Aihe: Äänityskoneeksi PC vai Mac?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Wk
22.02.2009 13:22:04 (muokattu 22.02.2009 13:23:17)
heikkimononen: Möin muuten tuossa vasta Macbookkini vuosimallia -06. Ostin sen itse 700 eurolla ja möin näin puolentoista vuoden päästä 600 eurolla. Säilyttäiskö tuon ikänen pc hintansa? Kaveri myy tehokkaampaa konettaan kuin tuo mun macbook tällä hetkellä kun kai maciin vaihtaa itsekkin, tällä hetkellä siitä on tainnut joku 350e tarjota ;)

Ei varmasti säilytä, siitä olen samaa mieltä :)
Macin ostaessa voi kyllä siitä olla varma että kaupaksi se käy jos tarvii ja vielä ihan OK-hinnalla, tietysti nyt joidenkin ziisuksenaikasten koneiden kanssa voi tehä tiukkaa.
pwc
22.02.2009 13:23:10
Kahta konetta vertailla? Itse kyllä vertasin omaa konetta itseensä. Eli E4300 prossu on vakiona 1,8ghz ja pari vuotta ollut mulla 3,15ghz. Jos et ymmärrä tuota vertailua, niin se on kyynel.

Kah, kävipä pieni kämmi. Toki ymmärrän vertailun, mutten ymmärrä, mitä hyötyä siitä on, kun ei se kellotaajuus oikeasti kerro suorituskyvystä yhtään mitään. Sinulla lienee jotain korkeamman asteen tietoa asiasta, kun noin kiihkeästi julistat kellotuksen hyötyjä?

Faktat ovat yliarvostettuja. Ainoa mäkkiin liittyvä fakta on, että se on aina kallis. Etkös just sanonut ylempänä, että pääasia että kone toimii. Mitäs väliä ulkonäöllä sitten on?

Ehkä tämä kertoo riittävästi.
Wk
22.02.2009 13:26:57
pwc: Kah, kävipä pieni kämmi. Toki ymmärrän vertailun, mutten ymmärrä, mitä hyötyä siitä on, kun ei se kellotaajuus oikeasti kerro suorituskyvystä yhtään mitään. Sinulla lienee jotain korkeamman asteen tietoa asiasta, kun noin kiihkeästi julistat kellotuksen hyötyjä?

http://www.legionhardware.com/document.php?id=610&p=5

Kellotus on tavallaan hyödyllisintä silloin kun prosessorit ovat juuri ilmestyneet, eli esimerkiksi tuossa E4300 on kellotettuna tehokkaampi kuin tuolloin reippaanhintainen E6700. Kuitenkin kun PC-osat kehittyvät nopeasti niin nyt noiden kahden prossun hinnat ovat tulleet niin lähelle toisiaan että voipi olla järkevää ostaa vaan suoraan se E6700. Joskus tuolloin aikoinaan pystyi kenties sanomaan että säästimpä siinä satasia kun ostin tämän halvan ja kellotin.
LaXu
22.02.2009 14:38:45
pwc: Kah, kävipä pieni kämmi. Toki ymmärrän vertailun, mutten ymmärrä, mitä hyötyä siitä on, kun ei se kellotaajuus oikeasti kerro suorituskyvystä yhtään mitään. Sinulla lienee jotain korkeamman asteen tietoa asiasta, kun noin kiihkeästi julistat kellotuksen hyötyjä?

Kellotuksesta on muistettava, että hommahan tapahtuu nostamalla emolevyn väylätaajuutta joten siinä nopeutuvat myös emolevyn komponenttien toiminnot. Kyllä sen kellotuksen hyödyn huomaa helposti vähänkään raskaampaa laskentaa vaativissa ohjelmissa. Itse pyörittelen edelleen ensimmäisen sarjan Core2Duo E6400:sta 2.13 GHz @ 3.2 GHz. Ei häviä juuri uusimmillekaan kaksiytimisille prosessoreille vaikka ikää on jo monta vuotta. Voisikin sanoa, että kellottamalla on halvemmasta/vanhemmasta raudasta saatu kalliimman veroista.

