Aihe: Äänityskoneeksi PC vai Mac?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Elmer
19.02.2009 07:04:31
Jos ompi paljon rahhaa, hanki mäkki ja Pro Tools.
Jos ompi vähempi, hanki PC ja käyttikseksi XP.
XP + Cubase, Nuendo tai Sonar ja kun riisut ylimääräiset
härppäimet ja humpuukit + verkkokortit sun muut poikkee,
niin homma pelaa.
Useamman prossun Intel ja muistia niin maan perusteellisesti.
Koneesta riittävä huolehtiminen, eheyttäminen yms. + varmuuskopiointi
takaa varmuuden. Meikämannella on PC ja pyörittelen 30 audioraitaa
kaikkine plugareineen ja ei minkään näköistä ongelmaa.
Jos pieni ironia sallitaan, niin muutaman kerran vieraillessani tyyriimmässä
mäkkipajassa on oltu kahden vaiheilla, kaatuuko vaiko eikö ? Tallensiko vaiko eikö ?
Sellaista se on:))
anapena
19.02.2009 12:10:26
Nii-i, kyllä maccikin pidemmän päälle vaatii huolenpitoa ja perehtymistä. Se vaan sopii mun vartalolle paremmin...
Sinap
19.02.2009 12:21:24
Mac on kuin jotkut Hilfigerin boxerit. Se on ihan sama millä pyristelee, jos on paskat housussa.
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
anapena
19.02.2009 13:09:02
Heh, juu siinä tilanteessa ei varmaan kauheesti tulee kalsareitten etiketti mieleen...jälkiviisaana voi sitten miettiä, että miten tässä taas kävi näin...ja ottaa kenties opikseen!
oodee1
19.02.2009 14:26:36
Miten olis Mäkki ja Cubase? Miksi aina Mäkki ja Protari tai Logic?
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
anapena
19.02.2009 21:55:48
Miten olis Mäkki ja Cubase? Miksi aina Mäkki ja Protari tai Logic?

Nii-tai Digital Performer eli DP
kukkola
19.02.2009 22:10:25
Minulla on 2.2GHz Intelin Dualcorella oleva kannettava ja siinä kiinni ProFire2626 ja Pro Tools 8.0 M-Powered ja toimii todella hienosti. Toisena softana minulla on Cakewalk Sonar Home Studio 6.0 XL ja sekin pyörii hienosti. Osa Sonarin plugareista sain myös RTAS formaatissa niin on kyllä toimiva kokonaisuus. Ei paljoa enempää tarvi toivoa.
Rautalanka Rulez
SH1THEAD
20.02.2009 01:22:37
Jos ompi paljon rahhaa, hanki mäkki ja Pro Tools.
Jos ompi vähempi, hanki PC ja käyttikseksi XP.

Tuo XP:ksi "päivittäminen" on jo menneen talven lumia. XP:tä et koneen OEM-käyttöjärjestelmänä enää uutena saa ja valmistajat sekä rauta- että softapuolella ovat kyllä huomioineet tämän. Lähes kaikkeen löytää nykyään ajurit vistaa varten ja ohjelmistojen uusimmat versiot tukevat vistaa. 64-bittisissä omien huomioiden perusteella XP ei ole hirveän suosittu alusta ja tuki on heikohkoa.

Vista on oiva käyttöjärjestelmä ja nyt service pack 1:n myötä parantunut merkittävästi vakaudessaan. Bluescreeniä en ole vielä 1,5 vuoden aika tässä koneessa nähnyt enkä kertaakaan reset-nappulaan koskenut. En enään vaihtaisi takaisin XP:hen, vaikka koneen käyttöjärjestelmä muuttuukin pian (64-bit Vista/7 dual boot linux ubuntu)

Macissa kaikki on valmiina, PC:ssä joudut käyttämään omaa tietotaitoasi kasataksesi yhteensopivan kaluston. Kaikkea ei tarvitse missään nimessä karsia pois, mikäli valitsee käytettävät ohjelmat oikein (esim virusturva Avast! vs Norman). Tämän foorumin suurimmat vista-vastustajat tuntuvat vastustavan kyseistä käyttöjärjestelmää sen takia, että ovat jo itse kokeneet muutoksen ja rakentaneet toimivan laitteiston XP:n päälle, eivätkä siitä halua luopua.
Saatana on herra.
Niq
20.02.2009 09:40:34

Tämän foorumin suurimmat vista-vastustajat tuntuvat vastustavan kyseistä käyttöjärjestelmää sen takia, että ovat jo itse kokeneet muutoksen ja rakentaneet toimivan laitteiston XP:n päälle, eivätkä siitä halua luopua.

