Aihe: Tuplien kardaani rikki
1 2 3 4 5
Bobana
21.02.2009 23:28:31 (muokattu 21.02.2009 23:30:56)
Kailis: Tuli tosta kardaaniakselista puhe, niin kaverilla on tää;

http://fi.wikipedia.org/wiki/BMW_K_1200_S

Eihän toi nyt niin nopea ole, ainoastaan 280 km/t.

Ja eiköhän Formuloissakin ole kardaani, vai?

Säälittävä laite. Tossa ei oo mitään tyyliä. Soon vaan vehje jonka saa kaupasta kun lyö fyffet tiskiin.

Nojoo... ei se minunkaan Harley kulje kun 150 mutta useimpia Mnettiläisiä sekin hirvittäisi...

JA formuloissa on vetoakseli.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
21.02.2009 23:56:18 (muokattu 22.02.2009 00:02:45)

JA formuloissa on vetoakseli.

Näino. On se lähempänä kuitenkin kardaaniakselia kuin ketjut =D

http://www.autowiki.fi/index.php/Vetoakseli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nivelakseli

Soon vaan vehje jonka saa kaupasta kun lyö fyffet tiskiin.

Oletko itse joutunut tappamaan tai jakamaan persettä saadaksesi oman moposi?
Bobana
22.02.2009 00:08:20
Oletko itse joutunut tappamaan tai jakamaan persettä saadaksesi oman moposi?

Ööö... en. Ihan huume-vapaalla kylmällä käteisellä ostin.

Ja sehän tässä närästääkin koska akalla on hienompi mopo kun minulla...
Bobana
22.02.2009 12:24:50
Kailis: Niin. Eli ihan samalla tavalla olette ostaneet pyöränne. Mikä sun vehkeestä tekee coolimman kuin Bemari? Henkilökohtaisesti mä oon aina vähän naureskellut HD äijille. Itse hankkisin jonkun 60-70 luvun cafe racerin.

Niin, siis omani rakensin lähestulkoon uudestaan ja akan moposta laitoin tekniikan uusiksi. Kyllä jäis pemariukoilta tekemättä.

Ja kyllä minäkin naureskelen niille tolloille jotka käy Mp-messuilla nitisevissä nahkavaatteissaan ja ollaan olevinaan baikkereita.
Vallu-Veke
22.02.2009 17:00:28
Kailis: Tuli tosta kardaaniakselista puhe, niin kaverilla on tää;

http://fi.wikipedia.org/wiki/BMW_K_1200_S

Eihän toi nyt niin nopea ole, ainoastaan 280 km/t.

Ja eiköhän Formuloissakin ole kardaani, vai?

Joo on se peli ja ihan komea.

600:set kyykyt menee yhtälujaa, mutta kiihtyvät nopeammin, puhumattakaan 900:ista. Tarkoitan noita äärimalleja. Niitä RR-malleja.

Joo en oikeasti uhoile tässä. Riittää mulle vähemmätkin tehot.
Noissa kaikissa motukoissa on nykyään tehoja ja vääntöä, enemmän kuin yksikään lääkäri määrää.

Itse asiassa tuollaiset bemarit on paljon parempia normaaliin liikenteeseen, puhumattakaan matkailuun.
Niiden tehoja on pudotettu ja keskialueen vääntöä lisätty.
Vääntöä pienemmillä kierroksilla.
Vähemmän vaihtamista ja ei ole niin helvetinmoinen meteli.
Suomeksi mukavia vehkeitä.

Kardaanissa on sellainen ikävä puoli, ettei niitä kisapyöriin laiteta ( tehohukan lisäksi) kuin, että se on vaarallinen nopeissa käännöksissä, kovassa vauhdissa.
Kardaanissa on niin paljon massaa, että lujaa pyöriessään se pyrkii kallistamaan motukkaa sinne kardaanin pyörimissuuntaan. Ongelma on siinä, että motukkaa ohjataan kallistamalla.
Se on todella huono puoli kisavehkeessä.
Tavallinen tappinen ei sitä koskaan huomaa, kun ei uskalla mutkia ottaa niin kovalla vauhdilla.
Kailis
22.02.2009 22:43:27 (muokattu 22.02.2009 23:01:27)

Kyllä jäis pemariukoilta tekemättä.

Ei just tältä. Opiskellut muotoilua ja on tälläkin hetkellä metallimiehenä Kansallisteatterissa. Valmistaa mistä tahansa mitä tahansa. Suunnitellut mm. hiilikuituisen huippukevyen prätkän, polkupyörän jonka istumakorkeus vaihtuu lennosta (kardaaniveto) ym. ym. Sille jonkun HD:n tuunaaminen olisi aika tylsää. Mutta kaikki tavallaan, kyllä tänne mahtuu.