OSX:aakin olen tällä kokoonpanolla pyöritellyt ja tuntui pelittävän sutjakkaammin kuin "aidolla" mäkillä, johtuen varmasti juurikin suuremmasta kellotaajuudesta.
pwc
22.02.2009 15:23:16
LaXu: Kellotuksesta on muistettava, että hommahan tapahtuu nostamalla emolevyn väylätaajuutta joten siinä nopeutuvat myös emolevyn komponenttien toiminnot. Kyllä sen kellotuksen hyödyn huomaa helposti vähänkään raskaampaa laskentaa vaativissa ohjelmissa. Itse pyörittelen edelleen ensimmäisen sarjan Core2Duo E6400:sta 2.13 GHz @ 3.2 GHz. Ei häviä juuri uusimmillekaan kaksiytimisille prosessoreille vaikka ikää on jo monta vuotta. Voisikin sanoa, että kellottamalla on halvemmasta/vanhemmasta raudasta saatu kalliimman veroista.

OSX:aakin olen tällä kokoonpanolla pyöritellyt ja tuntui pelittävän sutjakkaammin kuin "aidolla" mäkillä, johtuen varmasti juurikin suuremmasta kellotaajuudesta.

Juu, kyllähän se hieman aina nopeuttaa - on sitä kellottelua tullut takavuosina itsekin harrasteltua. Tarkoitus oli puuttua vain noihin surkuhupaisiin "50% enemmän tehoa!" -väitteisiin, sillä vaikka kellotaajuus nousisi sen 50%, ei kone tee muuta kuin kaikista raskaimpia asioita niin paljoa nopeammin, että sen oikeasti huomaisi.

Eikä se prosessorin vauhti auta mitään, jos muistia on liian vähän tai se on turhan hidasta. Puhumattakaan sitten kovalevyn nopeudesta...

Aiheeseen viitatakseni, kellotus ei ole tarpeen äänityskäytössä. Miksauksessakin vasta hyvin ison kokoluokan projektissa.
HTMono
22.02.2009 15:36:54
Aiheeseen viitatakseni, kellotus ei ole tarpeen äänityskäytössä. Miksauksessakin vasta hyvin ison kokoluokan projektissa.

Jos edes silloin. Freeze ja välimiksaukset on olemassa. Kyllä sitä ennen gigahertsiluokkaan astumistakin pärjättiin...
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
J.Hollström
22.02.2009 16:04:40
tender.insanity: Onhan tuo yli kymmenkertainen määrä mitä menee itsellä. Kone sammuu 10sek, sivulevy irti 3sek, muisti kiinni 5sek, kone päälle 20sek.

Ootsie kyllä hurja kaveri. Saako noilla taidoilla paljonkin rispektiä ja pesää?

Itteeni ei juuri vähempää voisi kiinnostaa joku koneiden kellottelu ja rassailu. Siksipä päivitin viimeisenkin puuseen mäkiksi himassa. Helpotti kummasti. Joka osa-alueella.
Tyylinmukanen
tender.insanity
22.02.2009 16:19:46
pwc: Juu, kyllähän se hieman aina nopeuttaa - on sitä kellottelua tullut takavuosina itsekin harrasteltua. Tarkoitus oli puuttua vain noihin surkuhupaisiin "50% enemmän tehoa!" -väitteisiin, sillä vaikka kellotaajuus nousisi sen 50%, ei kone tee muuta kuin kaikista raskaimpia asioita niin paljoa nopeammin, että sen oikeasti huomaisi.

Kyllä pelailussa on iso ero, käyttääkö vaikka 2ghz vakiokelloja tai 3ghz ylikelloja. Samoin esim. isojen rarri-pakettien kanssa. Ja DAWista kun exporttaa sen 10 minuutin biisin plugareineen kaikkineen, niin kyllä nopeuseron huomaa.

Että ei tuo nyt ihan hatusta vedettyä ole. Kokeile vaikka itse.
tender.insanity
22.02.2009 16:20:40
juki68: Ootsie kyllä hurja kaveri. Saako noilla taidoilla paljonkin rispektiä ja pesää?

Itteeni ei juuri vähempää voisi kiinnostaa joku koneiden kellottelu ja rassailu. Siksipä päivitin viimeisenkin puuseen mäkiksi himassa. Helpotti kummasti. Joka osa-alueella.

