Aihe: Hevisetti
1 2
Guitarguy
21.02.2009 12:26:53
Oon täs kattellu metalliin sopivaa vahvistinta ja kitaraa. Vaihtoehtoja on niin paljon. Eli mikä olis teidän mielestä hyvä vahvistin ja kitaraa, joka olisi hyvä metallis? Setti ei saisi maksaa yli 2500e. Käytetyt ja uudet käyvät.
TTV
21.02.2009 12:47:12
En tiedä helpottako tällainen kysyminen ja siihen mahdollisesti tulevat lukuisat vastaukset päätöksentekoasi yhtään. Suosittelen tekemään enemmän kartoitusta ja testailemaan vermeitä ja täsmentämään omaa speksiäsi ennen kuin laitat ropoakaan likoon. Tuskin ajattelit upottaa 2500€ rojuihin ihan vaan toisten mieltymysten mukaan?

Hyvään hevanderialkuun pääsee Muusikoiden.netin klassikkosetillä, eli Ibanezin RG3231 ja Rolandin Microcube. Jatkoon voipi laittaa vaikka LTD:n Deluxe sarjan kepin ja Bugeran mörssärin tai sitten jotain ihan muuta :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Mr. Speed
21.02.2009 12:50:27
Guitarguy: Oon täs kattellu metalliin sopivaa vahvistinta ja kitaraa. Vaihtoehtoja on niin paljon. Eli mikä olis teidän mielestä hyvä vahvistin ja kitaraa, joka olisi hyvä metallis? Setti ei saisi maksaa yli 2500e. Käytetyt ja uudet käyvät.

Voisit vähän selventää sekä vahvistimesta että kitarasta tarkempaa tietoa. Tuohon hintaluokkaan saa kovin erilaista settiä.

Kitarasta: Mikä kaulaliitos(pultti-, liima- vai neck-thru)? Aktiivi vai passiivi mikit? Floikka vai kiinteä, vai kenties vintage tremolo? Onko puista mitään preferenssiä(mahonkia, leppää, lehmusta, koaa vai jopa bubingaa)? Minkälaista kaulaprofiilia tahdot(ohut/paksu, kapea/leveä, lättänä/pyöreä)? Bodyn muotoilu(lespa, superstrato, strato, RR, V, explorer, vai mikä)?

Vahvarista: Combo vai nuppi+kaappi? Millaisesta metallista kyse(jos kyse ei ole nimenomaan hevistä, tyyliin Judas Priest)? Minkälaisesta soundista itse pidät(tiukka/löysä)? Bändikämpälle vai kotiin?

Tuon verran kun on laittamassa kamoihin kiinni, kannattaa ihan oikeasti ekaks pohtia, millasta kitaraa haluaa ja millasta soundia haluaa!
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Juicy
21.02.2009 12:58:47

Ja soittokokemusta on...? Ihan vain siksi kyselen, kun tuosta 2500e budjetista voisi päätellä, ettei ihan ensimmäistä kitaraa/vahvistin-settiä olla kasaamassa. Tai sitten jos ollaan, niin vähän enemmän tarttis taustatietoa. Metalliakin on _monenlaista_.

Toisaalta kun miettii että 2,5 kiloeuroa jakaa tasaisesti kitaran, vahvarin+mahd. kaapin sekä kaikkiin kitaristin peruskilkkeisiin niin äkkiähän se menee. Silti se on aika paljon...

Ettei vaan olis peikkoja taas liikkeellä?
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Simo78
21.02.2009 13:07:46
Hyvään hevanderialkuun pääsee Muusikoiden.netin klassikkosetillä, eli Ibanezin RG3231 ja Rolandin Microcube. Jatkoon voipi laittaa vaikka LTD:n Deluxe sarjan kepin ja Bugeran mörssärin tai sitten jotain ihan muuta :-)

Jos mulla ois käytettävissä 2500€ niin noi iban halpikset ja ltd:t kyllä jättäisin pois laskuista. n.1500€ kitaraan ja n.1000€ vahvariin, niin kyllä saa aika hyvät vermeet.