Kardaanissa on sellainen ikävä puoli, ettei niitä kisapyöriin laiteta ( tehohukan lisäksi) kuin, että se on vaarallinen nopeissa käännöksissä, kovassa vauhdissa.
Kardaanissa on niin paljon massaa, että lujaa pyöriessään se pyrkii kallistamaan motukkaa sinne kardaanin pyörimissuuntaan. Ongelma on siinä, että motukkaa ohjataan kallistamalla.
Se on todella huono puoli kisavehkeessä.
Tavallinen tappinen ei sitä koskaan huomaa, kun ei uskalla mutkia ottaa niin kovalla vauhdilla.

Tää on faktaa. Gyroskooppi-ilmiö. Ihan saman voi todeta ihan normaalilla fillarin kiekolla, kun pistää sen pyörimään käsissä ja navoista yrittää kääntää. Vastustaa yllättävän paljon vaikka kierroksia ei ole juuri mitään. Joskus suunniteltiin sellainen prätkäkin missä oli tähtimoottori etukiekossa. Hengenvaarallinen mutkissa. Mulla on myös Powerball treenauslaite, joka perustuu tuohan gyroskooppi tsydeemiin. Olen saanut vatkattua siitä 12.000 rpm. Aika raju laite, vaikka on vain n. tennispallon kokoinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gyroskooppi
http://www.hilavitkutin.com/tag/gyroskooppi/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Powerball

Eikös se ollut jotenkin niinkin, että noilla prätkillä hyndistä hypätessä saadaan kaasua käyttämällä prätkän asentoa muutettua lennon aikana? Siis näissä huimapäiden lajissa.
hollmi-5
22.02.2009 23:26:02 (muokattu 22.02.2009 23:35:01)
Akseleita on bombermiehille ihan turha tyrkyttää. Niillä vehkeillä ei keulita. Tehot ei siirry asfalttiin. Kahvaa, kun kääntää, ainoa, mikä kiihtyy on kuski.

Ei taida sulla olla yhtään teoria hallussa siitä, miksi kardaanivetoisen kanssa keuliminen ei moottoripyörällä onnistu helposti? Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kardaani hävittäisi tehoa. Lue pari kirjaa tai edes lehtiartikkeli.

Kardaaniakseli on autoissa, jos etumoottorilta viedään veto takapyörille. Formuloissa on moottorin perässä vaihdelaatikko ja siitä lähtee vetoakselit pyörille. Kardaaniakselia ei tarvita.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
23.02.2009 01:13:54

No kyl se snadisti tehoa hävittää joo, mutta ei tartte girrailla. Olisko tää ollu tässä, tän pärräjutskan osalta. Kaikki voitti =D
Vallu-Veke
23.02.2009 10:57:36
Kailis: No kyl se snadisti tehoa hävittää joo, mutta ei tartte girrailla. Olisko tää ollu tässä, tän pärräjutskan osalta. Kaikki voitti =D

Tottakai. Eikä haittaa, vaikka joskus häviääkin tällaisissa asioissa. Tälleen jankuttamalla saa polkimistakin lisää tietoa. Joku saattaa suuttuakkin tietysti. No siis itse sain hieman lisävalaistusta.

No varsinaisesti ei tainnut sen alkuperäisen kysyjän ongelma ratketa.
Sanoisin siihen, että kannattaa kysellä jostain vanhoja samanlaisia polkimia, ikään kuin varaosiksi. Vanha masinistien kikka. Tulee usein halvemmaksi ostaa joku laite romuna kokonaan, kun ostaa vain kyseinen osa. Esim. jos sulla on vanha Valmetti. Toinen samanlainen vanha romu ja yhdistää ehjät osat....
Itselläni kun on vaan Pearleja, parit halvat peruspolkimet ja yksi vähän kalliimpi (, muttei sikahintainen). Nuo vanhat kannattaa säilyttää varaosina pelkästään, jos niistä joku osa sattuu sopimaan tuohon eliminaattoriinkin...
Kailis
23.02.2009 18:46:42

Eikä haittaa, vaikka joskus häviääkin tällaisissa asioissa

No hyvä ettei jää kaivelemaan =D =D =D
Joo, aina oppii uutta. Siksi on joskus kiva puhua myös asian vierestä, kunhan ei mene ihan huuteluksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)