Canttori 23.02.2009 09:28:58 | |
---|
tavaton: höpöhöpö kovo = hardis=hardware = tietokonelaitteisto pehmo=softa=software=tietokoneen ohjelmisto Näin oli jo kymmeniä vuosia sitten. Nykyisin kovoa näkee useimmiten lyhenteetä kovalevy, eli sen merkitys on muuttunut. Viimeiset 20-vuotta meilläpäin kovo on ollut kiintolevy, mutta tässä on varmasti ihan geografista hajontaa. "Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!" |
Zabijak 23.02.2009 11:21:48 | |
---|
Canttori: Viimeiset 20-vuotta meilläpäin kovo on ollut kiintolevy, mutta tässä on varmasti ihan geografista hajontaa. Sama. Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! |
mhelin 23.02.2009 12:38:54 | |
---|
|
PIM 23.02.2009 14:20:28 | |
---|
Canttori: Viimeiset 20-vuotta meilläpäin kovo on ollut kiintolevy, mutta tässä on varmasti ihan geografista hajontaa. Kyl mä muistan hämärästi, että meillä datanomikoulussa kaukaisella kahetskeetluvulla kovo tarkoitti koko laitteistoa eikä pelkästään kovalevyä. Liekö silloin juuri kovalevyjä juuri ollutkaan kuin korkeintaan tietokoneluokan seinässä ja muutamassa Mikromikko kakkosessa ja nekin kooltaan huikaisevia 20 megan tilaihmeitä. Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti. |
3. Itse läppäri. Tähän aion sijoittaa maks 500-600E. Saa suositella, tärkeät ominaisuudet: FireWire, tarpeeksi USB-portteja, vähintään 14" näyttö, mielellään 4Gb muistia ja Intelin (tuplaydin prossu). Olin juuri äsken vastaavassa tilanteessa. Päädyin pistämään satasen tuohon päälle ja ostin vuoden vanhan Macbookin käytettynä, sattumalta vielä ladattuna neljällä gigalla muistia. Nauhotukset menee ulkoselle levylle. Jäähän se näytön koko tietty 0,7" sun vaatimuksesta. Kyllä toimii.. |
usvis 24.02.2009 09:54:24 | |
---|
Naq: Olin juuri äsken vastaavassa tilanteessa. Päädyin pistämään satasen tuohon päälle ja ostin vuoden vanhan Macbookin käytettynä, sattumalta vielä ladattuna neljällä gigalla muistia. Nauhotukset menee ulkoselle levylle. Jäähän se näytön koko tietty 0,7" sun vaatimuksesta. Kyllä toimii.. Ohoh, kylläpä halvalla löysit Macbookin. Pitääpä itsekin silmäillä noita käytettyjä... - from dream to dream, we have always been, like an ever flowing stream - |
Naq 24.02.2009 14:31:52 | |
---|
usvis: Ohoh, kylläpä halvalla löysit Macbookin. Pitääpä itsekin silmäillä noita käytettyjä... Kyllä seittemään sataan irtoaa, kun uutta päivitettyä valkoista mallia saa jo yheksään ja puoleensataan. |
perttib 24.02.2009 18:22:12 | |
---|
Itse laittelin juuri tuon macbookin, valkoisen sellaisen uutena. opiskelija/opettajahinta oli nyt 890e . Nyt pitäs varmaan ostaa 320g 7200rpm isompi kovalevy. Ajattelin testata ensin, miten toimii 2gigalla muistia. Sitten jos ei toimi, niin upgreidaan 4 gigaan. Äänikorttina vois toimia hyvin juuri tuo firebox tai alesis io 24 . Vielä pähkäilen tuota sisäänmenojen tarvetta. Rummuille ois aika jees jos ois tuo 8 reikänen alesis... Firewire kortti siis hakusessa.. usb on kuitenkin niin paljon hitaampi... |
masterhat 25.02.2009 01:05:15 (muokattu 25.02.2009 01:06:40) | |
---|
Firewire kortti siis hakusessa.. usb on kuitenkin niin paljon hitaampi... jos mä nauhotelen tyyliin 2 kanavaa kerralla, enkä kannuja, niin onko käykö usb-prakamaan jo siinäkin? tai jos nauhotan pelkästään yhtä kanavaa kerrallaan? entäpä latenssi? pääseekö firewire-korteilla pienenpään latenssiin kuin usb-bokseilla? Olen kurkkuani myöten täynnä mun 12 kanavaista fw-äänistä, express-cardeja, Texas Instrumentsin chippejä, windowsia (xp + vista) ja en ole edes käyttänyt tota 12-kanavaisuutta ku ihan muutaman kerran kannuja purkittaessa (jonka pro jäbät tekee vitusti paremmin pientä korvausta vastaan + ei tarvi säätää vitusti). Entä mitäs sitten kun miksataan ja plugareita kertyy? vaikuttaako tässä äänikortin FW vs. USB ominaisuus siihen, kuinka hyvin cubase pyörii, vai onko tällä asialla tekemistä pelkästään koneen tehojen ja kovalevyn pyörimisnopeuden kanssa? Olen nyt erittäin vahvasti siirtymässä johonkin ihanaan pieneen, yhteensopivaan ja stabiiliin usb-interfaceen. Sen jälkeen aattelin polttaa ton 12-kanavaisen fw-kortin, koska se on aiheuttanut ihan vitusti harmaita hiuksia. Sori,paljon kysymyksiä, mutta olen erittäin kiitollinen ihmisille faktoista. JA pieni mutukin kelpaa. Jos laitan monitoroinnin (softasta) laulua/skebaa nauhoitellessa ja siihen muutaman plugarin, niin mikä aiheuttaa latenssin tässä kombinaatiossa? TAi siis onko se eniten riippuvainen s) koneen tehoista, b) äänikortista, c) jostain muusta... vai d) se johtuu kaikesta, mutta kukaan ei osaa tarkkaan kertoa, joten parempi vain kun hommaat kaikkein yybereimmät laiteet, jotta latenssin saisi minimiin Thankx rakkaat ihmiset E: ja kyllä, tänään leipas läppäri ihan true kii, joten vanhemmalla kirjoittelen, jossa näppäimistö ei ole kovin "herkkä.." pahoittelen kirjoitusvirheitä