esim jotain tohon suuntaan? Tosta vahvarista ja kaapista nyt en mene takuuseen, hatusta heitin vaan jotain:-):
http://www.thomann.de/fi/esp_eclipse_ii_vbk_usa.htm

http://www.thomann.de/fi/randall_rh50t_head_gitarrentopteil.htm
http://www.thomann.de/fi/blackheart_bh412_sl.htm
Guitarguy
21.02.2009 13:23:20
no tämä oli kyllä hätäisesti tehty :). Unohdin monia asioita myös. Eli olen testaallu Jacksoneita, Schectereitä,ESP ja Ltd, Epiphonea, Ibanez ja lista jatkuu.... Tällä hetkellä vahvimmat ovat varmaankin Jacksonin Soloist ja RR24. Schecterin Hellraiser. ESP M-II. Tällä hetkellä vahvimmalla onNeck Thru mutta muutkin kyllä käyvät. EMG aktiivi mikeistä saa kuulemma erittäin säröisen ja hevin saundin joten ne voivat olla ykkösenä mutta jälleen kerran passiivit ovat myös ihan hyviä. Floikka on ehdottomasti oltava mukana ja vielä mieluiten Original Floyd Rose(lisenssit eivät oikein hyvin pidä virettä). Puu voisi olla esim. mahonkia koska sitä on aika monessa kitarassa ja minulla ei ole siitä mitää valittamista. Otan tietenkin teidän mielipiteitä vastaan. Nauhoja pitäisi olla 24 ja mieluiten jumboja. Kitaran malli saisi olla: Les paul, Strato tyylinen, Randy Rhoads, Flying V, Explorer(yksi suosikistani). Ja tuon tapaisia kunhan ei mene piikkiseksi ja joksikin ihan oudoksi desingiksi. Sitten Vahvistin: Combo käy kunhan on putki. Putkinuppi ja 1 tai 2x12 kaappi. Ei tarvitte olla niin suuri ja kova ääninen soitan parissa bändissä, mutta autotallia pitemmälle ei varmaankaan pääsä :). Joten toi 1/2x12 piisaa. Kotona tuloo soiteltua, mutta kuten sanoin silloin tällöin myös bändissä. Peaveytä ja Krankkia oon kokeellu. Ei Pahoja. Bändissä soitetaan pääasiallisesti metallii. Itte soittelen Metallicaa pääasiallisesti, mutta kaikkea tommosta 80 luvun hevii tuloo vedettyä. Oon komppikitaristina 1.bändis ja 2. bändis soolokitaristina. Tiukka/löysä soundi? Meni vähä ohitte... Eli meinaakko et soitan biisejä alavirees vai normaalivirees? Mut eihän sen setin ole pakko maksaa 2500e. Jos löytyy käytettynä halvemmalla niin tottakai se käy!
Mr. Speed
21.02.2009 13:25:15
Simo78: Jos mulla ois käytettävissä 2500€ niin noi iban halpikset ja ltd:t kyllä jättäisin pois laskuista. n.1500€ kitaraan ja n.1000€ vahvariin, niin kyllä saa aika hyvät vermeet.

esim jotain tohon suuntaan? Tosta vahvarista ja kaapista nyt en mene takuuseen, hatusta heitin vaan jotain:-):

Tolla budjetilla hakisin ehdottomasti käytettynä. Esimerkiksi USA Jaska tai stankku ESP. Oli ainakin äskettäin torilla ESP Eclipse 850 eurolla, joka on jo halpa!

Vahvaripuolella sitten esim. Framuksen Cobra vois olla kova! Tai jos rässiä soittaa, niin ENGL Savage. ENGL Invader ois kyllä muuten tosi kova, mutta tuolla budjetilla se ja kunnon kaappi ei jättäis mitään kitaralle :/ Myös esim. Peavey 6505+ voisi olla myös perusvarma ratkaisu. Se kannattanee ostaa uutena, koska käytettyjen hinnat ovat täällä ihan järjettömiä :(
-K-
21.02.2009 13:27:24
Vahvaripuolella sitten esim. Framuksen Cobra vois olla kova! Tai jos rässiä soittaa, niin ENGL Savage.