Mä en ainakaan vaihda Vistaan ihan sen takia kun sillä ei ole mitään lisää annettavaa audiokäytössä XP:hen verrattuna. Tarvii vaan järeämpää rautaa pyörittämään itse käyttistä. Taidan hypätä suoraan Windows 7:aan, sen verran paremmat fiilikset jäi jo siitä betasta kuin Vistasta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
tender.insanity
22.02.2009 10:00:39
Mäkin käyttäjästä/hankkijasta tulee mieleen ihminen, joka ostaa 125% hintaisen auton maksukykyynsä nähden ja renkaitten vaihdon edessä vie auton huoltoon.

Jep. Autovertaus on huono. Fillari toimii, kuin nenä päässä, mutta jarrupalojen vaihdon takia, viedään huoltoon.

Tilasin juuri uusia osia koneeseeni, E7400 + Asus P5Q -pohjalta. Noilla varmaan mennään yli 4ghz, mutta missä on samoihin tehoihin kykenevä mäkki? Ainiin, pelaan myös, tuohon ostetulla HD4850 näyttiksellä. Sehän ei kuulu mäkin ominaisuuksiin, kunhan on vain hyvä äänittää.

Voiko mäkkiä edes kellotella mitenkään? Vai onko se vain paska paketissa, joka ei timantiksi muutu?

Mulla vieläkin käytössä E4300 -prossu jo toista vuotta. 24/7 oon ajanut sitä 175% kelloilla. Saa ollla aika tykki kone (+ omenalogosta 50% hinnasta pois), että ostan.

Kumpis nyt on parempi, Windows XP mäkissä vai OS Leopard PC:ssä? Eikö kukaan uskalla vastata?
Wahi
22.02.2009 10:37:48
Ei oo pakko hommata maccia jos ei halua. Mutta itselleni Mac oli paljon parempi vahtoehto. Se kun vain sattuu olemaan parepi vaihtehto (ainakin minulle) audio ja AV-alan jutuissa...

Omenalisää on todellakin hinnoissa aina ihan liikaa.
Shine on you crazy diamond
Ziggy Bubba
22.02.2009 11:43:01 (muokattu 22.02.2009 11:53:53)

tender.insanity: Mäkin käyttäjästä/hankkijasta tulee mieleen ihminen, joka ostaa 125% hintaisen auton maksukykyynsä nähden ja renkaitten vaihdon edessä vie auton huoltoon.

No johan on taas provoa, mut kai tähän pitää tarttua :) Windows-käyttäjistä tulee mieleen pihi insinööri joka haluaa säästää joka käänteessä - siis kaikesta paitsi ajastaan, joka tuhraantuu Winukka-PC:n kellotteluun, tuunaamiseen, siivoamiseen ja ongelmanratkaisuun. Toinen Windows-käyttäjän prototyyppi on kai sitten se perustollo joka ei tiedä paremmasta.

Jep. Autovertaus on huono. Fillari toimii, kuin nenä päässä, mutta jarrupalojen vaihdon takia, viedään huoltoon.

Mihin ihmeeseen nuo sun vertaukset perustuu? Jaa että Macin käyttäjät ovat ns. uusavuttomia? Sanoisin että he, jotka eivät osaa (tai saa aikaiseksi) asentaa tehokkaaseen Puuceeseensa Linuxia tai XP:tä - vaan tyytyvät Vistaan - ovat aikas avuttomia ;)

Tilasin juuri uusia osia koneeseeni, E7400 + Asus P5Q -pohjalta. Noilla varmaan mennään yli 4ghz, mutta missä on samoihin tehoihin kykenevä mäkki? Ainiin, pelaan myös, tuohon ostetulla HD4850 näyttiksellä. Sehän ei kuulu mäkin ominaisuuksiin, kunhan on vain hyvä äänittää.

Eikö tuo teholukemilla brassailu ole lähinnä amiksen röökipaikalle tai mopojannujen kinoihin sopivia argumentteja? Teholukemat kertovat systeemin toimivuudesta hyvin vähän, jos mitään. Windows Vistaan saa esimerkiksi lykkiä täydet rammit ym. jotta se mahdollisesti toimii. OSX sun muut on taas kasattu reilusti fiksummin, eivätkä ne tarvitse mitään älyttömiä teholukemia.

Jos haluan pelata, lykkään Xbox360:n töllöön kiinni ja pidän hauskaa. Pelaaminen tietokoneen näytöltä on vaan aikas ankeaa. Puhumattakaan siitä jatkuvasta mopon, eiku Winukan tuunailusta ja osien päivittämisestä. Mutta makunsa kullakin.

