Aihe: Levynkannen merkinnät (p ja c)
1 2
kahva
13.12.2008 16:32:20
Vaikkei tää asia mua mitenkään käytännössä liikuta niin mua jäi askarruttamaan merkintä "manus". Se on latinaa ja tarkoittaa käsi.
Tarkoittaako myös tässä yhteydessä?
Jos, mikä logiikka?

Wiki on wiisauden lähde!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Manus

; )

Ei vaiskaan. Manus tulee käsittääkseni termistä "manuscript", joka tarkoittaa käsinkirjoitettua dokumenttia. http://en.wikipedia.org/wiki/Manuscript
Urbaanitarzan
30.01.2009 18:30:04
Olen tässä väsäillyt demomme kansilehteä ja mietin, mitähän kaikkea siihen kansilehteen tulee kirjoittaa? Luonnollisesti biisit, bändin jäsenet ja niinpäinpois, mutta mitä muuta? Jos biisit teoston alaisia, niin teostokin täytyy varmaan jossain kohtaa mainita. Missä ja miten? Aika pihalla ollaan, kun ensimmäisiä kansia väsäilen. Saa vääntää rautalangasta. Paksusta mieluiten, että tyhmäkin ymmärtää. :)
Jabe
30.01.2009 18:53:51

Olen tässä väsäillyt demomme kansilehteä ja mietin, mitähän kaikkea siihen kansilehteen tulee kirjoittaa? Luonnollisesti biisit, bändin jäsenet ja niinpäinpois, mutta mitä muuta? Jos biisit teoston alaisia, niin teostokin täytyy varmaan jossain kohtaa mainita. Missä ja miten? Aika pihalla ollaan, kun ensimmäisiä kansia väsäilen. Saa vääntää rautalangasta. Paksusta mieluiten, että tyhmäkin ymmärtää. :)

http://www.teosto.fi/teosto/websivu … e7/$FILE/ATTYMCC5/Tuottajanopas.pdf
Urbaanitarzan
30.01.2009 19:07:53
^^ kiitän.
Torniojaws
22.02.2009 18:21:13 (muokattu 22.02.2009 18:38:42)

faq1: Millä tavalla saatte näppäimistöllä tehtyä (P) - merkin? (C) saadaan ALT ja 0169

Se ei kuulu standardimerkistöön, joten sitä ei voi kirjoittaa kuin itse tehdyllä fontilla johon se on erityisesti lisätty. Tai sitten piirrät kuvan ja sitä pasteat.

Wintoosissa taitaa tulla vakiona mukana fontti nimeltä MS Reference, josta se löytyy (U+2117). Muista myös, että se fontti pitää löytyä myös "vastaanottajalta" jos nettiin sen pasteat. Esim. muusikoiden.nettiin ko merkkiä ei saa näkyviin (sulkujen sisällä tuossa alla):

( )

Toinen tapa on kirjoittaa seuraava ilman välilyöntiä et-merkin jälkeen:

& #8471;

Joka toimii riippuen sivuston merkistöstä JA inputin siivoamisesta serverin/sivuston tekijän toimesta. M.netissä se ei toimi.
Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) + Forensic @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009 | Osta levyjä
faq1
22.02.2009 21:34:04
Onko toimiva tapa tehdä kansisivut siten, että siirtää niihin esim. valokuvia, tallentaa tekstit siihen kuvaan kiinteästi ja lähettää siten täysin valmiina jpg-kuvana CD-monistamoon tulostettavaksi?
Siinä on vaan ongelma, ettei täällä kotona näytöltä katsoessa pysty arvioimaan, miten esim. tosi pieni teksti tulee näkymään tulosteella.

Voisi olla nyt ostaa monitoimi-värilaser, kun sitä silloin tällöin muutenkin tarvitsee. Sillä voisi harjoitella ja säätää tekstien koot ym. koevedoksilla kohdalleen.
kivi
22.02.2009 21:55:15 (muokattu 22.02.2009 21:58:42)
faq1: Onko toimiva tapa tehdä kansisivut siten, että siirtää niihin esim. valokuvia, tallentaa tekstit siihen kuvaan kiinteästi ja lähettää siten täysin valmiina jpg-kuvana CD-monistamoon tulostettavaksi?
Siinä on vaan ongelma, ettei täällä kotona näytöltä katsoessa pysty arvioimaan, miten esim. tosi pieni teksti tulee näkymään tulosteella.

Voisi olla nyt ostaa monitoimi-värilaser, kun sitä silloin tällöin muutenkin tarvitsee. Sillä voisi harjoitella ja säätää tekstien koot ym. koevedoksilla kohdalleen.

Älä lähetä jpg:nä mitään, vaan työstä kuvat valmiiksi .psd-muodossa ja lähetä 8-bittisenä CMYK-TIFFinä 300dpi -arvolla. Joo, tiedän että tulee iso tiedosto, mut ei sille voi mitään.

Jpeg ei kelpaa kuin mallikuvaksi, siitä painaminen tuo aina ongelmia, jotka eivät korjaannu vaikka jpeg:n myöhemmin palauttaisi tiffiksi. Varsinkin jpeg jossa on tekstiä näyttää usein siltä, kuin kuvan päälle olisi rytätty tuorekelmua.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
faq1
22.02.2009 22:57:03
Totta, että jpg tekee TIFF:lle saman, kuin MP3 Wav:lle. Tiffinä aion nuo loppuun saakka viedäkin.
Mutta entä nykyiset värilaserit, miten soveltuvat ko. tulostukseen?
kivi
23.02.2009 00:40:32
faq1: Totta, että jpg tekee TIFF:lle saman, kuin MP3 Wav:lle. Tiffinä aion nuo loppuun saakka viedäkin.
Mutta entä nykyiset värilaserit, miten soveltuvat ko. tulostukseen?

Voihan niillä katsella suuntaa-antavasti miten kuva toimisi. Mulla on joku aika uusi nelivärilaser, olikohan joku Samsung, ja sillä voi printtailla mallineen jonka sitten laittaa jewel boxiin sisään, et pääsee fiilistelemään miltä levy näyttää ja bongaa virheet.

Se ei kuitenkaan vastaa painettua kuvaa sävyiltään eikä tarkkuudeltaan, mutta mä tehtailen aika paljon kansia ihan työkseni ja olen tottunut arvioimaan painokelpoisuutta ihan (kalibroidulta) ruudultakin seuraten Photoshopin numeroarvoja jotka kertovat väriprosentit (ammattitaitoahan se vaatii osata lukea ne) ja niistä tarkistaa ettei tuu ylläreitä, ettei mee rasterit tukkoon tai väri läikkiinny.

Varsinaista laadukasta valokuvavedosta jollainen teetetään joskus kalliimmista painotöistä kutsutaan kromaliiniksi. Kromaliinin teettäminen ei oo ihan halpaa, joten esim levybudjetteihin sitä ei yleensä saa mahtumaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)