Framus dragon ennemmin, vähemmän turhaa gainia lead kanavalla ja crunchi paremman kuuloinen, jolla sitten voi soitella ne rässitkin.. Boosterin kanssa tottakai
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
Ahokkis
21.02.2009 13:27:26 (muokattu 21.02.2009 13:27:45)
e. ei mtn
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
Guitarguy
21.02.2009 13:31:02
Joo sori tosta tekstin ulkoasusta. En oo kovin näppärä näis hommis:(
Yritän korjata asian.
Vladi
21.02.2009 13:34:02 (muokattu 21.02.2009 13:34:41)
Simo78: Jos mulla ois käytettävissä 2500€ niin noi iban halpikset ja ltd:t kyllä jättäisin pois laskuista. n.1500€ kitaraan ja n.1000€ vahvariin, niin kyllä saa aika hyvät vermeet.

Eclipseä saa ihan suomesta monta sataa halvemmalla(tsekatkaa tammerpiano tampereella)

Tuota randallin nuppia joku käyttäjä täällä m.netissä(oiskohan ollu Antt1) sanoi erittäin huonoks vaihtoehdoks mahonkirunkoisen kitaran kanssa. Kuulema aivan liian tumma yhdistelmä. Tosin jos sulla on niistä kokemusta ni sitten... :)

E: Hidas olin ;)
Kyllä se siitä.
Punisher
21.02.2009 13:36:05 (muokattu 21.02.2009 13:37:23)

-Kitaraksi-
Schecter C-1 Hellraiser FR ( http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=296779 )
-Vahvistimeksi-
Peavey 6505 ( http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=300201 ) tai
Engl Thunder ( http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=299203 )
-Kaapiksi-
Engl E212V ( http://www.thomann.de/fi/engl_e212v_gitarrenbox.htm ), näitä harvemmin torilla näkyy :(
"There is no need for torture: hell is other people." - Jean-Paul Sartre (No Exit, 1944)
Mr. Speed
21.02.2009 13:40:13
Guitarguy: no tämä oli kyllä hätäisesti tehty :). Unohdin monia asioita myös. Eli olen testaallu Jacksoneita, Schectereitä,ESP ja Ltd, Epiphonea, Ibanez ja lista jatkuu.... Tällä hetkellä vahvimmat ovat varmaankin Jacksonin Soloist ja RR24. Schecterin Hellraiser. ESP M-II. Tällä hetkellä vahvimmalla onNeck Thru mutta muutkin kyllä käyvät. EMG aktiivi mikeistä saa kuulemma erittäin säröisen ja hevin saundin joten ne voivat olla ykkösenä mutta jälleen kerran passiivit ovat myös ihan hyviä. Floikka on ehdottomasti oltava mukana ja vielä mieluiten Original Floyd Rose(lisenssit eivät oikein hyvin pidä virettä). Puu voisi olla esim. mahonkia koska sitä on aika monessa kitarassa ja minulla ei ole siitä mitää valittamista. Otan tietenkin teidän mielipiteitä vastaan. Nauhoja pitäisi olla 24 ja mieluiten jumboja. Kitaran malli saisi olla: Les paul, Strato tyylinen, Randy Rhoads, Flying V, Explorer(yksi suosikistani). Ja tuon tapaisia kunhan ei mene piikkiseksi ja joksikin ihan oudoksi desingiksi. Sitten Vahvistin: Combo käy kunhan on putki. Putkinuppi ja 1 tai 2x12 kaappi. Ei tarvitte olla niin suuri ja kova ääninen soitan parissa bändissä, mutta autotallia pitemmälle ei varmaankaan pääsä :). Joten toi 1/2x12 piisaa. Kotona tuloo soiteltua, mutta kuten sanoin silloin tällöin myös bändissä. Peaveytä ja Krankkia oon kokeellu. Ei Pahoja. Bändissä soitetaan pääasiallisesti metallii. Itte soittelen Metallicaa pääasiallisesti, mutta kaikkea tommosta 80 luvun hevii tuloo vedettyä. Oon komppikitaristina 1.bändis ja 2. bändis soolokitaristina. Tiukka/löysä soundi? Meni vähä ohitte... Eli meinaakko et soitan biisejä alavirees vai normaalivirees? Mut eihän sen setin ole pakko maksaa 2500e. Jos löytyy käytettynä halvemmalla niin tottakai se käy!

