Aihe: Kitaran päätevahvistin & kaiutin?
1 2
vaaniva heinäpaali
19.02.2009 21:53:15 (muokattu 19.02.2009 22:17:32)
Rakkaat ystävät!

Kirjassa Pändikamat kerrotaan sivulla 31 seuravaa:

"Lauluvahvistin on teholtaan suurempi kuin kaiuttimet (kitaralaitteissa päinvastoin), jotta vahvistinta ei tarvitsisi ajaa ääntä särkien täydellä teholla. Heikkotehoisen vahvistimen säröytynyt ääni turmelee kaiuttimet varmemmin kuin satunnaiset liian voimakkaat tehot." -(Matti Ruippo, Pändikamat -uudistettu toinen painos, 1999)

Kysynkin:

1) Jos kitaralaitteissa on "päinvastoin", niin eikö tämä kitaravahvistin jonka pitäisi yllämainitun kommentin perusteella teholtaan olla pienempi kuin kaiuttimet, turmele säröytyneellä äänellä kaiuttimet samalla tavoin kuin jos lauluvahvistin olisi teholtaan pienempi kuin kaiuttimet?

2) Pitääkö minun todellakin ostaa siis teholtaan pienempi kitara-päätevahvistin kuin itse kaiutin?

3) Minulla on multiefektilaite Boss ME-50 jolle olen suunnitellut päätevahvistinta ja kaiutinta. Olisiko siis esim seuraavanlainen yhdistelmä hyvä?

3.1 ) Boss ME-50(multiefekti) -->

3.2 ) THE T.AMP E400 (2x 190W @ 4 ohms, 2x 120W @ 8 ohms, päätevahvistin) ->

3.3) LANEY LX412A (200W/8 Ohms)

4) Ja mitä merkitystä noilla Ohmeilla on. Käsitän, että puhutaan jostain vastuksista ja resistansista. Eli voiko Tuo Laneyn kaappi ottaa vastaan tuon The. T. Ampin neljän Ohmin syöttöä vaikka onkin tarkoitettu kahdeksalle Ohmille ja silti ämyristä kuuluu 190 Wattia?

Kiitos erittäin paljon sille joka jaksaa vastata näihin !!

t: Jani Nurmenniemi
ne on ne pikkuasiat...niistä tässä on kyse.
-K-
20.02.2009 01:05:54 (muokattu 20.02.2009 01:10:44)
Kyllä minä tuollaiseen setuppiin vakavasti harkitsisin kuitenkin oikeaa kitarapäätettä. Mitä nyt tuota päätettä katselin, niin siinä ei ollut siltausta ja vain speacon liittimet ulos.

Esimerkiksi tällainen voisi olla hyväkin vaihtoehto http://www.thomann.de/fi/rocktron_velocity100.htm päätteeksi tuohon pakettiin.

EDIT: jos nyt penninvenytysbudjetilla mennään niin ehkä jotain comboa sitten tuon BOSSIn kaveriksi. Jos pitää bändin kanssa soitella niin nostat sitten ylös vaan.
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
Painajaismainen
20.02.2009 09:54:50
Minullapa olisi tuollainen Velocity 100 ylimääräisenä. *wink wink* ;)
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka "Ei saakeli näitä sooloja. Jos joku olisi harrastuksen alkuvaiheissa näyttäny kuvan ysäri-Hetfieldistä ja sanonu, että komppaaja ei vonkaa, kaikki olisi toisin." - GRG40
sepisti
20.02.2009 10:58:16
Kysynkin:

1) Jos kitaralaitteissa on "päinvastoin", niin eikö tämä kitaravahvistin jonka pitäisi yllämainitun kommentin perusteella teholtaan olla pienempi kuin kaiuttimet, turmele säröytyneellä äänellä kaiuttimet samalla tavoin kuin jos lauluvahvistin olisi teholtaan pienempi kuin kaiuttimet?