Täällä ei ilmeisesti ymmärretä vittuilevan sarkasmin päälle. Takakireät muusikot,.. =)
anapena
22.02.2009 19:26:39
tender.insanity: Täällä ei ilmeisesti ymmärretä vittuilevan sarkasmin päälle. Takakireät muusikot,.. =)

Odotitko todella muunlaista palautetta? Huvinsa kullakin...urpo...
south_of_heaven
22.02.2009 19:39:36 (muokattu 22.02.2009 19:40:12)
tender.insanity: Täällä ei ilmeisesti ymmärretä vittuilevan sarkasmin päälle. Takakireät muusikot,.. =)

Ei jos se on paskaa.

Mikä sulla nyt on se lopullinen ongelma? Vituttaako sua se, että Applen koneita ylistetään vaikka mielestäsi ylistys ei ole ansaittua? Onko se jotenkin sulta pois? Oo vaan ilonen avaruuskoneestas.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Ziggy Bubba
22.02.2009 21:03:55 (muokattu 22.02.2009 21:08:27)

Yleensä vittuilusta saa takasin jonkin sortin vittuilua, aika yllättävä yhtälö.

Koita vaan päästä siitä yli, että toiset (kuten minä) eivät siihen Windows PC:hen vaihda takaisin, vaikka siihen sain kellotettua miten paljon tehoja tahansa. Ja koneiden tuunaaminen ja lukemilla rehentely on kaiken lisäksi aikas ankeaa hommaa ;) Mac on yksinkertaisesti omaan käyttöön parempi.

Linuxilla varustettua masiinaa voisin tulevaisuudessa pohtia, mutta Microsoftin käyttöjärjestelmiin on palanu käämit aivan liian monta kertaa - ei enää jaksa.

E: Muistit ym. vaihdan koneeseen ite, mutta en ole insinööri, joka saisi tuosta koneen fiksailusta jotain kiksejä.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
anapena
23.02.2009 17:47:13
Mun täytyy myöntää, että pidin ekaks tuota keharia kehuskelijan synonyymina...no mä olenkin välillä vähän yksbittinen.
WanhaWetäjä
24.02.2009 16:41:11

Jaa...mulla on nyt MacBookPro mukana laivalla(wanha versio), testailin sitä sen omalla äänipiirillä ja plugareilla, kitaraa saa sisään ihan ok, kopsasin KAIKKI musasoftat pöytäkoneesta, toimii Logic ja GarageBand loistavasti...miten muuten PuuCeesta saa ilman lisäohjelmia noin helposti kaikki asetukset ja ohjelmat koneesta toiseen?Ja miten PuuCee toimii musakoneena ns suoraan hyllystä?No,laitoin toki tähän nopeen levyn ja muistia on 4Gigaa, which is nice!

Mac on toki aika kallis verrattuna PuuCeehen mutta eiks hyvästä kannata aina vähän maksaa?Ja nää saa kivasti Node -ohjelmalla liitettyä toisinsa, voi käyttää molempien prossuja pyörittään Logiccia.Nice!

Mitä väliä mitä kukin haluaa käyttää musan tekemiseen, mulla on ollu Mac nyt vuodesta 2005, en warmasti vaihda enää PC-osastoihin, niitä saa himassa rassailla kun kakaroila on niitä kaksi ;-)

Ei millään pahalla, mutta yks syy miks PuuCeita käytetään ja suositaan enemmän lienee se että niihin saa "ilmaista" softaa, no saahan Macciinkin nyt, valitettavasti, kun Logic ei vaadi enää dongelia ;-(

Mun mielestä on jotenkin surkuhupaisaa että joku nörtti tepe kopsaa tuhansien eurojen softat siihen "markan" koneelleen ja kyselee sitten tyhmiä netissa;-)

Hyi!
Värinä
24.02.2009 18:20:43
Ei millään pahalla, mutta yks syy miks PuuCeita käytetään ja suositaan enemmän lienee se että niihin saa "ilmaista" softaa, no saahan Macciinkin nyt, valitettavasti, kun Logic ei vaadi enää dongelia ;-(

Luulisin, että suurin syy miksi PC-koneita käytetään niin paljon on se, että ne on halvempia. Suurelle osaa ihmisistä se vaan on tärkein kriteeri tietokoneen ostamisessa. Tietysti PC:tä löytää myös melkein joka citymarketista, mutta Applen koneen halutessaan joutuu ottamaan selvää, että missä niitä myydään.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Ziggy Bubba
24.02.2009 18:23:16

Iso osa noista "ilmaisista" softista on pelejä, joita ei macille löydy ihan samaan malliin vaikka maksaisikin. Jos musahommat ovat tärkeitä, eikä pelaaminen kiinnosta, niin kyllä Mac aika vahvoilla on. Macit kun ei tartte musahommissa mitään ihmeitä säätöjä ennen kuin hommat pelittää..

