Aihe: Trumpetti
1
Seba
18.01.2009 02:38:23

Kävi nyt niin hassusti että pistivät mulle kimppatilauksessa kaupan päälle trumpetin kun vähän vitsinä houkuttelin :)

Mitään en moisista vehkeistä ymmärrä, mutta komea se on.

Kauheasti mulla on trombone oilia, valve oilia ja cork greasea. Mihin mä niitä lykkään?

Jos täällä on torven toitottelijoita, niin voin laittaa johonkin väliin vähän jotain kuvaa jos joku voisi kertoa mitä mistäkin tapahtuu, ja yleensäkin että minkä sortin trumpetti tuo on :)

jos joku on vailla noita öljyjä niin muhun voi ottaa yhteyttä..
Murgo
18.01.2009 21:30:15 (muokattu 18.01.2009 21:31:30)

Terve taas. Kannattaa trumpetista kysellä puhallinpuolella. Noista mömmöistä: trombone oil on vetopasuunan sliderasvaa, cork grease taas on yleensä puupuhaltimissa oleviin korkkiliitoksiin, kuten saksofonin suukappaleen korkkiin, käytettävää kamaa (harmi kun en äsken käydessäni tajunnut, jos ei ole ihan kamalanhajuista "laakerirasvaa" olisin voinut vapauttaa sinut yhdestä purkillisesta :) Valve oil on sitten venttiiliöljyä, eli sitä voinet käyttää trumpetin venttiilien öljyämiseen.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Seba
19.01.2009 01:55:03

Moro taas, oisi voinut testata niitä ja olisin voinut tökätä sulle laatikollisen mukaan :)

Vai on täällä puhallinpuolikin. Hmm.. Olen varmaan jotenkin blokannut sen näkyvistä itseltäni. Pitääpä mennä ihmettelemään miten saan sen näkyviin ja kyselen siellä tyhmiä :)
Murgo
19.01.2009 06:40:27 (muokattu 19.01.2009 06:43:38)

Joo, keskustelualueet-näkymän alareunasta löytyy "näytä kaikki alueet"-teksti jota klikkaamalla saat kaikki näkyviin. Omalta sivulta jostain pääsee rukkaamaan suosikkialueita eli niitä mitkä näkyvät normaalisti.

Puhallinalueelta löytyy runsaasti tietoa ja keskustelua mm. saksofoneista.
Vegezz
24.01.2009 01:31:18 (muokattu 24.01.2009 01:33:00)
Morjensta vaan... oon ite soitellu 9 vuotta trumpettia.. soitan ite Bach 38 ja se on kaunis kuin mikä.. venttiili öljy on yleensä kevyttä.. mutta sitten kun mennään jonnekkin böögeleihin niin sitten se on jotain kunnon tököttiä.. kumminkin suosittelen käyttämään sellaista trumpetti ölyä nimeltä ''Fast'' se on niin perus ja paras.. kumminkin trumpetin venttiileissä on sellaiset pienet reiät, sinne vaan pistät 4 - 3 tippaa joka soiton jälkeen.. kumminkin paras tapa on ottaa venttiilit irti ja putsata oikein perusteellisesti.. ehkä parin viikon välein. jos tää auttaa yhtää mitään. minkä merkkinen trumpetti on?
Murgo
24.01.2009 10:13:58

Kun ei kukaan vielä ole tätä laittanut, vaikka varmaan itsekin tajusit, niin kannattaa googlata vaikkapa trumpet lessons niin löytyy perusvinkkejä ja sormitukset. Joskus aikoinaan hommasin hupimielellä sopraanopasuunan kun ei ollut kallis, mutta oli senverran vaikea etten saanut aikaan opetella soittamaan niin möin pois. Trumpetti on ehkä kuitenkin jossain mielessä helpompi.
enary
26.01.2009 18:06:44
Terve taas. Kannattaa trumpetista kysellä puhallinpuolella. Noista mömmöistä: trombone oil on vetopasuunan sliderasvaa, cork grease taas on yleensä puupuhaltimissa oleviin korkkiliitoksiin, kuten saksofonin suukappaleen korkkiin, käytettävää kamaa (harmi kun en äsken käydessäni tajunnut, jos ei ole ihan kamalanhajuista "laakerirasvaa" olisin voinut vapauttaa sinut yhdestä purkillisesta :) Valve oil on sitten venttiiliöljyä, eli sitä voinet käyttää trumpetin venttiilien öljyämiseen.

Se ''laakerirasva'' toimii klarineteissa, foneille tarkoitettu on sitä hajutonta ja ''kuivempaa''.
''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
Murgo
26.01.2009 18:19:44

Se ''laakerirasva'' toimii klarineteissa, foneille tarkoitettu on sitä hajutonta ja ''kuivempaa''.

Ei kun tarkoitan että yhden kiinalaisen fonin mukana tullut korkkirasva haisi ihan konerasvalle, todella voimakas moottoriöljymäinen haju. En ole sitä viitsinyt käyttää korkeissa, sensijaan voitelen sillä lehdenkiristimen- ja kaulankiinnitysruuvien yms. kierteitä. Korkkeihin olen laittanut sellaista Thomannilta saatavaa mentholin hajuista tai sitten Yamahan "huulirasvaa".
enary
04.02.2009 14:24:28
Ei kun tarkoitan että yhden kiinalaisen fonin mukana tullut korkkirasva haisi ihan konerasvalle, todella voimakas moottoriöljymäinen haju. En ole sitä viitsinyt käyttää korkeissa, sensijaan voitelen sillä lehdenkiristimen- ja kaulankiinnitysruuvien yms. kierteitä. Korkkeihin olen laittanut sellaista Thomannilta saatavaa mentholin hajuista tai sitten Yamahan "huulirasvaa".

