Aihe: Pedaalirakentelua. Mistä aloitetaan?
1
sticky fingers
18.02.2009 23:33:06
No niin. Kiinnostaisi rakennella itse pedaaleita joko valmiista kiteistä, tai sitten ihan irto-osista kytkentäkaavion mukaisesti kikkaillen. Mitään en juurikaan aiheesta vielä tiedä, joten siksi täällä kyselen. Viimeksi kolvi on satunnaisia mikkijuotoksia lukuunottamatta ollut kädessä yläasteen elektroniikkatyötunneilla..

Mistä kannattaisi aloittaa? Vähän lueskelin, että volumepedaali olisi kaikkein yksinkertaisin rakentaa, mutta toisaalta kiinnostaisi uusi särökin ja flangermuljutin.. Tyvestä puuhun noustaan, jne, mutta missä se tyvi tässa puussa on? Mikä tässä menee ensimmäisenä pieleen? Kaavioita lienee kuitenkin saatavilla aika kattavasti?

Kevyellä Googletuksella en löytänyt mitään kovinkaan informatiivista tietopakettia siitä, mitä mikäkin komponentti noissa varsinaisesti tekee. Sellainen info saattaisi auttaa ymmärtämään koko rakentelun periaatteita, ja saattaisi ehkä rohkaista modaamaan valmiita efektejä niin, että pääsisi vähemmällä vaivalla. Onko tuollaista "Pedal-building for Dummies"-infopakettia mahdollisesti jossain saatavilla?

terv,

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
SiwamieS
19.02.2009 00:47:51 (muokattu 19.02.2009 02:52:15)
Joku Musikdingin kitti vois olla ehkä hyvä aloitusproggis? http://www.musikding.de/index.php/cat/c122_Musikding-Kits.html

Täältä löytää myös hyvin yleistietoja aiheesta ja lisäksi suuren määrän kokeilemisen arvoisia rakenteluprojekteja osalistoineen ja kytkiksineen: http://www.generalguitargadgets.com/

Jollain m.net-naamalla taisi olla myös joku ihan suomenkielinen aiheeseen liittyvä websivusto kehissä, mutta en tähän hätään millään löytänyt sitä.

"Mitä eri komponentit tekee" -hommista en tajua hevonpaskaakaan joten en vastaa siihen. :P

E: Mutta yleisesti hyviksihavaittuja ensiproggiksia on varmaan juurikin tommoset eri fuzzit ja boosterit, esim. tuolta Musikdingiltä löytyy useampi valmis sen osaston kitti sopuhintaan. Suht simppeleitä värkkäillä ja osia ei niin kauheasti.

T.nimim. muutaman aloittanut mutta ei vielä yhtäkään valmiina :D

E2: Elektroniikka- ja Efektinarkkarit -huoneisiin liittymistä kannattaa harkita myös, niistä löytyy ilmeisen hyvin tietoa/neuvoja näihin hommiin liittyen.
I wanna see movies of my dreams
Kumiankka
19.02.2009 07:32:23
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Vanha kunnon fuzz face piitransistoreilla voisi olla hauska ja hyödyllinen projekti. Ostaa vielä kaupasta halvan yleismittarin jossa on transistorin hfe mittaus ja eikun läjä sopivia piitransistoreja ja niistä valkkaamaan

Ihan oikeasti kannattaa mennä parturiin myydä kitara ja ruveta oikeisiin töihin
kulmahiomakone
19.02.2009 09:53:16
->Futsi on hyvä ja yksinkertainen kytkentä, mutta vaatii mielestäni kuitenkin ymmärrystä ja säätämistä tai tuuria, että kuulostaa oikeasti hyvältä. Se ei siis ole välttämättä kovin palkitseva projekti. Jonkun kitin kasaamalla saa 99 prosentin varmuudella käyttökelpoisen ja hyvältä kuulostavan pedaalin.

Tietysti aloittelijalle saattaa riittää toimiva kytkentä ja pörinä ja lisäksi voi kysyä, että oppiiko noita kittejä kasaamalla mitään muuta kuin kasaamaan kittejä.