Mä en ihan tarkaan osaa vastata tähän, mutta kitaravahvistimen kaiuttimella on tarkoituskin toistaa säröytynyttä signaalia.
Kitaravahvistimen kaiutin on tehonkestoltaan suurempi, koska esim. jollain pienellä putkivahvarilla saatetaan soittaa kokoajan täysillä ja vaikkapa 20W vahvistin saattaa antaa tuolloin jatkuvasti yli 20W tehoa. Täysillä soitetaan, koska on tarkoituskin saada päätevahvistin säröytymään. Eli jo kajarin suunnitteluvaiheessa tämä on otettu huomioon.

2)Pitääkö minun todellakin ostaa siis teholtaan pienempi kitara-päätevahvistin kuin itse kaiutin?

Kuvailemassasi tapauksessa ei tarvitse. Tapauksessasi ei myöskään olisi välttämätöntä olla edes kitaralle suunniteltua kaiutinta.
En tuota ME-50:ä tunne, mutta siinä ilmeisesti on mukana valmiit vahvistinmallinnukset, jolloin soundi valmistuu kokonaan jo ennen päätevahvistinta.
Eli tilanne on periaatteessa sama kuin laulukamojen suhteen. Pitää vain huolehtia siitä, että sulla on riittävän tehokas pääte, että sitä ei tarvitse luukuttaa

3) Minulla on multiefektilaite Boss ME-50 jolle olen suunnitellut päätevahvistinta ja kaiutinta. Olisiko siis esim seuraavanlainen yhdistelmä hyvä?

En missään nimessä suosittele hankkimaan kuvailemaasi yhdistelmää. Hanki mielummin käytettynä joku edullinen putkikombo tyyliin H&K edition tube yms., jonka efektilenkin paluuseen kytket tuon me-50:n

4) Ja mitä merkitystä noilla Ohmeilla on. Käsitän, että puhutaan jostain vastuksista ja resistansista. Eli voiko Tuo Laneyn kaappi ottaa vastaan tuon The. T. Ampin neljän Ohmin syöttöä vaikka onkin tarkoitettu kahdeksalle Ohmille ja silti ämyristä kuuluu 190 Wattia?

Ensinnäkin kaiuttimista tulevaa ääntä mitataan desibeleinä:)
Jos haluat kyseisestä vahvistimesta saada ulos maksimitehot, pitää sen perään kytkeä 4 Ohminen kaiutin. Tuon esimerkkitapauksen kohdalla vahvistimen perässä on enemmän kuormaa, joten se jaksaa hönkiä enää 120W voimalla.

Vastaus kysymykseen on, että kyseinen vahvistin toimii tuon mainitsemasi kaapin kanssa.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Vladi
20.02.2009 11:06:00

En tuota ME-50:ä tunne, mutta siinä ilmeisesti on mukana valmiit vahvistinmallinnukset, jolloin soundi valmistuu kokonaan jo ennen päätevahvistinta.
Eli tilanne on periaatteessa sama kuin laulukamojen suhteen. Pitää vain huolehtia siitä, että sulla on riittävän tehokas pääte, että sitä ei tarvitse luukuttaa

Itse asiassa tuo ME-50 ei sisällä mitään vahvistinmallinnuksia, eli onko kauhean järkevää ajaa sitä suoraan päättäriin?
Kyllä se siitä.
Jucciz
20.02.2009 11:57:50
Kitarakaapeissahan yleinen 12" elementin tehonkesto on jotain 60-75W luokkaa, joskus vähemmänkin.

Aika monestikin vähemmän:
Celestion Blue = 15W
Celestion G12M = 25W
Celestion G12H = 30W

Nuo ovat ehkä kolme legendaarisinta kitarakaiutinta, ainakin Celestionilta. Lisäksi perinteikkäät Jensenit ja Oxfordit keikkuvat myös tuolla ~20-30 watin tuntumassa.
vaaniva heinäpaali
22.02.2009 13:00:30
Kiitoksia vastauksista.

Tossa mun multiefektissä on tosi hyvät saundit joten tarkoitus olikin hommata vain pelkkä päätevahvistin eli ei varsinaista kitara-päätevahvistinta. (sori kun en maininnut tätä alussa).