Logicit on muuten nykyään sen verran halpoja, että veikkaisin tuon nettilatailun vähenevän siinä samassa. Ite ainakin maksoin ilomielin varsin kohtuu summan äärimmäisen kattavasta paketista.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
silver_fang
24.02.2009 22:59:24
olen tässä lahitulevaisuudessa uusimassa omaa studiokalustoo ja interfaceks on tulossa digidesignin digi 003 rack+ factory. noh. aloin enemmän tutkimaan ton raudan specsejä ja yhteensopivuutta windows vistan ja xp kanssa. sain sitten valmistajan sivujen support osion ja suomen maahantuojan kautta selville, että toi rauta ei pelitä muiden kuin 32 bit windowsien kanssa ja eipä tossa 32 bit vistassa esimerkiks riitä tuet kovin hääppöselle pc lle. ja maahantuojan mukaan muutenkin ollut jonkinasteisia yhteensopivuusongelmia winukoiden kanssa. no päätin nyt muiden alalla ammatikseen tai harrastuspohjalta työskentelevien ihmisten kokemusten perusteella ja em. asioiden pohjalta sijoittaa seuraavaksi uuteen mac pro työasemaan. onhan se iso rahareikä, mut ehkä se joku päivä maksaa ittesä takasin ja pääsee ainakin keskittymään siihen olennaiseen eikä tarvii taistella takkuilevan käyttiksen tai muuten tukkosen koneen takia. tällä hetkellä mulla on siis äänitys käytössä acerin travelmate 5520g läppäri joka makso n. vuosi sitten 800e ja sit on sen kaverina edirol ua-101 äänikortti sekä sonar 6 producer edition.
WanhaWetäjä
25.02.2009 11:04:53

tällä hetkellä mulla on siis äänitys käytössä acerin travelmate 5520g läppäri joka makso n. vuosi sitten 800e ja sit on sen kaverina edirol ua-101 äänikortti sekä sonar 6 producer edition.

Mä oon viime perjantaista asti räplännyt tätä Mac Book Prota, hintaa tälle tuli kaikkinensa himpun yli 2 tonnia, johon sisälty uusi nopea kovalevy ja lisämuistit sekä kolmen vuoden Apple care takuu+puhelintuki, originaali "hyllyversio" ois maksanut 1400, kyseessä oli tosiaankin esittelykone.

Ilman ulkoista äänikorttia ja kovalevyä pystyn värkkään tällä samat jutut mitä himassa pöytäkoneella, no laivan metakassa ei nyt viitti lauluja vääntää, mutta softasynat, kitarat,bassot, nuotinnukset, ei muuta kun piuha kiinni ja menoksi!
Logicista löytyy ihan ok kitara/bassomallinnus ja sen score-osastolla nuottien teko sujuu kanssa ihan jees.

Sanotaan nyt vielä tähän että mulla oli (on pojan käytössä) ihan ok PC-pöytäkone, se rakennettiin varta vasten musahommiin, siinä oli kaks käyttistä, toinen riisuttu versio musakäyttöön, kyllä se toimi ihan jees Logic 5.5.1:n kanssa, toki rajat tuli nopsaan vastaan softasynien/plugarien kaa kun muistia oli vaan 2 Gigaa...tärkein syy miksi vaihdoin Macciin oli se että Logic-tuki loppui
PC-puolella, ja enpä ole vaihtoa katunut.

Joku kaunis päivä kun sais päivitettyä vielä pöytäkoneen uuteen http://www.apple.com/fi/macpro/ ...no, unelmia pitää olla ;-)
J-PPP
25.02.2009 13:15:10
Ilman ulkoista äänikorttia ja kovalevyä pystyn värkkään tällä samat jutut mitä himassa pöytäkoneella, no laivan metakassa ei nyt viitti lauluja vääntää, mutta softasynat, kitarat,bassot, nuotinnukset, ei muuta kun piuha kiinni ja menoksi!

Mikä piuha mihin? Siis kitara- tai bassopiuha linjasisääntuloonko? Toimiiko hyvinkin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)