Eli riippuu kysyjän mielenkiinnon kohteista, että mistä aloitetaan. Jos haluaa ymmärtää jotain tekemisistään niin futsi on hyvä aloitus (välivaihe ja lopetus. Siihen tulee aina palattua, jos vain saundista pitää). Jos taas haluaa vain tiettyjä kaupassa tai ebayssä hyvän päiväpalkan verran maksavia pedaaleja halvemmalla, niin suosittelen kittejä.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
charvette
19.02.2009 10:10:00
Fuzz Face on hyvä aloitus ja esim. Musikdingin kitit ovat ok ja halpoja. Mutta pakko niitä osia on opetella lukemaan - noiden kittien kilkkeet tulevat pussissa josta ne on noukittava oikeisiin paikkoihin.
teejk
19.02.2009 13:55:21
Mua kiinnostais tämä kans.

Viikon verran tullut ahkerasti asian tiimoilta surffattua ja erilaisia vaihtoehtoja pällisteltyä. Olin yhteydessäkin jo tonne Musikdingiin ja lupasivat noin viikon toimitusajalla (maksusta) noita paketteja tänne päin. Luin sitten täältä (täältähän se oikea totuus löytyy), että joillakin on hieman huonoja kokemuksia ton Musikdingin osalta.

Fuzzia kanssa olen lähinnä katellut, mutta en ole vielä osannut valintaa tehdä. Pitäis saada sellanen, josta lähtee kunnon pörinät irti.

Lähinnä vaan rakentamisen ja kokeilemisen ilosta huvittais kans lähteä tutustumaan kolvaamisen ihmeelliseen maailmaan. Eipä tästä varmaan alottajalle hyötyä ollut, mutta kumminkin.
Tajuaksä mitä mä ymmärrän?!
Jurza
19.02.2009 17:24:49

Itse olen muutaman musikdingin kitin rakennellut kasaan ja kyllä ne ihan mukavia pöristimiä on. Opin kovin paljon niiden rakentamisesta ja kyllä niissäkin riitti aloittelijalle pähkäilemistä toviksi.

Huomasin juuri, että musikdingin sivuilta löytyy nykyään myös tremolo-kitti ja se vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Pienen tutkimisen perusteella on tosi lähellä Tremulus Lunea ja tilaisin kyllä tuommoisen heti, mutta menin jo tilaamaan TL:n piirilevyn 4ms pedalsilta, joten kasataan nyt sitten se..
Pkzi impli ukr
mhelin
19.02.2009 17:43:28 (muokattu 19.02.2009 17:43:41)
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Vanha kunnon fuzz face piitransistoreilla voisi olla hauska ja hyödyllinen projekti. Ostaa vielä kaupasta halvan yleismittarin jossa on transistorin hfe mittaus ja eikun läjä sopivia piitransistoreja ja niistä valkkaamaan

Ei hyvä, kannattaa mieluummin rakentaa tuollainen self-biasin' fuzz face:

http://kotipolttoinen.com/wanha/sisalto/kitara/sbf/index.php
pjl
21.02.2009 12:56:13

mhelin: Ei hyvä, kannattaa mieluummin rakentaa tuollainen self-biasin' fuzz face:

http://kotipolttoinen.com/wanha/sisalto/kitara/sbf/index.php

Tervehdys,

Kerrottakoon että kotipottoinen.com on vähän rikki nyt justiinsa... Korjataan jahka keritään. Kiva kuitenkin että joku muistaa vielä tuon.

Pekka
rrroope
22.02.2009 00:24:12
joku overdrive tai muu säröpedaali varmaan helpoin aloittaa.. eli esim just tuo distortion+ tai dod 250. volumepedaali on vähän huono koska kytkentää siinä ei oo nimeksikään ja mekaniikka on taas vaikea, helpommalla pääsee kun ostaa kaupasta. toidaalta flangeri on taas ihan liian monimutkainen rakentaa ainakin noin alkuun ja edistyneemmillekin melkein helpommalla pääsee kun ostaa valmiina kaupasta.
Insane Kane
22.02.2009 12:07:01
Joe Gagan's Easy Face fuzz on erinomaisen hyvä eka proggis... Lisäksi kuulostaa hyvältä eikä ole nirso tuosta GE-trankusta
Vedin! Kahesti...
Tympee Huttunen
22.02.2009 12:14:10
sticky fingers: Onko tuollaista "Pedal-building for Dummies"-infopakettia mahdollisesti jossain saatavilla?