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa'' |
south_of_heaven 25.02.2009 01:15:58 (muokattu 25.02.2009 01:16:07) | |
---|
masterhat: jos mä nauhotelen tyyliin 2 kanavaa kerralla, enkä kannuja, niin onko käykö usb-prakamaan jo siinäkin? tai jos nauhotan pelkästään yhtä kanavaa kerrallaan... Kortti ei vaikuta tietokoneen suorituskykyyn muuten kuin että latenssin ollessa asetettuna liian pienelle ääni voi vähän rutista ja pätkiä. Se on koneesta muuten kiinni. Mikäs tuo sun mysteerinen 12-ch firewire oikein on nimeltänsä? Guitars are like assholes; Everybody has one. |
masterhat 25.02.2009 01:23:59 | |
---|
eli latenssi muodostuu siitä, kuinka tehokas sun tietokone on, ei siitä onko kortti firewire tai usb? jos nyt puhutaan yhden kanavan nauhottamisesta. Joo, tuo 12ch-FW on Hercules, joka futas hienosti 2006 läppärin kanssa, ei enää 2008 vuoden läppärin kanssa. 2006 vuoen läppäristä alkoi potku loppua kun plugaria laitto enempi, 2008 läppäri on muuten vaan ihan päin vittua. Niinku kaikin mahdollisin tavoin. Se on vitun rumakin. no budjettiluokan rassihan tuo Hercules on, joten ihan kivasti se palveli ton parivuotta. Ku puuhailen kuitenki ihan harrastelu meiningeis musan kans, ja vihaan sitä kun asiat ei toimi+joudun käydä selvittää miks joku ei futaa... = olis kiva et kaikki toimis ku tanssi. Tosin ammattilaisii vituttaa varmaa viel enempi jos kamat ei futaa ku duuni pitäs tehdä :D aika angstaamista :D ''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa'' |
south_of_heaven 25.02.2009 01:31:36 | |
---|
masterhat: eli latenssi muodostuu siitä, kuinka tehokas sun tietokone on, ei siitä onko kortti firewire tai usb? jos nyt puhutaan yhden kanavan nauhottamisesta. Ei, vaan latenssi johtuu juurikin äänikortin nopeudesta. Se muu paska johtuu koneesta. Omaan korvaan ton mun USB-purkin latenssi ei ole ollut mikään äärettömän hirvittävä, mutta kyllä se vähän reaaliaikaisempi saisi vielä olla. Kanaviakin voisi olla enemmän yms. Ja hanki ihmeessä Mac, miees... Guitars are like assholes; Everybody has one. |
Johann Onn 28.02.2009 00:13:59 (muokattu 28.02.2009 00:33:46) | |
---|
USB-vehje + latenssi - jos nauhotan pelkästään yhtä kanavaa kerrallaan ? En nyt muutakaan tapaa keksi, millä saisi sen "todellisen latenssin" selville, niin laitin TonePort UX2:n soittamaan (wavi-) klikkiä. Ja äänitin sen, sillä itsellään. Piuha "Anolog out 1 -> Line 1". Jos sen ToneDirect toimii niinkuin luvataan, ei eroa originaalin, pitäisi olla kovin paljoa äänitetyssä. Ja ei - ei voinut vuotaa monitoroinnista läpi, se kohdalla on "mute" ja volumessa vielä varmuudeksi "-100 dB". EDIT: Erehdyin äsken testamaan, mitä tapahtuu, jos sen laittaa päälle ja volumen 0 dB -> Alkoi tietysti, korvia raastava kierto. "Klik-kkkkkkkkkkkkkkkkk..." http://i83.photobucket.com/albums/j … Onn/UX2_REC_KLIK1_GearBox_Patch.jpghttp://i83.photobucket.com/albums/j … 2_REC_KLIK2_UX2_Driver_Settings.jpghttp://i83.photobucket.com/albums/j … ann_Onn/UX2_REC_KLIK3_ReaperREC.jpg Reaperissä näyttää olevan (omien laskujen mukaan) 44 pistettä, per millisekunti. Ja viivettä tuli, vähän yli yhden pisteen verran. Eli tästä lähtien täytyy vaan sitten syyttää itseä, jos (ja kun) soitto laahaa. |
insight 01.03.2009 15:20:26 | |
---|
acerit on paskaa, oikeestaan kaikki nää normi läppärit on aika paskaa. Mut windows on suurin paska. jos jaksaisin, ni opettelisin käyttää mäkkii. Mulla acerin läppäri on toiminut yli 2 vuotta ihan nätisti - surffailussa. Windowsissakin on omat puolensa, joihin käytän sitä mieluummin kuin Maciä. Maciä käytän musahommiin, johon se kyllä toimii aivan loistavasti. Mun mielestä Macin käyttöön ei pahemmin tarvi opetella. Ostin itse viime keväänä ( 10 kuukautta sitten) ekan Macin enkä muutenkaan ollut käyttänyt Maciä juuri ollenkaan, kuin joskus koulussa 10 vuotta sitten, josta ei mitään muistikuvaa. Mun mielestä Macissä ja Windowsissa on molemmissa hyvät ja huonot puolet. Can you feel the atmosphere |