Mulla vieläkin käytössä E4300 -prossu jo toista vuotta. 24/7 oon ajanut sitä 175% kelloilla. Saa ollla aika tykki kone (+ omenalogosta 50% hinnasta pois), että ostan.

Mun Mankissa on kustomoidut välitykset, mäntä ja huippunopus 64 km/h. Nuo teholukemat ei vieläkään kerro koko paketin toimivuudesta juuri mitään.

E: Kannattaa muistaa noista "Apple-lisistä" puhuttaessa, että Macit sisältävät valmiina jo varsin kattavan ohjelmapaketin, päinvastoin kuin iso osa paketti-pc:istä. Monet Applen Macille tekemät ohjelmat, kuten Logic, ovat todella halpoja verrattuna PC:n vastaaviin. Eikun laskemaan hintaa Logicia vastaavalle paketille PC-puolella. Ei se Mac-systeemi välttämättä niin kalliiksi tulekaan.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
tender.insanity
22.02.2009 12:40:02
sikki-six: No johan on taas provoa, mut kai tähän pitää tarttua :) Windows-käyttäjistä tulee mieleen pihi insinööri joka haluaa säästää joka käänteessä - siis kaikesta paitsi ajastaan, joka tuhraantuu Winukka-PC:n kellotteluun, tuunaamiseen, siivoamiseen ja ongelmanratkaisuun. Toinen Windows-käyttäjän prototyyppi on kai sitten se perustollo joka ei tiedä paremmasta.

PC:n omistaja mitä useimmiten tietää, mitä kone on syönyt. Mitäs mäkin omistajat? "Öö.. Tää on iMac". Kellotteluun kuluu parista minuutista pariin tuntiin. Jos tehoa tulee lisää edes 50%, niin on se vaivan arvoista.

Mihin ihmeeseen nuo sun vertaukset perustuu? Jaa että Macin käyttäjät ovat ns. uusavuttomia? Sanoisin että he, jotka eivät osaa (tai saa aikaiseksi) asentaa tehokkaaseen Puuceeseensa Linuxia tai XP:tä - vaan tyytyvät Vistaan - ovat aikas avuttomia ;)

Kunhan keksin vain. Mäkin käyttäjät ovat - omista kokemuksista - uusavuttomia taikka muuten vain kehareita.

Eikö tuo teholukemilla brassailu ole lähinnä amiksen röökipaikalle tai mopojannujen kinoihin sopivia argumentteja? Teholukemat kertovat systeemin toimivuudesta hyvin vähän, jos mitään. Windows Vistaan saa esimerkiksi lykkiä täydet rammit ym. jotta se mahdollisesti toimii. OSX sun muut on taas kasattu reilusti fiksummin, eivätkä ne tarvitse mitään älyttömiä teholukemia.

Jäikö paha mieli oman amiksen röökipaikan sivusta seuraamisesta?
Omalla koneellani nauhoitettu, miksattu ja masteroitu ~50 biisiä viimeisen 1,5 vuoden aikana. Keskimäärin 30 raitaa ja saman verran plugareita per biisi. Eipä ole kertaakaan kaatunut kesken sessioiden, taikka muutenkaan.

Jos haluan pelata, lykkään Xbox360:n töllöön kiinni ja pidän hauskaa. Pelaaminen tietokoneen näytöltä on vaan aikas ankeaa. Puhumattakaan siitä jatkuvasta mopon, eiku Winukan tuunailusta ja osien päivittämisestä. Mutta makunsa kullakin.

Konseleissa on puolensa, mutta FPS ja RTS -pelit (omat suosikit) pelattuna konsolilla on yhtä kuin suuri vitsi. Tietokoneella useinmiten paremman näkösiä myös. Jos tietokoneesi näyttö on huono, niin osta uusi. Jos ei ole rahaa, mene töihin ja pyydä mammalta.

Mun Mankissa on kustomoidut välitykset, mäntä ja huippunopus 64 km/h. Nuo teholukemat ei vieläkään kerro koko paketin toimivuudesta juuri mitään.

Kiitos tiedosta. Itse käytän vibraattorissani Energizer -paristoja. Värisee nopeammin ja laajemmin.

E: Kannattaa muistaa noista "Apple-lisistä" puhuttaessa, että Macit sisältävät valmiina jo varsin kattavan ohjelmapaketin, päinvastoin kuin iso osa paketti-pc:istä. Monet Applen Macille tekemät ohjelmat, kuten Logic, ovat todella halpoja verrattuna PC:n vastaaviin. Eikun laskemaan hintaa Logicia vastaavalle paketille PC-puolella. Ei se Mac-systeemi välttämättä niin kalliiksi tulekaan.