Ehkä mun kandee vaan yhdistää toi multiefekti pa-nuppiin ja sillä selvä :)

Tai sitten ostaa vain sellainen tavallinen päätevahvistin joka ei ole varsinaisesti kitaralle tarkoitettu vaan ihan vaan antamaan volaa kajareille.

t: Jani
ravensoul
22.02.2009 13:17:15
Tossa mun multiefektissä on tosi hyvät saundit joten tarkoitus olikin hommata vain pelkkä päätevahvistin eli ei varsinaista kitara-päätevahvistinta. (sori kun en maininnut tätä alussa).

Tätä kyllä vahvasti epäilen, miten voi olla mahdollista ilman kitarapäätettä/-kaappia, tuossa kun ei niitä mallinnoksia ole?
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
vaaniva heinäpaali
22.02.2009 20:11:46
ravensoul: Tätä kyllä vahvasti epäilen, miten voi olla mahdollista ilman kitarapäätettä/-kaappia, tuossa kun ei niitä mallinnoksia ole?

No jos siitä Bossista saa kerran niin pirun hyvät saundit niin eikait siihen tarvi ku vahvistimen ja kaiuttimen päälle. Boss ME-50:ssä on tollaset 11 erilaista säröääntä ja efektejä riittää choruksesta flangeriin ja sitten siinä on kolme eri kaikua, kompressori, noisegate ja kaappimallinnuksia. Stereoilla mä oon sitä käyttänyt ja upeet saundit kyllä lähtee.

Kalm
22.02.2009 20:35:28
ravensoul: Tätä kyllä vahvasti epäilen, miten voi olla mahdollista ilman kitarapäätettä/-kaappia, tuossa kun ei niitä mallinnoksia ole?

Linja/kuulokelähtö on varustettu yksinkertaisella vahvistin/kaappimallinnuksella.

"When you use the LINE/PHONES jack, the built-in guitar-amp simulator lets you enjoy impressive guitar sound, even with headphones."
pekurides
22.02.2009 20:38:08

Stereoilla mä oon sitä käyttänyt ja upeet saundit kyllä lähtee.

varmaankin niitä kuuluisisa makuasioita nämäkin?

Vahvasti myös epäilen että en ehkäpä ihan yhtä haltioissani vuosien putkivahvistin harrasteluideni jälkeen enää tuosta zoomista olisi... mutta jos se toiselle toimii niin helvetin hyvä!

muistan kyllä että silloin joskus kun nuita muljuttimia alko todenteolla tulla niin hetken aikaa huuli pyöreenä niitä ihmeteltiin , ja hienolta kuulosti!

Varsinkin 6 efektiä yhtäaikaa :=)

Käy vielä varmuuden vuoksi jossain liikkeessä kokeilemassa perusvaffareita ennekuin alat isompia summia tuohon zoomiin panostaman.
Tunteella päin vittua.
Grugi
22.02.2009 20:40:36
Kalm: Linja/kuulokelähtö on varustettu yksinkertaisella vahvistin/kaappimallinnuksella.

"When you use the LINE/PHONES jack, the built-in guitar-amp simulator lets you enjoy impressive guitar sound, even with headphones."

Tossa on hyvä huomioida se että pitää olla kaapit kuitenki kiinni nupissa vaikka tota linja/kuuloke lähtöä käyttää.
SDMF
sepisti
23.02.2009 13:17:23
Grugi: Tossa on hyvä huomioida se että pitää olla kaapit kuitenki kiinni nupissa vaikka tota linja/kuuloke lähtöä käyttää.

Ai ettei ME-50:n päätemuuntaja kärähdä:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Grugi
23.02.2009 13:48:22
sepisti: Ai ettei ME-50:n päätemuuntaja kärähdä:)

Juu ei olin lukevinani ihan jotain muuta :D Unohdetaan tää...
SDMF
ravensoul
23.02.2009 15:51:32
Kalm: Linja/kuulokelähtö on varustettu yksinkertaisella vahvistin/kaappimallinnuksella.

