JHS-Custom 22.02.2009 17:39:44 | |
---|
Mistähän saisi tietoa, kuinka voi itse opetella tekemään kitarankauloja ? Olen netistä yrittänyt etsiä, mutta tadolla laihoin tuloksin. Ehkä en osaa vain etsiä. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi, onko saatavilla kirjoja tai muuta materiaalia, mistä voisi opiskella kaulantekemisen jalon taidon ? Tietoa esim. Telen, Straton, Les Paulin, Explorerin ja Firebirdin kauloista. Soundi on kaiken a ja o |
Juzzu 22.02.2009 17:45:40 | |
---|
Ei taida kirjoja löytyä. Oppia saa kursseilta ja Ikaalisten soitinrakennuskoulusta. Ja tutuilta ja kavereilta, jos löytyy osaavia sellaisia. |
jukcat 22.02.2009 23:58:01 (muokattu 23.02.2009 00:00:33) | |
---|
ei hitto kirjoitin tähän pitkän sepustuksen ja linkkejä kirjoista- mutta mitään ei tullut näykyviin sivulle- yritän uudestaan paremmalla ajalla... sex, juice and rock'n roll.. |
JHS-Custom 23.02.2009 15:27:28 | |
---|
No se ois tosi kiva. Aihe kiinnostaa kovasti. Soundi on kaiken a ja o |
Les Fender 23.02.2009 15:31:30 | |
---|
"Living is easy with eyes closed!" |
No niin siis, on myytävänä tällainen sarja jigejä http://www.kasityo.com/opmateriaali … YYT%C3%84V%C3%84%20OPETUSMATERIAALI (selaa sivua alaspäin) näiden mukana siis sivullakin on linkki ohjeeseen, jossa on siis eräs tapa tehdä telen kaula. Yks keino on hankkia piirustukset (lähes kaikilta soitinrakentajilta saa) ja alkaa vaan tekemään. Mun mielestä soitinrakennuksessa on kyse myös mokien sietämisestä ja niihin suostumisesta - nääs oikeesti tätä hommaa ei opi kuin tekemällä- vaika kävis mitä kouluja.Eli puuta kuluu ja sit jossain vaiheessa alkaa onnistumaan. Joitain hyviä kirjoja on netissäkin torrentteina, mielestäni tätä kitaran rakennuskirjallisuutta on aika paljon. Minusta hyvä kirja on"Guitarmaking - traditional and technology" (W.R Campiano & J.D. Natelson) joka löytyy ainakin pääkaupunkiseudun kirjastostakin ( heti kun palautan sen). Tämä käsittelee akustisten rakentamista, mutta periaatteet on ihan samat. Muitakin kirjoja löytyy kirjastoista. Laita mulle pikaviestillä email, niin lähetän sulle Ikaalisissa tehdyn ohjeen fender tyyppisten rakentamisesta. Mutta joka tapauksessa on niin, että vain tekemällä oppii... sex, juice and rock'n roll.. |
jukcat 23.02.2009 23:38:51 | |
---|
PS. Sähän olet rakennellut soittimia yli 20v- mistä nuo kaulat soittimiisi ovat tulleet? Uskoisin että sulla on knowhauta vaikka muilla jakaa.... sex, juice and rock'n roll.. |
Hannu A 24.02.2009 11:44:44 | |
---|
jukcat: PS. Sähän olet rakennellut soittimia yli 20v- mistä nuo kaulat soittimiisi ovat tulleet? Uskoisin että sulla on knowhauta vaikka muilla jakaa.... Tais kyllä lukee että metallitöitä 20 vuotta ja harrastelijarakentaja. Siis kaks erillistä juttua. "Bassolinja on bassolla näppäilemällä soittaen aikaansaatava sarja ääniä, jonka voi soittaa tarvittessa toisenkin kerran samalla tavalla."