Ihan ensimmäisenä. Kannattaa muistaa, ettei gainin takia kannata mikkejä valita! Kyllä higain vahvarista irtoaa säröä ihan ilman aktiivimikkejä. Sen puoleen kannattaa miettiä haluaako EMG:t, koska ne rajaavat paljon enemmän tyylilajia, kuin tehokkaat passiivit.

TUolla budjetilla, jos laittaa vaikka tonnin kitaraan, kannattaa oikeasti malttaa hetki ja tarttua esimerkiksi Jenkki Soloistiin, tai 90-luvun alun Professional sarjalaiseen. Ovat ihan eri maata kuin esim. RR24 laadullisesti!

Mitä tulee tuohon kaappikysymykseen, niin toki hyvä 212 kaappi onoikein hyvä sijoitus, muttei 412 ole pelkkä metelikysymys :) 412 tuottaa sitä alakerran potkua huomattavasti paremmin :) Kannattaa myös muistaa, että kaappi vaikuttaa soundiin TODELLA PALJON! Eli ei kannata panostaa miljoonaa nuppiin, ja ostaa huonoa kaappia.

Loppujen lopuksi 2500 euroa kaikkiin kamoihin ei hirveästi ole, joten kannattaa olla malttia, ja jos hyviä tarjouksia ilmaantuu, kannattaa niihin yrittää tarttua.
pekurides
21.02.2009 14:12:18 (muokattu 21.02.2009 15:18:11)

n.1500€ kitaraan ja n.1000€ vahvariin, niin kyllä saa aika hyvät vermeet.

Mä taas näkisia asian juuri päinvastoin eli laittaisin hyvään nuppiin ja kaappiin suurimman osan vaikka melkein 2tonttuu... tonnilla ei kummoista kaappi/nuppiyhdistelmää saa ja ei se microcube juuri sen kummemalta 500 tai1500€ kepukalla kuulosta.

Framus Cobra oli kyllä helvetin kova laite mitä pari vuotta sillä kikkailin.

Piivi perussetiä.

500€-700€ löytää kyllä ihan pätevän kepukan varsinkin jos ei floikkaa tarvi, lisenssien kanssa ei kannata lähteä säätämään.

400-500€ löytyy sopivia kaappeja torilta.. vaikka perusmarsua

lopuilla vajaalla 2 tontulla saa torilta minkä tahansa mörssärin rectosta -invaderiin !

Sekä ajan myöstä kun vahvistusosasto ensin kunnossa voipi sitten vähän kerrassaan päivitellä kitara ja kaappiosastoa eikä tarvi kärsiä huonosta vaffarista joka kuitenkin eniten vaikuttaa saundiin.

EDIT: Heh , ei ole matematiikka meikän vahvin laji..... no 3 tonttuu kivempi budjetti.
Tunteella päin vittua.
Juicy
21.02.2009 16:00:32

Framus Cobra oli kyllä helvetin kova laite mitä pari vuotta sillä kikkailin.

OT: Olisin muuten saanut tässä n. kuukausi sitten Cobran reilusti alle tonnilla ebaysta, tuli "second chance offer" juuri silloin kun olin kertausharjoituksissa. :(

Sehän meinaa sitä, että jos huutokaupan alkuperäinen voittaja ei voi syystä tai toisesta voikkaan ostaa kamoja, niin toiseksi tullut voi vielä ostaa sillä voitetulla hinnalla.

Aktiivimikeistä vielä sen verran, että onhan niitä muitakin kuin EMG:n sirkkeleitä. Kaverin SD:n Livewire kuulosti melkoiseltä middlejyrältä, mitä sen leppärunkoisella Jackson Dinkyllä kokeilin. Saattoi olla vieläpä se classic-versio, ainakaan sitä ei oltu kromattu kuten kuvissa näyttäisi tuo Dave Mustainen malli olevan.
KUNU
21.02.2009 16:26:08
Caparisoneja saa kohtuullisen halvalla käytettynä, metallissa aivan loistavia, itse myin omani tonnilla pois kuukausi sitten.
Music Manin Petrucci malli sopii saundillisesti loistavasti metalliin mutta on myös todella monipuolinen peli, perusmalleja saa torilta 1500 euron hujakoilla(tosin aika harvoin tarjolla).

