Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 570 71 72 73 74141 142 143 144 145
Ianuarius
19.02.2009 16:06:19

Mä käytän sitä aika paljonkin... jotenki tykkään siitä :)

Tosin en kyllä hirveänä mieti mitään vibraattoja, ne vaan tulee niinku tulee.
Animate-Inanimate
Ianuarius
23.02.2009 00:16:28

Oon tässä kehittyny pikkuhiljaa nopeammaksi tuossa alternate pickingissä useammilla kielillä, ja olen ihan tyytyväinen siihen, mihin asti oon jo päässy, koska suht puhtaaltakin alkaa soitto kuulostaa tuolla nopeammassa päässä. :)

Nyt kuitenki hokasin yhen jutun, mikä vähän sotkee. En pysty pikkaan tarpeeksi nopeasti joihinki juttuihin. En tarkota sitä, että juttu ei menis puhtaasti, vaan että ranteessa ei oo tarpeeksi potkua. Edes yhdellä kielellä ei irtoa 160bpm 16-osat, vaikka soittas vaan yhtä säveltä. Ranteella siis yritän pikata, varmaan jos jännittäs ton käsivarren ja alkas sillä tärryyttään, niin se yks sävel yhellä kielellä menis nopeampaaki, mutta ei siinä taida olla hirveänä pointtia.

Kysymys kuuluukin siis, mitenkäs toi nopeus kehittyy?

Pyrinkö joka päivä soittaan äärirajoilla ja sit yks kaks huomaanki että nyt menee nopeampaa vai mikä ois lähestymistapa tähän? :)
Animate-Inanimate
Ianuarius
23.02.2009 16:23:30 (muokattu 23.02.2009 16:28:18)

EDIT: tsori, pikku moka sattu. Se tulee ns. 2,5 kertaa:

E||---------------7-------------------|------------------------||
B||--8--7h8p7h8p7----8--7h8p7h8p7--8--|-------------8----------||
G||-----------------------------------|--9--9----7-----7--9----||
D||-----------------------------------|------------------------||
Animate-Inanimate
laakeri
23.02.2009 20:57:48
January: Edes yhdellä kielellä ei irtoa 160bpm 16-osat, vaikka soittas vaan yhtä säveltä.

Itselläni taas homma hajoaa kaikkein helpoiten juuri silloin, jos pitää soittaa nopeasti pitäytyen yksittäisellä kielellä. Kielten välillä vaihtelu pitää jonkinlaisen tatsin hommassa, mutta yhdellä kielellä soittaessa soitto alkaa hajoamaan siinä neljännen soitetun nuotin paikkeilla. Kolme pikkausta/kieli tuntuu ainoalta loogiselta tavalta, jos pitää soittaa nopeasti.
Ianuarius
23.02.2009 21:02:34

kas, enpä ajatellutkaan sitä noin. Täytyypä tunnustella vielä.
Animate-Inanimate
--Roller--
24.02.2009 17:17:45
January: Pyrinkö joka päivä soittaan äärirajoilla ja sit yks kaks huomaanki että nyt menee nopeampaa vai mikä ois lähestymistapa tähän? :)

No siis, ainoa tapahan kehittyä soittamisessa on soittaminen. Ei se paljon auta että luet jotain Tohtori Toonikaa muttet soita. Kaikessa yksinkertaisuudessaan aloitat vain hitaalla temmolla ja siirryt aina ylöspäin. Pitkäjänteisyyttähän se hieman vaatii, mutta kyllä se oikeesti on aika helppo juttu.
Ianuarius
25.02.2009 07:10:01 (muokattu 25.02.2009 07:10:08)

laakeri: 1
--Roller--: 0
Animate-Inanimate
laakeri
27.02.2009 22:42:54 (muokattu 27.02.2009 22:46:26)
January: laakeri: 1
--Roller--: 0

Kerrankin voitan jossain. Tosin lajissa, jossa en tiennyt edes kilpailevani.
aalataur
28.02.2009 06:26:49

Mulle helpointa on yhden kielen nopea sahaaminen. Kielten vaihto on se mikä tuottaa vaikeuksia. Että kai se on ihan yksilöllistä. Toisto siinä tosiaan auttaa, ei sitä yleensä oikein voi "järkeillä" läpi. Sitten kun plekukäden liikerata ja asento ja soittoasento on oikea, niin sen pohjan päälle rakennetaan oikeastaan vaan toistoilla ja soittamalla sitkeästi juttuja jotka tuntuvat hankalilta. Mun mielestä plekukäsi kehittyy parhaiten sillon kun soittaessa siihen kohdistuu pienen pieni pakottava tunne pitkissä sahauksissa. Ei kuitenkaan kova tai niin että hiki päässä pitäisi veivata. Semmonen sopiva pieni haaste. Sitä kun tarpeeksi sietää niin muutaman viikon päästä sama tempo menee vaivattomasti. Yksi keino treenata alteranate pikkausta on soittaa downpicking riffejä 100% upstrokeilla eli niin että pikkaa kaiken alhaalta ylös ja yrittää saada sen kuulostamaan mahdollisimman paljon downpikkaukselta. Vittumaisen tuntuista, mutta tuossa yleensä piilee se heikko kohta sujuvaa alt. pickingiä ajatellen. Ainakin itsellä.
pietari-poika
28.02.2009 12:09:12
Nyt kuitenki hokasin yhen jutun, mikä vähän sotkee. En pysty pikkaan tarpeeksi nopeasti joihinki juttuihin. En tarkota sitä, että juttu ei menis puhtaasti, vaan että ranteessa ei oo tarpeeksi potkua. Edes yhdellä kielellä ei irtoa 160bpm 16-osat, vaikka soittas vaan yhtä säveltä. Ranteella siis yritän pikata, varmaan jos jännittäs ton käsivarren ja alkas sillä tärryyttään, niin se yks sävel yhellä kielellä menis nopeampaaki, mutta ei siinä taida olla hirveänä pointtia.