No.. Jos pitäisi käyttää 2000e koneeseen, niin mieluummin käytän 1000e PC:hen, 500e helkkarin hyvään näyttöön (ei applen kakkoja) ja 500e äänentoistoon. Mutta kukin tyylillään. Ostakoot vain kalliin mäkin, joka on niin ahdaskin sisältä, ettei uusia osia voi vaihtaakaan. Ja muistin lisääminenkin menee huollon kautta =)
Johannes kurkunkastaja
22.02.2009 12:51:08 (muokattu 22.02.2009 12:51:20)
Ja muistin lisääminenkin menee huollon kautta =)

Lisäsin gigan palikan iMac-koneeseeni, aikaa meni n.10 minsaa. :)
tender.insanity
22.02.2009 12:55:13
Johannes kurkunkastaja: Lisäsin gigan palikan iMac-koneeseeni, aikaa meni n.10 minsaa. :)

Onhan tuo yli kymmenkertainen määrä mitä menee itsellä. Kone sammuu 10sek, sivulevy irti 3sek, muisti kiinni 5sek, kone päälle 20sek.
pwc
22.02.2009 12:57:50
tender.insanity: PC:n omistaja mitä useimmiten tietää, mitä kone on syönyt. Mitäs mäkin omistajat? "Öö.. Tää on iMac". Kellotteluun kuluu parista minuutista pariin tuntiin. Jos tehoa tulee lisää edes 50%, niin on se vaivan arvoista.

Ihana yleistys! Väitän, että vähintään 95% PC-omistajista ei todellakaan tiedä, mitä heidän koneensa sisällä on. Ei varmaan Macinkaan omistajista kylläkään. Miksi pitäisi edes tietää, eiköhän tärkeintä ole, että kone toimii?

Ja millä mitattuna 50%? Herzeinä, flopseina? Ei kai kukaan tosissaan vertaile kahden koneen suorituskykyä prosessorin kellotaajuuden perusteella? Yhtä luotettavan tuloksen saisi vaikkapa mittaamalla sähkönkulutusta.

Kunhan keksin vain. Mäkin käyttäjät ovat - omista kokemuksista - uusavuttomia taikka muuten vain kehareita.

Okei. Mun mielstä taas ihmiset on yleensä - omista kokemuksista - idootteja. Jätettäiskö nämä pois?

Jäikö paha mieli oman amiksen röökipaikan sivusta seuraamisesta?
Omalla koneellani nauhoitettu, miksattu ja masteroitu ~50 biisiä viimeisen 1,5 vuoden aikana. Keskimäärin 30 raitaa ja saman verran plugareita per biisi. Eipä ole kertaakaan kaatunut kesken sessioiden, taikka muutenkaan.

Siistii. Ei mun mäkkikään. Mitä sitten?

No.. Jos pitäisi käyttää 2000e koneeseen, niin mieluummin käytän 1000e PC:hen, 500e helkkarin hyvään näyttöön (ei applen kakkoja) ja 500e äänentoistoon. Mutta kukin tyylillään. Ostakoot vain kalliin mäkin, joka on niin ahdaskin sisältä, ettei uusia osia voi vaihtaakaan. Ja muistin lisääminenkin menee huollon kautta =)

Mun mielstä ois tosi kiva jos viittis tutusta faktoihin ennen idioottimaisuuksien laukomista. Ajattelukaan, etenkin tulevaisuuden osalta, ei olisi ehkä paha juttu. Ja vaikka se kuinka saattaa kuulostaa hienohelmojen pelleilyltä, jotkut saattavat oikeasti arvostaa ulkonäköä.

Itse olen vaihtanut macbookiini kovalevyn ja muistia. Kuulun kuitenkin pieneen vähemmistöön, sillä monet eivät edes halua avata konetta, vaikka se olisi kuinka helppoa. Jälleen, merkittävä osa PC-ihmisistäkin vaihdattaa komponentteja huollon kautta tai ostaa uuden koneen, kun vanhasta aika alkaa jättää.
HTMono
22.02.2009 13:06:24 (muokattu 22.02.2009 13:08:25)
Johannes kurkunkastaja: Lisäsin gigan palikan iMac-koneeseeni, aikaa meni n.10 minsaa. :)

Minä lisäsin neljä gigaa, meni about saman verran myös ;)

Tom's Hardwarehan joskus huvin vuoksi kasasi vastaavista osista Mac Pro:ta vastaavan Puuceen, hintaeroa hurjat 5 dollaria:

http://www.tomshardware.com/reviews … c-leopard-windows-vista,1985-2.html

PC:n omistaja mitä useimmiten tietää, mitä kone on syönyt. Mitäs mäkin omistajat? "Öö.. Tää on iMac". Kellotteluun kuluu parista minuutista pariin tuntiin. Jos tehoa tulee lisää edes 50%, niin on se vaivan arvoista.