Jaa, niin, onhan tuossa tosiaan kuulokelinja. Mutta, noh, eipä siinä, mikä kullekin toimii. En mä kuitenkaan tollasen varaan rupeis panostamaan rahaa vääräntyyppiseen vahvistimeen, etenkään bändikäyttöä ajatellen.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
jumara
23.02.2009 19:44:10 (muokattu 23.02.2009 19:44:54)
Lähdetään nyt siitä perusasiasta, että toi ME-50 on efektipedaali, ei etuaste. Se on alunperin tarkoitettu kytkettäväksi kitaravahvistimeen, nimenomaan ns. front-endiksi kitarainputtiin. Ei kai kukaan DS-1:stäkään kytke suoraan päätteeseen?

Sitä paitsi kaiutinsimuloitua lähtöä ei ole tarkoitettu kytkettäväksi päätteeseen, joka ajaa kitarakaiutinta. Tårta på tårta, vet du... Mikä kuullostaa hyvältä kuulokkeiden/kotistereoiden/PA-kaappien läpi, ei 99% todennäköisyydellä kuullosta hyvältä 4x12-tuumaisessa.

Mainitsemasi pääte&kaiutin -yhdistelmän hinnalla saa varmasti melko kelvollisen combon.
GAS in the bottom, put it any way you want...
vaaniva heinäpaali
24.02.2009 22:36:40 (muokattu 24.02.2009 22:38:22)
jumara: Lähdetään nyt siitä perusasiasta, että toi ME-50 on efektipedaali, ei etuaste. Se on alunperin tarkoitettu kytkettäväksi kitaravahvistimeen, nimenomaan ns. front-endiksi kitarainputtiin. Ei kai kukaan DS-1:stäkään kytke suoraan päätteeseen?

Sitä paitsi kaiutinsimuloitua lähtöä ei ole tarkoitettu kytkettäväksi päätteeseen, joka ajaa kitarakaiutinta. Tårta på tårta, vet du... Mikä kuullostaa hyvältä kuulokkeiden/kotistereoiden/PA-kaappien läpi, ei 99% todennäköisyydellä kuullosta hyvältä 4x12-tuumaisessa.

Mainitsemasi pääte&kaiutin -yhdistelmän hinnalla saa varmasti melko kelvollisen combon.

Kiitos kaikille! Varsinkin tämä yllä oleva valaisi paljon asiaa. Taidampa hankkiutua tuosta Bossista eroon ja ostaa ihan vaan jonku kombon tai sitten kitaranupin ja sille kaapin niin pääsee perustaan pändiä. Adios :)
Murgo
25.02.2009 06:22:34

vaaniva heinäpaali: Kiitos kaikille! Varsinkin tämä yllä oleva valaisi paljon asiaa. Taidampa hankkiutua tuosta Bossista eroon ja ostaa ihan vaan jonku kombon tai sitten kitaranupin ja sille kaapin niin pääsee perustaan pändiä. Adios :)

Ei siitä Bossista tarvitse eroon hankkiutua vaikka hommaakin kitaravahvistimen, siinä on se toinen lähtö (lukeekohan siinä jopa guitar amp tms.? en muista) ihan kitaravahvariin kytkemistä varten. Se kun on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi kitaravahvistimen kanssa, kuten joku totesi se on efektilaite, ei etuvahvistin. Se kuuloke/linjalähtö on vain sellainen lisäjuttu treenaamista/äänittämistä varten.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Nazareth
25.02.2009 07:13:20
Murgo: Ei siitä Bossista tarvitse eroon hankkiutua vaikka hommaakin kitaravahvistimen, siinä on se toinen lähtö (lukeekohan siinä jopa guitar amp tms.? en muista) ihan kitaravahvariin kytkemistä varten. Se kun on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi kitaravahvistimen kanssa, kuten joku totesi se on efektilaite, ei etuvahvistin. Se kuuloke/linjalähtö on vain sellainen lisäjuttu treenaamista/äänittämistä varten.

Ite ku kytkin oman ME50:n vahvistimeen guitar amp-liitännän kautta ni efektit ei kuuluneet lainkaan. Ku kytkin line outtiin ni joha alko toimimaan.
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)