Kysymys kuuluukin siis, mitenkäs toi nopeus kehittyy?

Sinuna treenaisin näin: (Sopii hyvin myös asteikkoja ylös-alas-treeniin)

Pikkaa joltain kieleltä yhtä nuottia jossain määrittämässäsi temmossa. Pikkaa aina neljä nuottia 8-osia ja 4 nuottia 16-osia peräkkäin. Siis:

ti-ti-ti-ti-tiritiri-ti-ti-ti-ti-tiritiri-ti-ti-ti-ti-tiritiri-ti-ti-ti-ti-tiritiri ->jatkuu loputtomiin

Treeniä voi soveltaa vaikkapa näin:

Tahtiviivat:            |                       |                       |
-7---8---9---8---7-8-9-8-7---8---9---8---7-8-9-8-7---8---9---8---7-8-9-8-
^8:s             ^16:s   ^8:s            ^16:s   ^8:s            ^16:s

jne.

Tässä vielä ääninayte että jokainen tajuu ton rytmin:
http://koti.mbnet.fi/datis/treeni_1.mp3
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99230436
laakeri
28.02.2009 13:55:21 (muokattu 28.02.2009 14:00:14)
Tästä on kyllä ollut keskustelua, mutta en löytänyt aiheesta mitään. Eli miten sammutaisitte ylä-E:n tapauksessa, jossa soitetaan ensin vapaa ylä-E ja heti perään vapaa B? Loogiselta tuntuisi sammuttaa ylin kieli yksinkertaisesti vasemmalla kädellä samalla hetkellä kun pikkaan B:n, mutta se tuntuu motoriselta mahdottomuudelta. Se tuntuu todella luonnottomalta, eikä onnistu. Sormia vielä tarvitaan heti B:n pikkauksen jälkeen, ja kyseisessä ongelmakohdassa soitetaan melko nopeasti.

En tiedä tuottaako tuo kielen sammuttaminen yleensä hankaluuksia, minulla ainakin jotenkin motoriikka tuntuu tulevan vastaan tuossa, vaikka paperilla se kuulostaa helpolta. "Treeniä treeniä"?
Ianuarius
28.02.2009 14:15:18

Oon vähän yrittäny soitella tollasta string skipping likkiä. Mitenkäs se välissä oleva kieli sitten skipataan? Hypätäänkö sen yli ihan kokonaan vai liu'utetaanko pleku sen päältä jotenki? Oon kuulu että jälkimmäistäki harrastetaan, mutta ite en oikein tiiä että mitä uskoa. Saako siitä hyvän kuulosen jos se pleku vaan luisuu sen välissä olevan kielen pinnalta? Ei viittis kuitenkaan niin alkaa treenaan jos se kuulostaa ihan paskalta sit nopeammalla tempolla tai aiheuttaa jotain muita ongelmia.

Sitten taas jos soittaa silleen, että oikeasti hyppää sen kielen yli niin ettei se plektra koske siihen ollenkaan, niin nopeammissa jutuissa sekin tuo vähän jännitettä siihen. Siis siinähän pitää kättä nostaa, ettei se pleku osu siihen välissä olevaan kieleen. Kaipa senki saa menemään nopeammalla tempolla ku tarpeeksi reenaa, mutta jotenki vähän vammaselta tuntuu tollanen käden nostelu siinä.

Tai ehkä oon tajunnu koko homman ihan totaalisen väärin, mutta kun ei asiasta missään kerrota mitään kun annetaan vain tuhat harjotusta, niin mitäpä sitä meikäläisen järjellä asiasta tajuaiskaan. Niistä tuhannesta tabista ei oo oikein mitään hyötyä jos missään ei kerrota, että miten se pitäisi oikeasti soittaa. Ja se että sanoo "hyppäät sen yhen kielen yli", ei hirveänä auta. Musta alkaa vähän tuntua, että nopeammissa jutuissa sitä ei oo mahollista hypätä yli. Tietyssä pisteessä tulee aina fysiikka vastaan. Tietty ku lukee noita muitaki foorumeita, niin siellä sanotaan vaan "treenaa lisää", mutta ku jos sitä hommaa treenaa väärin, niin eihän se auta vittuakaan.