Mesa Boogien Mark III sarjaa saa käytettynä reilulla tonnilla, erittäin hyvä vehje. Metallican Master of Puppets levy on soitettu sillä jollen väärin muista.
pekurides
21.02.2009 16:39:47 (muokattu 21.02.2009 16:42:31)

Mesa Boogien Mark III sarjaa saa käytettynä reilulla tonnilla, erittäin hyvä vehje. Metallican Master of Puppets levy on soitettu sillä jollen väärin muista.

Vai oliko se sittenkin mk2c+ ja sitten marshallin pömpeleitä myös käytetty, tais pelkästään jameksen komppikitaroissa olla 6 raitaa :=)
(mielikuva (haastattelu)että olisivat EMG mikkkeihin siirtyneet puppetsin kiertueen aikana mutta juttua myöskin että kirkki olisi leadejä niillä levylle vetänyt myös... ehkä ..)

Jotenkin sellainen kuva jäänyt että nuo mk2c+ ja sitten mk4 olisi niitä halutuimpia ainakin metallican veivaamiseen.

tuolla jotain historiikkia:
http://homepage.mac.com/mesaboogie/welcome.html

Aktiiveista suosittelen Duncanin ahb-2metal blackoutsia varauksetta.
Tunteella päin vittua.
Guitarguy
21.02.2009 19:26:14
Toi Punisherin näyttämä Schecterin Hellraiser oli ihan kivan näkööne ja ihan hyvä. En nähny floikkaa mutta tais olla siel reunas?
Peavey 6505 on kyl ihan jämerä värkki, mutta olen myös huomannu että Peavey 6505 nupit maksaa täällä käytettynä enemmän kun Dv247 uutena.
Kaverilla on ENGL Fireball ja se on sitä kehunu ja kyllähän siitä hyvät äänet lähtee. Delay pedaali en varmaa tartte kun mulla jo zoomin multipedaali on. Tosin se nyt kyllä varmaa niin hyvä oo kun tuo Line 6.
Peavey JSX vois olla kyllä aika hyvä valinta. Ittekkin oon Satriaanii soitellu vaikka en nyt niin usein.
Harley Benton Kaappi? Eikös Harley Bentonit ole ihan syvältä?
Kiitokset Mr.Speedille ,että selitit ton aktiivi EMG tapauksen. Nyt käy passiivit oikeastaan paremmin.
Samoten toi 4x12 kaappijuttu.
Ja elikkä kaapin pitääs olla myös hyvä. Mutta 4x12 kaappi joka on hyvä maksaa varmaa aika paljo? Kyllä se 2x12 tähän hätään varmaan piisaas.
Toi Music Man olis kyllä aika unelma.... Jos löytyys tohon 1500e hintaa nii vois kyl oikeastaan ostaa ja siihen päälle vielä Mesa Boogie Mark III.... sillä pärjääs loppuelämän!
Juu Jatkakaa vaa noita ehdotuksia....
Juicy
21.02.2009 21:45:25

Harley Benton Kaappi? Eikös Harley Bentonit ole ihan syvältä?

Noh noh. Poikkeushan se vahvistaa säännön... Ei vaan tossa kaapissahan on valmiina Celestionin V30-elementit, mitä tapaa yleensä pykälää kalliimmissa kaapeissa. Ja itse konstruktio tuossa Harlikassa on ihan asiallinen, sekä sisältä että ulkoapäin.

Soundikin on ihan terveellisen kuuloinen. Minä ainakin tykkään vaikkakin omani on ladattu tällä hetkellä G12K-100 elementeillä, ja kauaa se kaappi ei kerennyt olla niillä orkkiskajareilla. Ja myönnetään nyt että en ole mitään huippukalliita Riveran, Mesan tai Diezelin kaappeja päässyt vertaamaan keskenään, mutta itse en keksi tuosta kaapista mitään pahaakaan sanottavaa. Kaiketi kun en paremmasta tiedä? :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)