En oikein ymmärrä tätä, miks pitäs väen vängen tietää mitä siellä sisällä on kun kaikki toimii? Ennalta valitut ja optimoidut osat ja kaikki pelittää. Jos säätäminen ei ole se tarkotus niin ei sitä tarvitse ronkkia.

Pointti oli? Henkilökemiat ja selvä ärsyyntyneisyytesi tiettyä ihmisryhmää kohtaan ei pitäisi kuulua tähän keskusteluun.

Hei, sama homma. Paitsi Macilla. Molemmilla sujuu, ei pahoteta mieltä sen takia?

Edit:Onhan tuo yli kymmenkertainen määrä mitä menee itsellä. Kone sammuu 10sek, sivulevy irti 3sek, muisti kiinni 5sek, kone päälle 20sek.

:DDD Anteeksi mutta tämä alkaa mennä hieman koomiseksi.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
tender.insanity
22.02.2009 13:11:27
pwc: Ihana yleistys! Väitän, että vähintään 95% PC-omistajista ei todellakaan tiedä, mitä heidän koneensa sisällä on. Ei varmaan Macinkaan omistajista kylläkään. Miksi pitäisi edes tietää, eiköhän tärkeintä ole, että kone toimii?

Poislukien tietysti markettikoneiden ostajat, jotka ovat samaa kastia mäkkien ostajien kanssa. Eivät tiedä mitään ja sokeasti uskovat kaiken.

Ja millä mitattuna 50%? Herzeinä, flopseina? Ei kai kukaan tosissaan vertaile kahden koneen suorituskykyä prosessorin kellotaajuuden perusteella? Yhtä luotettavan tuloksen saisi vaikkapa mittaamalla sähkönkulutusta.

Kahta konetta vertailla? Itse kyllä vertasin omaa konetta itseensä. Eli E4300 prossu on vakiona 1,8ghz ja pari vuotta ollut mulla 3,15ghz. Jos et ymmärrä tuota vertailua, niin se on kyynel.

Okei. Mun mielstä taas ihmiset on yleensä - omista kokemuksista - idootteja. Jätettäiskö nämä pois?

Suurimmaksi osaksi, kyllä. Harva kykenee täysipäiseen ja omaan ajatteluun.

Mun mielstä ois tosi kiva jos viittis tutusta faktoihin ennen idioottimaisuuksien laukomista. Ajattelukaan, etenkin tulevaisuuden osalta, ei olisi ehkä paha juttu. Ja vaikka se kuinka saattaa kuulostaa hienohelmojen pelleilyltä, jotkut saattavat oikeasti arvostaa ulkonäköä.

Faktat ovat yliarvostettuja. Ainoa mäkkiin liittyvä fakta on, että se on aina kallis. Etkös just sanonut ylempänä, että pääasia että kone toimii. Mitäs väliä ulkonäöllä sitten on?

Itse olen vaihtanut macbookiini kovalevyn ja muistia.

Onnittelut sankariteosta.
HTMono
22.02.2009 13:19:15 (muokattu 22.02.2009 13:23:14)
Voidaan tehdä kuten Maceissa monesti että ostetaan kokonaan uusi kone kun entisen prossutehot loppuu.

Möin muuten tuossa vasta Macbookkini vuosimallia -06. Ostin sen itse 700 eurolla ja möin näin puolentoista vuoden päästä 600 eurolla. Säilyttäiskö tuon ikänen pc hintansa? Kaveri myy tehokkaampaa konettaan kuin tuo mun macbook tällä hetkellä kun kai maciin vaihtaa itsekkin, tällä hetkellä siitä on tainnut joku 350e tarjota ;)

E: Mutta joo, tää on nyt aika turhaa. Tender.insanityä kun ei Mac nappaa niin ei ole pakko katsella, ei sua kukaan pakota sellaista ostamaan. Toiset tykkää, toiset ei. Ei muakaan PC nappaa ei pätkän vertaa mutta en silti ala sinua solvaamaan. Peace, jos saisi sitä asiallista keskustelua faktoista, ei tälläisiä Mäkin käyttäjät ovat - omista kokemuksista - uusavuttomia taikka muuten vain kehareita. suuntaan eikä toiseen. Kaikki mukaan ja musiikkia tekemään, sehän se pääasia on.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)