähän hankalaa saada mahtumaan pa:n päälle vielä lamppu. Joissakin tiloissa on meinannut kyllä olla ongelmaa tehojen kanssa (lähinnä kesällä ulkosalla), mutta yleensä tuo on riittänyt kattamaan ihan hyvin.

Se on kuitenkin tullut huomattua, että jos poppari yltyy valittamaan kovasti, niin pienellä frostilla se kaikista kirkkain valo tasoittuu hieman ja siten syö vähäsen sitä pahinta häikäisyä pois. En sitten tiedä onko sillä niin hirveänä oikeasti väliä, mutta ainakin jonkinmoinen psykologinen efekti, kun asialle tehdään jotain... :)
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Marzi
24.02.2009 19:14:34

rintapek: Toihan on ihan mikä tahansa tila/olosuhde jossa meikäläisenkin bändi on jokseenkin joka keikalla. Tai sit mulla vaan on taito hyppysissä laittaa vähätkin valot erityisen häikäisevästi.

Sitä mä niinkun ihmettelin, että miten sä saat ne niin kauas? Eiks se oo lavan etukulmissa

Mut jos taiteilija ei näe lunttilappua, niin jotain tarttee tehdä. Paikallisen pimutarjonnan näkee halutessaan erätauolla.

Ja se umpiotyyppi oli? Sillä on paljon väliä. 62/mfl ei hirveesti häikäise eikä tarvi frostia. Kaikki muu onkin sit silmäporaa.
Ja onks takavaloa tarpeeksi. Sillä ne biisilistat ym pitää nähdä.
Liikaa on tarpeeksi.
rintapek
24.02.2009 20:05:53

Marzi: Sitä mä niinkun ihmettelin, että miten sä saat ne niin kauas?
Juu, en minä saakaan. mun keikoilla ne olis yleisön seassa, mikä ei tule kyseeseen. Toisekseen, tuolta etäisyydeltä olis herttaisen yhdentekevää oliko niitä vai ei.

Eiks se oo lavan etukulmissa

On.

Ja se umpiotyyppi oli? Sillä on paljon väliä.

Älä kysy liian vaikeita. Ihan vaan hehkulamppua ja pienitehoista työmaahalogeenia olen tuohon tarkoitukseen kokeillut. Aina vaan on menossa empiiriset kokeilut mikä sopivimmin toimis noiden led- kannujen kanssa. Kokeilut jatkuu.

Ja onks takavaloa tarpeeksi. Sillä ne biisilistat ym pitää nähdä.

Naulan kantaan. Ei ole. Näköjään.
One kind of music only - the good kind
Marzi
24.02.2009 20:38:37

rintapek: Juu, en minä saakaan. mun keikoilla ne olis yleisön seassa, mikä ei tule kyseeseen. Toisekseen, tuolta etäisyydeltä olis herttaisen yhdentekevää oliko niitä vai ei.

No sitä mäkin kun het tuli mieleen joku mesta, missä noi on katossa kiinteenä. Se pa:n päällä on usein aika jees kulma, oletten, että lava ei ole hirveän korkea ja pa normaali yli päänkorkuinen.

Älä kysy liian vaikeita. Ihan vaan hehkulamppua ja pienitehoista työmaahalogeenia olen tuohon tarkoitukseen kokeillut. Aina vaan on menossa empiiriset kokeilut mikä sopivimmin toimis noiden led- kannujen kanssa. Kokeilut jatkuu.

Ok. Mä jotenkin oletin, etä siellä on 4xpar56/300W ja tiukka kiila. On vaikea antaa neuvoja kun ei tiedä lähtötilanteesta hevon helevettiä. Himmennin kai on? Muuten oot pulassa eniwei.

Naulan kantaan. Ei ole. Näköjään.

Tai etuvaloa on yksinkertaisesti liikaa ja liian kovaa kiilaa. :D
Vaikka paintilla kuva asettelusta/setistä ja lampputyypit ylös, niin voi jotain neuvoakin. :D
Liikaa on tarpeeksi.
aimotuska
24.02.2009 21:37:24 (muokattu 24.02.2009 21:40:10)
Marzi: 300W 15 metrin päästä? Aika tiukka kiila suoraan edestä ja täysillä vai?

Viiskutosia parreja siis ovat ja taitavat olla NSP:tä. Ei ne ihan täpöllä ole, tosta häikäisystä johtuen -- ja tää tietysti syö sitä valotehoakin.

62:stä umpiota ja enempi silleen 120 astetta leveeksi, niin jeesaa. Mitä sivummalla valo, sitä vähemmän häikäisee. Korkeus on aika jees, kai.

Joo, tuota sivulta ampumista vois ainakin testata.

Mikä tila tää on?

