Aihe: Duurin ja mollin vaikutus mieleen | |
---|
faq1 21.02.2004 21:47:43 | |
|
Miksihän duurisointu kuulostaa iloiselta ja molli surulliselta? Onko se yhteisesti sovittu asia, että itke, kun kuulet kappaleen mollissa ja tule iloiseksi, kun kuulet musiikkia duurissa? Tuskin vain. Se yhden sävelaskelen ero mollin ja duurin välillä saa aikaan dramaattisen muutoksen kuuloelämyksessä. Vaikuttaako sointu jotenkin värähtelytasolla suoraan aivoihin, aiheuttaen eri "aivoaineenvaihduntaa", riippuen onko kyseessä molli vai duuri? | |
Miksihän duurisointu kuulostaa iloiselta ja molli surulliselta? Onko se yhteisesti sovittu asia, että itke, kun kuulet kappaleen mollissa ja tule iloiseksi, kun kuulet musiikkia duurissa? Tuskin vain. Kyllä! Nykyään varmasti niin. Miksi se alunperin on aikoinaan alkanut niin, onkin vaikeampi asia selittää. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
Tässä on muuten helvetin hyvä kysymys. Olen pohtinut samaa useasti. Ikävä kyllä en osaa vastata tähän kysymykseen:) Harppu on alaston piano | leka 22.02.2004 11:55:37 | |
|
Jotkut kollegani väittävät sen johtuvan siitä että duuriterssi löytyy yläsävelsarjasta yleistäminen on aina väärin | |
Jotkut kollegani väittävät sen johtuvan siitä että duuriterssi löytyy yläsävelsarjasta Selitätkö hieman tarkemmin? Harppu on alaston piano | |
Niin, äänihän on värähtelyä, jolla on kaksi ominaisuutta: voimakkuus ja taajuus. Ääni liikkuu välittäjäaineessa, josta korvat ottavat sen vastaan toimittaen sen aivojen käsiteltäväksi ja sieltä käsin "jaettavaksi". Periaatteessa ääntä otetaan vastaan myös muiden tuntevien osien kuin korvien kautta, mutta pienillä äänenvoimakkuuksilla mitään tietoisia tuntemuksia ei synny. Tämä oli silkkaa mutu -tietoutta, korjatkaa toki tarvittaessa. Eri asia kai pohtia, miksi duuri TUNTUU erilaiselta kuin molli, kuin miettiä, miksi se on paperilla niin... vaikkakin molemmat puolet lienevät osittain sidoksissa toisiinsa. Veikkaisin kuitenkin, että melko syvälle ihmisen biologiaan (ja ehkäpä myös historiaan, etenkin jos miettii asiaa yksilötasolla) joutuu menemään vastauksen löytämiseksi. "I've been busier than one-armed bass player."
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
Eri asia kai pohtia, miksi duuri TUNTUU erilaiselta kuin molli, kuin miettiä, miksi se on paperilla niin... vaikkakin molemmat puolet lienevät osittain sidoksissa toisiinsa. Veikkaisin kuitenkin, että melko syvälle ihmisen biologiaan (ja ehkäpä myös historiaan, etenkin jos miettii asiaa yksilötasolla) joutuu menemään vastauksen löytämiseksi. Ei ole mitään biologista syytä, miksi jotkut äänet tuntuvat miellyttävämmiltä/paremmilta kuin muut, ne ovat täysin kulttuurisidonnaisia ja riippuvat siitä, millaisessa ympäristössä vastasyntynyt/vauva saa ensimmäiset kuuloinformaationsa. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
Duuriterssi löytyy todellakin yläsävelsarjasta paljon ennen molliterssiä, jolloin molliterssi on tavallaan tukkoisempi tai dissonoivampi. En löydä niitä oikeita adjektiiveja, mutta juttelimme erään sävellyksenopettajan kanssa tuosta eilen. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara | |
Duuriterssi löytyy todellakin yläsävelsarjasta paljon ennen molliterssiä, jolloin molliterssi on tavallaan tukkoisempi tai dissonoivampi. . Vaikka pitää paikkansa, vaikea selittää sen perusteella iloa/surua. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
Ei ole mitään biologista syytä, miksi jotkut äänet tuntuvat miellyttävämmiltä/paremmilta kuin muut, ne ovat täysin kulttuurisidonnaisia ja riippuvat siitä, millaisessa ympäristössä vastasyntynyt/vauva saa ensimmäiset kuuloinformaationsa. Ok, käännetään sitten tärkeysjärjestystä. Henkilön oma historia/kulttuuriperimä varmasti vaikuttaakin mielleyhtymien muodostumiseen, mutta jotenkin tuohonkin on oltava sidoksissa se prosessi, mikä tapahtuu ennen kuin ihminen tuntee yhtään mitään. Ehkä biologia onkin väärä sana, en vieläkään keksi mitään parempaa. Ja toisaalta, tavallaan kulttuuriperimään liittyy ihmisen "rakenne" myös lääketieteellisestä vinkkelistä, geeniperimähän ei tietenkään ole sama ympäri maailman. Ehkä kuitenkin vaikenen nyt aiheesta, kun en tunne termejä. "I've been busier than one-armed bass player."