Aivan. Yamahan rasva ei oikein toimi klarineteissa, ja se on ainutta korkkirasvaa mitä olen Kuopiossa nähnyt musaliikkeen hyllyllä. Omalta opelta olen sitten ostanut sitä pahanhajuista (aika kotoisaa kylläkin :P) 2 kertaa kalliimpaa mömmöä.

Nyt mennään melkoisesti ohi aiheesta, mutta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään trumpeteista. Paitsi että hieno soitin!
''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
Klezberg
12.02.2009 12:43:37 (muokattu 12.02.2009 12:43:57)

Aivan. Yamahan rasva ei oikein toimi klarineteissa, ja se on ainutta korkkirasvaa mitä olen Kuopiossa nähnyt musaliikkeen hyllyllä. Omalta opelta olen sitten ostanut sitä pahanhajuista (aika kotoisaa kylläkin :P) 2 kertaa kalliimpaa mömmöä.

Mikäs vika siinä Yamahan rasvassa on, kerro niin että minäkin tiedän olenko pilannut sillä pari (Yamahan) klarinettia?
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
12.02.2009 14:33:23 (muokattu 12.02.2009 14:33:38)

Olen käyttänyt lähinnä liitoksen tiukkuuden mukaan kumpaakin, jos tuntuu etä liitos on turhan tiukka ja vaatii liikaa voimaa niin se pehmeämpi purkissa oleva rasva on liukkaampaa. Jos taas liitos kaipaa napakkuutta niin se Yamahan "huulirasva" on "kuivempaa" jolloin liitos on jämäkämpi eikä liiku vahingossa.

mutta tosiaan sitä kiinalaista koneöljyn hajuista en korkkeihin viitsinyt laittaa vaan sitä mentholin hajuista. Jossain foorumilla muistaakseni mainittiin jopa orvokintuoksuinen korkkirasva :)
Klezberg
12.02.2009 14:57:18

Olen käyttänyt lähinnä liitoksen tiukkuuden mukaan kumpaakin, jos tuntuu etä liitos on turhan tiukka ja vaatii liikaa voimaa niin se pehmeämpi purkissa oleva rasva on liukkaampaa. Jos taas liitos kaipaa napakkuutta niin se Yamahan "huulirasva" on "kuivempaa" jolloin liitos on jämäkämpi eikä liiku vahingossa.

No mulla korkit ovat enemmän tiukkoja, varsinkin tuossa uudemmassa. Olen käyttänyt Yamahan purkissa olevaa, Yamahan huulirasva on ihan outo minulle. Huulirasvaputkessa on ollut jotain Buffetin ja Jupiterin rasvoja, joista varsinkin Buffetin putki on voinut olla ikivanhaa, tuli jonkin chalumeaun mukana.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
13.02.2009 06:41:34

Minulla taas tuo "huulirasva" tuli klarinetin mukana, punainen tuubi ja päällä lukee "Yamaha cork grease hard". Eli voi myös olla ties miten vanhaa, tätä kun ei niin paljon kulu. Tavara on lähestulkoon vahamaisen kovaa, ei nyt kuitenkaan ihan parafiinia, mutta reilusti purkkikamaa kovempaa.

Joko Seba muuten on saanut trumpetista jotain järkevää irti?
Sax-pappa
13.02.2009 09:48:08
Minulla taas tuo "huulirasva" tuli klarinetin mukana, punainen tuubi ja päällä lukee "Yamaha cork grease hard". Eli voi myös olla ties miten vanhaa, tätä kun ei niin paljon kulu. Tavara on lähestulkoon vahamaisen kovaa, ei nyt kuitenkaan ihan parafiinia, mutta reilusti purkkikamaa kovempaa.

Joko Seba muuten on saanut trumpetista jotain järkevää irti?

Minä olen käyttänyt sekä oikeaa huulirasvaa että tuota "huulirasvaa" ihan yhtä hyvällä menestyksellä. Hintaero vain on melkoinen tuon normaalin huulirasvan hyväksi.
enary
23.02.2009 22:45:04
Klezberg: Mikäs vika siinä Yamahan rasvassa on, kerro niin että minäkin tiedän olenko pilannut sillä pari (Yamahan) klarinettia?

Ei sillä mitään pilattua saa, se vaan ei ainakaan mulla ole toiminut klarinetin kanssa ja täytynyt rasvailla melkein joka toinen päivä ja joku tiesi kertoa että se on juuri fonien korkeille tarkoitettu/sopivaa. Onko sulla puisia vai muovisia pillejä mitä olet rasvaillut?
Klezberg
23.02.2009 22:57:56

enary: Ei sillä mitään pilattua saa, se vaan ei ainakaan mulla ole toiminut klarinetin kanssa ja täytynyt rasvailla melkein joka toinen päivä ja joku tiesi kertoa että se on juuri fonien korkeille tarkoitettu/sopivaa. Onko sulla puisia vai muovisia pillejä mitä olet rasvaillut?

Puisia ovat, nyt on YCL-CX. No joo, saahan sitä aika usein laittaa. Mutta nuo vaihtoehdot mitä on sattunut kohdalle eivät jotenkin ole miellyttäneet, tuntuvat paksulta, sitkeältä ja epämääräiseltä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)