Noin kakskytä metriä kanttiinsa ~5m korkea seurakuntasalin virkaa toimittava betonikuutio -- ei varsinaisesti kauhean pieni tila, mutta lavan sokkelomainen muoto rajoittaa hommia aika tavalla noin kolmannekseen koko leveydestä vasempaan laitaan. Toisaalta koko leveys on aina näkyvissä seinästä seinään asti, eikä etuvaloja saa piilotettua minkään taakse. Valotelineet on aika ruman näkösiä jos niitä laittaa siihen lavan eteen käytännössä keskelle näkökenttää, joten niitä ammutaan nyt sieltä ~15m päästä parvelta. Tuo lava on vähän dorka siinä mielessä, että yleisöä on ihan seinästä seinään, mutta esiintyjät on vain siellä vasemmassa laidassa.

Hankala tohon on mitään silleen sanoa jos kaikki on periaatteessa jo okei. Frost auttaa tietty vähän kans, mut syö valotehoa jonkin verran. Taiteilijan täytyy vaan ymmärtää, että kun ei näe yleisöä, yleisö näkee hänet ja kun hän näkee yleisön, yleisö ei näe häntä. Niin se vaan menee. :)

No nii-in. Osa porukasta pitää sanoja nuottitelineessä ja sitten tulee valitusta siitä, että ei näe lukea kun häikässöö. Noh, ratkaisin tuon yksittäisen ongelman nuottivaloilla, mutta häikäsee se siltikin. Sitä oon miettiny, että pulttaisin kattoon (koko matkalta) pari-kolme trussia, mihin sitten vois ripustella etu- ja takavaloa sen mukaan, kuin tarttee. Toisaalta etuvaloksi ei montaa lamppua tarttis, joten kovin pitkä trussi olis vähän turha. Hommassa auttais varmaan sekin, että kiilat sais ammuttua vähän enempi alaspäin, joten etuvaloa ei tarttis ampua takaseinälle ainakaan niin paljoa kuin nykyään.

Etuvalot vois tietty pultata seinäänkin, mutta kun se lava on niin epäsymmetrinen, että oikeaan seinään laitetut valot joutuu ampumaan kauhean kauas ja vasempaan seinään laitetut on jo melkeen liian lähellä. Tulee toispuoleisia naamoja...
pwc
24.02.2009 21:48:27
hjunnila: Etuvalot vois tietty pultata seinäänkin, mutta kun se lava on niin epäsymmetrinen, että oikeaan seinään laitetut valot joutuu ampumaan kauhean kauas ja vasempaan seinään laitetut on jo melkeen liian lähellä. Tulee toispuoleisia naamoja...

Laita omiin linjoihinsa ja himmennä niitä, jotka näyttää liian kirkkailta.

Tosiaan, perusratkaisuhan tuossa häikäisykysymyksessä on laittaa se valo tulemaan mistä tahansa muualta kuin suoraan edestä - viistosti ylhäältä ja sivusta, ei se sitä naamaa pahannäköiseksi tee. Parempikin, että on edes jotain pientä varjoa.
Khimil
24.02.2009 21:59:33 (muokattu 24.02.2009 22:03:56)

Meikän viimeaikaiset etuvalot pienemmällä lavalla on olleet 500W fresneliä laajalla avauksella hyvinkin jyrkästi sivuilla, pääsääntöisesti siinä yläpäiden ja suppasien välisessä tangossa kiinni, kulman ollessa korkeussuunnassa aika loiva. Justiinsa niin, ettei kasvojen keskelle synny sellasta mustaa viivaa.

Samalla sitten läppärajaimilla oon rajannu etuvalon käytännössä vaan siihen laulusolistiin ja muuhun eturivin porukkaan. Muu yhtye on sitten vähän enemmän pimennossa. Oon myös tykännyt mahdollisuuksien puitteissa valaista tiukalla kiilalla laulajan takaa, että hiukset kiiltää silleen enkelityyliin. Se valo on pitänyt pujotella sieltä jostain silleen, ettei se tule yleisön silmille kun laulaja heiluttaa päätä tai poistuu johonkin etuoikealle rehaamaan. Alhaalta ylöspäin, mutta niin ettei siinä tiellä liiku muuta porukkaa.

Eikä artisti ole vielä valitellut. Tottakai ne on kirkkaat ne lamput, mutta se menee pienen alkupurnauksen jälkeen ohi se häikäisy.

Niin ja L202 ainoastaan ja vain etuvaloissa. Eli eteen kylmää, taakse lämmintä plus sitten ne ledit, joilla on kiva pestä vähän rättejä. Edestä- ja tai takaapäin.
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times.
Marzi
24.02.2009 22:21:56

pwc: Laita omiin linjoihinsa ja himmennä niitä, jotka näyttää liian kirkkailta.

Ei toimi. Tulee niin äkkiä eriväristä kiilaa.

Ja juu, hjunnila, liika tiukkaa kiilaa sulla taitaa olla. Luottaa ne parrit kattoon ja mfl:llää kiinni. Tai jotain 650w fresneleita tms. tilalle. Toimis huomattavasti paremmin kun saat sinne pehmeempää kiilaa ja lamput sellaiseen kulmaan missä ne ei ole suoraan näkökentässä.

+ että pikku valostandeihin ei kukaan kiinnitä huomiota ja jos kiinnittää niin itse aktissa on vikaa... :)
Liikaa on tarpeeksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)