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
. Ja toisaalta, tavallaan kulttuuriperimään liittyy ihmisen "rakenne" myös lääketieteellisestä vinkkelistä, geeniperimähän ei tietenkään ole sama ympäri maailman. Ehkä kuitenkin vaikenen nyt aiheesta, kun en tunne termejä. En tunne tutkimuksia, joissa olisi tutkittu ympäristön vaikutusta vauvan musiikkimakuun, mutta puheen/ääntämisen/äänteiden tunnistus on täysin ympäristösidonnaista. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
jotenkin tuohonkin on oltava sidoksissa se prosessi, mikä tapahtuu ennen kuin ihminen tuntee yhtään mitään. Jos kerta ihminen X on rauhallinen silloin, kun lähellä on ihminen Y, jonka syke on samanlainen kuin X:n äidin syke, jota X on kuunnellut kohdussa ollessaan. Miksi siis ei myös X:n äidin kuuntelemalla musiikilla olisi sama vaikutus mielialaan. Ja mikäli Duuri valtainen musiikki luo hyvää oloa yleisesti, ja tämä tunne siiryy lapsille, on kierre valmis. Voivathan toki jotkut Duuri-biisit aiheuttaa pahaakin oloa, mutta yleensä se johtuu kokemuksista ja muistoista. Toi alkuperäinen kysymys on niitä ns. Ikuisuus kysymyksiä. Eli en kyllä tiedä onko tässäkään kirjoituksessa yhtään mitään järkeä... NO! Those are my tortillos! | |
Toi alkuperäinen kysymys on niitä ns. Ikuisuus kysymyksiä. Eli en kyllä tiedä onko tässäkään kirjoituksessa yhtään mitään järkeä... Onhan siinä. Sikiö kuulee ja äidin käytös voi heijastua. Tiedän tutkimuksen, jossa keskoskaapissa oleville keskosille soitettiin erityyppistä musiikkia ja verrattiin niitten liikkeitä (ei oikein muuta tapaa keksitty sen tutkimiseen, mitä ne musasta tykkää) Viihdettä, rokkia ja klassista. Liikkuivat eniten rokin aikana. Oli tulkintavaikeuksia, jytäsivätkö ne rokin mukana, vai häiritsikö se niitä, klassisen aikana ne oli rauhallisia, joko ihan tylsää tai sitten mukavan rauhoittavaa. Joka tapauksessa eroja oli. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | faq1 25.02.2004 19:59:48 | |
|
Vauvahan joutuu kohdussa kuuntelemaan äidin sydämen jumputtavaa sykettä monien kuukausien ajan - yötä päivää. Musiikissahan tämä vastaa rytmisoitinta (rumpuja). Täten voisi kuvitella, että ihmisen mieltymys rymi(in)seen musiikkin on tullut hänelle jo ennen syntymää. Entä sitten esim. kiinalainen, arabialainen, ym. eksoottinen musiikki? Jos länsimaalainen ei näissä koe surua/iloa siten kuin "alkuasukas" kokee, niin silloin nämä tuntemukset tietyn musiikkilajin kohdalla ovat opittuja. Jos kiinalainen ei koe duurin ja mollin välillä tunne-eroa, niin silloin silloin alkuperäiseen kysymykseen voitaneen vastata, että se on todistetusti opittua? | baron 25.02.2004 20:26:17 (muokattu 25.02.2004 20:32:37) | |
|
Jos kiinalainen ei koe duurin ja mollin välillä tunne-eroa, niin silloin silloin alkuperäiseen kysymykseen voitaneen vastata, että se on todistetusti opittua? Mä olin opettanut mun lapsille (ei COB!) vähän pianonsoittoa ja sitten kun ne meni musiikkiopiston sisäänpääsykokeisiin, mä vähän valmensin niitä: Kun testaaja soittaa duurisoinnun ja kysyy, miltä se kuulostaa, muistakaa sanoa "iloiselta" (ei duurisointu!) ja vice versa. Molemmat pääsivät sisälle! (Edit PS: Mä en niin hyvin tunne "etnoasteikkoja" , että tietäisin, pohjautuuko ne meidän antiikin kreikkalaisilta perittyihin fysikaalisiin pienten kokonaislukujen värähdyssuhteisiin, mutta en usko) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
Kuulostaako Satrianin Love Thing iloiselta? Tulee sattumoisin duurista. Lumiukolla on valkonen perse.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! | |
Vaikka pitää paikkansa, vaikea selittää sen perusteella iloa/surua. Liekö tuo tukkoisuus ja sävelien "ristiriitaisuus" sitten se juttu mikä tunteisiin vetoaa? Kuten myös teatterissa ja nykyisin elokuvissakin on tarinoiden rakenteet pysyneet suht muuttumattomina parituhatta vuotta ja Aristoteleen mukaan pelko olisi se tunne mikä meitä kaikkia yhdistää. En nyt tarkoita että mollisointu ketään kummemmin pelottaisi, mutta ilmeisesti tuo epätasapaino, konflikti ja ristiriitaisuus voisi olla se tunteita liikkuttava elementti. | |
Olenko minä ainoa maailmassa, sillä minä en ole ikinä kuullut molli tai duuri sointuja iloisena tai surullisena. Minusta duuri saattaa kuulostaa joissain yhteydessä erittäin surulliselta. Molli sen sijaan kuulostaa aina ennemminkin haikealta kuin surulliselta. | |
Olenko minä ainoa maailmassa, sillä minä en ole ikinä kuullut molli tai duuri sointuja iloisena tai surullisena. Minusta duuri saattaa kuulostaa joissain yhteydessä erittäin surulliselta. Molli sen sijaan kuulostaa aina ennemminkin haikealta kuin surulliselta. Eiks ne loppujen lopuksi kuitenkin ole sanat, rytmi ja tempo jotka saa kappaleen kuulostamaan joko iloiselta tai surulliselta? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group | |
Eiks ne loppujen lopuksi kuitenkin ole sanat, rytmi ja tempo jotka saa kappaleen kuulostamaan joko iloiselta tai surulliselta? Juu kyllä, mutta minä tarkoitin lähinnä yksittäisiä sointuja. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|