Ite oon treenannu kitaran soittoa väärin jo kymmenisen vuotta ja mulle alkaa riittää. Siinä menee kaikki motivaatio viemäristä alas ku yrittää soittaa väärin kun missään ei kerrota että miten soitetaan oikein ku lapetaan vaan jotain tabeja.

Youtubessaki on niin helvetin asialliset videot, että tyyppi soittaa likin nopeasti ja sit kertoo mitkä nuotit siihen kuuluu, mutta ei tietenkään että miten se soitetaan. Tekniikka mua kiinnostaa, eikä jotku nuotit. Kaiken maailman likkejä voi keksiä iteki loputtomasti, mutta ois kiva tietää, että miten joku soittotyyli/-tekniikka teknisesti hoidetaan oikein.
Animate-Inanimate
Valdemart
28.02.2009 16:57:14

Kaiken maailman likkejä voi keksiä iteki loputtomasti, mutta ois kiva tietää, että miten joku soittotyyli/-tekniikka teknisesti hoidetaan oikein.

Kitaratunnit asiansa osaavan opettajan kanssa olisivat sulle nyt aika jees.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Ianuarius
28.02.2009 18:04:25

No sanopa muuta. Ilmeisesti se on sit no money, no gain.
Animate-Inanimate
pietari-poika
28.02.2009 21:30:18
January: No sanopa muuta. Ilmeisesti se on sit no money, no gain.

Sulle on varmaan jo sanottu tää miljoona kertaa: Soita silleen miten parhaalta tuntuu. Tosta string skippauksesta sen verran että sekin on sellainen asia jonka jokainen tekee eri tavalla. Stevie Ray Vaughan ainakin teki paljon tuota että vetäsee vaan plekulla parit sammutetut kielet nopeesti siirtyessään paikasta toiseen. Kun taas toiset eivät salli mitään ei-soivia äänia kitaransoitossa.

No toisaalta, mikäs minä olen neuvomaan. Soittanut vasta 1,5 vuotta.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=99230436
Ianuarius
28.02.2009 22:13:54

Ei se oo ihan niin simppeliä. Sammuttelu voi vaikeuttaa soittoa jotenki, tai sit toi voi vaikeuttaa, että yrittää hypytellä plekua. Sitä ku ei entuudestaan ite tiedä, mutta joku voi tietää JA SIKSIHÄN MINÄ TÄÄLTÄ KYSYN. :D

Eipä siinä, sain ton meneen aika hyvin jo kun vedin plektraa vielä entuudestaan syvemmälle näppeihin.
Animate-Inanimate
aalataur
28.02.2009 22:22:16

Eipä siinä, sain ton meneen aika hyvin jo kun vedin plektraa vielä entuudestaan syvemmälle näppeihin.

En ite ainakaan koske sellaisiin kieliin plektralla mistä en halua ääntä, ellen nyt halua esim. oktaavia soimaan samanaikaisesti tähän tyyliin:

--7--
--x--
--5--

Tuossa tilanteessa lyön kaikkia kolmea kieltä kerralla ja sammutan keskimmäisen vasemman käden sormilla, mutta muuten en koske kieliin mistä en halua ääntä.

Eli nosta vaan yli jos täytyy hypätä kielen yli, minun neuvoni. Ja plekua ei tosiaan tarvii näkyä kovin paljoa peukalon alta, nopeat jutut on tällöin helpompia ja pinch harmonicitkin irtoaa kätevämmin tarvittaessa.
Jonttu90
01.03.2009 20:47:52
Mulla on aivan kummallinen ongelma soittaessa. Soittaessa esim --10-9-7-- tuottaa juuri korkeasta matalampaan suuntaan ongelmia, siihen tulee outo tauko. Varsinkin nopeemmissa vedoissa sen huomaa ärsyttävän usein.

Pikkauskäsi jotenkin pysähtyy kesken kaiken. En tiedä johtuuko se vasemman käden vai oikean käden kyvyttömyydestä.

Tietäiskö joku syytä tähän tai jonkin kätevän harjotuksen jolla ongelma loppuis...
laakeri
01.03.2009 23:18:05
Jonttu90: Pikkauskäsi jotenkin pysähtyy kesken kaiken. En tiedä johtuuko se vasemman käden vai oikean käden kyvyttömyydestä.

Näin äkkiä ajatellen sillä ei ole pikkauskäden kannalta merkitystä, onko melodia nouseva vai laskeva. Ehkä tuo laskeva melodia on sen verran hankalampi vasemmalle kädellesi, että joudut keskittymään siihen enemmän, ja oikean käden koordinaatio pettää. Itse lähtisin vain hitaasti kasvattamaan nopeutta jollain pienellä laskevalla melodianpätkällä, ja yrittäisin saada sen selkärankaan.

Itsellenikin tuotti yksi pieni, alle kymmenen nuotin legato-likki ongelmia pitkään, se kangerteli pahasti. Vasta muutaman päivän treenillä, ja pitämällä viikko tai pari taukoa tuon kohdan soittamisesta, homma alkoi toimimaan. Nyt se menee enemmän tai vähemmän automaattisesti, vaikka se tuntui pitkään epäluonnolliselta. Eli toistoa toiston perään. Yritä samalla myös analysoida hieman tuota ongelmaasi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)