-BASISTI JUMALAN ARMOSTA |
JHS-Custom 24.02.2009 14:00:45 | |
---|
Aivan, kraaps on lukenut tarkkaan. Kitaroita vasta 1,5 v :-). Soundi on kaiken a ja o |
olex_tur 13.03.2009 16:11:02 | |
---|
Kaulan tekeminen on mielestäni kannattavaa siten jos meinaa esim strato,tele,presari,jatsari...no kaikki suoralapaiset. tekee muoto jyrsintä kaavan. Sitten sillä vain protokappaleita pari kolme koivusta ja niitä muotoilemaan. Tein bassokitaraani nyt kaulan, se on semmoinen "lankkukaula" eli liimasin kolme palaa vaahteraa. Yritin saada mahdollisimman "quarter sawn" mallin niihin paloihin. Minulla oli jyrsintä kaava ja terävä kopiojyrsinterä. Vannesahalla 2mm ylimääräistä ja loput käsijyrsimellä joka oli pöytään kiinnitetty. Sain täydellisen sovituksen kaulan ja bodyn välille, koska kaavat oli huolella tehty. Kaularaudan uran jyrsin käsijyrsimellä, on jo siihenkin technique mielessä :) Otelaudan teen erikseen vaahterasta ja liimaan sitten kun se on nauhoja vaille valmis. Sen jälkeen muotoilen kaulan, todennäköisesti kavahöylällä, veistämällä ja hiomalla. ja niin että se on käteen sopiva. Tuossa on suunnitelmani. Mallia ja mittaa olen suuntaa antavasti ollut Squierin P-Bass, mutta kiinalaiset on tehny sen niin päin v*ttua että täytyy funtsia ite parempi. ...onpas paljon hölinää tyhjästä. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband |
jukcat 18.03.2009 04:08:37 (muokattu 18.03.2009 04:09:09) | |
---|
sex, juice and rock'n roll.. |
tender.insanity 18.03.2009 07:08:40 | |
---|
jukcat: http://www.projectguitar.com/tut/tutorial9.htm Tuolla on hyviä ohjeita enemmänkin. Mä lähdin tekemään kaulaa tuon perusteella. Polttopuiksi varmaan menee. Onhan tuo ensimmäinen, mitä teen. Jos ei onnistu, niin ehkä seuraava sitten =) Rungon tein myös ja se onnistui mielestäni todella hyvin. |
jukcat 18.03.2009 08:02:08 (muokattu 18.03.2009 16:55:49) | |
---|
Kun mittaat kaiken ainakin 3- kertaan, ajattelet koko ajan mitä teet ja teet todella hitaasti- ei voi mennä pieleen. Kaikki mokat mitä olen tehnyt näissä hommissa on johtuneet jonkun noista kohdista laiminlyönnistä... sex, juice and rock'n roll.. |
olex_tur 18.03.2009 12:40:07 (muokattu 18.03.2009 12:45:07) | |
---|
jukcat:Kun mittaat kaiken ainakin 3- kertaan, ajattelet koko ajan mitä teet ja teet todella hitaasti- ei voi ennä pieleen. Kaikki mokat mitä olen tehnyt näissä hommissa on johtuneet jonkun noista kohdista laiminlyönnistä... Samaa lippua tuuletan. Kaikki mokat on käyny itellä samoista syistä... Ei se mitään ydinfysiikkaa ole helpoimmillaan, joten rohkeasti kokeilemaan Ja hyvän tuntuman saa tehtyä parilla protokappaleella. joten kannattaa harjoitella ensin protoon. Esim teet siinä rinnalla protokappaletta kokoajan jostain koivusta. Mäntyä ehkä ei siksi koska esim kaulaliitosta sovittaessa mänty saattaa antaa myöten, toisin kuin joku vaahtera ei paljon nöyrry. Mutta tämä proto toimii periaatteessa sellaisena palana joka ottaa kaikki mokat vastaan ja toinen sitten jo onnistuu :D Minulta voi kysellä toteutusteknisiä vinkkejä puuntyöstöstä ja vastaan ja autan mielelläni, mikäli osaan. (Kohta valmis puuseppä, heh) tein itte......nou roblem
timppa91 13.04.2009 21:47:49 | |
---|
tender.insanity: Mä lähdin tekemään kaulaa tuon perusteella. Polttopuiksi varmaan menee. Onhan tuo ensimmäinen, mitä teen. Jos ei onnistu, niin ehkä seuraava sitten =) Minä oo ainaki saanu tehtyä kaulan ton perusteella. Pitää vaan aina miettiä kymmenen kertaa, mitä tekee, ja ei vain katsoa sokeasti ohjeita, vaan käyttää myös järkeä. |
xEVH5150x 14.04.2009 21:44:15 | |
---|
Mitenkäs kannattais tehä satulalle ajo otelautaan? Someday you will make a girl happy, for a short period of time. Then she'll leave you and be with new men who are ten times better than you could ever hope to be. These men are called guitarists. |
nannne 14.04.2009 22:37:44 | |
---|
Vasta tekasin jiirisahalla ja viilalla. |
olex_tur 15.04.2009 08:22:04 (muokattu 15.04.2009 16:52:10) | |
---|
Mikäli on japanin sahaa saatavilla niin sillä kaksi eri viiltoa ja sitte otin 3mm leveällä veistoraudalla ylimääräiset viiltojen välistä pois. Jos haluat tiukan sovitteen niin tee eka toinen viilto, sitten tallapala siihen viiltoon siten kiinni että se sahaus ura peittyy, ja sitte mattopuukolla merkkaat sen toisen reunan ja työstät siitä....Voila! tein itte......nou roblem