terv,

-sf

Tuo minun ikivanha ja hölmösti nimetty PedaaliÅÄÖ-sivusto sisältää perusteita pedaalinrakennuksesta. Täytyisi varmaan joskus vähän korjata ja päivittää sitäkin.
Hotlicks
22.02.2009 13:59:48
Kevyellä Googletuksella en löytänyt mitään kovinkaan informatiivista tietopakettia siitä, mitä mikäkin komponentti noissa varsinaisesti tekee. Sellainen info saattaisi auttaa ymmärtämään koko rakentelun periaatteita, ja saattaisi ehkä rohkaista modaamaan valmiita efektejä niin, että pääsisi vähemmällä vaivalla. Onko tuollaista "Pedal-building for Dummies"-infopakettia mahdollisesti jossain saatavilla?

Tuossa on ihan hyvin TS-tyyppisen pedaalin "ruumiinavaus:

http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.htm

Noista Tubescreamereista löytyy kittejä monelta eri valmistajalta. Suosittelen muutenkin jonkin valmiin kitin rakentamista (+ modaamista) alkuun, jotta saa myös sitä hupia irti siitä laitteesta. Koko prosessin opettelu alusta loppuun itse tehtynä on vienyt itsellä muutaman vuoden, eikä vieläkään ymmärrys ole ihan sillä tasolla, että omia lähtisin suunnittelemaan. Toisten suunnittelemien rakennus ja modaaminen onnistuu jo hienosti. Kohta on kaikki spedut itsetehtyjä...
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
teejk
22.02.2009 20:19:22
Mitä noilta Musikdingin kiteiltä voi odottaa? Onko ne tyyliin "mä nyt kasasin tämän ja täs se on ja jotenkin se näyttäis toimivankin" vai "voi prkl, tämähän pelittää mukavasti"?

Ite nyt oon ajatellu lähinnä tätä:

http://www.musikding.de/product_inf … he-Bender---Germanium-Fuzz-kit.html
sticky fingers
23.02.2009 14:44:25
Mäkrö: Tuo minun ikivanha ja hölmösti nimetty PedaaliÅÄÖ-sivusto sisältää perusteita pedaalinrakennuksesta. Täytyisi varmaan joskus vähän korjata ja päivittää sitäkin.

Jep. Tämä oli hyvä! Hämärästi muistui yläasteajat mieleen. Juuri tuollaista perusperusaineistoa tarvitsinkin. +

Kiteistä liikkeelle siis, heti kun rahaa on muutama kymppi ylimääräistä. Kiitos neuvoista kaikille! Tosin lisäapua kaipaan luultavasti ennen pitkää

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
kojones
23.02.2009 14:51:17
lainsuodatin: Mitä noilta Musikdingin kiteiltä voi odottaa? Onko ne tyyliin "mä nyt kasasin tämän ja täs se on ja jotenkin se näyttäis toimivankin" vai "voi prkl, tämähän pelittää mukavasti"?

Hyviä kittejä, jakit ja kytkin saisi olla ehkä parempilaatuisia. Mutta ei ne huonoja ole, en ota kantaa ovatko samoja kuin kaupassa myytävät, mutta kaupan pedaali ja DIY-pedaali samoilla osilla luonnollisesti kuulostaa samalta.
Spiral
23.02.2009 15:11:57

lainsuodatin: Mitä noilta Musikdingin kiteiltä voi odottaa? Onko ne tyyliin "mä nyt kasasin tämän ja täs se on ja jotenkin se näyttäis toimivankin" vai "voi prkl, tämähän pelittää mukavasti"?

Mulla on täällä parit näytteet:
http://www.youtube.com/watch?v=1aRCVtIGh4A
http://www.youtube.com/watch?v=sId19nUAS4o

Kyllä ne ihan toimivia on, tuo Distortion jääny aika vähälle, on sen verran löysä.
teejk
23.02.2009 16:58:42
Kiitti vakuutteluista. Laitoin Benderin tilaukseen. Katotaan pääsiskö jo viikon päästä kasailemaan. Tietysti heti kun olin tilauksen tehnyt, niin muistin, että olis pitäny ostaa osoitinnupit kans. No, niitä nyt saa sitten vaikka Uraltonelta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)